Tekninen lautakunta 2021-2025
11.9.2024
Tila
Kokousnumero | 7/2024 |
---|---|
Kokouspäivä | 11.9.2024 |
Kokouksen alkuaika | 16:30 |
Kokouksen päättymisaika | 19:00 |
Kokouspaikka | Kunnanviraston kokoushuone |
Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 11.9.2024 |
Pöytäkirja yleisesti nähtävänä
Paikka | Kunnan tietoverkko |
---|---|
Aika | 12.9.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Henna Romppainen |
Allekirjoittajan titteli | Tekninen johtaja |
§ 70 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat. |
---|---|
Päätöksen lisätiedot |
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin kokoukseen osallistujat. |
§ 71 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus |
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Tiina Jokioja ja Antti Kivioja. Pöytäkirja tarkastetaan 11.9.2024 ja pidetään nähtävänä 12.9.2024 kunnan tietoverkossa. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 72 Maa-aineslain 14 §:n mukainen hallintopakkoasia tilalla Louhimo RN:O 250-407-3-164
ASIAN TAUSTAA Alvarin Sora ja Murske Oy:llä on Kihniön kunnan teknisen lautakunnan 20.8.2018 § 46 myöntämä maa-aineslupa kalliokiviaineksen louhintaan 50 000 m3 kokonaisottomäärälle kiinteistöllä Louhimo RN:o 250-407-3-164 (ent. 250-407-3-163 a). Kallion murskaus on hoidettu meluilmoituksella. Lupa on ollut voimassa 20.9.2020 saakka. Maisemointitöiden vakuudeksi on edellytetty 5 500 euron vakuutta, joka tulee olla voimassa vuoden yli ottoajan. Vakuus on kunnan tilillä. Maa-ainesten ottoalueella on todettu jälkihoitotöiden laiminlyönti.
Tarkastus 20.5.2020 Toiminnanharjoittajalle ilmoitettiin tarkastuksen yhteydessä ja muistiossa, että mikäli maa-ainesten ottoa ja maisemointia ei saada suoritettua 30.9.2020 mennessä, tulee otolle/maisemoinnille hakea viimeistään kesäkuussa lisäaikaa, jotta päätös saa lainvoiman ennen luvan päättymistä. Mikäli otto ja maisemointi saadaan päätökseen ennen syyskuun loppua, alueella pidetään lopputarkastus ja vakuus palautetaan, kun maisemointi on suoritettu hyväksyttävästi. Tarkastus 30.9.2020 Tarkastuksen perusteella maa-ainesten ottoalueella ei ollut tapahtunut mitään toukokuun tarkastuksen jälkeen eikä jatkolupahakemusta ole jätetty. Aluetta ei ole maisemoitu lupaehtojen mukaisesti tasaamalla alue metsätalouskäyttöön. Kuuleminen 30.9.2020 Ennen mahdollisia velvoitteita ja/tai vakuuden käyttämistä maisemointiin, Alvarin Sora ja Murske Oy:lle varattiin mahdollisuus antaa vastineensa laiminlyöntien osalta. Mahdollinen vastine tuli toimittaa 23.10.2020 mennessä uhalla, että ympäristönsuojeluviranomainen voi tämän jälkeen päättää velvoitteista ilman vastinetta. Alvarin Sora ja Murske Oy ei jättänyt asiassa vastinetta. Kehotus 20.1.2021 Kihniön tekninen lautakunta päätti, että Alvarin Sora ja Murske Oy ei ole noudattanut maa-ainesluvassa asetettuja ehtoja alueen maisemoimiseksi. Lautakunta kehotti Alvarin Sora ja Murske Oy:tä maisemoimaan ottoalue kuukauden sisällä kehotuksen vastaanottamisesta siten, että alue muodostuu tasaiseksi tai luiskat loivennetaan vähintään 1:3 kaltevuuteen. Mikäli alue tasataan tai alueelle ei jää vaaralliseksi katsottavia luiskia, voidaan teräsverkkoaita jättää tekemättä. Samalla lautakunta ilmoitti, että mikäli kehotusta ei noudateta, lautakunta voi ryhtyä pakkotoimiin laiminlyöntien oikaisemiseksi ja ilmoittaa laiminlyönnin syyttäjäviranomaiselle. Tarkastus 8.11.2023 Tarkastuksen perusteella maa-ainesten ottoalueella ei ollut tapahtunut merkittävää muutosta kolmessa vuodessa. Todisteellinen tiedoksisaanti 11.1.2024 Alvarin Sora ja Murske Oy on 11.1.2024 todisteellisesti vastaanottanut lautakunnan päätöksen, joten määräaika maisemoinnin suorittamiseksi oli 12.2.2024. Vuodenaika huomioiden määräajan voidaan katsoa olevan 30.4.2024 mennessä. Yritys jätti oikaisuvaatimuksen, jossa se kertoi maisemointitöiden olevan hoidettu. Tarkastus 22.5.2024 Ympäristötarkastaja ja tekninen johtaja suorittivat 22.5.2024 louhosalueella tarkastuksen. Tarkastus suoritettiin lautakunnan antaman kehotuksen velvoitteiden noudattamisen valvomiseksi. Tarkastusten perusteella maisemointitöitä ei ole toteutettu. Maa-ainesalueella on kaivinkone, varastokasoja ja syvänne, johon on kertynyt vettä. Nerkoontien varrella on tasaisempaa maata ennen syvännettä. Alueella on edelleen toimintaa marraskuun 2023 ja toukokuun 2024 tarkastuksilla otettujen kuvien perusteella, vaikka maa-aineslupa ei ole enää voimassa. Maa-aineksia ja varastokasoja on tarkastusten välissä myllätty ja siirretty, eikä alueelle ole muodostunut minkäänlaista kasvillisuutta. MAA-AINESLUVAN NOUDATTAMINEN JA VALVONTAHISTORIA Alvarin Sora ja Murske Oy on toiminut maa-ainesluvan lupamääräysten vastaisesti ja kehotuksesta huolimatta maisemointi on puutteellisesti toteutettu. Valvontaa on kuvattu tässä päätöksessä. Esityslistan ohessa:
Valmistelija: Ympäristötarkastaja Elsi Hietaranta, p. 044 7865 650 |
|
Päätösehdotus |
