Kunnanhallitus

Kunnanhallitus 2025-2029

8.9.2025

#7275

Tila

Julkaistu
Kokousnumero 12/2025
Kokouspäivä 8.9.2025
Kokouksen alkuaika 17:30
Kokouksen päättymisaika 21:15
Kokouspaikka Puumila
Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. Kyllä
Tarkastuspäivä 8.9.2025
Pöytäkirja yleisesti nähtävänä
Paikka Kihniö
Aika 9.9.2025
Allekirjoittajan nimi Anna Kiviholma
Allekirjoittajan titteli Toimistosihteeri
§ 166 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus

Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.

Päätöksen lisätiedot

Todettiin kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.

§ 167 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus

Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Erja Silvennoinen ja Essi Tarsia. Pöytäkirja tarkastetaan 8.9.ja pidetään nähtävänä kunnan tietoverkossa.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 168 Talouden toteutumisen osavuosikatsaus 30.6.2025 mukaan
Muut osallistujat Väliharju Reijo

Hallintosäännön 75 §:n mukaan toimielimet raportoivat talousarvion toteutumisesta valtuustolle kerran vuodessa 30.6. tilanteen mukaan.

Esityslistan liitteenä on yleishallinnon, sivistys- ja hyvinvointi- ja teknisen lautakunnan osalta laaditut talousarvion toteutumisen osavuosikatsaukset 30.6.2025 tilanteen mukaan. Konsernivalvonnan osalta esitetään kuntakonsernin yhtiöiden toimintaraportit.

Osastopäälliköt esittelevät oman toimialueensa raportit

Liite 1-3 osavuosikatsaukset

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee osavuosikatsaukset tietoonsa saatetuksi ja saattaa ne myös valtuustolle tiedoksi.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Tekninen johtaja ja kunnanjohtaja esittelivät asiaa kokouksessa. Matti Sillanpää poistui kokouksesta klo 18.30- 19.05 väliseksi ajaksi.

Liitteet
§ 169 Lausunnot kunnanhallitukselle tarkastuslautakunnan huomioista tarkastuskertomuksessa

Tarkastuslautakunta asetti arviointikertomuksessa hallintokunnille kysymyksiä, joihin kunnanhallituksen tulee antaa vastaus valtuustolle syyskuun loppuun mennessä. Asetetut kysymykset ovat:

  • Mitä toimenpiteitä kunnanhallitus on suunnitellut tekevänsä työntekijöiden työhyvinvoinnin seuraamiseksi ja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi.
  • Tarkastuslautakunta katsoo, että lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman edellyttämää arviointia ei ole tehty lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman tarkoittamalla tavalla. Mitä toimenpiteitä kunnanhallitus ja sivistys- ja hyvinvointilautakunta on suunnitellut tekevänsä hyvinvointisuunnitelman edellyttämän arvioinnin toteuttamiseksi?
  • Millä tavoin kunnanhallitus varmistaa teknisen johtajan tehtävien ja kunnan konsernirakenteen tarkoituksenmukaisen toteutumisen?

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 20.8.2025

Kihniön kunnan tarkastuslautakunta toteaa vuoden 2024 arviointikertomuksessaan, että toiminta on ollut olennaisilta osin asetettujen tavoitteiden mukaista.

Lasten- ja nuorten hyvinvointisuunnitelman osalta tarkastuslautakunta on katsonut, että lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman edellyttämää arviointia ei ole tehty lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman tarkoittamalla tavalla.

Tarkastuslautakunta on esittänyt sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle kysymyksen:

Mitä toimenpiteitä kunnanhallitus ja sivistys- ja hyvinvointilautakunta on suunnitellut tekevänsä hyvinvointisuunnitelman edellyttämän arvioinnin toteuttamiseksi?

Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan vastaus:

Hyvinvointijohtajan resurssit eivät ole riittäneet lapsi- ja perheasiainjaoston kokousten järjestämiseen. Sivistystoimen työnkuvia tullaan tarkastelemaan siten, että tehtäviä järjestellään uudestaan. Lapsi- ja perheasiainjaoston vetovastuuseen pyritään saamaan substanssiosaaja. Hyvinvointijohtaja jatkaa edelleen sivistys- ja hyvinvointilautakunnan, vanhus- ja vammaisneuvoston sekä hyte-työryhmän esittelijänä ja sihteerinä.

