Kunnanhallitus 2021-2025
13.5.2024
Tila
Kokousnumero | 6/2024 |
---|---|
Kokouspäivä | 13.5.2024 |
Kokouksen alkuaika | 17:00 |
Kokouksen päättymisaika | 19:30 |
Kokouspaikka | Terveyskeskuksen kokoushuone |
Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 13.5.2024 |
Pöytäkirja yleisesti nähtävänä
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 14.5.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Anna Kiviholma |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
§ 85 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 86 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus |
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Erja Silvennoinen ja Katri Toivonen. Pöytäkirja tarkastetaan 13.5. ja pidetään nähtävänä 14.5.2024- kunnan tietoverkossa. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Erja Silvennoinen ja Severi Ala-Katara. |
§ 87 Laskujen vastaanottajat ja hyväksyjät
Kunnan hallintosäännön mukaan kunnanhallitus vastaa sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä. Talousarvion täytäntöönpano-ohjeen mukaisesti tarkistetaan laskujen asiatarkastajat/vastaanottajat vuosittain. Kunnassa on käytössä sähköinen laskujen hyväksymiskäytäntö. Sisäisen valvonnan varmistamiseksi, laskujen vastaanottaja ja hyväksyjä ei saa olla sama henkilö. Omia laskuja ei voi hyväksyä eikä pääsääntöisesti alainen voi hyväksyä esimiehen laskuja. Laskujen vastaanottajat/asiatarkastajat tarkistavat laskun oikeellisuuden. Vastaanottajan tulee tarkistaa tiedot tavaran tai palvelun tilaajalta. Laskujen hyväksyjän on huolehdittava, että laskussa on asianmukaiset tilimerkinnät ja muut laskutustiedot. Reklamoinnista vastaa tavaran tai palvelun tilaaja. Laskut tulee toimittaa maksatukseen välittömästi hyväksymisen jälkeen viivästyskorkojen välttämiseksi. Liite 1 ostolaskujen vastaanottajat ja hyväksyjät |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus päättää hyväksyä liitteessä mainitut laskujen vastaanottajat ja hyväksyjät. Lisäksi kunnanhallitus päättää, että yleinen hyväksymisoikeus varsinaisen hyväksyjän tai varahyväksyjän esteellisenä tai poissa ollessa kaikkiin kunnan laskuihin on seuraavan järjestyksen mukainen: 1. kunnanjohtaja 2. talous- ja hallintojohtaja 3. talouspäällikkö. Varsinaisten laskujen vastaanottajien ollessa estynyt, ottaa osastopäällikkö laskut vastaan ja kunnanjohtaja tai talous- ja hallintojohtaja hyväksyy. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | laskujen vastaanottajat ja hyväksyjät, taloustoimisto |
Liitteet |
- (84.5kt)
§ 88 Pitkäaikaisen lainan tarjouspyynnöt
Kuluvana vuonna toteutettavien investointien ja käyttötalouden rahoittamista varten tarvittaneen pitkäaikaista lainaa yhteensä 300-600.000 euroa. Kunnanvaltuusto on myöntänyt vuodelle 2024 kunnanhallitukselle 500.000 euron velanottovaltuuden. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus valtuuttaa talous- ja hallintojohtajan pyytämään tarjoukset lainasta 10, 15, 20 vuoden laina-ajalla ja eri korkovaihtoehdoilla. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 89 Verotuloennuste 2024
