Kunnanhallitus 2021-2025
3.3.2025
Tila
Kokousnumero | 3/2025 |
---|---|
Kokouspäivä | 3.3.2025 |
Kokouksen alkuaika | 17:00 |
Kokouksen päättymisaika | 19:45 |
Kokouspaikka | Puumila |
Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 3.3.2025 |
Pöytäkirja yleisesti nähtävänä
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 5.3.2025 |
Allekirjoittajan nimi | Anna Kiviholma |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
§ 33 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat. Hyväksytään asialistalle §:t 33-48 ja merkitään asialistaan mahdolliset muutokset kunnanhallitukselle tiedoksi. |
---|---|
Päätöksen lisätiedot |
Todettiin kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. |
§ 34 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus |
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Janne Ojala ja Mika Shemeikka. Pöytäkirja tarkastetaan toimielimen päättämällä tavalla ja pidetään nähtävänä kunnan verkkosivuilla. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 35 Poikkeamishakemus / Vapaa-ajan asunnon muutos vakituiseksi asunnoksi
Edeltävä kohta | § 26 Poikkeamishakemus / Vapaa-ajan asunnon muutos vakituiseksi asunnoksi |
---|---|
Liitteenä 1 kaavakartta, liite 2 asemapiirros |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus päättää hyväksyä poikkeamisen teknisen lautakunnan esittämien perusteluiden mukaisesti. Rakentaminen tulee sopeuttaa ympäristöön ja maisemaan. Poikkeamislupaa vastaava rakentamislupa tulee hakea rakennusvalvontaviranomaiselta vuoden kuluessa siitä, kun kunnanhallituksen päätös on saanut lainvoiman. Rakentamislupahakemukseen on liitettävä kunnanhallituksen poikkeamispäätös. |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Hakija, Pirkanmaan ELY |
§ 36 Pitkäaikaisen lainan tarjouspyynnöt
Kunnanvaltuusto on myöntänyt vuodelle 2025 kunnanhallitukselle 500.000 euron velanottovaltuuden. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus valtuuttaa vt.kunnanjohtajan / talous- ja hallintojohtajan pyytämään tarjoukset lainasta 10, 15, 20 vuoden laina-ajalla ja eri korkovaihtoehdoilla. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 37 Pyhäniemen mökin vuokrien tarkistaminen
Kunnan omistaman Pyhäniemessä sijaitsevan mökin ja saunan vuokraushintoja on päivitetty vuonna 2018. Hintoja on tarkoituksenmukaista tarkistaa yleisen hintatason nousun ja alv. muutoksen vuoksi. Kaikkia hintoja nostetaan 5 eurolla. Lukuunottamatta Juhannusta, jota korotetaan 15 euroa. Liite 3 vuokraushinnat |
|
Päätösehdotus |
Kunnan omistaman Pyhäniemessä sijaitsevan mökin ja saunan vuokraushintoja nostetaan 5 euroa ja Juhannuksen osalta 15 euroa liitteen 3 mukaisesti 1.5.2025 alkaen. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Taloustoimisto |
Liitteet |
§ 38 Alue- ja kuntavaalien ulkomainonta
Kunnilla ei ole lakisääteistä velvollisuutta vaalimainonnan järjestämiseen, mutta kunnat ovat perinteisesti tarjonneet puolueille ja valitsijayhdistyksille mahdollisuuden ehdokasjulisteiden esillepanoon niille varatuissa telineissä. Vaalilain mukaan yleisen ennakkoäänestyspaikalla tai vaalipäivän äänestyspaikalla taikka niiden välittömässä läheisyydessä ei saa äänestysaikana pitää puheita, julkipanna tai jakaa painettuja tai kirjoitettuja kehotuksia eikä muutoinkaan vaikuttaa tai yrittää vaikuttaa äänestäjien vaalivapauteen. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa, että vaalimainoksia ei tule asettaa ennakkoäänestyspaikkojen tai äänestyspaikkojen läheisyyteen niin, että voidaan katsoa niiden vaikuttavan äänestäjän valintaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että vaalimainosten ei tule näkyä vaalihuoneistoon tai sen sisäänkäynnille. Vaalien ulkomainonnan aloittamisajankohdaksi niillä alueilla, jotka ovat kunnan hallinnassa ja määräysvallassa. Kuntaliitto suosittelee viikkoa ennen ennakkoäänestyksen aloittamista eli 26.3.2025 alkaen. Kunnan tekninen toimi asettaa vaalimainostelineet Prunnintien varrelle kuten edellisissäkin vaaleissa. Mainosteline on kaksi puolinen eli jokaiselle ehdokkaita asettaneelle puolueelle tai valitsijayhdistykselle varataan mainospaikka (yksipuolinen). Mainokset asetetaan puolueittain samassa järjestyksessä kuin