Tekninen lautakunta 2021-2025
20.10.2025
Tila
Kokousnumero | 9/2025 |
---|---|
Kokouspäivä | 20.10.2025 |
Kokouksen alkuaika | 16:30 |
Kokouspaikka | Kunnanviraston kokoushuone |
§ 76 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
|
---|
§ 77 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus |
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Ulla Vierre ja Essi Tarsia. Pöytäkirja tarkastetaan 20.10.2025 ja pidetään nähtävänä 22.10.2025 kunnan tietoverkossa. |
---|
§ 78 Poikkeamishakemus / vapaa-ajan rakennus
Rakennuspaikka ja sen sijainti: Rakennuspaikka on noin 2070 m2 suuruinen Virranranta- niminen kiinteistö. Kiinteistötunnus on 250-405-5-80. Rakennuspaikka rajoittuu Koskelanjokeen noin 42 metrin matkalla. Esitetty toimenpide ja hakemuksen perustelut: Poikkeamista haetaan vapaa-ajanrakennuksen alle 30 m2 rakentamiseksi kiinteistölle. Poikkeamista haetaan voimassa olevasta rakennusjärjestyksestä siten, että uudisrakennuksen lähin seinä sijaitsisi 18 metrin päässä keskivedenkorkeudella mitattavasta rantaviivasta. Kiellot, rajoitukset ja kaavallinen tilanne Alueella ei ole voimassa olevaa ranta- asemakaavaa eikä osayleiskaavaa, jolloin kiinteistön rakennusoikeus määräytyy Kihniön kunnan voimassa olevan rakennusjärjestyksen mukaisesti. Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennuskohdetta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena. (Alueidenkäyttölaki 21.4.2023/752); 72§) Mitä 1 momentissa säädetään, koskee myös ranta-aluetta, jolla rakentamisen ja muun käytön suunnitteleminen pääasiassa rantaan tukeutuvan loma-asutuksen järjestämiseksi on tarpeen alueella odotettavissa olevan rakentamisen vuoksi. Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske: 1)maa- ja metsätalouden tai kalatalouden harjoittamista varten tarpeellista rakentamista; 2)maanpuolustuksen tai rajavalvonnan tarpeisiin tapahtuvaa rakentamista; 3)merenkulun tarpeisiin tapahtuvaa rakentamista; 4)olemassa olevan asuinrakennuksen kanssa samaan pihapiiriin kuuluvan talousrakennuksen rakentamista; eikä 5)olemassa olevan asuinrakennuksen korjaamista tai vähäistä laajentamista. Kihniön kunnan rakennusjärjestys Kihniön kunnan rakennusjärjestyksessä alle 5000 m2 tontin rakennusoikeus ranta-alueella on 125 m2 ns. lämmintä tilaa (vapaa-ajanrakennus, sauna, aitta) ja 30 m2 kylmää varastotilaa ja 30 m2 katosta sekä 16 m2 kokoinen savusauna (mikäli etäisyysmääräykset täyttyvät). Rakennusten etäisyyden ja sijainnin rantaviivasta tulee olla sellainen, että rantamaiseman luonnonmukaisuus säilyy. Uudisrakennusta ei saa sijoittaa 20 metriä lähemmäksi vesistön keskivedenkorkeuden mukaista rantaviivaa lukuun ottamatta erillistä saunarakennusta, jonka saa rakentaa 15 metrin etäisyydelle rantaviivasta. Rakentamistilanne: Rakennuspaikalla on olemassa oleva vapaa-ajanrakennus 28m2. Naapurien kuuleminen: Naapurin tiedottaminen on suoritettu hakijan toimesta. Naapurilla ei huomauttamista. Rakentamisrajoitus josta poikkeusta haetaan: Rakentamisrajoitus, joihin poikkeamista haetaan on rakennusjärjestyksen kohdan 7.1 määräys muun rakennuksen kuin saunan sijoittamisesta lähemmäs kuin 20 metrin päähän keskiveden mukaisesta rantaviivasta. Poikkeamisen edellytykset ja päätösehdotuksen perustelut: Rakentamislaki 57§; päätösvalta poikkeamisluvan myöntämisessä on kunnalla. Kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen tässä laissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta. Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se: 1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle; 2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista; 3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai 4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Hakija perustee uudisrakennuksen sijoittamista lähemmäs kuin 20 metrin päähän rannasta rakennuspaikan maastollisilla olosuhteilla. Naapurit eivät ole esittäneet huomautettavaa hankkeesta. Sovelletut oikeusohjeet: Rakentamislaki57§, 64§ Oheisaineistona otteet sijaintikartasta ja asemapiirroksesta. Valmistelija: rakennustarkastaja Raisa Karinsalo |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että edellä esitetyin perusteluin poikkeamiseen suostuttaisiin. Rakentaminen tulee sopeuttaa ympäristöön ja maisemaan. Tämä poikkeamispäätös tulee liittää poikkeamislupaa vastaavan rakentamislupahakemuksen liitteeksi. Poikkeamislupa on voimassa yhden vuoden, jonka aikana rakentamislupa tulee laittaa vireille. |
---|---|
Tiedoksi | Kunnanhallitus |
§ 79 Nerkoonjärven ranta-asemakaavojen muutos ja laajennus / kaavaehdotus
