Koronakaranteeni: Kysely Parkanon ja Kihniön ikäihmisille

Koronakaranteeni: Kysely Parkanon ja Kihniön ikäihmisille

3.4.2020 (Muokattu 3.4.2020)

Koronakaranteeni: Kysely Parkanon ja Kihniön ikäihmisille

Kysely on Parkanon ja Kihniön alueen yli 70-vuotiaille kotona pärjäämisen kartoittamiseen koronakaranteenin aikana. Tietoja käsitellään tietosuoja huomioiden luottamuksellisesti. Mikäli tarvetta on palveluiden laajemmalle selvittelylle, voitte raksia yhteydenottopyynnön. Kyselystä tiedotetaan paikallislehdessä, Parkanon kaupungin www-sivuilla ja Parkanon kaupungin sosiaalisessa mediassa. Lisätietoja kyselystä numerosta vanhustyön asiantuntijat Tuija Vainionpää 044 7865342 ja Tanja Mustajärvi 044 7865775.

Parkano–Kihniö-alueen yli 70-vuotiaiden asukkaiden tilanne kartoitetaan nettikyselyn ja puhelinkierroksen avulla. Parkanon kaupungin ja Kihniön kunnan kotisivuille tulee kysely, johon kaikkia Internettiä käyttäviä ikäihmisiä pyydetään vastaamaan. Kyselyyn pääsee vastaamaan 3.–14.4.2020.

Niille, jotka eivät vastaa nettikyselyyn, tullaan soittamaan. Puhelut tulevat 044 7865 -alkavista puhelinnumeroista. Parkanon kaupunki aloittaa soittokierroksen yli 80-vuotiaista. Tämän jälkeen otetaan yhteyttä 75–80-vuotiaisiin ja lopuksi 70–75-vuotiaisiin. Puhelut soitetaan henkilöille, jotka eivät ole nykyisin kaupungin palveluiden piirissä.

– Tarkoituksena on varmistaa alueen ikäihmisten kotona pärjääminen koronakaranteenin aikana sekä selvittää ikäihmisten palvelutarpeita, tiedonsaantia ja valmiutta käyttää sähköisiä asiointipalveluja tai etäyhteyksiä, toteaa terveys- ja hyvinvointijohtaja Taina Niiranen.

Puheluiden aikana kartoitetaan ikääntyneiden pärjääminen kotioloissa ja käydään läpi mahdollisuus saada läheisiltä kauppa- ja apteekkiapua. Samalla annetaan ohjausta ja neuvontaa siitä, miten palveluja voi tilata kotiin tai miten ikääntyneille suunnattua asiointiapua voi hyödyntää.

– Viranomaisilta tulevissa puheluissa ei koskaan kysytä henkilö- tai pankkitunnuksia. Tämä on tärkeää muistaa, koska meneillään olevassa tilanteessa myös huijauspuhelujen määrä saattaa lisääntyä, Niiranen muistuttaa.

Tilanteissa, joissa ikäihminen tarvitsee apua, voi hyödyntää suoraan kauppojen tarjoamaa kauppapalvelua tai soittaa alla oleviin neuvontanumeroihin ja sopia kauppa-avun järjestämisestä.

Kaupungin asiointipalveluissa ei käsitellä rahaa tai pankkikorttia vaan asiakkaille perustetaan oma tili kauppaan. Kauppa lähettää asiakkaille tämän perusteella laskun.

Jos puhelun aikana ilmenee, että ikäihminen tarvitsee muita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, hänelle tehdään laajempi palvelutarpeen arviointi.

Neuvontanumerot:
Neuvonta 1: 040 6194573
Neuvonta 2: 040 6194477

Terveydenhuollon palvelut: 03 4433400

Kirjoittajat

Nimi Kristiina Mäkelä
Tehtävänimike Talous- ja hallintojohtaja
Puhelinnumero +358 44 7541 203
Sähköposti