Kihniön tekninen lautakunta määrää MAL 14 §:n nojalla toiminnanharjoittajan täyttämään seuraavat päävelvoitteet: Päävelvoite: Alvarin Sora ja Murske Oy:n tulee maisemoida kiinteistön RN:o 250-407-3-164 maa-ainesten ottoalue, poistaa varastokasat ja koneet alueelta sekä pyytää ympäristönsuojeluviranomaiselta lopputarkastus 21 vrk kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Lopputarkastuksesta laaditaan pöytäkirja, joka toimitetaan tiedoksi Pirkanmaan ELY-keskukselle. Perustelut: Maa-aineslupa 20.8.2018 § 46 Lupaehto 8 Pintamaakerros on varastoitava ottoalueelle ja käytettävä ottamiseen jälkeisen uuden biologisesti aktiivisen ja pohjavettä suojaavan aluskasvillisuuden ja puuston luomiseen ottoalueelle. Lupaehto 10 Kuormaajan ja muun kaluston säilytyspaikka tulee olla muualla kuin ottamisalueella. Säilytyspaikka tulee tiivistää asianmukaisella tavalla ja huolehtia siitä, ettei ympäristöön pääse öljyisiä tai muita luontoon kuulumattomia vesiä. Lupaehto 17 ”Maa-ainesten ottamisen loputtua, soveltuvin osin jo sen aikana, tulee alueen maisemointi ja jälkityöt suorittaa viivyttelemättä. Viimeistellyn rinteen kaltevuuden tulee olla 1:3 tai maiseman vaatiessa loivempi. Luiskien loiventaminen tulee ehdottomasti tapahtua pyöristäen. Kallioseinämät tulee maisemoida porrastaen 3 m leveillä tasanteilla ja 2 m pudotuksella”. Lupaehto 23 Ottamistoiminnan päättyessä tai luvan umpeutuessa luvan haltijan on pyydettävä valvontaviranomaiselta maa-ainesasetuksen 10 §:n mukaista loppukatselmusta. Loppukatselmuksesta on tehtävä pöytäkirja, joka toimitetaan tiedoksi paikalliselle ELY-keskukselle. MAL 14 §:n 2 momentti Jos ainesten ottamiseen ryhdytään vastoin tämän lain tai sen nojalla annettuja säännöksiä taikka muutoin laiminlyödään niiden mukaisten velvollisuuksien täyttäminen, valvontaviranomaisen on velvoitettava asianomainen noudattamaan säännöksiä, poistamaan tai muuttamaan tehdyn työn vaikutukset taikka palauttamaan vallinnut olotila ja täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla tai sillä uhalla, että tekemättä jätetty suoritetaan laiminlyöjän kustannuksella. Jos virhe on vähäinen, voidaan toimenpiteisiin olla ryhtymättä. Alvarin Sora ja Murske Oy on laiminlyönyt maa-ainesluvan lupamääräyksiä 8, 10, 17 ja 23. Kehotuksen mukaisia toimenpiteitä ei ole noudatettu, koska alueella varastoidaan koneita ja maa-aineskasoja. Lisäksi alueella toimitaan ilman voimassa olevaa maa-aineslupaa, joka on mennyt vanhaksi neljä vuotta sitten. Lopputarkastusta ei ole pyydetty kehotuksista huolimatta. Selityksen huomioiminen Lakisääteisessä valvonnassa on tullut ilmi lupamääräysten vastaista toimintaa. Valvontaa on kuvattu tässä päätöksessä, ja siitä käy ilmi asiassa annetut toimintaohjeet ja lautakunnan kehotus sekä näihin reagointi. Alvarin Sora ja Murske Oy:tä on kuultu kehotuksen laiminlyönnistä ja varattu tilaisuus selityksen antamiseen asiassa. Toiminnanharjoittaja ei jättänyt asiassa vastinetta määräaikaan mennessä. Tehoste velvoitteelle Tekninen lautakunta asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhan, että louhinta-alueen maisemointiin liittyvät työt tehdään asianosaisen kustannuksella, mikäli velvoitteessa määrätyt toimenpiteet jätetään tekemättä (teettämisuhka). Mikäli velvoitetta ei ole noudatettu määräaikaan mennessä, eikä noudattamisen jättämiselle ole pätevää syytä, tekninen lautakunta voi uhkasakkolain (1113/1990) 15 § 1 momentin nojalla määrätä teettämisuhan täytäntöön pantavaksi. Maisemointiin voidaan myös käyttää maa-ainesluvan vakuutta. Teettämistyöstä aiheutuneet kustannukset voidaan periä asianosaiselta uhkasakkolain 17 §:n mukaisesti siinä järjestyksessä kuin verojen ja maksujen perinnästä ulosottotoimin on säädetty. Perustelut teettämisuhalle Maa-aineslaki (555/1981) 14 §:n mukaan, jos ainesten ottamiseen ryhdytään vastoin tämän lain tai sen nojalla annettuja säännöksiä taikka muutoin laiminlyödään niiden mukaisten velvollisuuksien täyttäminen, valvontaviranomaisen on velvoitettava asianomainen noudattamaan säännöksiä ja täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla tai sillä uhalla, että tekemättä jätetty suoritetaan laiminlyöjän kustannuksella. Teettämistoimenpiteet voidaan suorittaa, vaikka ottamisalue ei olisi rikkojan tai laiminlyöjän omistuksessa tai hallinnassa. Uhkasakkolaki (1113/1990) 14 §:n 1 momentti Teettämisuhka asetetaan määräämällä päävelvoite noudatettavaksi uhalla, että tekemättä jätetty työ tehdään laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkolaki (1113/1990) 1, 4, 5, 14, 22-24 §:t Kihniön tekninen lautakunta varaa hallintolain 34 §:n ja uhkasakkolain 22 §:n mukaisesti asianosaiselle tilaisuuden tulla kuulluksi harkitun velvoitteen ja sen tehosteeksi asetetun teettämisuhan johdosta. Kirjallista selitystä pyydetään erityisesti siitä, onko asianosaisella esittää pätevää syytä velvoitteen noudattamatta jättämiselle. Mahdollinen selitys pyydetään toimittamaan Kihniön tekniseen toimistoon (Kihniöntie 46, 39820 Kihniö) tai ympäristövalvontaan (elsi.hietaranta@parkano.fi) 14 vrk kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Määräajan noudattamatta jättäminen tai selityksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyä. Alvarin Sora ja Murske Oy:llä on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Mikäli päävelvoite on määräaikaan mennessä täytetty, raukeaa teettämisuhkamenettely sen osalta. Kiinteistön omistaja velvoitetaan ilmoittamaan mahdolliselle uudelle kiinteistönomistajalle kiinteistöön liittyvästä hallintopakkotilanteesta. Lisäksi kiinteistön omistajan on ilmoitettava tekniselle lautakunnalle, mikäli kiinteistön omistaja vaihtuu. Ympäristönsuojeluviranomainen ilmoittaa Maanmittauslaitokselle uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti kiinteistöä Louhimo RN:o 250-407-3-164 koskevasta velvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin. Päätöksen täytäntöönpano Tekninen lautakunta määrää maa-aineslain 21 §:n mukaisesti, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Maksut ja niiden määräytyminen Päätöksenteosta peritään Kihniön kunnan teknisen lautakunnan 30.9.2014 § 60 hyväksymän maa-ainestaksan (voimaantulo 1.1.2015) mukaisesti 450 euroa määräytyen seuraavasti: - valvontaviranomaisen päätös velvoitteiden noudattamiseksi (MAL 14 §), 150 € (taksan kohta 6.2) - teettämisuhan asettamispäätös (MAL 14 §), 300 € (taksan kohta 6.4) Muutoksenhaku Tähän päätökseen voi hakea muutosta Hämeenlinnan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Alvarin Sora ja Murske Oy, kiinteistön omistaja |