LAUSUNTO NERKOOJÄRVEN RANTA-ASEMAKAAVAN KAAVAEHDOTUKSESTA Tekninen lautakunta pyytää lausuntoa Nerkoojärven ranta-asemakaavan kaavaehdotuksesta. Havaintoja kaavaehdotuksesta Kaava-alueet A- D sijoittuvat eri puolille Nerkoonjärveä olemassa olevien rakennuspaikkojen yhteyteen ja ympäristöön. Kaavaselostuksessa on selkeästi havainnollistettu olemassa olevat rantakaava-alueet ja muutosten kohdistuminen niihin. Pääasiassa ranta-asemakaava laaditaan loma-asumista varten, lukuun ottamatta kahta vakituista rakennuspaikkaa. Ensisijaisesti ympärivuotisen asutuksen suunnittelu tulee suunnitella yleiskaavoituksen kautta. Yleiskaavoituksen käynnistäminen ei kuitenkaan kunnassa ole todennäköistä, joten ranta-asemakaavoituksen käyttäminen yksittäisten poikkeamisluvilla myönnettävien uusien rakennuspaikkojen ja rakennusoikeuksien kasvattamisen keinona on kuitenkin suunnitelmallisempi tapa ja mahdollistaa laajemman osallistumisen kaava-alueiden ympäristössä. Kiinteistön 250-407-9-137 osalta saunarakennuksen paikan sijoittaminen noin 200 metrin päähän kiinteistön muista rakennuksista ei ole tarkoituksenmukaista. Kiinteistöllä on rakennusrekisterin mukaan jo olemassa oleva saunarakennus. Erinäisiä havaintoja kaava-aineistosta; kaavamääräyksissä on kahteen kertaan mainittu rakennusala, jolle saa sijoittaa saunarakennuksen. Lisäksi jätevesien käsittelystä ohjaavassa kohdassa puhutaan rakennuslupahakemuksesta, nykyinen termi on rakentamislupa. |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta päättää hyväksyä ranta-asemakaavan ehdotuksen siten, että edellä mainitut huomautukset korjataan kaavaehdotuksen määräyksiin esitetyssä muodossa. Tekninen lautakunta esittää edelleen kunnanhallitukselle kaavaehdotuksen hyväksymistä ja että kunnanhallitus asettaa kaavaehdotuksen nähtäville ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot. |
---|---|
Tiedoksi | Kunnanhallitus |
Liitteet |
- (13.4Mt)
- (132.0kt)
- (265.8kt)
- (9.3Mt)
- (182.5kt)
- (916.2kt)
- (2.1Mt)
- (288.5kt)
- (630.1kt)
- (3.4Mt)
§ 80 Teknisen osaston toimiston asiakaspalvelun kehittäminen
Pääosa teknisen osaston palveluista on siirtynyt sähköisiksi eli tietoverkkoon, viestisovelluksiin ja puhelimeen. Teknisen osaston hallinnollisen työn tehostamiseksi esitetään, että toimiston aukioloaikoja supistettaisiin nykyisestä 5 päivästä viikossa 2 päivään viikossa. Aukiolopäiviksi esitetään keskiviikkoa ja torstaita, koska keskiviikkona on yleensä mahdollisuus tarjota vastuuhenkilön toimesta käyntiasiakaspalveluja ympäristönsuojelun ja torstaina rakennusvalvonnan osalta. Asiointi teknisen osaston kanssa on toki mahdollista jatkossakin 24/7-palvelua tietoverkon ja muiden sähköisten kanavien kautta aikatauluriippumattomasti. Myöskin käyntiasiointi on mahdollista kaikkina työpäivinä, kun niistä on ennalta sovittu sähköisten kanavien kautta. Teknisen osaston toimintaa on tällä muutoksella mahdollista tehostaa, kun asiakastapaamiset pystytään aikaisempaa paremmin sopimaan etukäteen. Pääosa teknisen osaston työstä tehdään asioiden valmistelussa sekä niihin liittyvissä aikataulutetuissa tapaamisissa. Teknisen toimiston pieni henkilökuntamäärä aiheuttaa myös sen, että toimiston aukioloaikoina ei asiantuntija tyypillisesti olekaan tavattavissa vaan asiakkaalle voidaan pahimmillaan odotuksen jälkeen vain varata varsinainen tapaamisaika. |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta esittää kunnanhallitukselle, että teknisen osaston toimiston aukioloaikoja keskitetään siten, että toimisto on avoinna ennalta sopimattomille asiakaskäynneille vain keskiviikkoisin ja torstaisin. Sähköiset palvelut ovat käytettävissä 24/7 ja etukäteen sovitut asiakastapaamiset ovat jatkossakin mahdollisia kaikkina työpäivinä. |
---|---|
Tiedoksi | Kunnanhallitus |
§ 81 Talouden toteuma 1.1.2025 - 31.8.2025
Tekninen johtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa. Oheismateriaalina toteumavertailu. |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1 - 31.8.2025. |
---|
§ 82 Ajankohtaisasiat
Tekninen johtaja esittelee ajankohtaisia ja meneillään olevia asioita.
|
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta merkitsee asiat tietoonsa saatetuksi. |
---|
Henkilöt
Kivioja Antti | Puheenjohtaja | ||||
Sillanpää Niina | Varapuheenjohtaja | ||||
Väliharju Reijo |
Esittelijä
Tekninen johtaja
|
||||
Kujansuu Johanna | Pöytäkirjanpitäjä | ||||
Keljo Jarkko | Osallistujat | ||||
Marjamäki Elias | Osallistujat | ||||
Shemeikka Mika | Osallistujat | ||||
Tarsia Essi | Osallistujat | ||||
Vierre Ulla | Osallistujat | ||||
Hirviniemi Metta |
Muu osallistujat
Nuorisovaltuuston edustaja
|
||||
Silvennoinen Erja |
Muu osallistujat
Kunnanhallituksen edustaja
|