ehdokaslistojen yhdistelmässä luettuna vasemmalta oikealle. Mainokset tulee poistaa asettajan toimesta viikon kuluessa vaalin vahvistamisesta. Keskustan asemakaava-alueelle (lukuunottamatta Prunnintien mainostelineitä ) ei suositella vaalimainoksien asettamista (liite). Tienvarsimainonnasta ja -ilmoittelusta säädetään maantielain (503/2005) 52 ja 52 a §:ssä. Liikennevirasto ohjeistaa vaalimainontaa maanteiden varsilla ja asemakaava-alueiden ulkopuolella. Ulkomainontaa koskeviin kysymyksiin vastaa keskusvaalilautakunnan sihteeri Kristiina Mäkelä 044-7541203, sposti etunimi.sukunimi@kihnio.fi tai vaalit@kihnio.fi |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus päättää, että vaalien ulkomainonta aloitetaan Kuntaliiton suosituksen mukaisesti keskiviikkona 26.3.2025, johon mennessä pystytetään vaalimainostaulut Prunnintien varrelle. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Kunnanhallitus lisäsi seuraavaa: Seuraavien vaalien yhteydessä tarkastellaan vaalimainostelineiden paikka uudelleen. |
Tiedoksi | Tekninen toimi |
§ 39 Väliaikaisten varajäsenten määrääminen keskusvaalilautakuntaan
Vuoden 2025 kuntavaaleissa keskusvaalilautakuntana toimii valtuuston 2021 valitsema keskusvaalilautakunta. Keskusvaalilautakuntaan on valittu viisi varsinaista jäsentä sekä kahdeksan varajäsentä siinä järjestyksessä, jossa heidät tarvittaessa kutsutaan varsinaisten jäsenten sijaan. Vaalilain 14 §:n mukaan keskusvaalilautakunta on päätösvaltainen viisijäsenisenä. Jos varajäsen on kuollut taikka estynyt tai esteellinen, saa kunnan hallitus tarvittaessa määrätä väliaikaisen varajäsenen. Keskusvaalilautakunnan viidestä varsinaisesta jäsenestä kaksi ja varajäsenistä lähes puolet ovat estyneitä osallistumaan keskusvaalilautakunnan kokouksiin kuntavaalien 2017 aikana. Kunnan keskusvaalilautakunnan jäsenenä/varajäsenenä eivät voi toimia :
Läheisellä tarkoitetaan hallintolain 27 - 30 §:n mukaan jäsenen/varajäsenen
- vanhempien sisarusta sekä hänen puolisoaan, sisarusten lapsia sekä entistä puolisoa -puolison lasta, lapsenlasta, sisarusta, vanhempaa ja isovanhempaa samoin kuin em. puolisoita ja puolison sisarusten lapsia. Läheisenä pidetään myös vastaavaa puolisukulaista. Puolisoilla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä. Valinnassa tulee huomioida tasa-arvolain säädökset, eli kumpaakin sukupuolta pitää olla vähintään 40 prosenttia valituista. Keskusvaalilautakuntaan tulee määrätä tarvittava määrä varajäseniä. Oheismateriaalina on keskusvaalilautakunnan kokoonpano ja kokousaikataulu. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus määrää riittävän määrän väliaikaisia varajäseniä keskusvaalilautakuntaan. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Väliaikaiseksi varajäseneksi valittiin Minna Yli-Kujala. |
§ 40 Lausunto työryhmämietinnöstä hallituksen esitykseksi hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 b 5 §:n muuttamiseksi
Johdanto Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain muuttamisesta, vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä rikosrekisterilain 6 b §:n muuttamisesta. Työ- ja elinkeinoministeriö asetti 20 päivänä helmikuuta 2024 työryhmän valmistelemaan hankintalainsäädännön muutoksia pääministeri Petteri Orpon hallituksen hankintalakiin liittyvien hallitusohjelmakirjausten mukaisesti. Työryhmä päätti työnsä 30.11.2024 ja luovutti hallituksen esityksen muotoon laaditun ehdotuksensa työ- ja elinkeinoministeriölle tammikuussa 2025. Tausta Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmassa on useita hankintalakiin liittyviä kirjauksia. Hallitusohjelman jaksossa 6.2 Reilumman kilpailun Suomi todetaan, että hallitus tavoittelee keskipitkällä aikavälillä julkisista hankinnoista merkittävää kustannussäästöä turvatakseen laadukkaat palvelut. Työryhmän toimesta on valmisteltu luonnos hallituksen esitykseksi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain sekä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain muuttamisesta. Tavoitteet Hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa julkisten hankintojen tehokkuutta ja kustannussäästöjä sekä turvata laadukkaat julkiset palvelut. Hankintalakia uudistetaan muun muassa edistämällä