Kunnanhallitus

Kunnanhallitus 2021-2025

3.6.2024

#5067

Tila

Julkaistu
Kokousnumero 7/2024
Kokouspäivä 3.6.2024
Kokouksen alkuaika 17:00
Kokouksen päättymisaika 19:45
Kokouspaikka Terveyskeskuksen kokoushuone
Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. Kyllä
Tarkastuspäivä 4.6.2024
Pöytäkirja yleisesti nähtävänä
Paikka Kihniö
Aika 5.6.2024
Allekirjoittajan nimi Anna Kiviholma
Allekirjoittajan titteli Toimistosihteeri
§ 96 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus

Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.

Päätöksen lisätiedot

Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.

§ 97 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus

Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Severi Ala-Katara ja Kirsi Jytilä. Pöytäkirja tarkastetaan 4.6. ja pidetään nähtävänä 5.6.2024- kunnan tietoverkossa.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Kirsi Jytilä ja Nina Niemenmaa

§ 98 Kouluterveyskyselyn 2023 tulokset

Kihniö muiden kuntien ohella osallistuu kahden vuoden välein kouluterveyskyselyyn, jonka tulokset ovat kuntien saatavilla niin valtakunnallisesti kuin kuntakohtaisestikin. Vuoden 2023 keväällä tehdyn kouluterveyskyselyn tulokset ovat saatavilla. Kouluterveyskyselyssä kyselylomakkeeseen vastasivat 4-5 luokkalaiset sekä 8-9 luokkalaiset.

Tulokset esitetään oheismateriaalina kokouksessa.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee tulokset tiedoksi.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Kuraattori Katri Toivonen esitteli asiaa kokouksessa.

§ 99 Hyvinvointikertomus 2023 ja hyvinvointisuunnitelma 2024
Edeltävä kohta § 47 Hyvinvointikertomus 2023 ja hyvinvointisuunnitelma 2024

Oheisena hyvinvointikertomus ja suunnitelma

Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää, että raporttia täydennetään olemassa olevilla tiedoilla.

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se:

  • merkitsee tiedoksi hyvinvointikertomuksen 2023 ja hyväksyy hyvinvointisuunnitelman 2024.
Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 100 Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2024-2026
Edeltävä kohta § 39 Lasten- ja nuorten hyvinvointisuunnitelma

Nuorisovaltuusto on antanut 7.5.2024 § 24 suunnitelmasta lausunnon:

Terveellisten elintapojen edistäminen: Nuorisovaltuusto näkee tärkeäksi aamupalan tarjoamisen jatkamisen Kihniön yhtenäiskoulussa.

Ruokailon parantamiseksi koululla voisi olla jälkiruokaa tarjolla esimerkiksi kerran kuukaudessa.

Turvallinen elinympäristö:

Päihdevalistusta enemmän yleisesti, esimerkiksi yleisillä luennoilla ja valistushetkillä koulussa.

Osallisuus ja vaikuttaminen:

Oppilaille keväisin pidettävä lukuvuosikysely koulusta. Tavoitteena koulun toiminnan kehittäminen.

Turvalliset tilat ja toiminta:

Nuorisovaltuusto toteaa nuorisotilan säilyttämisen Kihniöllä tärkeäksi.

Oheisena Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2024-2026

Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2024-2026 ja esittää sitä edelleen kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Liitteet
§ 101 Vuoden 2023 tilintarkastuskertomus, tilintarkastuspöytäkirja ja arviointikertomus

Tarkastuslautakunta on 21.5.2023 antanut vuoden 2023 tilinpäätöksestä tilintarkastuspöytäkirjan, arviointikertomuksen sekä tilintarkastuskertomuksen.

