Kunnanhallitus 2021-2025
19.5.2025
Tila
Kokousnumero | 9/2025 |
---|---|
Kokouspäivä | 19.5.2025 |
Kokouksen alkuaika | 17:00 |
Kokouksen päättymisaika | 20:40 |
Kokouspaikka | Puumila |
Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 19.5.2025 |
Pöytäkirja yleisesti nähtävänä
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 20.5.2025 |
Allekirjoittajan nimi | Anna Kiviholma |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
§ 88 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus |
-Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat. Hyväksytään asialistalle §:t 88-106 ja merkitään asialistaan mahdolliset muutokset kunnanhallitukselle tiedoksi. Hyväksytään lisälista § 107 Teknisen johtajan virkaan valittu Reijo Väliharju esittäytyy. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Reijo Väliharjulle myönnettiin osallistumisoikeus kokoukseen. Hän ei osallistu asioiden käsittelyyn eikä päätöksentekoon. |
§ 89 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus |
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Marjo Niemi ja Janne Ojala. Pöytäkirja tarkastetaan 19.5. ja pidetään nähtävänä kunnan tietoverkossa. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 90 Hyvinvointikertomus 2024 ja hyvinvointisuunnitelma 2025
Valmistelija | Lankinen Vilja |
---|---|
Edeltävä kohta | § 26 Hyvinvointikertomus 2024 ja hyvinvointisuunnitelma 2025 |
Liite 1 hyvinvointikertomus ja suunnitelma. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se:
|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Liitteet |
- (1.7Mt)
§ 91 Myyränkankaan tuulivoimahankkeen tilannekatsaus
Muut osallistujat | Lehtonen Minna, Ristolainen Janne |
---|---|
Hankevastaava Abo Energy Suomi Oy Janne Ristolainen esittelee asiaa. Kaavakonsultti Minna Lehtonen Ramboll Oy:sta osallistuu kokoukseen teams:n kautta Asiantuntijat kokouksessa 17.35 -18.37. Asiantuntijat eivät osallistuneet asian käsittelyyn ja päätöksentekoon. |
|
Päätösehdotus |
Merkitään tilannekatsaus tiedoksi. |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 92 Hallintosäännön muuttaminen
Edeltävä kohta | § 42 Hallintosäännön muuttaminen |
---|---|
Kunnan hallintosääntöön tehdään muutoksen lainsäädännön ja organisaatiossa tapahtuneiden muutosten vuoksi. Kuntalain 14 § mukaan kunnanvaltuusto päättää kunnan hallintosäännöstä. Yleishallinnossa hallinto-osaston tehtävämuutosten vuoksi muutetaan talous- ja hallintojohtajalle/kunnanjohtajalle kuuluvia tehtäviä ja ko. virkanimike poistetaan hallintosäännöstä. Muutokset merkitty puneella tai yliviivauksin liitteeseen 2. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus hyväksyy hallintosääntöön tehtävät muutokset ja esittää niitä edelleen kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi. |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Liitteet |
§ 93 Kuntalaisaloite "Kihniön kunnan on aika uudistaa organisaationsa juuri nyt"
Kuntaan on saapunut kuntalaisaloite: Uusi valtuusto aloittaa neljän vuoden työnsä kesäkuun alussa. Samaan aikaan Kihniössä on avoinna teknisen johtajan virka. Aikaisemmin tänä vuonna on yhdistetty talous- ja hallintojohtajan sekä kunnanjohtajan virat. Nyt olisi erinomainen tilaisuus organisoida Kihniön kunnan hallinto vielä perusteellisemmin. Esitän seuraavia muutoksia: Tekninen lautakunta ja hyvinvointi- ja sivistyslautakunta lakkautetaan. Tilalle perustetaan kunnanhallitukselle kaksi jaostoa, jotka hoitavat ne viranomaistehtävät, joita kunnanhallitus ei lain mukaan saa käsitellä, sekä hallintosäännöllä määrättävät muut tehtävät: opetus- ja kulttuurijaosto ja tekninen jaosto Teknisen johtajan virasta luovutaan, tilalle päällikkötasoinen tehtävä. Toimistoinsinöörin virkanimike muutetaan esimerkiksi kunnaninsinööriksi, joka toimii teknisen jaoston esittelijänä, korvaa aikaisemman teknisen