Tekninen lautakunta 27.8.2025 § 67

Tarkastuslautakunnan kysymys

Millä tavoin kunnanhallitus varmistaa teknisen johtajan tehtävien ja kunnan konsernirakenteen tarkoituksenmukaisen toteutumisen?

Tarkastuslautakunnan vuoden 2024 arviointikertomuksessa esitettyjen, tekniselle lautakunnalle esitettyjen, havaintojen takia on toteutettu seuraavat muutokset:

  • Teknisen toimen työnjohtotehtävissä on toteutettu muutos, jossa työnjohtotehtävät on
  • siirretty toimistoinsinöörin tehtäväksi. Tämä mahdollistaa teknisen johtajan työpanoksen kohdistamisen aikaisempaa paremmin asioiden johtamiseen.

  • Kihniön Vesi- ja Lämpö Oy:n on tehnyt tuntityösopimuksen teknisen toimen
  • toimistoinsinöörinä työskentelevän Johanna Kujansuun kanssa. Tämä lisää yhtiön substanssitehtäviin kohdistettua työpanosta ja tuo toisen henkilöä mukaan jakamaan tietoa yhtiön käytännön toiminnasta ja tilanteesta. Aikaisemmin toiminnan käytännön tietojen oleminen pelkästään yhden henkilön hallussa on ollut erittäin riskialtis ratkaisu.

    Kunnanhallitus

    Tarkastuslautakunta on keskustellut kunnan roolista työnantajana. Tarkastuslautakunta pitää tärkeänä, että kunnan työntekijöiden työhyvinvointiin kiinnitetään enemmän huomiota.

    Mitä toimenpiteitä kunnanhallitus on suunnitellut tekevänsä työntekijöiden työhyvinvoinnin seuraamiseksi ja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi.

    Kihniön kunnalla ei ole erillistä "henkilöstöpäällikköä / työntekijää" henkilöstöasioissa, vaan osastot huolehtivat omalta osaltaan työyhteisön työhyvinvoinnista. Aikaisemmin talous- ja hallintojohtaja koordinoi kunnan työhyvinvointiin liittyviä asioita, mutta viran liitettyä kunnanjohtajan tehtäviin resurssi on pienentynyt entisestään.

    Laaja työhyvinvointikysely toteutettiin vuonna 2024 tutkimuspalvelujen toimesta. Sen tulosten pohjalta osastot tekivät toimenpidesuunnitelmat työhyvinvoinnin edistämisestä. Kunnan henkilöstölle hyväksyttiin mm. ohjeet hyvään työkäyttäytymiseen. Työhyvinvoinnin kehittymistä on seurattu esim. sivistystoimessa viranhaltijan toimesta laaditulla kyselyllä.

    Yhtenäiskoululla on perustettu erillinen TYHY-ryhmä, joka pohtii työhyvinvointiin liittyviä kysymyksiä sivistystoimessa. Tyhy-ryhmän aloitteesta kunnan henkilöstölle myönnettiin vapaa kuntosalin käyttöoikeus. Henkilöstöllä on lisäksi käytössä TYHY-seteli, joka on arvoltaan 70 euroa/ vuosi. Osastot voivat käyttää myös vuosittain mm. iltapäivän johonkin yhteiseen toimintaan. Kehityskeskustelut pidetään vuosittain.

    Kunnanhallitus seuraa työhyvinvoinnin kehittymistä pienimuotoisilla kunnan omien tai työterveyshuollon tekemien kyselyjen kautta, koska erillisten tutkimuspalvelujen käyttö on kallista. Kunnanhallitus korostaa kehityskeskustelujen tärkeyttä ja niistä mahdollisesti esille nousseisiin epäkohtiin puuttumista työyksiköissä. Hallitus korostaa edelleen hyvän työkäyttäytymisen omaksumista. Lapsi- ja perheasiainjaoston vetovastuuseen pyritään saamaan substanssiosaaja.