Tarkastuslautakunta on arvioinut hallintokuntien tavoitteita ja niiden saavuttamista. Tarkastuslautakunnan saaman käsityksen mukaan hallintokuntien toiminta on ollennaisilta osin ollut valtuuston päättämien tavoitteiden mukaista. Arviointikertomuksessa on kuitenkin esitetty hallintokunnille kysymyksiä (kehystetyt kohdat arviointikertomuksessa), joihin lautakuntien tulee antaa vastaus siten, että ne ovat kunnanhallituksen käsiteltävissä syyskuun kokouksessa 16.9.2024. Tarkastuslautakunta pyytää, että kunnanhallitus antaa KuntaL 121.5 § mukaisen lausunnon syyskuun loppuun mennessä.

Kunnanvaltuusto käsittelee tilinpäätöstä 17.6.2024kokouksessa.

Oheisena tilintarkastuskertomus, arviointikertomus sekä tilintarkastajan raportti liite 1

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee tilintarkastuskertomuksen, tilintarkastusraportin ja arviointikertomuksen tietoonsa saatetuksi ja pyytää lautakuntia vastaamaan kunnanhallitukselle niille asettetuihin kysymyksiin ja huomioihin arviointikertomuksessa 10.9.2024 mennessä.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksi Hallintokunnat
§ 102 Jäsenen ja varajäsenen nimeäminen Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen työllisyyslautakuntaan

Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen kuntalain mukaisena yhteisenä toimielimenä toimii Sastamalan kaupungin organisaatioon perustettava työllisyyslautakunta, joka toimii Sastamalan kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen alaisuudessa. Lautakunta hoitaa muiden sopijakuntien puolesta yhteistoimintasopimuksessa tarkoitetut kunnan työvoimaviranomaisen tehtävät noudattaen Sastamalan kaupungin hallintosääntöä ja muita sääntöjä, määräyksiä ja ohjeita.

Edelleen yhteistoimintasopimuksen mukaan työllisyysalueen palvelujen järjestämistä varten Sastamalan kaupunginvaltuusto asettaa sopijakuntien yhteisen työllisyyslautakunnan ja valitsee siihen jäsenet ja varajäsenet yhteistoiminta-alueen kuntien ehdotusten perusteella. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan vastuukunnan edustajista. Jäsenten valinnassa tulee ottaa huomioon tasa-arvolain vaatimukset.

Edellä mainitut yhteistoimintasopimuksessa sovitut asiat on sisällytetty Sastamalan kaupungin hallintosääntöön seuraavasti: Hallintosäännön 10 §:n mukaan työllisyyslautakunnassa on viisitoista (15) jäsentä. Jäsenistä ja varajäsenistä valitaan kuusi (6) Sastamalasta, kolme (3) Hämeenkyröstä, kaksi (2) Ikaalisista, kaksi (2) Parkanosta, yksi (1) Punkalaitumelta ja yksi (1) Kihniöstä. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan Sastamalan kaupungin edustajista. Valtuusto valitsee lautakuntien jäsenet sekä lautakuntien jäsenistä puheenjohtajan ja varajäsenen. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus nimeää jäsenen ja varajäsenen Läntisen Pirkanmaan työllisyyslautakuntaan.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Varsinaiseksi jäseneksi valittiin Janne Ojala ja varajäseneksi Nina Niemenmaa

Tiedoksi tapio.rautava@sastamala.fi; valitut, palkkatoimisto
§ 103 Eronpyyntö luottamustoimista

Jari Koskinen on toimittanut eronpyynnön luottamustoimistaan henkilökohtaisista syistä.

Luottamustoimesta voi erota pätevästä syystä. Eron myöntämisestä päättää luottamushenkilön valinnut toimielin (KuntaL 70 §)

Uusien varavaltuutettujen määräämisestä säädetään vaalilain 93 §:ssä. Jos varavaltuutettujen määrä valtuuston toimikauden aikana jää vajaaksi, kunnan keskusvaalilautakunnan on valtuuston puheenjohtajan pyynnöstä määrättävä uusia varavaltuutettuja kuntalain 17 §:n mukaisesti.