Kuntaliitolta saadun verotuloennusteen mukaan verotuloja kertyy Kihniössä ko. ennusteen mukaan kuluvana vuonna noin 5.000 euroa vähemmän kuin on budjetoitu ja noin 149.000 euroa vähemmän kuin vuonna 2023. Kuluvan vuoden talousarvio hyväksyttiin alijäämäisenä. Kunnallisverotuotto vuonna 2023 oli 2.520.945.000 euroa ja ennusteen mukaan kunnallisverotuotto olisi vuoden 2024 lopussa 2.454.000 euroa. (ero -67.000). Yhteisöverotuotto vuonna 2023 oli 746.657 euroa ja ennusteen mukaan yhteisöverotuotto olisi vuoden 2024 lopussa 628.000 euroa (ero -118.657). Kiinteistöverotuotto vuonna 2023 oli 562.526 euroa ja ennusteen perusteella kiinteistöveron tuotto olisi 598.000 euroa (ero +35.474) vuoden 2024 lopussa. Esityslistan mukana on kuntaliiton arvio (5/2024) kunnan verotulokertymästä vuoden 2024 osalta (liite ), jonka mukaan Kihniön kunnan verotulot 2024 yhteensä olisivat 3.681.000 euroa (3.829.778.000 / 2023). Liite 2 verotuloennuste |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee kuntaliiton verotuloennusteen tiedoksi sekä käy asiasta tarvittavan keskustelun. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Liitteet |
- (80.8kt)
§ 90 Kihniön kunnan lausunto Myyränkankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavan luonnoksesta
Edeltävä kohta | § 28 Myyränkankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavan luonnos |
---|---|
Kunnanhallitus 4.4.2024 § 67 Kunnanhallitus käsitteli asiaa 4.4.2024 Muutettu päätösehdotus Kunnanhallitus päättää asettaa Myyränkankaan tuulivoimaosayleiskaavan valmisteluvaiheen aineiston maankäyttö- ja rakennuslain 62 §:n ja -asetuksen 30 §:n mukaisesti nähtäville ja pyytää siitä lausunnot. Lisäksi kunnanhallitus yhtyy teknisen lautakunnan esitykseen, että koska tuulipuiston haitalliset vaikutukset ovat paikallisia, hankevastaavan tulee kaavaprosessin edetessä huomioida, että myös paikalliset hyödyt optimoidaan kaavaratkaisussa ensisijaisesti. Hankevastaavan tulisi huomioida siirtolinjan kulku ensisijaisesti vaihtoehto SVE2 mukaisesti. Kihniön kunta lausuu kaavaluonnoksesta lausuntoajan kuluessa. Päätös: Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
|
Päätösehdotus |
Kihniön kunnanhallitus antaa Myyränkankaan tuulivoimapuiston osayleiskaavan luonnoksesta seuraavan lausunnon: Kihniön kunta ei hyväksy luonnoksessa esitetyn, Kihniön kunnan puolella sijainneen tuulivoimalan siirtämistä Virtain kaupungin puolelle (WTG 6). Kyseinen voimala on kaavan luonnosvaiheessa siirretty kuntarajan yli Virtain puolelle. Perusteena Kihniön kunta esittää, että Kihniön kunnan alue kantaa suurimman maisemahaitan hankkeen sähkönsiirtolinjasta, jolla toteutetaan todennäköisesti myös Virtain puolen muiden tuulipuistohankkeiden sähkönsiirto valtakunnanverkkoon. Edellisestä johtuen taloudellisen hyödyn siirtäminen naapurikunnan alueelle ei ole perusteltua. Kihniön kunta vaatii, että voimala (WTG 6) palautetaan eri vaihtoehdoissa takaisin Kihniön kunnan puolelle rajaa. Palautuksen myötä toteutuu myös tasapuolinen kohtelu maanomistajien kesken, joka tällaisissa hyvin monia maanomistajia tarvitsevissa hankkeissa on erittäin tärkeää. Sähkönsiirtolinja Kihniön kunnan kannattamassa eteläisessä sähkönsiirtolinjavaihtoehdossa, eli SVE2:ssa, lähtee hankealueelta kolme haaraa. Oikeanpuoleisin haara, eli SVE2C kiertää Lavajärven rakennuskaava-alueen eli Lavajärven loma-asutuksen sekä luonnontilaisen Iso Keisarijärven. Vaihtoehdoissa SVE2A ja SVE2B sähkönsiirtolinja sijoittuisi häiritsevästi loma-asutuksen ja tonttien läheisyyteen ja häiritsisi Iso Keisarijärven luonnontilaisuutta. Nämä haitat voitaisiin välttää SVE2C toteutuksella. |