    Millä tavoin kunnanhallitus varmistaa teknisen johtajan tehtävien ja kunnan konsernirakenteen tarkoituksenmukaisen toteutumisen?

    Teknisen toimen kanssa on käyty keskustelu toiminnan kehittämisestä. Teknisen toimen työnjohtotehtävissä on toteutettu muutos, jossa työnjohtotehtävät on siirretty toimistoinsinöörin tehtäväksi. Tämä mahdollistaa teknisen johtajan työpanoksen kohdistamisen aikaisempaa paremmin asioiden johtamiseen.


    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus antaa tarkastuslautakunnalle ja kunnanvaltuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    § 170 Valtiovarainministeriön päätös kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muutoksesta vuodelle 2025

    Valtiovarainministeriö on vahvistanut 19.12.2024 päivätyllä päätöksellään vuonna 2025 maksettavan peruspalveluiden valtionosuuden, verotulotasauksen, verotulomenetysten korvauksen sekä perusopetuksen kotikuntakorvauksen.

    24.6.2025 Valtiovarainministeriö on tehnyt päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muutoksesta vuodelle 2025

    Peruspalvelujen valtionosuuden määräksi on vahvistettu 1 121 463 miljoonaa euroa, josta verotulotasaukseksi 835 373 miljoonaa euroa sekä veroperustemuuoksista johtuvien veromenetysten korvaukseksi 329 935 euroa.

    €/kk€/vuosi
    Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
    (sis. verotuloihin perustuvan valtionosuuden tasauksen
    93 778 1 121 463
    - josta verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus 69 614 835 373
    - josta osakuntaliitoksen osuus 0 0
    Kotikuntakorvaustulot 5 848 70 177
    Kotikuntakorvausmenot -4 029 -48 340
    Yksityisten opetuksen järjestäjien arvonlisävero 0 0
    Veroperustemuutoksista johtuvien veromenetysten korvaus 27 495 329 935
    Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa
    sekä vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitettu rahoitus
    -32 321 -387 834
    Yhteensä 90 771 1 085 401


    Yhdistettyyn maksatukseen sisältyvät seuraavat erät:

    • Valtiovarainministeriön myöntämä kunnan peruspalvelujen valtionosuus
    • Veroperustemuutoksista johtuvat veromenetysten korvaukset
    • Kotikuntakorvaukset
    • Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä rahoitus, joka perustuu opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettuun lakiin sekä vapaasta sivistystyöstä annettuun lakiin

    Valtionosuuden tilityksessä kuitataan lisäksi kuntien väliset perusopetuksen kotikuntakorvaukset, joiden määräksi Kihniön kunnan osalta on vahvistettu nettomääräisesti 21 660 euroa (positiivinen).

    Kunnalla on oikeus hakea muutosta valtionosuuspäätökseen peruspalvelujen valtionosuuslain (618/2021) 51 §:n nojalla. Tämä päätös on tarkastettu käytettävissä olevien tietojen perusteella, eikä siinä tai siihen liittyvissä laskelmissa ole havaittu virheitä. Oikaisuvaatimus on tehtävä valtiovarainministeriölle kolmen kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

    Kunnanvaltuuston 9.12.2024 hyväksymässä talousarviossa valtionosuuksiin on budjetoitu 1 097 226 euroa vuodelle 2025. Yllä vahvistettujen päätösten mukaisesti Kihniön kunta saa valtionosuuksia yhteensä 1 085 401 euroa.

    Liitteet 4-5 päätös ja oikaisuvaatimus

    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus:

    1) merkitsee valtionvarainministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön päätökset tietoonsa saatetuksi;

    2) päättää, ettei se hae oikaisua annettuihin päätöksiin

    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    Liitteet
    § 171 Sovintosopimus hallintoriita-asian ratkaisemiseksi

    Parkanon kaupunki ja Kihniön kunta ovat käyneet neuvotteluja käynnissä olevassa sotepalvelujen kustannusriita-asiassa.