Keskusvaalilautakunta määrää varavaltuutetut vaalilain 93 §:n mukaisesti.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että:

  • valtuusto myöntää eron luottamustoimista
  • valtuuston puheenjohtaja kutsuu Jari Koskisen sijaan jäljellä olevaksi toimikaudeksi Perussuomalaisten ensimmäisen varavaltuutetun Sirpa Kaikkosen.
  • valtuuston puheenjohtaja pyytää keskusvaalilautakuntaa määräämään uuden varavaltuutetun Perussuomalaisten varavaltuutetuksi jäljellä olevaksi toimikaudeksi.
  • kunnanhallitukseen valitaan varajäsen tilalle
  • sivistyslautakuntaan valitaan varsinainen jäsen tilalle
Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 104 Työehtosopimuksen mukaisen paikallisen järjestely- ja kehittämisohjelmaerän jakaminen 1.6.2024 kunnanjohtajan osuus

Kunta-alalla on tulossa 1.5.2024 alkaen sopimuskorotuksia. Korotukset koostuvat yleiskorotuksesta sekä paikallisesti jaettavista järjestely- ja kehittämisohjelmaeristä. Sopijaosapuolet ovat sopineet paikallisesta järjestelyerästä, joka on kaikille aloille sama yhteensä 0,73 % (0,4 % + verrokkialojen vaikutus 0,33 %), sekä kehittämisohjelmaerästä, joka on KVTES:n ja OVTES:n osio G:n osalta 1,00 %, TS:n osalta 0,881 % ja OVTES:n pl. osio G osalta 0,60 %. Paikalliset erät lasketaan mahdollisimman tavanomaisen kuukauden palkkasummasta. Kihniössä nämä on laskettu helmikuun palkoista ja laskennassa on otettu huomioon OVTES:n jo toukokuussa voimaan tullut 0,77 % yleiskorotus.

Paikallisen järjestelyerän 0,73 % osalta

KVTES on käytettävissä 763,64 €

TS on käytettävissä 49,46 €

OVTES on käytettävissä 568,01 €

Paikallista järjestelyerää kohdennettaessa ensisijaisia tavoitteita ovat henkilöstön saatavuuden turvaaminen, paikallisten palkkausepäkohtien korjaaminen sekä tuloksellisuutta ja tuottavuutta edistävien toimintojen ja tehtävien uudelleenjärjestelyn tukeminen. Samalla huolehditaan siitä, että johto- ja esihenkilöasemassa sekä muiden palkkahinnoittelun ulkopuolella olevien palkkaus on oikeassa suhteessa heidän alaistensa tai verrokkiryhmien palkkaan nähden.

Paikallisen järjestelyerän kohdentamisessa työnantaja ottaa huomioon, että paikallisen järjestelyerän käyttö jakaantuu mahdollisimman tasapuolisesti liitteiden palkkasummat huomioiden eri palkkahinnoitteluliitteiden välillä. Palkkahinnoittelun ulkopuoliset muodostavat tässä tarkastelussa oman ryhmänsä. Paikallista järjestelyerää käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen korotuksiin ja/tai henkilökohtaisiin lisiin tai vastaaviin korotuksiin.

Järjestelyerä perustuu kahteen eri allekirjoituspöytäkirjan mukaiseen kohtaan. Jos A-kohdan mukaisesta paikallisen järjestelyerän 0,4 % jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja. Jos B-kohdan mukaisesta paikallisen järjestelyerän 0,33 % jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, puolet jaetaan paikallisena yleiskorotuksena (0,17 %) ja toisesta puolesta (0,16 %) päättää työnantaja.

Kehittämisohjelman tavoitteena on parantaa kunta- ja hyvinvointialan työpaikkojen kilpailukykyä, henkilöstön saatavuutta, työelämän laatua ja palvelutuotannon tuloksellisuutta. Tarkoituksena on uudistaa palkkausjärjestelmiä siten, että työssä tarvittavan osaamisen ja vastuun sekä yksilön palkitseminen hyvistä työsuorituksista toteutuvat nykyistä paremmin. Paikallista kehittämisohjelmaerää voi kohdentaa tehtäväkohtaiseen palkkaan ja/tai henkilökohtaiseen lisään.

