Tekninen lautakunta 2021-2025
14.5.2025
Tila
Kokousnumero | 5/2025 |
---|---|
Kokouspäivä | 14.5.2025 |
Kokouksen alkuaika | 17:00 |
Kokouspaikka | Kunnanviraston kokoushuone |
§ 46 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
|
---|
§ 47 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus |
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Kivioja Antti ja Korkiakoski Mika. Pöytäkirja tarkastetaan 14.5.2025 ja pidetään nähtävänä 15.4.2025 kunnan tietoverkossa. |
---|
§ 48 Myyränkankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavan ehdotus
Kihniön kunta on päättänyt käynnistää Myyränkankaan alueelle oikeusvaikutteisen osayleiskaavan laatimisen tuulivoimaa varten kokouksessaan 14.2.2022 § 27. Päätöksen mukaan osayleiskaava laaditaan MRL 77 a §:n mukaisena yleiskaavana, jolloin yleiskaavaa voidaan käyttää suoraan rakennusluvan perusteena. Tekninen lautakunta hyväksyi 15.6.2022 § 61 Myyränkankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) ja päätti asettaa sen nähtäville 30 pv ajaksi mielipiteiden ja lausuntojen pyytämistä varten. OAS oli nähtävillä 23.6. - 14.8.2022 välisen ajan Kihniön kunnan internet-sivuilla sekä paperisena aineistona kunnantalolla ja kirjastossa. Osayleiskaavan vireilletulovaiheessa järjestettiin Myyränkankaan tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) kanssa yhteinen yleisötilaisuus 28.6.2022 Puumilassa. Hankealue sijaitsee Kihniön kunnan alueella, noin 9 kilometrin päässä Kihniön keskustaajamasta koilliseen. Suunnittelualue sijaitsee Virtain kunnan rajalla ja noin 5 kilometrin etäisyydellä Seinäjoen kunnan rajasta ja 7 kilometrin etäisyydellä Kurikan kunnan rajasta. Lähin kylä on Kurjenkylä noin yhden kilometrin etäisyydellä suunnittelualueen itäpuolella. Tuulivoimahankkeen suunnittelualueen alustava kokonaispinta-ala on noin 40 km2. Suunnittelualue on pääasiassa metsätalouskäytössä olevaa metsäistä aluetta. Maanmittauslaitoksen maastotietokannan rakennustietojen perusteella suunnittelualueella ei sijaitse asuin- tai lomarakennuksia. Lähimmät asutuskeskittymät sijaitsevat Kurjenkylätien varrella noin 1 kilometrin etäisyydellä suunnittelualueesta itään, Isonniementien varrella noin 1 kilometrin etäisyydellä suunnittelualueesta länteen. Myyränkankaan osayleiskaavan rinnalla toteutetaan samanaikaisesti erillisenä prosessina Myyränkankaan tuulivoimahankkeen ympäristönvaikutusten arviointimenettely (YVA-menettely). YVA-menettelyn yhteydessä tutkitaan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksia. Laadittuja selvityksiä ja arvioinnin tuloksia hyödynnetään osayleiskaavoituksessa, jossa ratkaistaan hankkeen toteuttaminen. Osayleiskaavassa määritellään muun muassa voimaloille sallittavat sijoituspaikat, enimmäismäärät ja -korkeudet. Kaavassa voidaan antaa myös määräyksiä haitallisten vaikutusten lieventämiseksi. Koko hankealueelle suunnitellaan enintään 27 tuulimyllyn tuulipuisto, jossa myllykohtainen yksikköteho on 7-10 MW. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 320 metriä. Osayleiskaavalla tutkitaan YVA-menettelyssä tarkasteltua maksimiratkaisua, joka on Kihniön kunnan kaava-alueella 19 voimalaa. Kaavaluonnoksessa Kihniön kaava-alueelle on osoitettu 19 tuulivoimalan rakennuspaikkaa. Kunkin voimalan kokonaiskorkeus on enintään 320 metriä maanpinnasta. Kaavaratkaisussa alue on osoitettu maa- ja metsätalousalueeksi, jolle saa sijoittaa tuulivoimaloita niille osoitetuille alueille (tv-1). Voimaloiden sijoittumista tv-1 alueella määrittelee ohjeellinen ympyrämerkintä, jonka sisälle tuulivoimalan tulee sijoittua. Voimaloiden tarkka sijainti määritellään rakennusluvan yhteydessä. Maa- ja metsätalousalueella sallitaan maa- ja metsätaloutta palveleva rakentaminen. Kaavassa on osoitettu voimaloiden vaatimat tielinjaukset, jotka ovat osittain olemassa olevia ja osittain uusia. Uudet tielinjat on osoitettu katkoviivalla. Tuulivoima-alueen sisäistä sähkönsiirtoa palveleva maakaapelin sijainti on osoitettu ohjeellisena huoltoteiden varteen. Kaava-alueen pinta-ala on 2996,46 ha. Arvokkaat luontokohteet on osoitettu luo-merkinnällä. Lähin taajama-asutus voimaloista on Kihniön kirkonkylässä noin 5 kilometriä suunnittelualueesta lounaaseen. Virtain keskustaajama sijaitsee noin 21 km suunnittelualueesta itään. Alle kahden kilometrin päässä lähimmästä suunnitellusta tuulivoimalasta sijaitsee kaikkiaan 9 asuinrakennusta sekä 26 loma-asuinrakennusta. Koko hankkeen vaikutuksia on arvioitu kattavasti YVA-selostuksessa. Ympäristövaikutusten arviointi perustuu monitavoitearviointiin, eli vaikutusten suuruusluokan, vaikutuskohteiden luonteen/herkkyyden ja näistä seuraavan vaikutusten merkittävyyden järjestelmälliseen tarkasteluun. Maankäyttö kaava-alueella on pääasiassa metsätaloutta. Kaava-alueelle tai sen välittömään läheisyyteen ei kohdistu sellaisia yhdyskuntarakenteen tai maankäytön kehittämistarpeita, jotka eivät olisi sovitettavissa yhteen tuulivoimarakentamisen kanssa. Kaavaratkaisu ei ole ristiriidassa maakuntakaavan kanssa. Kaavan toteutumisen myötä metsätalouden harjoittaminen voi jatkua valtaosalla aluetta. Kaava-alueella tai sen välittömässä lähiympäristössä ei sijaitse valtakunnallisesti tai maakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita tai rakennetun kulttuuriympäristön alueita. Maisemavaikutusten merkittävyys arvioidaan vaihtelevasti vähäisiksi, kohtalaiseksi tai jopa paikoin merkittäväksi riippuen sijainnista ja etäisyydestä voimaloihin. Myös katsojan kokemus vaikuttaa merkittävyyteen. Maisemavaikutusten arvioimiseksi on laadittu näkemäalueanalyysi ja havainnekuvia. Ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen tuulivoimalat voivat vaikuttaa erityisesti melun, välkkeen ja maiseman muutoksen vuoksi. Myyränkankaan tuulivoimahankkeen meluvaikutukset pysyvät laissa ja määräyksissä säädettyjen ohjearvojen alapuolella Liikenteen osalta merkittävimpiä vaikutuksia aiheutuu tuulivoimaloiden rakentamisen aikana erityisesti alueelle saapuvista erikoiskuljetuksista. Hankealueelle ei sijoitu Natura-alueita tai suojeluohjelmien alueita. Hankkeen vaikutusalueelle sijoittuu neljä Natura-aluetta sekä kaksi luonnonsuojelualuetta. Alueen maisema ja äänimaisema muuttuvat voimaloiden läheisyydessä, jolloin sillä on vaikutusta virkistyskäyttökokemukseen. Riistalle merkittävimmät vaikutukset painottuvat rakentamisen aikaiseen häiriöön ja alueella mahdollisesti lisääntyvän liikenteen häiriövaikutukseen. Alueen metsästettävyyteen hanke ei vaikuta merkittävästi ja vaikutukset metsästyksen järjestelyihin ja virkistyskäyttöön arvioidaan lieviksi. Tuulivoimahankkeen toteuttamisella on myönteisiä vaikutuksia ilmastoon, sillä hanke