§ 73 Maa-aineslain 14 §:n mukainen hallintopakkoasia tilalla Vähämäki RN:O 250-407-3-132
ASIAN TAUSTAA Kihniön tekninen lautakunta on 30.6.2010 § 37 myöntänyt Alvarin Sora ja Murske Oy:lle maa-ainesluvan jatkoajan kallioaineksen ottamiseksi 35 600 m3 kokonaisottomäärälle kiinteistöllä Vähämäki RN:o 250-407-3-132. Maa-aineslupa on ollut voimassa heinäkuulle 2015 saakka. Maisemointitöiden vakuudeksi on edellytetty 4 000 euron vakuutta, joka tulee olla voimassa 6 kk yli ottoajan. Kihniön Osuuspankki on toimittanut vakuuden Kihniön kunnalle. Vakuutta ei ole realisoitu. Lupaehdoissa on edellytetty, että maisemointi ja jälkihoitotyöt suoritetaan viivyttelemättä (lupaehto 11) ja ottamistoiminnan päättyessä tai luvan umpeutuessa luvan haltijan on pyydettävä valvontaviranomaiselta maa-ainesasetuksen 8 §:n mukaista loppukatselmusta (lupaehto 15). Lisäksi lupapäätöksessä on edellytetty, että alueen ympärille rakennetaan metallirakenteinen verkkoaita. Maa-ainesten ottoalueella on todettu maisemoinnin olevan suorittamatta eikä suoja-aitaa ole rakennettu. 2016-2018 Kuntaan tulleiden yhteydenottojen perusteella ympäristönsuojelu oli yhteydessä luvan haltijaan talvella 2016, jolloin aikarajaksi aidan valmiiksi saattamiselle annettiin syksy 2017. Luvan haltija ilmoitti, että aidan pystytys on tilattu, ja se valmistuu helmikuun 2018 loppuun mennessä. Tekninen lautakunta päätti 31.1.2018, että se tulee käynnistämään uhkasakkolain mukaiset hallinnolliset pakkokeinot, ellei riittävän korkea metallinen suoja-aita ole valmistunut ottoalueen ympärille 29.2.2018 mennessä. Lautakunta kumosi päätöksensä toiminnanharjoittajan oikaisuvaatimuksen johdosta laillisuusperiaatteella kirjallisen menettelytavan puuttumisen takia. Samalla lautakunta kehotti suojaamaan ja maisemoimaan alue. Tarkastus 3.4.2018 Ympäristötarkastaja tarkasti 3.4.2018 ottoalueen ja totesi, että verkkoaitaa ei ole rakennettu suojaamaan jyrkkiä louhosseinämiä ja kehotti luvan haltijaa tekemään aidan. Tarkastus 11.11.2020 Ympäristötarkastaja tarkasti alueen 11.11.2020 ja totesi, että maisemointi on tehty hyväksyttävästi vain ottoalueen kaakkoiskulmassa. Sen lisäksi koillis- ja pohjoisosat on otettu ympäröivän maanpinnan tasoon, jolloin niillä ei tarvita suojausta tai lisämaisemointia. Sen sijaan etelä- ja länsireuna alueelle johtavan tien varrella on jätetty jyrkäksi ja vaaralliseksi ilman luvassa edellytettyä teräsverkkoaitaa. Etelä- ja lounaisluiskille on ajettu vähäisiä määriä pintamaita, mutta luiskat ovat liian jyrkkiä. Päätös 20.1.2021 § 7 Tekninen lautakunta totesi, että Alvarin Sora ja Murske Oy ei ole suorittanut sille maa-ainesluvassa annettuja ehtoja teräsverkkoaidan rakentamiseksi tai alueen turvalliseksi maisemoimiseksi viranhaltijan ja lautakunnan antamista kehotuksista huolimatta. Lautakunta ilmoitti todettujen laiminlyöntien johdosta, että se tulee määräämään luvan haltijan suorittamaan edellytetyt toimenpiteet uhalla, että lautakunta käyttää kunnalle asetettua vakuutta töiden suorittamiseksi, ellei luvan haltija noudata määräystä. Suoritettavat toimet ovat joko teräsverkkoaidan rakentaminen etelä- ja länsirajalle tai vaihtoehtoisesti jyrkkien rintausten loiventaminen vähintään 1:3 kaltevuuteen louheilla, pintamailla ja tarvittaessa muilla puhtailla mailla. Mahdollinen täyttötyö edellyttää hakemaan maisemointitöille uuden maa-ainesluvan. Lautakunta ilmoittaa samalla, että laiminlyönti voidaan ilmoittaa myös syyttäjäviranomaiselle. Ennen määräyksen antamista lautakunta varaa Alvarin Sora ja Murske Oy:lle mahdollisuuden vastineen antamiseen. Vastine tulee toimittaa kahden viikon sisällä kirjeen vastaanottamisesta uhalla, että asia voidaan tämän jälkeen käsitellä ilman vastinetta. Tarkastus 8.11.2023 Ympäristötarkastajan 8.11.2023 suorittaman tarkastuksen perusteella maa-ainesten ottoalueella ei ollut tapahtunut merkittävää muutosta kolmessa vuodessa. Todisteellinen tiedoksisaanti 11.1.2024 Alvarin Sora ja Murske Oy on 11.1.2024 todisteellisesti vastaanottanut lautakunnan päätöksen, joten määräaika vastineen toimittamiseen oli 26.1.2024. Alvarin Sora ja Murske Oy ei jättänyt asiassa vastinetta. Tarkastus 22.5.2024 Ympäristötarkastaja ja tekninen johtaja suorittivat 22.5.2024 louhosalueella tarkastuksen. Tarkastus suoritettiin lautakunnan antaman kehotuksen velvoitteiden noudattamisen valvomiseksi. Alueelle oli tuotu Ramirentin betonianturoilla seisova noin 1,2 m korkea työmaa-aita. Metalliverkkoaidan tulisi olla kiinteä ja mahdollisimman huoltovapaa, sillä teknisen lautakunnan lupapäätöksen mukaan verkkoaidan kunnossapito- ja ylläpitovastuu on luvan hakijalla. Tämän hetkinen aitaratkaisu ei vaikuta pysyvältä vaan väliaikaiselta ratkaisulta. Talvea ajatellen aita saattaa myös olla liian matala. Lisäksi aitaa ei ollut asennettu riittävän pitkälle matkalle jyrkänteiden suojaksi alueen etelä- ja länsireunalla. MAA-AINESLUVAN NOUDATTAMINEN JA VALVONTAHISTORIA Alvarin Sora ja Murske Oy on toiminut maa-ainesluvan lupaehtojen vastaisesti ja kehotuksista huolimatta jättänyt maisemoinnin/aidan rakentamisen tekemättä. Kehotusta ei voida katsoa riittävissä määrin noudatetun. Valvontaa on kuvattu tässä päätöksessä, ja siitä käy ilmi asiassa annettujen kehotusten toistuvuus ja ajankohdat sekä näihin reagointi. Esityslistan ohessa:
Valmistelija: Ympäristötarkastaja Elsi Hietaranta, p. 044 7865 650 |
|
Päätösehdotus |