Paikallisen kehittämisohjelmaerän osalta

KVTES on käytettävissä 1046,08 € (1,00 %)

TS on käytettävissä 59,70 € (0,881 %)

OVTES osio G on käytettävissä 70,19 € (1,00 %)

OVTES pl. osio G on käytettävissä 424,74 (0,60 %)


Yhteistyösuojelutoimikunta käsitteli asiaa kokouksessaan 20.5.2024. Henkilöstöjaosto hyväksyi jakoesityksen yksimielisesti 23.5.2024 muiden paitsi kunnanjohtajan osalta, mikä on hallintosäännön mukaan kunnanhallituksen toimivallassa.

Päätösehdotus

Kunnanhallituksen puheenjohtajan ehdotus:

Kunnanhallitus hyväksyy kunnanjohtajan laskennallisen osuuden tehtäväkohtaiseen peruspalkkaan 0,40 % ja 0,33 % järjestelyeristä sekä kehittämisohjelman mukainen 1.0 % erä, jotka ovat 0,40 %:in osalta 26,77 € ja 0,33%:in osalta 22,08 euroa ja 1 % osalta 66,93 €.

Esteellisyys Petri Liukku (Hallintolaki 28.1 § 1)
Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Kunnanjohtaja poistui esteellisenä kokouksesta tämän asian ajaksi.

Tiedoksi Palkat
§ 105 Kunnanhallituksen kokousajat 2. vuosipuoliskolla 2024

Kunnan hallintosäännön mukaan toimielimen kokoukset pidetään toimielimen päättämänä aikana ja paikassa. Kokous pidetään myös, milloin puheenjohtaja katsoo kokouksen tarpeelliseksi tai enemmistö toimielimen jäsenistä tekee puheenjohtajalle esityksen sen pitämisestä.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää pitää kokouksensa pääsääntöisesti terveyskeskuksen kokoushuoneessa tai Puumilassa ja vuoden toiselle vuosipuoliskolle vahvistetaan seuraavat ajat:

26.8.2024

19.9.2024

7.10.2024

28.10.2024

18.11.2024

2.12.2024

Lisäksi on huomioitava, että 2024 on vuosi, jolloin tuulivoimaosayleiskaavat etenevät ja vaativat todennäköisesti edellä mainitusta poikkeavia kokouspäivämääriä.

Budjetti kunnanvaltuusto maanantaina 9.12.2024

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 106 Lausuntopyyntö Närhinkankaan tuulivoimahankkeen YVA-tarveharkintapyyntöön liittyen

Närhinkankaan tuulivoimahankealue sijaitsee Kihniön kunnan alueella, noin 10 km Kihniön keskustasta itä-kaakkoon. Alue jakautuu kahteen osaan, joiden välissä kulkee tie 3352. Hankealueen kokonaispinta-ala on noin 330 hehtaaria. Hankealueelle suunnitellaan enintään 3–4 tuulivoimalaa, joiden yksikköteho olisi 9 MW. Tuulivoimaloiden kokonaisteho olisi 27–36 MW. Voimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä.

Kihniön kunta on laatinut kaavoitussopimuksen tuulivoimapuiston osayleiskaavan laatimisesta Närhinnevan tuulipuisto Oy:n kanssa., joka toimii hankkeesta vastaavana.