toteutuessaan mahdollistaa vähäpäästöisemmän sähköntuotannon. Maakäyttö- ja rakennuslain mukaisesti kaavaluonnos asetetaan nähtäville valmisteluvaiheen kuulemista varten. Luonnosvaiheen nähtävillä olon aikana osallisilla on mahdollisuus ottaa kantaa jättämällä kirjallinen mielipide. Luonnosvaiheen nähtävillä olo ajoitetaan ympäristövaikutusten arviointiselostuksen nähtävillä olon kanssa samaan aikaan. Tekninen lautakunta 14.5.2025 Myyränkankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavan ehdotus § 48 Tekninen lautakunta käsitteli kaavan valmisteluvaiheen kuulemisen aineiston (kaavaluonnos) kokouksessaan 28.3.2024 § 98 ja kunnanhallitus päätti asettaa tuulivoimaosayleiskaavan valmisteluvaiheen aineiston maankäyttö- ja rakennuslain 62 §:n ja -asetuksen 30 §:n mukaisesti nähtäville ja pyytää siitä lausunnot. Kaavaluonnos oli nähtävillä 10.4.-31.5.2024. Kaavaluonnoksesta saatiin 13 lausuntoa ja siitä annettiin 10 mielipidettä, joista yksi oli 264 henkilön allekirjoittama adressi. Saatuun palautteeseen on laadittu vastineet. Kaavaehdotus on laadittu saadun palautteen ja hankkeen YVA-menettelystä saatu perusteltu päätelmä huomioon ottaen. Kaavaehdotus mahdollistaa 19 tuulivoimalan sijoittamisen suunnittelualueelle. Voimaloiden kokonaiskorkeus on 320 m. Kaavan suunnittelualueen pinta-ala on noin 2784,1 ha. Tarkentavalla jatkosuunnittelulla kaavan valmisteluvaiheen jälkeen voimalasijoittelua on jonkin verran muutettu, mistä johtuen kaava-alueen rajausta on voitu pienentää. Kaava-alueen rajauksen lähtökohtana on 40 dB:b raja lisättynä noin 200 metrin puskurialueella. Kaavaehdotukseen on tehty tarkennuksia liittyen voimalasijoitteluun ja ohjeellisena esitettäviin uusiin tieyhteyksiin. Tarkentavalla suunnittelulla on pyritty huomioimaan luontoarvoihin kohdistuvia vaikutuksia. Lisäksi maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle on kaavamääräyksen turvin mahdollistettu aurinkovoimatuotannon sijoittamisen mahdollisuus erillisellä lupamenettelyllä. Ehdotusvaiheen kaavaratkaisuun liittyen on tehty päivitykset melu- ja välkemallinnuksiin, näkymäalueanalyyseihin ja havainnekuvasovitteisiin. Lisäksi on laadittu susiarviointiin liittyen ydinreviiriselvitys ja maakotkaselvityksiin on laadittu täydennyksiä (nämä kaksi vain viranomaiskäyttöön). Kaavan vaikutusten arviointia on tarkennettu vastaamaan ehdotusvaiheen mukaista kaavaratkaisua. Kaavaehdotusta valmisteltaessa Kihniön kunta ja hankevastaava Abo Energy Suomi Oy ovat pitäneet työneuvotteluja ja viranomaistahojen kanssa on myös käyty viranomaistyöneuvotteluja. Hankevastaava Abo Energy Suomi Oy Janne Ristolainen on kokouksessa esittelemässä asiaa. Oheisena ehdotukseen liittyvät asiakirjat |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta hyväksyy Myyränkankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavan ehdotuksen ja esittää sitä edelleen kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi ja että kunnanhallitus asettaa kaavaehdotuksen nähtäville ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot. |
---|---|
Tiedoksi | Kunnanhallitus |
Liitteet |
- (12.7Mt)
- (4.9Mt)
- (35.5Mt)
- (755.5kt)
- (25.1Mt)
- (20.4Mt)
- (3.7Mt)
- (4.8Mt)
§ 49 Yksityisteiden kunnossapitoavustukset 2025