Kihniön tekninen lautakunta määrää MAL 14 §:n nojalla toiminnanharjoittajan täyttämään seuraavat päävelvoitteet: Päävelvoite: Alvarin Sora ja Murske Oy:n tulee rakentaa pysyvärakenteinen ja mahdollisimman huoltovapaa 1,8 metriä korkea teräsverkkoaita kiinteistön Vähämäki RN:o 250-407-3-132 louhosalueen etelä- ja länsirajalle yli 2 metrin jyrkänteiden suojaksi tai hakea uusi maa-aineslupa maisemointitöille 24 vrk:n kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Teräsverkkoaidan rakentamisen/maisemointitöiden toteuttamisen jälkeen toiminnanharjoittajan tulee pyytää valvontaviranomaiselta lopputarkastus. Päätöksen perustelut Maa-ainesluvan lupaehto 11 Maa-ainesten ottamisen loputtua, soveltuvin osin jo sen aikana tulee alueen maisemointi ja jälkihoitotyöt suorittaa viivyttelemättä. Maisemoinnissa voidaan käyttää puhtaita ylijäämämaita. Lupaehto 15 Ottamistoiminnan päättyessä tai luvan umpeutuessa luvan haltijan on pyydettävä valvontaviranomaiselta maa-ainesasetuksen 10 §:n mukaista loppukatselmusta. Loppukatselmuksesta on pidettävä pöytäkirja, joka toimitetaan tiedoksi alueelliselle ympäristökeskukselle. MAL 14 §:n 2 momentti Jos ainesten ottamiseen ryhdytään vastoin tämän lain tai sen nojalla annettuja säännöksiä taikka muutoin laiminlyödään niiden mukaisten velvollisuuksien täyttäminen, valvontaviranomaisen on velvoitettava asianomainen noudattamaan säännöksiä, poistamaan tai muuttamaan tehdyn työn vaikutukset taikka palauttamaan vallinnut olotila ja täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla tai sillä uhalla, että tekemättä jätetty suoritetaan laiminlyöjän kustannuksella. Jos virhe on vähäinen, voidaan toimenpiteisiin olla ryhtymättä. Maa-ainesasetus 8 §:n 2 momentti Maa-aineslain 12 §:n nojalla määrätyn vakuuden tulee olla voimassa siihen saakka, kunnes kaikki luvan tai sen määräysten edellyttämien toimenpiteiden toteutus on lopputarkastuksessa hyväksytty. Alvarin Sora ja Murske Oy on laiminlyönyt maa-ainesluvan lupamääräyksiä 11 ja 15, maa-aineslakia ja maa-ainesasetusta. Kehotuksen mukaisia toimenpiteitä ei ole riittävissä määrin noudatettu annettuun määräaikaan mennessä. Selityksen huomioiminen Lakisääteisessä valvonnassa on tullut ilmi lupaehtojen vastaista toimintaa. Valvontaa on kuvattu tässä päätöksessä, ja siitä käy ilmi asiassa annetut kehotukset, niiden ajankohdat ja niihin reagointi. Alvarin Sora ja Murske Oy:tä on kuultu kehotuksen laiminlyönnistä ja varattu tilaisuus selityksen antamiseen asiassa. Toiminnanharjoittaja ei ole jättänyt asiassa vastinetta määräaikaan mennessä. Tehoste velvoitteelle Tekninen lautakunta asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi juoksevan uhkasakon. Päävelvoitteen peruserän suuruus on 4000 euroa noudattamatonta päävelvoitetta kohden ja lisäerän 1000 euroa kultakin kalenterikuukaudelta, jonka laiminlyönti jatkuu. Perusteet uhkasakolle Maa-aineslaki (555/1981) 14 §:n mukaan, jos ainesten ottamiseen ryhdytään vastoin tämän lain tai sen nojalla annettuja säännöksiä taikka muutoin laiminlyödään niiden mukaisten velvollisuuksien täyttäminen, valvontaviranomaisen on velvoitettava asianomainen noudattamaan säännöksiä ja täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla tai sillä uhalla, että tekemättä jätetty suoritetaan laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkolaki (1113/1990) 1, 4, 5, 6-9, 18, 19, 22-24 §:t Kihniön tekninen lautakunta on varannut hallintolain 34 §:n ja uhkasakkolain 22 §:n mukaisesti asianosaiselle tilaisuuden tulla kuulluksi ennen määräyksen antamista. Kirjallinen selitys asian ratkaisemiseen vaikuttavista tekijöistä tuli toimittaa kahden viikon sisällä päätöksen vastaanottamisesta uhalla, että asia voidaan tämän jälkeen käsitellä ilman vastinetta. Asianosainen ei ole esittänyt pätevää syytä velvoitteen noudattamatta jättämiselle määräaikaan 26.1.2024 mennessä. Alvarin Sora ja Murske Oy:llä on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Mikäli päävelvoite on määräaikaan mennessä täytetty, raukeaa uhkasakkomenettely sen osalta. Kiinteistön omistaja velvoitetaan ilmoittamaan mahdolliselle uudelle kiinteistönomistajalle kiinteistöön liittyvästä hallintopakkotilanteesta. Lisäksi kiinteistön omistajan on ilmoitettava tekniselle lautakunnalle, mikäli kiinteistön omistaja vaihtuu. Ympäristönsuojeluviranomainen ilmoittaa Maanmittauslaitokselle uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti kiinteistöä Vähämäki RN:o 250-407-3-132 koskevasta velvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin. Päätöksen täytäntöönpano Tekninen lautakunta määrää maa-aineslain 21 §:n mukaisesti, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Maksut ja niiden määräytyminen Päätöksenteosta peritään Kihniön kunnan teknisen lautakunnan 30.9.2014 § 60 hyväksymän maa-ainestaksan (voimaantulo 1.1.2015) mukaisesti 450 euroa määräytyen seuraavasti: - valvontaviranomaisen päätös velvoitteiden noudattamiseksi (MAL 14 §), 150 € (taksan kohta 6.2) - uhkasakon asettamispäätös (MAL 14 §), 300 € (taksan kohta 6.4) Muutoksenhaku Tähän päätökseen voi hakea muutosta Hämeenlinnan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Alvarin Sora ja Murske Oy, kiinteistön omistaja |
§ 74 Oikaisuvaatimus maa-aineslain 14 §:n mukaisessa valvonta-asiassa
ASIAN TAUSTA Kihniön kunnan tekniselle lautakunnalle on 25.1.2024 jätetty oikaisuvaatimus. Alvarin Sora ja Murske Oy vaatii Kihniön kunnan teknistä lautakuntaa kumoamaan päätöksensä 20.1.2021 § 8 ja tekemään oikaisun antamistaan vääristä tiedoista. Oikaisuvaatimus 25.1.2024 Teknisen lautakunnan 20.1.2021 § 8 päätös käsittelee maa-aineslain lupamääräysten laiminlyöntien mukaista valvonta-asiaa. Alvarin Sora ja Murske Oy esittää oikaisuvaatimuksen perusteluiksi seuraavaa:
Lisäksi ilmoitetaan, että asianomistaja tulee jättämään rikosilmoituksen nimikkeellä kunnianloukkaus asiaan osallistuneita teknisen lautakunnan jäseniä ja muita asian päättämiseen osallistuneita henkilöitä kohtaan, jollei tiedotusvälineille annettuja vääriä tietoja oikaista. Alvarin Sora ja Murske Oy tulee myös jättämään rikosilmoituksen nimikkeellä petos, Kihniön kuntaa ja teknisen lautakunnan jäseniä ja muita asian päättämiseen osallistuneita henkilöitä kohtaan, jollei vääristetty tieto vakuuden jättämättömyydestä oikaista ja vakuutta palauteta välittömästi Alvarin Sora ja Murske Oy:lle. ASIAN KÄSITTELY
Vastine perusteluun 1 ja 2 Maisemointityöt on suoritettava loppuun lupamääräysten mukaisesti, vaikka maa-aineslupa ei olisi enää voimassa. Näin ollen asia ei ole vanhentunut. Ympäristötarkastaja on suorittanut alueelle 8.11.2023 tarkastuksen. Lisäksi ympäristötarkastaja ja tekninen johtaja ovat käyneet alueella 22.5.2024. Tarkastusten perusteella voidaan todeta, ettei ottoaluetta ole jälkihoidettu ja maisemoitu lupaehtojen edellyttämällä tavalla. Vastine perusteluun 3 Tiedoksiannossa on kieltämättä tapahtunut viive, koska päätös on tehty 20.1.2021 ja asianosainen on todisteellisesti vastaanottanut sen vasta 11.1.2024. Viiveen syy ei ole selvillä. Nykyinen ympäristötarkastaja aloitti tehtävissään syyskuussa 2023 ja toimitti päätöksen asianosaiselle pikimmiten. Tiedoksianto suoritettiin ensin saantitodistuksella, mutta asianosainen ei noutanut saantitodistuskirjettä postista. Tämän jälkeen päätös toimitettiin haastetiedoksiantona asianosaiselle. Päätöksessä kehotetaan maisemoimaan ottoalue kuukauden sisällä kehotuksen vastaanottamisesta. Määräaikaa oli siis edelleen mahdollista noudattaa, eikä se ollut vanhentunut, koska maisemointityöt olivat tekemättä. Kun tiedoksisaanti tapahtui 11.1.2024, oli määräaika maisemoinnin suorittamiseksi 12.2.2024 mennessä. Vuodenaika huomioiden voidaan maisemoinnin toteuttamisen takarajan katsoa olevan viimeistään 30.4.2024. Vastine perusteluun 4 Oikaisuvaatimuksen perustelu 4 on ristiriidassa perustelun 3 kanssa. Jos asiassa ei olisi annettu kirjallista tiedoksiantoa Alvarin Sora ja Murske Oy:lle, miten tiedoksiannon ajankohta voi olla vanhentunut. Asianosainen on todisteellisesti vastaanottanut päätöksen 11.1.2024, jolloin myös kirjallinen tiedoksianto on tapahtunut. Vastine perusteluun 5 Alvarin Sora ja Murske Oy esittää toimittaneen vaaditun vakuuden Kihniön kunnan virastoon eikä kunta ole palauttanut vakuutta Alvarin Sora ja Murske Oy:lle. Tammikuussa 2021 oltiin siinä käsityksessä, ettei vakuutta ole asetettu, koska vakuudesta ei löytynyt panttausasiakirjaa. Vasta asianosaisen oltua yhteydessä kuntaan tammikuussa 2024 selvisi, että vakuus on toimitettu käteisenä. Kirjanpidossa on 20.8.2018 merkintä vakuutta vastaavasta summasta kunnan tilillä. Pankkitalletuksesta tulisi olla allekirjoitettu ilmoitus talletuksen panttaamisesta ja kuittaamattomuustodistus pankilta ennen vakuuden hyväksymistä. Tällaiset todistukset puuttuvat. Vuosien aikana kunnassa on tapahtunut henkilöstövaihdoksia. Vakuudeksi toimitettu käteinen selvisi pidempiaikaisen työntekijän muistikuvien pohjalta. Yleensä maa-ainesluvan vakuus on yksilöity pankin tai vakuutuslaitoksen antama omavelkainen takaus, joka on voimassa siihen saakka, kunnes kaikki luvan tai sen määräysten edellyttämien toimenpiteiden toteutus on lopputarkastuksessa hyväksytty. Maa-ainesten oton päätyttyä luvanhaltija pyytää lopputarkastusta, jossa maa-aineslain 11 §:n nojalla lupamääräyksissä annetut velvoitteet ja jälkihoitotyöt todetaan hyväksyttävästi toteutetun. Tätä vastaan vakuus vapautetaan valvontaviranomaisen päätöksellä. Alvarin Sora ja Murske Oy on toimittanut maa-ainesluvassa edellytetyn vakuuden, mutta vakuutta ei ole palautettu, koska lopputarkastusta ei ole pyydetty eikä maisemointitöitä hyväksyttävästi hoidettu. Lopuksi todetaan, että asianomistajalla ja Alvarin Sora ja Murske Oy:llä on oikeus rikosilmoituksen jättämiseen, mikäli hän/yritys haluaa näin toimia. |
|
Päätösehdotus |
Kihniön tekninen lautakunta säilyttää 20.1.2021 § 8 tekemänsä päätöksen voimassa. Lautakunta oikaisee tietoja siltä osin, että Alvarin Sora ja Murske Oy on toimittanut maa-ainesluvan edellyttämän vakuuden ja se on edelleen Kihniön kunnalla. Vakuus palautetaan lopputarkastuksen jälkeen, kun maisemointityöt on hyväksyttävästi toteutettu. Sovelletut säännökset Maa-ainesasetus (926/2005) 8 § Maa-aineslaki (555/1981) |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Alvarin Sora ja Murske Oy |
§ 75 Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukainen hallintopakkoasia tilalla Männikkö RN:o 250-407-1-79
ASIAN TAUSTAA Maanrakennus Kalevi Viitaharju Oy:llä on Kihniön kunnan teknisen lautakunnan 17.10.2018 § 50 myöntämä yhteislupa kalliokiviaineksen louhintaan ja murskaukseen 200 000 m3 kokonaisottomäärälle kiinteistöllä Männikkö RN:o 250-407-1-79. Alin sallittu ottamistaso on hakemuksen mukainen +160,00 (N60). Ympäristöluvassa on annettu mm. seuraavia toimintaa koskevia määräyksiä:
määräyksiä. Teknisen lautakunnan kokouksessa 6.3.2024 § 21 luvanhaltija määrättiin toimittamaan sopimus yksityistien käytöstä (päävelvoite 1) ja lopettamaan luvanvastainen toiminta sekä palauttamaan louhos yhteisluvan mukaiseksi (päävelvoite 2). Molempien päävelvoitteiden tehosteeksi asetettiin juokseva uhkasakko. Päävelvoitteen 1 peruserän suuruus on 2000 euroa ja päävelvoitteen 2 peruserän suuruus on 4 000 euroa noudattamatonta päävelvoitetta kohden. Molempien päävelvoitteiden lisäerinä jokaiselta määräajan jälkeen alkavalta lisäkuukaudelta on 1000 euroa noudattamatonta päävelvoitetta kohden. Määräaika päävelvoitteen 1 (toimittaa sopimus yksityistien käytöstä) toteuttamiselle oli 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista ja päävelvoitteen 2 (lupamääräysten vastaisen menettelyn lopettaminen ja louhosalueen palauttaminen yhteisluvan mukaiseen tilaan) 20.5.2024 mennessä. Tiedoksisaanti tapahtui 12.3.2024 eli määräaika päävelvoitteen 1 toteuttamiselle oli 26.3.2024. Luvanhaltija toimitti 22.3.2024 sopimuksen yksityistien käytöstä. VALVONTA Ympäristötarkastaja ja tekninen johtaja suorittivat 22.5.2024 louhosalueella tarkastuksen. Tarkastus suoritettiin annetun määräyksen velvoitteiden noudattamisen valvomiseksi. Alueelle oli tuotu korkeusmerkintä, joka on tasossa +162,11, mutta alinta sallittua ottotasoa ei oltu merkitty. Yhteisluvassa alin sallittu ottamistaso on hakemuksen mukainen +160,00 (N60). Louhosalue on silmämääräisesti arvioiden ainakin pari metriä alimman sallitun ottotason alapuolella, minkä myös toiminnanharjoittajan 21.1.2021 toimittama karttapiirustus osoittaa (louhosalueen vesipinta tasossa +158,46). Tarkastuksella louhosalueen pohjalla oli runsaasti vettä. Alueen koillisosaan oli tuotu päästä oranssiksi maalatut puupaalut ilmeisesti ottoalueen rajan merkeiksi. Paaluja ei ollut määräyksen mukaisesti koko ottoalueella, ainoastaan sen koillisosassa. Silmämääräisesti arvioiden 10 metrin suojavyöhyke louhoksen ja naapurin rajan väliin ei täyty. Samaa havaintoa tukee toiminnanharjoittajan toimittama karttapiirustus, minkä mukaan otto on edennyt parin metrin päähän rajasta alueen koillisosassa. Määräyksen mukaan toiminnanharjoittajan tuli palauttaa louhosalue yhteisluvan mukaiseen tilaan 20.5.2024 mennessä. Päävelvoitteeseen 2 sisältyi lupaehdot 1-2, 6-7, 19 ja 30. Lisäksi todettiin, että toiminnassa tulee noudattaa toiminnalle myönnettyä yhteislupaa ja sen lupamääräyksiä. Vastineessa 31.1.2024 toiminnanharjoittaja ilmoitti, että tarvittavat työt tehdään huhti-toukokuussa 2024 heti lumien sulettua. Kuitenkin 23.5.2024 luvanhaltija pyysi viikon lisäaikaa louhosalueen palauttamiseksi yhteisluvan mukaiseen tilaan. Ympäristötarkastaja ilmoitti tarkastavansa alueen uudelleen viikon kuluttua. Uusinta tarkastus suoritettiin 12.6.2024. Tarkastuksen perusteella päävelvoitetta 2 on noudatettu vain osittain. Alinta sallittua ottotasoa ei ole merkitty, liian syvälle edennyttä ottoa ei ole täytetty tasoon +160,00, kaivualueen rajoja ei ole merkitty kokonaisuudessaan (koillisreunaa lukuun ottamatta), verkkoaitaa ei ole tehty, ottamisalueen pohjaa ei ole kallistettu pintavesien kertymisen estämiseksi, selkeytysallasta ei ole tehty ja liian lähelle naapurin rajaa edennyttä ottoa ei ole täytetty 10 metrin suojaetäisyyden palauttamiseksi kiinteistön rajaan. YHTEISLUVAN NOUDATTAMINEN JA VALVONTA Maanrakennus Kalevi Viitaharju Oy on toistuvasti toiminut yhteisluvan lupamääräysten vastaisesti ja päävelvoitetta 2 ei ole noudatettu kokonaisuudessaan. Valvontaa on kuvattu tässä päätöksessä, ja siitä käy ilmi asiassa annetun määräyksen sisältö ja sen puutteellinen toteutus. Niiltä osin, kun annettuja määräystä on noudatettu, on asia kirjattu tähän päätökseen. Uhkasakkomenettely raukeaa päävelvoitteen 1 osalta. Esityslistan ohessa:
Valmistelija: Ympäristötarkastaja Elsi Hietaranta, p. 044 7865 650 |
|
Päätösehdotus |
Kihniön tekninen lautakunta varaa luvanhaltijalle ympäristönsuojelulain 185 §:n ja uhkasakkolain 22 §:n mukaisesti tilaisuuden tulla kuulluksi ja selityksen antamiseen ennen uhkasakon tuomitsemispäätöstä. Selitystä pyydetään siitä, miksi päävelvoitteen 2 sisältämiä toimenpiteitä ei ole noudatettu laiminlyöntien oikaisemiseksi. Kirjallinen selitys on toimitettava 14 vrk kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista ympäristönsuojeluviranomaiselle. Selityksen antamatta jättäminen ei estä asian jatkokäsittelyä. Uhkasakkolain mukainen asia raukeaa, mikäli louhosalue saatetaan lupamääräysten mukaiseksi. Maksut ja niiden määräytyminen Päätöksenteosta peritään Kihniön kunnan teknisen lautakunnan 26.1.2022 § 6 hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan (voimaantulo 1.5.2022) mukaisesti 360 euroa määräytyen seuraavasti: - ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaiseen päätökseen liittyvä valvonta 180 € (22.5.2024) - ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaiseen päätökseen liittyvä valvonta 180 € (12.6.2024) Muutoksenhaku Tähän päätökseen voi hakea muutosta Hämeenlinnan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Maanrakennus K.Viitaharju Oy |
§ 76 Talouden osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2024
Talousyksikkökohtaisen toteumaraportin 30.6.2024 mukaan koko teknisen lautakunnan toimintakulujen toteumaprosentti on 48,2 % ja toimintatuottojen toteumaprosentti 47,2 %. Käsitellään myös Kihniön kunnan omistamien taloyhtiöiden osavuosikatsaukset. |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta merkitsee talousarvion osavuosikatsauksen 01.01. - 30.06.2024 ja taloyhtiöiden osavuosikatsauksen tietoonsa saatetuksi ja saattaa sen kunnanhallituksen ja edelleen kunnanvaltuuston tietoon. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Kunnanhallitus, kunnanvaltuusto |
Liitteet |
- (38.5kt)
§ 77 Talouden toteuma 1.1. - 31.7.2024
Tekninen johtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa. Oheismateriaalina toteumavertailu. |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1. - 31.7.2024. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 78 Ajankohtaisasiat
Tekninen johtaja esittelee ajankohtaisia ja meneillään olevia asioita.