Närhinnevan tuulipuisto Oy on pyytänyt Pirkanmaan ELY-keskukselta ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 252/2017 13 §:n nojalla arvioimaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) soveltamistarvetta Närhinkankaan tuulivoimahankkeeseen. Liite 2 Lausuntopyyntö Liite 3 Tuulipuiston asiakirjaliitteet

Päätösehdotus

Kihniön kunta lausuu Närhinkankaan tuulivoimahankkeen YVA-tarveharkintapyyntöön liittyen seuraavaa:

Kihniön kuntastrategiassa 2022–2030 energiainvestoinnit on tunnistettu tuovan kunnalle merkittävästi tuloja ja luovan yrittämiselle erilaisia mahdollisuuksia. Energiainvestoinnit voivat luoda jatkoinvestointeja ja kunta voi olla myötävaikuttamassa energiaklustereiden syntymiseen. Energiainvestointien katsotaan tukevan kunnan tunnettuutta, taloutta ja imagoa. Strategiassa määritellyissä toimenpiteissä kunta on sitoutunut:

  • edistämään tuulivoimakaavoitusta huomioimalla mahdollisimman hyvin ympäristön ja asumisen
  • tuulivoimarakentamisen aikana kunta ja elinkeinoyhtiö Kehitys-Parkki koordinoivat yhteistyössä alihankintamahdollisuuksia paikallisille yrittäjille
  • kartoittamaan uusiutuvia energiatuotantotapoja yhteistyössä energiantuottajien kanssa.

Energiainvestointien merkittävyys kunnan tulevaisuudelle on merkittävä ja kiistaton. Kunta strategiansa mukaisesti edistää kaikkia alueensa energiahankkeita, kuitenkin niin, että maankäytöllisissä ratkaisuissa huomioidaan mahdollisimman hyvin ympäristö ja asuminen.

Kihniön kunnan tahtotila on edistää Närhinkankaan tuulivoimahanketta. Kihniön kunta toimii hankealueen kaavaviranomaisena ja katsoo, että oikeusvaikutteisen osayleiskaavaprosessin myötä kaavaratkaisun vaikutukset sekä yleinen hyväksyttävyys tulevat selvityksi kaavoittajan ja osallisten vuorovaikutusprosessissa.

Kihniön kunta tuo esiin vastaanottaneensa 25.8.2023 Närhinnevan tuulivoimahanketta vastustavan kansalaisadressin, jonka on allekirjoittanut 61 henkilöä. Vastustusta on perusteltu mm. luonnonsuojelun, luonnon moninaisuuden ja luonnon virkistyskäyttöarvojen heikentymisellä sekä melu-, välke- ja maisemahaitoilla.

Koska Närhinkanaan hankkeella on sekä hankealueen että sähkönsiirron vuoksi vaikutuksia ympäristöön ja asumiseen vaikutusalueella ja sen läheisyydessä, sekä yhteisvaikutuksia lähialueen muiden hankkeiden kanssa, Kihniön kunta katsoo hankkeen ympäristövaikutusten riittävän laaja-alaisen tarkastelun toteutuvan parhaiten, mikäli hankkeelle laaditaan ympäristövaikutusten arviointi.

Närhikankaan mahdollisen YVA:n laadinnan myötä Kihniön kunta edellyttää yhteisviranomaiselta ohjaavaa otetta hankkeiden yhteisvaikutusten arvioinnissa sekä hankealueiden ja voimaloiden lukumäärän ja sähkönsiirtoreittien optimoinnissa.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksi kirjaamo.pirkanmaan@ely-keskus.fi (PIRELY/13471/2023)
Liitteet
§ 107 Talouskatsaus ajalta 1.1.- 30.4.2024

Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.

Oheismateriaalina toteumavertailu

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 30.4.2024

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 108 Poikkeamishakemus / vapaa-ajan asuinrakennus
Edeltävä kohta § 35 Poikkeamishakemus / vapaa-ajan asuinrakennus

Liite 4. Asemapiirros Liite 5. Kaavakartta

Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy poikkeuksen myöntämisen teknisen lautakunnan esittämin perustein.