Esteellisyys | Jytilä Kirsi, Toivonen Katri (hallintolaki 28 §:n 3) |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Kirsi Jytilä ja Katri Toivonen esittivät esteellisyytensä käsiteltävään asiaan ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. |
Tiedoksi | Janne Ristolainen Abo Wind, Minna Lehtonen Ramboll |
§ 91 Sivistyslautakunnan kannanotto työhyvinvointiin
Edeltävä kohta | § 44 Kannanotto työhyvinvointiin |
---|---|
Liitteenä 3 kannanotto |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus käy asiasta keskustelun. |
Päätöksen lisätiedot |
Kunnanhallitus kävi keskustelun asiasta ja merkitsi kannanoton tiedoksi. |
Liitteet |
§ 92 Kunnanjohtajan informaatioasiat
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 93 Kiinteistönluovutusilmoitukset
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla. Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta. Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle. Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo Kiinteistönluovutusilmoituksia: 3 kiinteistönluovutusilmoitusta |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 94 Saapuneet päätökset ja pöytäkirjat
Viranhaltijapäätökset: Kunnanjohtaja § Talous- ja hallintojohtaja § 5, 8 Talouspäällikkö § - Pöytäkirjat: Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 17.4.2024 § 34 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus § 35 Pöytäkirjan tarkastajien valinta § 36 Muutos Kihniön yhtenäiskoulun tuntijakoon 1.8.2024 lähtien § 37 Kihniön yhtenäiskoulun valinnaiskurssien opetussuunnitelmien hyväksyminen lukuvuodelle 2024-2025 § 38 Sivistystoimen täytettävät virat ja tehtävät § 39 Lasten- ja nuorten hyvinvointisuunnitelma § 40 Ilmoitus- ja muut asiat Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 7.5.2024 § 41 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus § 42 Pöytäkirjan tarkastajien valinta § 43 Kuntosalin sääntöjen päivitys § 44 Kannanotto työhyvinvointiin § 45 Luvan myöntäminen leirikoulun järjestämiseen § 46 Kirjaston aukiolot kesällä 2024 § 47 Hyvinvointikertomus 2023 ja hyvinvointisuunnitelma 2024 § 48 Talousarvion toteutumaraportti 01.01. - 31.03.2024 § 49 Viranhaltijapäätökset § 50 Ilmoitus- ja muut asiat |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 95 Ilmoitusasiat
Saapuneet: 2. Koillis-Satakunnan Sähkö Oy yhtiökokouskutsu 3. Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen työllisyyslautakunnan kokoonpanoesitys |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedoksi. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Henkilöt
Koivistoinen Hannu | Puheenjohtaja | ||||
Silvennoinen Erja | Varapuheenjohtaja | ||||
Liukku Petri |
Esittelijä
Kunnanjohtaja
|
||||
Mäkelä Kristiina | Pöytäkirjanpitäjä | ||||
Ala-Katara Severi | Tarkastajat | ||||
Silvennoinen Erja | Tarkastajat | ||||
Ala-Katara Severi | Osallistujat | ||||
Jytilä Kirsi | Osallistujat | ||||
Niemenmaa Nina | Osallistujat | ||||
Niemi Marjo | Osallistujat | ||||
Ojala Janne | Osallistujat | ||||
Shemeikka Mika | Osallistujat | ||||
Toivonen Katri | Osallistujat | ||||
Alkkiomäki Jari |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 3.vpj
|
||||
Markkola Juha-Matti |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuustonpj.
|
||||
Pusa Leila |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 2.vpj
|
||||
Wiinamäki Petteri |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 1.vpj
|