markkinakartoitusta ja hankinnan huolellista valmistelua. Hallitusohjelman mukaisesti ehdotuksessa esitetään sidosyksiköiden käytön rajoittamista hankintojen toteuttamisessa asettamalla sidosyksikön omistukselle yleisen edun huomioon ottava vähimmäisomistusosuutta koskeva vaatimus (10 prosenttia). Esityksellä pyritään lisäämään erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten osallistumismahdollisuuksia julkisiin tarjouskilpailuihin sekä parannetaan hankintojen vastuullisuutta ja edistetään huoltovarmuuden ja turvallisuuden toteutumista myös sopimuskauden aikana. Ehdotuksella parannetaan myös hankintojen valvontaa. Hallitusohjelmakirjausten toteuttamisen lisäksi mietinnössä esitetään tehtäväksi hankintalakiin ja erityisalojen hankintalakiin sekä rikosrekisterilakiin eräitä säädöshuoltoon liittyviä muita muutoksia. Lait on tarkoitettu tulevan voimaan 1.1.2026. Oheisena mietintö ja liitteenä 4 lausuntoluonnos |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus päättää antaa liitteen 4 mukaisen lausunnon työryhmämietinnöstä hallituksen esitykseksi hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 b 5 §:n muuttamiseksi. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Lausuntopalvelu |
Liitteet |
§ 41 Perussuomalaisten valtuustoaloite Exam-tenttitiloista
Edeltävä kohta | § 7 Perussuomalaisten valtuustoaloite Exam-tenttitiloista |
---|---|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee sivistys- ja hyvinvointilautakunnan antaman vastauksen tiedoksi ja esittää valtuustolle, että se katsoo asian aloitteena loppuun käsittelyksi. |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 42 Kunnan YT-neuvottelujen tilanne
Kihniön kunta sai YT-neuvottelut päätökseen torstaina 20.2.2025 työntekijöiden edustajien hyväksyessä työnantajan neuvotteluesityksen. Tärkein tieto henkilöstön näkökulmasta on se, että henkilöstöä ei lomauteta tai irtisanota neuvottelujen tuloksena. Hyväksytty neuvotteluesitys sisältää työprosessien tarkastelua, harkinnanvaraisia palkattomia virka- ja työvapaita, lomarahojen vaihtamista vapaiksi, tehtävänkuvien tarkastelua ja tehtävien yhdistämistä sekä sellaisia toimenpiteitä, jolla tuetaan työssä jaksamista ja työhyvinvointia siten, että työntekijöiden sairauspoissaolot saataisiin vähenemään. Toimenpiteiden arvioitu kustannussäästövaikutus on hallituksen päätöksen mukainen 100 000 euroa ja vapaaehtoisiin toimenpiteisiin perustuva henkilöstövähennysvaikutus on arviolta 1–3 henkilötyövuotta. Neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä ja ne saatiin myös päätökseen yhteisen näkemyksen löytyessä. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi YT-neuvottelujen päättymisen. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 43 Tasopalkkajärjestelmä ja paikallisen palkkausryhmän perustaminen
Kunta-alan työntekijäjärjestöt ja KT ovat saavuttaneet neuvottelutuloksen KVTES:n ja OVTES osio G varhaiskasvatuksen uudesta tasopalkkajärjestelmästä, joka tulee voimaan 1.2.2025. Tasopalkkajärjestelmä korvaa tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmän. Uutta järjestelmää sovelletaan KVTES:n piirissä olevaan henkilöstöön sekä varhaiskasvatuksen opettajiin (OVTES G-osio). Uusi palkkausjärjestelmä tulee voimaan 1.2.2025, mutta työnantajille on annettu siirtymäaika, jonka mukaan järjestelmä tulee ottaa käyttöön 30.9.2025 mennessä. 27.1. julkaistussa KT:n yleiskirjeessä 3/2025 on annettu tasopalkkajärjestelmää koskeva ohjeistus. Tasopalkkajärjestelmä on sitova. Osaamisen ja vastuun valtakunnallisia tasoja on palkkaryhmittäin kolme (A,B,C). Paikallisesti voidaan kuitenkin sopia lisätasoista palkkaryhmäkohtaisesti esim. tasokriteerit D ja E. Työnantajan tulee perustaa paikallinen palkkaustyöryhmä, joka seuraa käyttöönoton etenemistä. Palkkaustyöryhmässä käsitellään yhdessä esille tulevat soveltamiskysymykset ja soveltamisen ongelmat, selvitetään eri ratkaisuvaihtoehdot ja pyritään yksimieliseen ratkaisuun. Palkkausryhmän kokoonpanoon kuuluu työntekijöiden edustajia (KVTES ja OVTES osio G) ja työnantajan edustajia. Tarvittaessa palkkausryhmään voidaan kutsua asiantuntijoiksi esihenkilöitä. Työnantaja kuitenkin vastaa palkkausjärjestelmää koskevista päätöksistä ja linjauksista. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus päättää perustaa paikallisen palkkaustyöryhmän, jonka jäseninä toimivat kunnanjohtaja, osastopäälliköt, talouspäällikkö, palkkasihteeri sekä pääluottamushenkilöt. Palkkaustyöryhmällä on oikeus käyttää asiantuntija-apua tarvittaessa. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Valitut |