Poikkeamislupaa vastaava rakennuslupa tule hakea rakennusvalvontaviranomaiselta vuoden kuluessa siitä, kun kunnanhallituksen päätös on saanut lainvoiman. Rakennuslupahakemukseen on liitettävä kunnanhallituksen poikkeamispäätös.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksi Hakija, Pirkanmaan ELY
§ 109 Poikkeamishakemus / vapaa-ajan asunnon laajennus
Edeltävä kohta § 50 Poikkeamishakemus / Vapaa-ajan asunnon laajennus

Liite 6 Asemapiirros Liite 7 Kaavakartta

Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy poikkeuksen myöntämisen teknisen lautakunnan esittämin perustein.

Rakentamisessa tulee noudattaa ajantasaisen jätevesiasetuksen määräyksiä ja asetuksia. Poikkeamislupapäätös on voimassa 1 vuoden, jonka aikana poikkeamislupaa vastaava rakennuslupa tulee laittaa vireille. Poikkeamislupapäätös on liitettävä rakennuslupahakemukseen

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksi Hakija, Pirkanmaan ELY
§ 110 Kihniön kunnan kiinteistöjen ja asunto-osakkeen myynti
Edeltävä kohta § 46 Kihniön kunnan kiinteistöjen ja asunto-osakkeen myynti
Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää asettaa Kihniön kunnan omistamat kiinteistöt myyntiin esittelyosan mukaisesti.

Kunnanhallitus valtuuttaa tarvittaessa teknisen johtajan allekirjoittamaan toimeksianto-sopimuksen kiinteistövälittäjän kanssa, ellei kauppaa toteuteta omana toimintana.

Asunto ja kiinteistöt myydään siinä kunnossa, kun ne myyntihetkellä ovat.

Myynnissä tulee noudattaa erityistä tarkkuutta ja huolellisuutta sekä turvata myyjän edut.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 111 Määrärahamuutokset vuoden 2024 investointeihin
Edeltävä kohta § 43 Määrärahamuutokset vuoden 2024 investointeihin

Kuntalain 110 §:n 5 momentin mukaan kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.

Tekninen lautakunta on esittänyt seuraavat muutokset kuluvan vuoden investointeihin:

Investoinnit
Kiinteistöt
TA 2024muutosTA+Muutos 2024
Investointimeno
Koivikon rivitalot-120.000+120.0000
Veteraanitalot-10.000+10.0000
Yhtenäiskoulu -10.000-20.000-30.000
Kunnanvirastot-20.000+20.0000
Paloasema-20.000-80.000-100.000
Terveys- ja palvelukeskus-40.000+10.000-30.000
Muut investoinnit-179.4000-179.400
Yht.-399.400+60.000-339.400
Investointitulo
Koivikon rivitalo +125.000-125.0000
Pyhäniemen vierasvenelaituri0+16.000+16.000
Muut investointulot +5.400 0+5.400
Yht.+130.400-103.600+21.400
Netto investoinnit -269.000318.000

TA2024 mukaiset investointimenot ovat 399 400 euroa (netto -269 000 euroa). Päivitetyn suunnitelman mukaiset investointimenot ovat 339 400 euroa (netto -318.000 €).

Päätösehdotus

Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että esitettyihin investointeihin tehdään seuraavat muutokset:

Investointiohjelmasta poistetaan varaukset:

  • Koivikon rivitalot -120.000
  • Veteraanitalot -10.000
  • Kunnanvirastot -20.000

Muutokset Investointituloihin

  • Koivikon rivitalot investointitulo poistetaan -125.000
  • Pyhäniemi, vierasvenelaituri lisätään 16.000

Muutokset investointimenoihin

  • Terveyskeskus, määrärahaa vähennetään 10.000
  • Paloasema, määrärahaa lisätään -80.000
  • Yhtenäiskoulu, määrärahaa lisätään -20.000
Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 112 Kihniön kunnan talouden sopeuttamisohjelma
Edeltävä kohta § 8 Talouden sopeuttamisen työryhmän nimeäminen