    Kihniö on hallinto-oikeudessa vaatinut, että Parkano velvoitetaan antamaan sille hinnanalennusta sekä palauttamaan perittyä ylihintaa Yhteistoimintasopimuksen palvelujen vajaasta toimittamisesta sekä sopimusten vastaisista palveluiden heikennyksistä. Parkano taas on katsonut, että Kihniölle on tuotettu sopimuksen mukaiset palvelut ja että yhteistoiminta-aluetta ja vastuukuntaa koskevien säännösten mukaan vastuukunnalla tulee olla päätäntävalta yhteistoiminta-alueen palveluiden tarkoituksenmukaisesta järjestämisestä. Parkano on siksi pitänyt Kihniön vaatimuksia perusteettomina.

    Hallinto-oikeus on hylännyt Kihniön hallintoriitahakemuksen, mutta korkein hallinto-oikeus on 14.01.2025 päätöksellään Dnro 2039/03.04.04.04.10/2023 palauttanut hallintoriita-asian Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen uudelleen käsiteltäväksi.

    Enemmän riitelyn välttämiseksi ja vireillä olevan oikeudenkäynnin päättämiseksi sopijapuolet ovat päättäneet sopia lopullisesti kaikki riitaisuutensa.

    Osapuolet ovat päässeet asiassa alustavaan sopuun. Sovun pääasiallinen sisältö on:

    - Kihniö maksaa 200 000 euroa suun terveydenhuollon palveluiden tuottamisesta Parkanolle;

    - Kihniö maksaa 40 297 euroa sosiaalihuollon palveluiden tuottamisesta Parkanolle;

    - Osapuolet luopuvat esittämästä muita vaatimuksia;

    - Parkano ja Kihniö vastaavat omista oikeudenkäyntikuluistaan;

    - Asian käsittely hallinto-oikeudessa päättyy.

    Asiassa tehdään sovintosopimus Parkanon ja Kihniön välillä. Parkanon kaupunki ja Kolmostien Terveys Oy tekevät keskenään oman sopimuksen.

    Liitteenä:

    Sovintosopimus Parkanon kaupungin ja Kihniön kunnan välillä hallintoriita-asiassa (osittain Ei julkinen: JulkL 7 §, JulkL 24.1 § 17) liite 6



    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus päättää;

    • hyväksyä sovintosopimuksen liitteen mukaisena.
    • esittää valtuustolle, että talousarvion kustannuspaikalle 1610 Sote-ulkoistus lisätään määrärahaa 241.000 euroa sovintosopimuksen maksua varten.
    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    Tiedoksi Parkanon kaupunki, Lakiasiaintoimisto Huhtamäki, Hämeenlinnan hallinto-oikeus
    Liitteet
    § 172 Kuntien harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen hakeminen vuonna 2025

    Kunnan valtionosuutta voidaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 27 §:n mukaan korottaa hakemuksesta harkinnanvaraisesti valtion talousarvion rajoissa, jos kunta ensisijaisesti poikkeuksellisten tai tilapäisten kunnallistaloudellisten vaikeuksien vuoksi on lisätyn taloudellisen tuen tarpeessa.

    Sen arvioinnissa otetaan huomioon myös paikalliset erityisolosuhteet. Valtionosuuden korotuksen myöntämisen ehtona on, että kunta on hyväksynyt suunnitelman taloutensa tasapainottamiseksi toteutettavista toimenpiteistä.

    Toimenpiteet aikatauluineen ja euromääräisine vaikutuksineen on esitettävä hakemuksessa.

    Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 27 §:n 2 momentin mukaan valtionapuviranomainen voi asettaa korotuksen myöntämiselle ja käytölle myös muita kunnan talouteen liittyviä ehtoja. Valtionosuuden korotus voidaan seuraavina vuosina jättää myöntämättä tai se voidaan myöntää alennettuna, jos esitettyjä toimenpiteitä tai asetettuja ehtoja ei ole noudatettu. Mainitun lainkohdan perusteella ministeriö asettaa valtionosuuden korotuksen käytölle seuraavat ehdot hyväksytyn talouden tasapainotussuunnitelman lisäksi:

    1. Korotus ei saa aiheuttaa vastaavan suuruista kunnan omassa päätäntävallassa olevien menojen lisäystä. Tämä koskee sekä käyttötalous että investointimenoja. Korotus on tarkoitettu tukemaan kunnan omia talouden tervehdyttämistoimenpiteitä, joihin kunnan on syytä varautua avustuksesta riippumatta.