|
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta merkitsee asiat tietoonsa saatetuksi. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 79 Sähköntoimittajan valinta ajanjaksolle 01.04.2025 – 31.12.2028
Taustaa Kihniön kunta/tekninen toimi on liittynyt Hanselin Sähkö ja salkunhoito vuosille 202–2024 puitejärjestelyyn ja sopimus on voimassa 31.3.2025 saakka. Hansel on kilpailuttanut Sähkö ja salkunhoito 2024–2028 puitejärjestelyn yhteishankinnan ja hankintaan on tullut ilmoittautua 31.3.2023 mennessä. Tekninen lautakunta hyväksyi yhteishankintaan liittymisen kokouksessaan 15.3.2023 § 21. Asian kokouskäsittelyssä käytiin läpi myös muita vaihtoehtoja sähkön kilpailutukselle. Kunnan vuotuinen sähkönkulutus oli n. 1400 MWh. Hanselin Sähkö ja salkunhoito puitesopimuksen perusteella ostetun sähkön keskihinta v. 2022 oli 8,17 snt/kWh. Ennen Hanselin puitesopimukseen liittymistä tekninen johtaja selvitteli tarkemmin sähkönhankintaan liittyviä vaihtoehtoja ja säästöpotentiaalia. Tekninen johtaja on neuvotellut sähkönhankinnasta VENI Energia Oy:n edustajan kanssa. VENI Energia Oy:n asiakkaina on yli 50 % Suomen kunnista ja kaupungeista. Sähkönhankinnan volyymi kattaa n. 10 % Suomen sähkönkulutuksesta. Asiakkailleen hankkiman sähkön keskihinta v. 2022 on ollut n. 4 snt/kWh. Myös Kihniön kunta on ollut VENI:n asiakkaana ennen Hanselin puitesopimukseen liittymistä. Koska VENI Energia Suomi Oy:n sähkönkilpailutuksella ja sähkönhankintapalvelulla todennäköisesti saavutetaan suurempi säästö sähkönhankinnassa, on tekninen johtaja hyväksynyt palvelusopimuksen VENI Energia Oy:n kanssa sähkönkilpailutuksesta sekä sähkönhankintapalvelusta hinnankiinnityspalveluineen. Sähköntoimittajan valinta ajanjaksolle 01.04.2025 – 31.12.2028 Kihniön kunta tytäryhtiöineen on VENI Energian toimesta pyytänyt tarjousta sähkönmyyntisopimuksesta, jossa sovitaan hintamekanismista ja marginaalista. Hankintaa ei ole jaettu osiin, sillä samanlaatuisten ja samalle aikajaksolle tehtävien hankintojen on katsottu kuuluvan luontevasti samaan hankintakokonaisuuteen. Hinnan määräytyminen Sähkön hinta muodostuu myyjän marginaalista, profiilikustannuksesta, prosenttiosuuksina tehdyistä SYS- ja EPAD-hinnankiinnityksistä ja/tai kiinnittämättömistä Spot-osuuksista, kantaverkkoyhtiö Fingridin toimitusjaksolla kulloinkin voimassa olevasta tuotannon ja kulutuksen volyymimaksusta sekä Datahubin kulloinkin voimassa olevista käyttöpaikkakohtaisista maksuista. Kuukauden sisäinen tuntiprofiilikustannus (+/-) lasketaan ja veloitetaan asiakkaalta kuukausittain tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti. Sähköenergian kiinnitysten hinnoittelussa käytetään referenssihintana Nasdaq Oslo ASA:n johdannaismarkkinoilla määriteltyjä kuukausi-, kvartaali- ja vuosituotteita (Systeemi ja EPAD). Tuote voidaan kiinnittää niin kauan, kun kyseinen tuote noteerataan Nasdaq Oslo ASA:ssa. Ajanjakson hinta voidaan jättää määräytymään myös spot-hinnan mukaan (kk-keskiarvo) joko täysin tai osittain. Systeemi- ja aluehintaerotuotteen hinta tulee voida kiinnittää viidessä (5) erässä (yht. max. 10 erää). Määräaikaan mennessä saapuneet tarjoukset
Kaikki tarjoajat olivat kelvollisia tarjoamaan. Kaikki tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia. Valintaperusteet Tarjousten valintaperuste oli kokonaistaloudellinen edullisuus ja vertailuperusteena halvin hinta. Hinnan vertailu tehtiin tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit” esitetyn mukaisesti, eli vertailussa käytettävä marginaali muodostettiin tarjoushinnoista seuraavasti: (ENOYR * 0,8) + (SPOT kk-ka * 0,2). Kvartaali- ja kuukausituotteen marginaalit saivat olla enintään vuosituotteen marginaalin suuruisia. Kokonaishintapisteet laskettiin vertailumarginaalista tarjouspyynnössä esitetyllä kaavalla (pienin annettu arvo / tarjottu arvo) *maksimipisteet. Halvin tarjous sai eniten pisteitä. Edellä mainitut valintaperusteet esitettiin tarjouspyynnössä.