Kihniön kuntaan on perustettu talouden sopeuttamisen työryhmä, joka on työskennellyt sopeuttamisohjelman parissa tiiviisti kevään aikana. Lautakunnat ovat antaneet säästöehdotuksia omalta toimialaltaan. Säästöjä käsiteltiin valtuustoseminaarissa 20.5.2024, jonka pohjalta esitys tehdään. Talouden sopeuttamisen työryhmä asetti säästötavoitteeksi 500.000 euroa vuodelle 2025. Tämä on tarkoitus saavuttaa käyttötalousmenoja vähentämällä ja verotuksellisin keinoin. Säästötavoitteita jatketaan edelleen vuoden 2025 jälkeen. Vuodelle 2024 tehdään myös sopeuttamistoimenpiteitä.

Kihniön kunnanvaltuusto on hyväksynyt talouden tasapainottamisperiaatteita Kvalt 11.11.2020 ja edelleen vuosittain talousarvion yhteydessä. Näistä linjatuista talouteen vaikuttavista kohteista pidetään edelleen ohjelmassa:

Tulo- ja kiinteistöverojen korotukset

Kuntatalousohjelman mukaan tulevina vuosina on korotuspainetta veroprosentteihin. Veroprosentit tarkastellaan vuosittain. Kiinteistöverotuksessa on pyritty kulkemaan maakunnallisella keskitasolla. Mainittakoon, että tulovero 8,90 on 0,65 % maakunnan keskiarvon yläpuolella ja kiinteistöverot ovat maakunnan keskitason välittömässä läheisyydessä. Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti vuonna 2024 on 7,46 ja Pirkanmaalla se on 8,25 %. 0,5 % korotus tuo noin 131.000 euroa lisää verotuloja ja 1 % korotus 261.000 euroa.

Koillis-Satakunnan Sähkö Oy:n osakkeet

Koillis-Satakunnan Sähkö Oy:n osakkeiden (osan) myynnin selvittäminen. Kihniön kunta omistaa 1.620 kappaletta yhtiön osaketta. Osakkeiden myynnin markkinahintaan on estänyt yhtiön alkuperäinen yhtiöjärjestys vuodelta 1948 sillä perusteella, että yhtiötä omistava suurin taho ei ole ollut halukas tähän asti muuttamaan sitä nykylainsäädäntöä vastaavaksi. Asian käsittely jatkuu. Osakkeiden markkina –arvo on noin 2 miljoonaa euroa.

Lautakuntien sopeuttamisohjelma 2024-2026

Lautakuntien sopeuttamisohjelma erillisenä liitteenä.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy talouden sopeuttamisohjelman ja esittää sitä edelleen kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Liitteet
§ 113 Osuuspankki Ylä-Pirkanmaan konttorin sulkeutuminen Kihniössä

Kihniön konttorin toiminta päättyy 31.8.2024. Muutoksen taustalla on asiointikäyttäytymisen muutos. Asiointi konttorikanavassa on jatkuvasti vähentynyt, eikä mikään viittaa kehityksen suunnan muuttumiseen. Suurin osa kaikista asiakaskohtaamisista hoidetaan puhelimessa tai verkon välityksellä.

-OP Ylä-Pirkanmaan hallitus on päättänyt sulkea elokuun lopussa Kihniön konttorin. Pankissa on jo pidemmän aikaa seurattu hyvin tarkasti asiointikäyttäytymisen muutosta, ja päätös konttorin lakkauttamisesta on tehty perusteellisen harkinnan pohjalta, kertoo toimitusjohtaja Leena Selkee.

Konttorin sulkemisella ei ole vaikutusta pankin henkilöstömäärään. Nykyinen henkilöstö palvelee asiakkaita jatkossa muissa OP Ylä-Pirkanmaan konttoreissa.

-Muutoksella vastataan lisääntyneeseen asiantuntijapalveluiden kysyntään. Palvelua tarjotaan kattavina asiantuntijapalveluina ajanvarauksella sekä etäneuvotteluna että konttoreilla Virroilla ja Ruovedellä.