    2. Korotus on tarkoitettu varautumiseen niihin talouden tervehdyttämistarpeisiin, jotka ovat syntyneet kunnan talouden aikaisemman kehityksen johdosta. Tällaisia tarpeita ovat muun muassa varautuminen lainanhoitokustannuksiin, alijäämien kattamiseen ja tiedossa oleviin tuloperusteiden jo tapahtuneisiin muutoksiin.

    3. Kunta toteuttaa kuntalain 118 §:n mukaisen arviointiryhmän ehdotuksen mukaiset toimenpiteet palveluiden edellytyksen turvaamiseksi. Edellä mainittu ehto koskee niitä kuntia, joihin on asetettu mainitun lain 118 §:n mukainen arviointiryhmä.

    Harkinnanvaraisen valtionosuuden korotukseen on käytettävissä enintään 10 000 000 euroa. Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 45 §:n 2 momentin mukaan korotusta on haettava valtiovarainministeriön päättämään ajankohtaan mennessä.

    Kirjeen liitteenä olevassa hakemuksessa tulee yksilöidä kaikki perusteet ja erityisolosuhteet, joita kunta pitää syynä kuluvan vuoden talouden poikkeuksellisiin ja tilapäisiin vaikeuksiin. Perusteluissa on syytä painottaa sellaisia tietoja, joita ei saada yleisistä tilastoista tai Valtiokonttorille raportoiduista taloustiedoista. Mikäli kunta on hakenut korotusta myös edellisenä vuonna, perusteluissa tulee ilmetä syyt korotuksen hakemiselle peräkkäisinä vuosina.

    Hakemuksessa tulee arvioida erityisesti vuoden 2025 tilannetta. Perusteluissa tulee esittää myös ne toimenpiteet, joita kunta on tehnyt tai on tekemässä poikkeuksellisten tai tilapäisten talousvaikeuksien korjaamiseksi.

    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus päättää, että Kihniön kunta hakee kuntien harkinnanvaraista valtionosuuden korotusta vuonna 2025.

    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    § 173 Vastine Kihniön kunnanvaltuuston päätökseen Mäntyperän energiapuiston kaavoituksesta tehdystä valituksesta (diaari no:1188/03.04.04.04.16/2025)
    Edeltävä kohta § 66 Vastine Kihniön kunnanvaltuuston päätökseen Mäntyperän energiapuiston kaavoituksesta tehdyst...

    Asian käsittelyyn liittyvät asiakirjat liitteet 7-33

    Päätösehdotus

    Kihniön kunta antaa liitteenä 7 olevan vastineen Mäntyperän energiapuiston osayleiskaavasta Hämeenlinnan Hallinto-oikeudelle.

    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    Tiedoksi Hämeenlinnan hallinto-oikeus
    Liitteet
    § 174 Poikkeamishakemus / ranta-asemakaavamääräyksistä poikkeaminen
    Edeltävä kohta § 68 Poikkeamishakemus / ranta-asemakaavamääräyksistä poikkeaminen

    Oheisena kaavakartta ja asemapiirros

    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus päättää, että teknisen lautakunnan esittämin perusteluin poikkeamiseen suostutaan. Rakentaminen tulee sopeuttaa ympäristöön ja maisemaan. Rakentamislain 751/2023 mukaan hakijan ei tarvitse hakea alle 30 m2 talousrakennukselle erillistä rakentamislupaa.

    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    Tiedoksi Pirkanmaan Ely, asianosaiset, Raisa Karinsalo
    § 175 Kunnanjohtajan informaatioasiat

    Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.

    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.

    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    § 176 Henkilöstöjaoston päätökset tiedoksi

    Hallintosäännön mukaan henkilöstöjaosto saattaa päätöksensä kunnanhallitukselle tiedoksi.