johtajan. Opetus- ja kulttuuritoimi jatkaa edelleen hyvinvointijohtajan alaisuudessa. Perusopetukseen liittyvissä asioissa rehtori toimii esittelijänä, muissa asioissa hyvinvointijohtaja. Varhaiskasvatusta kehittämään perustetaan uusi jaosto. Toiminto jatkaa edelleen hyvinvointijohtajan alaisuudessa. Varhaiskasvatusjaoston esittelijänä toimii päiväkodin johtaja Työllisyysasiat annettaisiin elinvoimajaoston tehtäväksi. Muutoksen jälkeen Kunnanhallituksen alaisuudessa toimisi 5 jaostoa: -opetus- ja kulttuurijaosto -varhaiskasvatusjaosto -tekninen jaosto -elinvoimajaosto -henkilöstöjaosto Muita jaostoja perustettaisiin tarpeen mukaan hallintosäännöllä. Kunnan johtoryhmään kuuluisivat muutoksen jälkeen kunnanjohtaja, hyvinvointijohtaja, rehtori, kunnaninsinööri ja talouspäällikkö. Perustelut: Nykyinen organisaatiorakenne on perua ajalta, jolloin sote oli kunnan tärkein toimiala ja verotulot kolminkertaiset. Nyt se on opetus- ja kulttuuri sekä uutena työllisyysasiat. Uudella rakenteella voitaisiin vähentää virkojen lukumäärää. Tehtävien hoitaminen edellyttäisi vastaavasti palveluostojen lisäämistä erityistä osaamista vaativissa tehtävissä. Esitän, että nämä muutokset tehtäisiin jo nykyisen valtuuston päätöksellä, jotta uuden valtuuston luottamustehtävät voitaisiin alusta asti täyttää uuden mallin mukaisesti. Aikaa tähän on, mutta on toimittava nopeasti. Tässä yhteydessä haluan erityisesti kiittää viran jättävää teknistä johtajaa hienosta työstä. Teknisen johtajan siirtyessä urallaan vaativampiin tehtäviin seuraaja voidaan nyt kuitenkin valita uudella profiililla ja jättää osa tehtävistä alihankinnan varaan. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus kiittää kuntalaista aktiivisuudesta. Kunnanhallitus on käynyt asiasta keskustelun ja toteaa, ettei aloite aiheuta enempää toimenpiteitä. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Aloitteen tekijä |
§ 94 Kokousedustajan ja varaedustajan nimeäminen Saskyn ja Sataedun koulutuskuntayhtymien yhtymäkokoukseen
Kuntalain 410/2015 ja pykälän 60 §:n mukaisesti yhtymäkokousedustajat valitaan seuraavasti: Yhtymäkokousedustajan kuhunkin kokoukseen erikseen valitsee jäsenkunnan kunnanhallitus tai jäsenkunnan valtuuston päättämä kunnan muu toimielin. Sataedun yhtymäkokous pidetään 28.5.2025 klo 14.00 Sataedun Ulvilan toimipaikassa. Saskyn yhtymäkokous pidetään 12.6.2025 klo 16 Vammalan ammattikoulun auditoriossa. Edustajien ja varaedustajien nimet ja sähköpostiosoitteet pyydetään toimittamaan kuntayhtymän kirjaamon sähköpostiin kirjaamo@sasky.fi 24.5.2024 mennessä. Sataedun edustajat sataedu@sataedu.fi 27.5.2025 mennessä. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus nimeää Sataedun ja Saskyn koulutuskuntayhtymien yhtymäkokousedustajan ja varaedustajan. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Sataedun yhtymäkokousedustajaksi valittiin Matti Sillanpää ja varalle Juha-Matti Markkola. Saskyn yhtymäkokousedustajaksi valittiin Leila Törmä ja varalle Kirsi Jytilä. |
§ 95 Lisämääräraha; Geopark-maastoliikuntareitti Aitoneva-Käskyvuori
Edeltävä kohta | § 50 Lisämääräraha; Geopark-maastoliikuntareitti Aitoneva-Käskyvuori |
---|---|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että vuoden 2025 talousarvioon investointeihin myönnetään lisämääräraha 15.000 euroa Geopark-maastoliikuntareitti Aitoneva-Käskyvuori kustannuspaikalle reittiopasteiden asennuskustannuksiin. |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 96 Kunnanvaltuuston päätösten laillisuus ja täytäntöönpano
Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa mm. valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muutoin lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta. Asia on silloin viipymättä saatettava kunnanvaltuuston uudelleen käsiteltäväksi. (KuntaL 96 §) Kunnanvaltuuston 14.4.2025 kokouksessa käsiteltiin seuraavat asiat: § 1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus § 2 Pöytäkirjan tarkastajien valinta § 3 Mäntyperän energiapuiston osayleiskaava, kaavan hyväksyminen § 4 Kunnanjohtajan viran täyttäminen, virkavaali § 5 Perussuomalaisten valtuustoaloite Exam-tenttitiloista § 6 Selonteko vuoden 2024 valtuusto- ja kuntalaisaloitteista sekä keskeneräiset aloitteet § 7 Muut asiat |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus toteaa kuntalain 96 §:n mukaisesti, että valtuuston päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä, eikä valtuusto niitä tehdessään ole ylittänyt toimivaltaansa, eivätkä ne muutoinkaan ole lainvastaisia. Kunnanhallitus päättää panna päätökset täytäntöön. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 97 Vuoden 2024 tilintarkastuskertomus, tilintarkastuspöytäkirja ja arviointikertomus
Tarkastuslautakunta on 13.5.2025 antanut vuoden 2024 tilinpäätöksestä tilintarkastuspöytäkirjan, arviointikertomuksen sekä tilintarkastuskertomuksen. Tarkastuslautakunta on arvioinut hallintokuntien tavoitteita ja niiden saavuttamista. Tarkastuslautakunnan saaman käsityksen mukaan hallintokuntien toiminta on ollennaisilta osin ollut valtuuston päättämien tavoitteiden mukaista. Arviointikertomuksessa on kuitenkin esitetty hallintokunnille kysymyksiä, joihin lautakuntien tulee antaa vastaus siten, että ne ovat kunnanhallituksen käsiteltävissä syyskuun kokouksessa 16.9.2024. Tarkastuslautakunta pyytää, että kunnanhallitus antaa KuntaL 121.5 § mukaisen lausunnon syyskuun loppuun mennessä. Kunnanvaltuusto käsittelee tilinpäätöksen 26.5.2025 kokouksessa. Oheisena tilintarkastuskertomus, arviointikertomus sekä tilintarkastajan raportti liite 3 |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee tilintarkastuskertomuksen, tilintarkastusraportin ja arviointikertomuksen tietoonsa saatetuksi ja pyytää lautakuntia vastaamaan kunnanhallitukselle niille asettetuihin kysymyksiin ja huomioihin arviointikertomuksessa siten, että vastaukset on annettavissa valtuustolle syyskuun loppuun mennessä. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Hallintokunnat |
§ 98 Oikaisuvaatimus teknisen johtajan virkavaali
Kunnanhallitus on valinnut kokouksessaan 28.4.2025 § 87 teknisen johtajan virkaan rakennustekniikan diplomi-insinööri Reijo Väliharjun. Kunnan jäsen XX on jättänyt asiasta oikaisuvaatimuksen 8.5.2025. Vaadin päätöksen purkamista ja asian palauttamista valmisteluun. Perustelut: 1) Kihniön kunta ei tarvitse teknistä johtajaa, todellinen toimenkuva on päällikkötasoinen, jossa oma tekeminen korostuu. Tosiasiassa tehtävässä on vain 2 alaista, joille tehtäviä voi delegoida. Muuten kyse on isännöinnistä ja hankinnoista. 2) Asiassa on tehty kuntalaisaloite 4.4.25, jota ole otettu käsittelyyn ( https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/42751 ). Aloitteessa on esitetty teknisen johtajan tehtävän muuttamista kunnaninsinööriksi. Virkavaalia on kiirehditty tarpeettomasti, mikä on tehnyt aloitteen merkityksettömäksi. Kunnanhallituksen olisi pitänyt käsitellä aloite ennen virkavaalia. 3) Haastatteluun kutsutuista hakijoista tehtävään sopivin on asiakirjojen mukaan rakennusinsinööri (AMK) Annaleena Rytkönen, jonka työkokemus vastaa täysin Kihniön kunnan todellisia tarpeita sekä kunnanhallituksen hyväksymässä viran hakuilmoituksessa esitettyjä vaatimuksia. Toisella sijalla on DI Tapio Laakkonen. Virkaan valittu Reijo Väliharju on ylipätevä sekä toiminut tehtävissä, joissa alaiset ovat tehneet työt, mikä ei Kihniössä onnistu. 4) Parhaiten sopiva henkilö on mahdollisesti sivuutettu sukupuolen perusteella, jolloin syrjintäolettama on voimassa. Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii virkavalintapäätöksen purkamista ja palauttamista valmisteluun. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus katsoo valittajan vaatimukset teknisen johtajan valintapäätöksen purkamisesta perusteettomiksi ja hylkää valittajan oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan. Perusteet oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle ovat seuraavat: 1. Oikaisuvaatimuksen kohdassa 1 esitetty mielipide organisaatiorakenteesta on henkilön oma eikä sillä ole juridista merkitystä valintapäätöksen osalta. Kihniön kunnan valtuuston hyväksymässä hallintosäännössä on teknisen johtajan tehtävät ja virka sekä kunnanhallitus, jonka toimivaltaan teknisen johtajan valinta kuuluu. Kunnanhallitus on tehnyt päätöksen teknisen johtajan hakuprosessista ja paikan täyttämisestä. 2. Kuntalaisaloite ei sido kunnanhallituksen toimivaltaa. Virantäyttöä kiirehdittiin, jotta riittävät resurssit toiminnan turvaamiseksi saadaan mahdollisimman pian käyttöön. Kunnassa noudatetaan voimassa olevaa hallintosääntöä, jossa on teknisen johtajan virka. 3. Valinnan perusteena on käytetty kokonaisarviointia, jossa on huomioitu kelpoisuusehdot, koulutus, työkokemus, haastattelu ja yleiset virkamiehen nimitysperusteet, joita ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Kaikkien näiden osatekijöiden on katsottu täyttyvän parhaiten valitun henkilön osalta. Koulutusvaatimus täytyy diplomi-insinöörin tutkinnon kautta. Koulutusvaatimus täyttyy myös kaikkien haastatteluun kutsuttujen osalta. Pitkä työkokemus vastuullisissa tehtävissä on laskettu valitun eduksi muihin haastateltuihin nähden. Valitulla on kuntapuolen kokemusta, muilla haastateltavilla ei ollut. Se katsottiin eduksi, kuten hakuilmoituksessa mainittiin. Haastattelussa ilmeni selvästi valitun laaja kokemus, jota tarvitaan teknisen johtajan virassa. Valittaja itse on todennut hakijan olevan "ylipätevä" tehtävään. 4. Virkaa täytettäessä otettiin huomioon tasa-arvolain säädökset ja kunnallisen viranhaltijalain palvelussuhdeturvasta annetun lain 12 §:n syrjintäkielto. Hakijoita oli yhteensä 16, joista kolme oli naisia eli 18,75 %. Haastatteluun valittiin yksi nainen ja kolme miestä, jolloin naisten osuus haastatteluun kutsutuista oli 25 % eli hieman enemmän kuin osuus hakijoista. Valintaa ei tehty henkilön sukupuolen arvioinnin perusteella vaan kuten edellä on mainittu kokonaisarvioinnin perusteella. |
---|---|
Esteellisyys | Väliharju Reijo (Hallintolaki § 28.1 kohta 1) |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Reijo Väliharju poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. |
Tiedoksi | Oikaisuvaatimuksen tekijä |
§ 99 Virkaatekevän teknisen johtajan valinta
Kihniön kunnanhallitus valitsi teknisen johtajan virkaan diplomi-insinööri Reijo Väliharjun. Valinnasta on tehty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimuksen johdosta teknisen johtajan virka tulee täyttää virkaatekevänä siihen saakka kunnan oikaisuvaatimusaika on päättynyt ja valinta voidaan todeta lainvoimaiseksi. Hallintosäännön mukaan teknisen johtajan valinta kuuluu kunnanhallitukselle. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus valitsee teknisen johtajan virkatehtäviä hoitamaan (vt.) diplomi-insinööri Reijo Väliharjun 19.5. alkaen siihen saakka kunnes valitusaika on päättynyt. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Reijo Väliharju poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. |
Tiedoksi | Reijo Väliharju |
§ 100 Verotuloennuste 2025