Konttorin sulkeminen ei pääsääntöisesti edellytä asiakkailta toimenpiteitä. Esimerkiksi tili- ja lainanumerot säilyvät ennallaan. Eniten muutos koskettaa niitä asiakkaita, jotka ovat asioineet Kihniön konttorin kassapalvelussa säännöllisesti.

"Kohtaamme nämä asiakkaamme kesän aikana, ja autamme heitä löytämään heille sopivan tavan hoitaa pankkiasioita myös jatkossa. Laskujen maksamisen voi hoitaa helpoiten suoramaksuna, e-laskuna tai maksukuoripalvelun kautta. Maksupalvelukuorissa on valmiiksi maksettu postimaksu, ja ne voi jättää lähimpään postilaatikkoon. Pankkiasiat voi hoitaa kätevästi myös verkko- ja mobiilipalvelussa. Päivittäiset ostokset voi maksaa pankki- ja luottokorteilla", tiedotteessa kerrotaan.

Pankilla on myös syksyllä tarkoitus järjestää säännöllinen asiointikyyti Kihniöltä Virroille tätä palvelua tarvitseville.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus keskustelee asiasta ja tekee tarvittavat päätökset.

Päätöksen lisätiedot

Kunnanhallitus pitää tilannetta erittäin valitettavana ja ohjeistaa kunnanjohtajaa selvittämään muita vaihtoehtoja pankkipalveluiden jatkumiseksi.

§ 114 Kunnanjohtajan infomaatioasiat

Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 115 Kiinteistönluovutusilmoitukset

Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.

Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.

Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.

Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo

Kiinteistönluovutusilmoituksia:

3 kiinteistönluovutusilmoitusta

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 116 Saapuneet päätökset ja pöytäkirjat

Viranhaltijapäätökset:

Kunnanjohtaja § 4

Talous- ja hallintojohtaja §

Talouspäällikkö § -

Pöytäkirjat:

Tekninen lautakunta 22.5.2024

§ 33 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

§ 34 Pöytäkirjan tarkastajien valinta

§ 35 Poikkeamishakemus / vapaa-ajan asuinrakennus

§ 36 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-407-9-91

§ 37 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-407-9-135

§ 38 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-401-2-36

§ 39 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-403-1-84

§ 40 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-401-6-5

§ 41 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-403-22-40

§ 42 Talouden toteuma 1. - 31.3.2024

§ 43 Määrärahamuutokset vuoden 2024 investointeihin

§ 44 Asuntolainoitettujen ja vapaarahoitteisten asuntojen vuokrien tarkistus

§ 45 Yksityisteiden kunnossapitoavustukset 2024

§ 46 Kihniön kunnan kiinteistöjen ja asunto-osakkeen myynti

§ 47 Pyhäniemen karavaanialueen raivaus

§ 48 Siisteyskatselmus 2024

§ 49 Ajankohtaisasiat

§ 50 Poikkeamishakemus / Vapaa-ajan asunnon laajennus


Nuorisovaltuusto 7.5.2024

Tarkastuslautakunta 21.5.2024

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee saapuneet pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Lataa pdf

Henkilöt

Henkilöt
Koivistoinen Hannu Puheenjohtaja
Silvennoinen Erja Varapuheenjohtaja
Liukku Petri Esittelijä
Kunnanjohtaja
Mäkelä Kristiina Pöytäkirjanpitäjä
Jytilä Kirsi Tarkastajat
Niemenmaa Nina Tarkastajat
Jytilä Kirsi Osallistujat
Niemenmaa Nina Osallistujat
Niemi Marjo Osallistujat
Ojala Janne Osallistujat
Shemeikka Mika Osallistujat
Toivonen Katri Osallistujat
Alkkiomäki Jari Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 3.vpj
Markkola Juha-Matti Muu osallistujat
Pusa Leila Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 2.vpj