    Henkilöstöjaoston 3.9. kokouksessa käsiteltiin:

    13 § Tasopalkkajärjestelmän (KVTES ja OVTES osio G) käyttöönotto

    14 § Työehtosopimuksen paikallisen kehittämisohjelmaerän maksaminen 1.2.2025 ja 1.6.2025

    15 § Kysely työhyvinvoinnin edistämisen keinoista

    16 § Muut asiat

    Tasopalkkajärjestelmän KVTES ja OVTES osio G liitteenä 34-35

    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi henkilöstöjaoston päätökset.

    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    Liitteet
    § 177 Kiinteistönluovutusilmoitukset

    Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.

    Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.

    Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.

    Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo

    Kiinteistönluovutusilmoituksia:

    5 kiinteistönluovutusilmoitusta

    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.

    Esteellisyys Juha-Matti Markkola (hallintolaki 28 §:n 1)
    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    Päätöksen lisätiedot

    Esteellinen poistui kokouksesta eikä osallistunut päätöksentekoon asiassa. Puheenjohtajana toimi Janne Ojala

    § 178 Saapuneet päätökset ja pöytäkirjat

    Viranhaltijapäätökset:

    Kunnanjohtaja § 32

    Talouspäällikkö §

    Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat:

    Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 20.8.2025

    § 47 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

    § 48 Pöytäkirjan tarkastajien valinta

    § 49 Lausunto kunnanhallitukselle tarkastuslautakunnan huomioista arviointikertomuksessa

    § 50 Osavuosikatsaus 01.01. - 30.06.2025

    § 51 Vetoomus Kihniön kunnan sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle

    § 52 Avustajapalvelut varhaiskasvatuksessa

    § 53 Kihniön yhtenäiskoulun järjestyssäännöt

    § 54 Vararehtorin valinta

    § 55 Kiusaamisen vastaiset ohjeet Kihniön yhtenäiskoululla

    § 56 Kysely työhyvinvoinnin edistämisen keinoista

    § 57 Viranhaltijapäätökset

    § 58 Ilmoitus- ja muut asiat

    Tekninen lautakunta 27.8.2025

    § 63 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

    § 64 Pöytäkirjan tarkastajien valinta

    § 65 Talouden toteuman osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2025 mukaan

    § 66 Vastine Kihniön kunnanvaltuuston päätökseen Mäntyperän energiapuiston kaavoituksesta

    tehdystä valituksesta (diaari no:1188/03.04.04.04.16/2025)

    § 67 Lausunnot kunnanhallitukselle tarkastuslautakunnan huomioista tarkastuskertomuksessa

    § 68 Poikkeamishakemus / ranta-asemakaavamääräyksistä poikkeaminen

    § 69 Lähetekeskustelu teknisen lautakunnan toimialueen lähivuosien investointitarpeista

    § 70 Ajankohtaisasiat

    Vanhus- ja vammaisneuvosto 1.9.2025

    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus merkitsee saapuneet päätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.

    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    § 179 Ilmoitusasiat

    Saapuneet:

    1. Kihniön kausi- ja omakotiasukkaat ry kirje

    2. Pirkanmaan ELY: Reittipohjainen käyttöoikeussopimus

    3. Kuntalainen: Kirje koulukuljetuksista

    Päätösehdotus

    Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedoksi.

    Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
    Lataa pdf

    Henkilöt

    Henkilöt
    Markkola Juha-Matti Puheenjohtaja
    Ojala Janne Puheenjohtaja
    § 177
    Ojala Janne Varapuheenjohtaja
    Mäkelä Kristiina Pöytäkirjanpitäjä
    Silvennoinen Erja Tarkastajat
    Tarsia Essi Tarkastajat
    Sillanpää Matti Osallistujat
    Silvennoinen Erja Osallistujat
    Tarsia Essi Osallistujat
    Vehmasto Jenni Osallistujat
    Wiinamäki Petteri Osallistujat
    Koivistoinen Hannu Muu osallistujat
    Kunnanvaltuustonpj.
    Shemeikka Mika Muu osallistujat
    Kunnanvaltuuston 1.vpj
    Väliharju Reijo Muu osallistujat
    Tekninen johtaja