§ 44 Vuokrasopimusluonnoksen hyväksyminen paloaseman kiinteistöstä
Kihniön kunnan ja Pirkanmaan pelastuslaitoksen välinen vuokrasopimus on edellisen kerran hyväksytty helmikuussa 2022. Vuoden 2023 alusta alkaen pelastustoimen järjestäminen siirtyi kunnilta hyvinvointialueille osana hyvinvointialueuudistusta. Paloasemarakennukseen on tehty uudistus- ja muutostöitä tämän jälkeen. Rakennuksessa aloitti toimintansa pelastustoimen hybridiyksikkö keväällä 2024. Tämän lisäksi paloasemalla on tilat pelastusyksikön toiminnalle. Kunnan omassa käytössä noin 5 % , kouluterveydenhuollon käytössä 6 % ja loput 89 % palo- ja pelastustoimen käytössä. Hyvinvointialue vuokraa kouluterveydenhoitajan tilat erillisellä sopimuksella. Aiempi vuokrataso on jäänyt liian alhaiseksi, eikä se ole kattanut kustannuksia. Uudessa sopimuksessa on huomioitu pääoma- ja ylläpitovuokra. Aikaisempaa sopimukseen erona on, ettei siivous sisälly maksettavaan vuokraan. Pääomavuokra on uuden sopimuksen mukaan 2.349,09 € ja ylläpitovuokra 3.003,45 € /kk alv. 0. Uudella vuokratasolla pystytään kattamaan käyttö- ja pääomakustannukset. Vuokran määrä tarkistetaan vuosittain elinkustannusindeksillä. Vuokrasopimus astuu voimaan takautuvasti 1.1.2025 alkaen. Liite 5 vuokrasopimusluonnos Liite 6 vastuunjakotaulukko Liite 7 pohjapiirros |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 5 olevan vuokrasopimusluonnoksen ja valtuuttaa vt.kunnanjohtajan allekirjoittamaan vuokrasopimuksen sekä tekemään tarvittaessa vähäisiä muutoksia sopimukseen. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Mikko Alin Pirha, tekninen toimi, taloustoimisto |
Liitteet |
§ 45 Kunnanjohtajan informaatioasiat
Talous- ja hallintojohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 46 Kiinteistönluovutusilmoitukset
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla. Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta. Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle. Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo Kiinteistönluovutusilmoituksia: 2 kiinteistönluovutusilmoitusta |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 47 Saapuneet päätökset ja pöytäkirjat
Viranhaltijapäätökset: Kunnanjohtaja § Talous- ja hallintojohtaja § 9-10 Talouspäällikkö § Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat: Keskusvaalilautakunta 17.2.2025 |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet päätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 48 Ilmoitusasiat
Saapuneet: 1. Läntisen Pirkanmaan työllisyysalue: Työllisyyskatsaus tammikuu 2025, Kihniön työttömyysaste 7,70 % 2. Pirkanmaan Ely: Työllisyyskatsaus tammikuu 2025 3. Pirha: Tiedote sosiaali- ja terveyspalvelujen työpajasta 5.3.2025 4. Kihniön Yrittäjät / Kihniön kunta: Elinvoimalupaus 5. MTK-Kihniö ry: Kirjelmä Kihniön kunnanhallitukselle eläinlääkäripalvelujen säilyttämisestä |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedoksi. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Liitteet |
- (41.8kt)
- (88.1kt)
Henkilöt
Koivistoinen Hannu | Puheenjohtaja | ||||
Silvennoinen Erja | Varapuheenjohtaja | ||||
Mäkelä Kristiina | Esittelijä | ||||
Mäkelä Kristiina | Pöytäkirjanpitäjä | ||||
Ojala Janne | Tarkastajat | ||||
Shemeikka Mika | Tarkastajat | ||||
Ala-Katara Severi | Osallistujat | ||||
Jytilä Kirsi | Osallistujat | ||||
Niemi Marjo | Osallistujat | ||||
Ojala Janne | Osallistujat | ||||
Shemeikka Mika | Osallistujat | ||||
Toivonen Katri | Osallistujat | ||||
Jokioja Tiina | Varajäsenet | ||||
Alkkiomäki Jari |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 3.vpj
|
||||
Markkola Juha-Matti |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuustonpj.
|
||||
Pusa Leila |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 2.vpj
|
||||
Wiinamäki Petteri |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 1.vpj
|