Tekninen lautakunta on kokouksessaan 1.2.2017 (8 §) päättänyt yksityisteiden kunnossapitoavustusten ehdot ja kunnossapitoluokat on päivitetty vuonna 2018. Uuden yksityistielain (84 §) mukaan kunta voi avustaa vain sellaisia yksityisteitä, joiden hoitoa varten on perustettu tiehoitokunta ja joiden tiedot on ilmoitettu Maanmittauslaitoksen yksityistierekisteriin ja tien käytön rajoitukset on ilmoitettu kansalliseen tie- ja katuverkon järjestelmään (digiroad). Yksityisteiden kunnossapitoavustukset olivat haettavissa ajalla 19.2.-30.4.2025. Avustushaun alkamisesta ilmoitettiin Ylä-Satakunta-lehdessä ja kunnan kotisivulla. Määräaikaan mennessä saatiin 45 avustushakemusta. Osana kunnan talouden sopeuttamistoimia avustussummia on pienennetty 50 %:lla. Liitteenä: avustusta anoneet yksityistiet ja avustusmäärät. |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta päättää jakaa yksityistieavustukset avustusta hakeneiden ja ehdot täyttävien yksityisteiden osalta oheisen taulukon mukaisesti niin, että avustusten kokonaismäärä on 18 696,90 euroa. |
---|
§ 50 Lisämääräraha; Geopark-maastoliikuntareitti Aitoneva-Käskyvuori
Kuntalain 110 §:n 5 momentin mukaan kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää kunnanvaltuusto. Talousarviossa 2024 oli varattu investointimääräraha Urheilu- ja virkistysalueet Geopark-maastoliikuntareitti Aitoneva-Käskyvuori kustannuspaikalle 35.400 €. |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että vuoden 2025 talousarvioon investointeihin myönnetään lisämääräraha 15.000 euroa Geopark-maastoliikuntareitti Aitoneva-Käskyvuori kustannuspaikalle reittiopasteiden asennuskustannuksiin. |
---|---|
Tiedoksi | Kunnanhallitus, kunnanvaltuusto |
§ 51 Lausuntopyyntö; Vaasan hallinto-oikeus / hallintopakkoasia tilalla Männikkö RN:o 250-407-1-79
Vaasan hallinto-oikeus pyytää Kihniön tekniseltä lautakunnalta lausuntoa valitukseen, jonka Maanrakennus Kalevi Viitaharju Oy on tehnyt Vaasan hallinto-oikeudelle Kihniön teknisen lautakunnan päätöksestä 29.1.2025 § 9. Määräaikaa lausunnon antamiselle on annettu 20.5.2025 saakka. Kyse on Kihniön teknisen lautakunnan päätöksestä 29.1.2025 § 9, jolla tuomittiin lautakunnan päätöksellä 6.3.2024 § 21 päävelvoitteelle 2 asetettu uhkasakko maksettavaksi. Päävelvoite koski louhosalueen palauttamista yhteisluvan mukaiseen tilaan 20.5.2024 mennessä. Asianosainen on laiminlyönyt teknisen lautakunnan asettamien velvoitteiden suorittamisen eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Ehdotus asiaan annettavasta lausunnosta on liitteenä. |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta päättää antaa liitteen mukaisen, ympäristötarkastajan valmisteleman lausunnon Vaasan hallinto-oikeudelle. |
---|---|
Tiedoksi | Vaasan hallinto-oikeus |
Liitteet |
- (279.1kt)
§ 52 Rakennusvalvontataksa 2025
Rakennusvalvonnan taksan päivitys Rakennusvalvonnan taksa on jouduttu uudistamaan rakenteellisesti kokonaan, koska maankäyttö- ja rakennuslain korvaava rakentamislaki ja sen vaatimat muutokset rakennusjärjestykseen ja lupamenettelyihin tulivat voimaan vuoden 2025 alussa. Rakentamisluvan käsittelyaikatakuu, rakennuksen hiilijalanjälkilaskenta sekä tietomallimuotoinen rakentamislupa tulevat voimaan 1. tammikuuta 2026 alkaen rakentamislain muutosesityksen perusteella, eikä näitä muutoksia ole huomioitu nyt päätettävässä taksassa. Edellä mainitut muutokset huomioidaan vasta taksassa, kun uudet