Kuntaliitolta saadun verotuloennusteen mukaan verotuloja kertyy Kihniössä ko. ennusteen mukaan kuluvana vuonna noin 53.000 euroa vähemmän kuin on budjetoitu ja noin 77.200 euroa enemmän kuin vuonna 2024. Kuluvan vuoden talousarvio hyväksyttiin 25.474 euroa ylijäämäisenä. Kunnallisverotuotto vuonna 2024 oli 2.517.543 euroa ja ennusteen mukaan kunnallisverotuotto olisi vuoden 2025 lopussa 2.636.000 euroa (ero + 118.457). Yhteisöverotuotto vuonna 2024 oli 643.862 euroa ja ennusteen mukaan yhteisöverotuotto olisi vuoden 2025 lopussa 605.000 euroa (ero -38.862). Kiinteistöverotuotto vuonna 2024 oli 598.388 euroa ja ennusteen perusteella kiinteistöveron tuotto olisi 596.000 euroa (ero -2.388) vuoden 2025 lopussa. Esityslistan mukana on kuntaliiton arvio (5/2025) kunnan verotulokertymästä vuoden 2025 osalta (liite), jonka mukaan Kihniön kunnan verotulot 2025 yhteensä olisivat 3.837.000 euroa (3.759.795 / 2024). |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee kuntaliiton verotuloennusteen tiedoksi sekä käy asiasta tarvittavan keskustelun. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Liitteet |
- (82.0kt)
§ 101 Ostolaskujen vastaanottajat ja hyväksyjät
Kunnan hallintosäännön mukaan kunnanhallitus vastaa sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä. Talousarvion täytäntöönpano-ohjeen mukaisesti tarkistetaan laskujen asiatarkastajat/vastaanottajat vuosittain. Kunnassa on käytössä sähköinen laskujen hyväksymiskäytäntö. Sisäisen valvonnan varmistamiseksi, laskujen vastaanottaja ja hyväksyjä ei saa olla sama henkilö. Omia laskuja ei voi hyväksyä eikä pääsääntöisesti alainen voi hyväksyä esimiehen laskuja. Laskujen vastaanottajat/asiatarkastajat tarkistavat laskun oikeellisuuden. Vastaanottajan tulee tarkistaa tiedot tavaran tai palvelun tilaajalta. Laskujen hyväksyjän on huolehdittava, että laskussa on asianmukaiset tilimerkinnät ja muut laskutustiedot. Reklamoinnista vastaa tavaran tai palvelun tilaaja. Laskut tulee toimittaa maksatukseen välittömästi hyväksymisen jälkeen viivästyskorkojen välttämiseksi. Liite 4 ostolaskujen vastaanottajat ja hyväksyjät |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus päättää hyväksyä liitteessä mainitut laskujen vastaanottajat ja hyväksyjät. Lisäksi kunnanhallitus päättää, että yleinen hyväksymisoikeus varsinaisen hyväksyjän tai varahyväksyjän esteellisenä tai poissa ollessa kaikkiin kunnan laskuihin on seuraavan järjestyksen mukainen: 1. kunnanjohtaja 2. talouspäällikkö. Varsinaisten laskujen vastaanottajien ollessa estynyt, ottaa osastopäällikkö laskut vastaan ja kunnanjohtaja tai talouspäällikkö hyväksyy. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Hallintokunnat, laskujen käsittelijät |
Liitteet |
- (36.3kt)
§ 102 Kunnanjohtajan informaatioasiat
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 103 Kiinteistönluovutusilmoitukset
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla. Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta. Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle. Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo Kiinteistönluovutusilmoituksia: 6 kiinteistönluovutusilmoitusta |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan. |
---|---|
Esteellisyys | Toivonen Katri (hallintolaki 28 §:n 1) Ala-Katara Severi (hallintolaki 28 §:n 1) |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Esteelliset poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. |
§ 104 Talouden toteuma 1.1.-30.4.2025
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 30.4.2025 |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 105 Saapuneet päätökset ja pöytäkirjat
Viranhaltijapäätökset: Kunnanjohtaja § 18 Talouspäällikkö § Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat: Tekninen lautakunta 14.5.2025 § 46 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus § 47 Pöytäkirjan tarkastajien valinta § 48 Myyränkankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavan ehdotus § 49 Yksityisteiden kunnossapitoavustukset 2025 § 50 Lisämääräraha; Geopark-maastoliikuntareitti Aitoneva-Käskyvuori § 51 Lausuntopyyntö; Vaasan hallinto-oikeus / hallintopakkoasia tilalla Männikkö RN:o 250-407-1-79 § 52 Rakennusvalvontataksa 2025 § 53 Muut asiat |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 106 Ilmoitusasiat