Suositus valittavasta toimittajasta VENI Energian suositus sähköntoimittajaksi on Turku Energia Energiaratkaisut sen tarjouksen ollessa edullisin tarjouspyynnössä esitetyt valintaperusteet huomioiden. |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta hyväksyy VENI Energian suositteleman sähköntoimittajan Turku Energia Energiaratkaisut. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Liitteet |
§ 80 Purkamislupa kiinteistölle 250-403-7-7
Kihniön kunta hakee purkamislupaa kiinteistöllä 250-403-7-7 olevalle vanhalle huonokuntoiselle koulurakennukselle. Rakennuksen purkamisen perusteluna on , että koulutoiminta on siirretty sisäilmaongelmien vuoksi v. 2013 Kettukallion koulun yhteyteen rakennettuun laajennusosaan. Vanha koulurakennus on ollut tästä lähtien tyhjillään ja kylmillään. Rakennuksen kaukolämpö- ja sähköliittymät on purettu. Rakennus haittaa Kihniön kunnan palvelukeskittymän liikenne- ja pihatoimintojen kehittämistä ja rakennuksen purkaminen mahdollistaa toimivammat ja turvallisemmat pihajärjestelyt. Rakennukseen on tyhjillään olon aikana kohdistunut ilkivaltaa (ikkunoiden rikkomisia, rossipohjan roskaamista, graffiteja, katolle kiipeämisiä), jotka aiheuttavat turvallisuusriskiä erityisesti sijaitessaan toimivan koulun pihapiirissä. Rakennukseen ei kohdistu todettuja rakennussuojeluarvoja. Kaavoitus Maakuntakaava Alueella on voimassa Pirkanmaan maakuntakaava 2040, jossa alue on merkitty taajamatoimintojen alueeksi. Merkinnällä osoitetaan asumisen, kaupan ja muiden palvelujen, työpaikkojen sekä muiden taajamatoimintojen rakentamisalueet. Merkintä sisältää niihin liittyvät pääväyliä pienemmät liikennealueet, yhdyskuntateknisen huollon alueet, paikallisesti merkittävät ympäristöhäiriötä aiheuttamattomat teollisuusalueet sekä paikallisesti merkittävät virkistyksen ja suojelun alueet ja ulkoilureitit. Maakuntakaavassa alueelle ei kohdistu suojelumerkintöjä. Yleiskaava Alueella ei ole yleiskaavaa. Asemakaava Alueella on voimassa oleva Kihniön kirkonseudun rakennuskaavan laajennus ja muutos. Kiinteistö 250-403-7-7on asemakaavassa merkitty Opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi (YO). Asemakaavassa korttelialueeseen ei kohdistu suojelumerkintöjä. Kihniön kunnan rakennusjärjestys Maankäyttö-ja rakennuslaissa ja -asetuksessa sekä muiden maankäyttöä ja rakentamista koskevien säädösten ja määräysten lisäksi on Kihniön kunnassa noudatettava rakennusjärjestyksen määräyksiä, jos oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa, asemakaavassa tai Suomen rakentamismääräyskokoelmassa ei ole asiasta toisin määrätty. (MRL 14 §). Naapureiden kuuleminen Hakija on kuullut naapurit. Naapureilla ei ole asiaan huomauttamista. Rakennuksen purkamislupa Rakennusta tai sen osaa ei saa ilman lupaa purkaa asemakaava-alueella tai alueella, jolla on voimassa 53§:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi. Lupa on myös tarpeen, jos yleiskaavassa niin määrätään. Lupaa ei tarvita, jos voimassa oleva rakennuslupa, tämän lain mukainen katusuunnitelma, maantielain mukainen hyväksytty tiesuunnitelma tai ratalain mukainen hyväksytty ratasuunnitelma edellyttävät rakennuksen purkamista. Lupaa ei myöskään tarvita talousrakennuksen ja muun siihen verrattavan vähäisen rakennuksen purkamiseen, ellei rakennusta ole pidettävä historiallisesti merkittävänä tai rakennustaiteellisesti arvokkaana tai tällaisen kokonaisuuden osana (MRL 127§). Rakennuksen kunnossapito Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset (MRL 166§) Purettava rakennuksessa on tutkimuksissa todettu olevan sisäilmaongelmia, jolloin sen käyttäminen käyttötarkoituksessaan ei ole mahdollista. Korjauksen on todettu olevan taloudellisesti mahdotonta kunnan tämän hetkisessä tilanteessa. Vuosina 2014 ja 2019 Pirkanmaan Maakuntamuseo on antanut asiassa lausunnot, jossa 2014 lausunnossa todetaan, että rakennuksen kulttuurihistoriallinen arvo on suuri. Rakennuksessa on myös tehty materiaalien mikrobianalyysi 26.92011 (Ositum Oy), jonka raportissa suositellaan alapohjarakenteiden uusimista. 29.5.2012 Ark.in Arkkitehtuuritoimisto Ky on laatinut kohteesta kuntoarvion, joka perustuu 29.5. 2012 tehtyyn tarkastukseen. Tarkastus on ollut aistinvarainen, jossa rakenteita ole ole rikottu eikä erityisiä mittauksia tehty. Kuntoarvio on ollut ainoastaan rakennustekninen. Vanhan koulun suojelemisesta on Kihniön kansakoulu ry tehnyt Pirkanmaan elinkeino-, liikenne-ja ympäristökeskukselle esityksen koulurakennuksen suojelusta rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla. Ely-keskus teki asiassa päätöksen, että se ei määrää Kihniön kansakoulua suojeltavaksi rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla. ELY-keskuksen päätös on perustunut kokonaisharkintaan, jossa on otettu huomioon kohteen kulttuurihistoriallinen arvo, rakennuksen kunto ja rakennuksessa olleet sisäilmaongelmat sekä korjauskustannukset. Korjauskustannusten osalta on kiinnitetty huomiota myös rakennuskustannusten yleiseen nousuun. Päätöksessä on huomioitu rakennuksen kunnon ja korjauskustannusten osalta niihin liittyvät epävarmuustekijät. Asiassa on tuotu esiin myös kunnan taloudellinen tilanne, rakennuksen pitkään jatkunut käyttämättömyys sekä se, että kunnalla ei ole tiedossa rakennukselle uutta käyttötarkoitusta. Kokonaisharkinnassa on kiinnitetty huomiota siihen, ettei rakennuksella ole valtakunnallista eikä maakunnallista merkitystä. Asiasta on valitettu hallinto-oikeuteen, joka teki valituksesta hylkäävän päätöksen 1.11.2023 (HHO 2200/2023), jossa todettiin, että Pirkanmaan Ely-keskus on tehnyt päätöksensä sille kuuluvan harkintavallan nojalla ja sen rajoissa. Ely-keskuksen toimivaltaan ei kuulu kunnan velvoittaminen asemakaavan laatimiseen, jossa rakennus olisi osoitettu suojelluksi. Täten rakennuksen purkamiselle ei ole sovellettujen lakien (MRL, MRA , Laki rakennusperinnön suojelemisesta )mukaista estettä. Valmistelija: rakennustarkastaja Raisa Karinsalo-Manninen Esittelijä: tekninen johtaja Henna Romppainen |
|
Päätösehdotus |
Tekninen lautakunta päättää myöntää purkamisluvan kiinteistölllä 250-403-7-7 sijaitsevalle koulurakennukselle liitteessä olevien ehtojen mukaisesti. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Liitteet |
Henkilöt
Wiinamäki Petteri | Puheenjohtaja | ||||
Sillanpää Niina | Varapuheenjohtaja | ||||
Romppainen Henna |
Esittelijä
Tekninen johtaja
|
||||
Kujansuu Johanna | Pöytäkirjanpitäjä | ||||
Jokioja Tiina | Tarkastajat | ||||
Kivioja Antti | Tarkastajat | ||||
Jokioja Tiina | Osallistujat | ||||
Kivioja Antti | Osallistujat | ||||
Korkiakoski Mika | Osallistujat | ||||
Shemeikka Mika | Osallistujat | ||||
Silvennoinen Erja | Osallistujat | ||||
Vierre Ulla | Osallistujat | ||||
Hietaranta Elsi |
Muu osallistujat
ympäristötarkastaja
|
||||
Ojala Janne |
Muu osallistujat
kunnanhallituksen edustaja
|