määräykset tulevat voimaan. Rakentamislaista poistuu rakennus- ja toimenpideluvat ja ne korvataan yhdellä lupamuodolla, eli rakentamislupana ja myös ilmoitusmenettelystä luovutaan. Rakentamislain 42 §:ssä on määritelty rakentamisluvan edellytykset. Pienten rakennusten ja rakennelmien rakennushankkeiden lupavelvoitteet vähenevät merkittävästi. Tämän johdosta taksanmukaiset tulot pienenevät merkittävästi. Rakennusvalvonnan toiminta ja viranomaistoiminnan järjestäminen perustuu lupamaksuista saataviin tuloihin. Tulojen tulisi kattaa rakennusvalvonnan menot Rakentamislupa koostuu sijoittamis- ja toteuttamisen lupaharkinnasta, joka voidaan hakea yhdellä rakentamisluvalla, kuten tähänkin asti maankäyttö- ja rakennuslain mukaisessa rakennusluvassa. Rakentamislain mukaan luvanhakija voi jatkossa, niin halutessaan, hakea lupaa kahdessa osassa eli erillisinä sijoittamis- ja toteuttamislupina. Erillisen luvan tuoma lisätyömäärä viranomaistyössä on huomioitu taksan maksuissa. Rakentamislain mukaan rakennusvalvontaviranomainen päättää jatkossa myös sijoittamisluvista suunnittelutarvealueilla osana rakentamislupaa, jonka työn osuus on huomioitu maksussa. Rakentamisluvanvaraisiin hankkeisiin tulee lisäksi uusia viranomaistehtäviä, kuten sattumanvaraiset viranomaiskatselmukset, lupahakemuksiin liitettävät rakennustuoteluettelot ja purkumateriaaliselosteet. Myös rakennetun ympäristön jatkuvan valvonnan osuus tulee kasvamaan, kun ennakollista lupamenettelyä ei kaikissa rakentamishankkeissa enää jatkossa ole. Neuvontapyynnöt ovat uuden lain myötä viranomaistyössä kasvaneet merkittävästi. Yleistä viranomaisneuvontaa tulee antaa maksutta. Lausunnot tai muu selvittelyä vaativa työ on kuitenkin taksan mukaisesti maksullista. Huomioitavaa kuitenkin on, että viranomaisen palveluun ei kuulu toimia rakennushankkeeseen ryhtyvän suunnittelijana tai rakennustyön laadun valvojana. Taksat on pyritty yhdenmukaistamaan naapurikuntien kanssa. Lisäksi taksat on pyritty määrittelemään arvioidun työmäärän mukaan. Nykyisen maankäyttö- ja rakennuslain aikana vireille tulleet luvat laskutetaan nykyisten voimassaolevien taksojen mukaan. Liitteenä taksa 2025 |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta hyväksyy rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä sekä muista tehtävistä suoritettavat maksut liitteen mukaisesti ja määrää, että hyväksytty rakennusvalvonnan taksa tulee voimaan 1.6.2025. Maankäyttö- ja rakennuslain aikana vireille tulleet luvat laskutetaan nykyisten voimassaolevien taksojen mukaan. |
---|---|
Liitteet |
- (266.0kt)
§ 53 Muut asiat
|
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta merkitsee asiat tietoonsa saatetuksi. |
---|
Henkilöt
Wiinamäki Petteri | Puheenjohtaja | ||||
Sillanpää Niina | Varapuheenjohtaja | ||||
Mäkelä Kristiina |
Esittelijä
Kunnanjohtaja
|
||||
Kujansuu Johanna | Pöytäkirjanpitäjä | ||||
Aho Timo | Osallistujat | ||||
Jokioja Tiina | Osallistujat | ||||
Kivioja Antti | Osallistujat | ||||
Korkiakoski Mika | Osallistujat | ||||
Shemeikka Mika | Osallistujat | ||||
Silvennoinen Erja | Osallistujat | ||||
Vierre Ulla | Osallistujat | ||||
Ojala Janne |
Muu osallistujat
Kunnanhallituksen edustaja
|
||||
Väliharju Reijo |
Muu osallistujat
Tekninen johtaja
|
||||
Yli-Kärkelä Minka |
Muu osallistujat
Nuorisovaltuuston edustaja
|