1. Aluehallintovirasto: Avin vastaus kantelukirjeeseen. |
|
Päätösehdotus |
Merkitään ilmoitusasiat tiedoksi. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 107 Kunnan verkkosivustohankinta
Esittelijä | Mäkelä Kristiina |
---|---|
Kihniön kunnan verkkosivujen nykyinen toimittaja on ilmoittanut, ettei sivuston kehitystyötä jatketa nykyisessä muodossaan, joten verkkosivustolle on saatava uusi toimittaja. Kunta avasi markkinavuoropuhelun kunnan kotisivujen uusimisesta ja ylläpidosta 14.3.2025 mennessä. Vuoropuheluun ilmoittautui kolme toimittajaa, joiden kanssa käytiin keskustelu ja tutustuttiin toteutuksiin. Tarjoukset tuli jättää 8.5.2025 klo 12 mennessä. Tarjouksen jättivät kolme toimittajaa: Zenda Oy, Tietotalo Infocenter Oy ja Oy Poutapilvi web design Ab. Tarjouksia arvioitiin kolmivaiheisesti: 1. Tarjoajan kelpoisuus Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisen vaiheen tarkoituksena on selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen kelpoisuusvaatimusten mukaisesti. Tässä vaiheessa tarkastettiin tarjoajan tilaajavastuulainmukaiset tiedot. Kaikki tarjoajat täyttivät ehdot. Tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Tarjoajan on täytettävä hankintaan nähden riittävät suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä koskevat vaatimukset. Kaikki tarjoajat täyttivät ehdot. 2. Tarjouspyynnön mukaisuus Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjouksia tarkistetaan suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta edellytetään. Mikäli tarjouksessa on tarjouspyynnöstä poikkeavia ehtoja, tarjous on poissuljettava tarjouskilpailusta. Zenda Oy ei täytä tarjoukselle asetettuja vähimmäisehtoja tarjouksen voimassaolon osalta (tarjous voimassa 30 päivää). Projektin vaiheet ”Uuden sivuston suunnittelu ja perustaminen intranet (mahdollinen integraatio pöytäkirjajärjestelmään) kohdan Zenda Oy on tarjonnut tarjouksessaan optiona, vaikka palvelun tulee täyttää tämä vaatimus. Näin ollen Zenda Oy suljetaan pois tarjouskilpailusta. 3.Tarjousten vertailu Tarjousten vertailuperusteena on edullisin hinta. Hintaan lasketaan tarjouspyynnön mukainen kokonaisuus ja käyttökustannukset 5 vuoden ajalta. Edullisin tarjous oli Tietotalo Infocenter Oy:n tarjous sivusto 36.360 euroa lisäksi optiona mahdollisuus hankkia mm. kielikäännösohjelma. Oy Poutapilvi web design Ab:n tarjous 39.626 euroa alv. 0 Kuluvalle vuodelle on varattu investointimääräraha verkkosivuston ja pöytäkirjaohjelman päivittämiseen 30.000 euroa. Tämän vuoden kustannukset verkkosivusto (käyttömaksut 5 kk) + sivusto 16.890 euroa. Oheisena vertailu, tarjouspyyntö |
|
Päätösehdotus |
Valitaan Tietotalo Infocenter Oy Kihniön kunnan verkkosivujen toimittajaksi. |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Tarjoajat |
Liitteet |
Henkilöt
Koivistoinen Hannu | Puheenjohtaja | ||||
Silvennoinen Erja | Varapuheenjohtaja | ||||
Mäkelä Kristiina | Esittelijä | ||||
Mäkelä Kristiina | Pöytäkirjanpitäjä | ||||
Niemi Marjo | Tarkastajat | ||||
Ojala Janne | Tarkastajat | ||||
Ala-Katara Severi | Osallistujat | ||||
Jytilä Kirsi | Osallistujat | ||||
Niemenmaa Nina | Osallistujat | ||||
Niemi Marjo | Osallistujat | ||||
Ojala Janne | Osallistujat | ||||
Toivonen Katri | Osallistujat | ||||
Alkkiomäki Jari |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 3.vpj
|
||||
Lehtonen Minna |
Muu osallistujat
Asiantuntija
|
||||
Markkola Juha-Matti |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuustonpj.
|
||||
Pusa Leila |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 2.vpj
|
||||
Ristolainen Janne |
Muu osallistujat
Asiantuntija
|
||||
Väliharju Reijo |
Muu osallistujat
Asiantuntija
|
||||
Wiinamäki Petteri |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 1.vpj
|