Sivistys- ja hyvinvointilautakunta

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 2025-2029

19.11.2025

#7707

Tila

Julkaistu
Kokousnumero 8/2025
Kokouspäivä 19.11.2025
Kokouksen alkuaika 17:00
Kokouspaikka Kunnantalon kokoushuone
§ 65 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
§ 66 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus

Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Markus Koivisto ja Juha Koivisto. Pöytäkirja tarkastetaan 19.11.2025 ja pidetään nähtävänä 20.11.2025 kunnan tietoverkossa.

§ 67 Talousarvio vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2027-2028

Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan esitys talousarvioksi vuodelle 2026 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2027-2028.

Yleistä: Sivistystoimen suurimmat menot koostuvat henkilöstökuluista ja sisäisistä vuokrista. Lisäksi koulukuljetusten kilpailutus tulee nostamaan kuljetusten hintoja edellisvuoteen verrattuna 35 000 euroa. Palkkakuluihin on laskettu vuoden 2026 palkankorotukset (2,47 % vuoden 2025 tasoon). Oppimisen tuen uudistusta varten on on laskettu +15.000 euroa. Lisäksi talouden sopeuttamisohjelma on huomioitu. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan talousarvio ylittää annetun raamin 35 000 eurolla.

Varhaiskasvatus: Kettukallion päiväkoti tarjoaa varhaiskasvatuspalvelua kunnassa esiintyvän tarpeen mukaan. Ilta-, viikonloppu- ja yöhoito sekä alle 3-vuotiaiden lasten hoitomäärän kasvu ovat nostaneet henkilöstökuluja. Vaadittavat viikkolevot pyritään järjestämään optimoidulla työvuorosuunnittelulla ilman ostopalveluja. Kokeilu maksuttomasta varhaiskasvatuksesta päättyi vuonna 2024.

Wilma-varhaiskasvatus-järjestelmä päättyy vuoden 2025 lopussa ja uuden järjestelmän käyttöönotto aiheuttaa lisäkuluja varhaiskasvatukseen.

Peruskoulu: Kihniössä toimii yksi yhtenäiskoulu, joka käsittää vuosiluokat 1 – 9 ja esikoulun. Henkilökuntaan kuuluu rehtori, opettajia, koulunkäynninohjaajia, koulunuorisotyöntekijä, sekä keittiön työntekijät.

Vuonna 2025 tuli uusi laki oppimisen tuen uudistuksesta. Tuen uudistus aiheuttaa arviolta noin 15 000 € lisäkulut. Oppimisen tuen uudistuksen toteuttamista varten perusopetuksen palkkoihin on budjetoitu kyseinen summa. Kihniön kunta saa tuen uudistusta varten lisäksi valtionosuutta, joka on yleiskatteellista.

Koulukuljetusten kilpailutus käytiin keväällä 2025. Kilpailutus nosti menoja noin 35 000 €.

Nousseiden kulujen tasapainottamiseksi korostuu lukujärjestystekninen suunnittelu, tuntien palkitus sekä sijaisten käyttö.

Lukuvuotena 2028-2029 tulee huomattava lasku yläkoulun oppilasmäärässä. Vuonna 2026 aloitetaan suunnittelutyö yläkoulun tulevaisuudesta.

Tukipalvelut: Talousarviossa on valtakunnallisten säädösten mukaisesti eriytetty hallinto ja ruokahuolto omiksi tukipalveluyksiköiksi, joiden kustannukset jaetaan eri momenteille.

Hallinto: Hallinnon henkilöstökuluihin on varattu rehtorin ja toimistosihteerin palkkamenoista sekä osa Wilma-vastaavan ja hyvinvointijohtajan palkkamenoista. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan palkkioihin ja matkakorvauksiin varatut määrärahat ovat sivistyslautakunnan hallinnon kohdassa.

Ruokahuolto: Yhtenäiskoulun keittiön henkilökunnan henkilöstökulut sekä raaka-aineiden määrärahat jaetaan eri momenteille ruokailijoiden suhteessa. Ruokahuollossa on huomioitu elintarvikkeiden hintojen nousu.

Kirjasto: Kirjaston tavoitteena on tarjota kaikille kansalaisille tietoa kulttuuria, viihdettä ja mahdollisuuden opiskeluun. Kihniön kirjasto pitää yllä jo vakiintunutta yhteistyötä koulujen kanssa ja edistää lasten ja nuorten lukuharrastusta mm. lukudiplomien ja kirjavinkkausten muodossa. Lisäksi kirjasto toimii koko kunnan yhteisenä maksuttomana oleskelu- ja kohtaamispaikkana.

Kirjastossa työskentelee kokoaikainen kirjastonjohtaja ja osa-aikainen kirjastovirkailija. PIKI-kirjaston kautta asiakkaiden ulottuvilla on helposti ja nopeasti koko Pirkanmaan kirjastojen kokoelmat.

Musiikki- ja kansalaisopisto: Määrärahat on suhteutettu oppilasmääriin. Näillä mahdollistetaan perusopintojen suorittaminen sekä tarjotaan harrastusmahdollisuuksia.

Liikunta ja vapaa-aikatoimi: Tavoitteena on säilyttää toiminta nykytasolla ja järjestää monenlaisia liikuntamahdollisuuksia eri-ikäisille. Vapaa-aikatoimessa työskentelee vapaa-aikaohjaaja. Hankkeilla rahoitetaan mahdolliset muut työntekijät.

Vuodelle 2026 on talousarvioon varattu liikuntatoimen avustuksiin 4.250 euroa. Urheilukoulujen järjestämistä varten vapaa-aikatoimi antaa yhdistyksille ja järjestöille välineet, tilat ja liikuntapaikat.

Kuntosalin kävijämäärät ovat olleet hyviä ja toimintaa jatketaan. Eläkeläisten maksuton vuoro jatkuu vuonna 2026. Vapaa-aikaohjaaja antaa työpanostaan myös kuntosalitoimintaan.

Liikunta- ja vapaa-aikatoimen palkkakulut ovat nousseet elintarvikekustannusten kustannuspaikkasiirron vuoksi.

Nuorisotoimi: Nuorisotoimen avustuksiin on talousarviossa varattu 5.750 euroa, josta 4H-yhdistykselle maksettavan palkkausavustuksen määrän päättää kunnanhallitus.

Vuonna 2024 perustetun nuorisotilan toimintaa jatketaan. Nuorisotilan kävijämäärät ovat kasvaneet, jonka vuoksi turvallisuuteen on tarvetta kiinnittää erityistä huomioita. Turvallisuuteen liittyvät toimenpiteet kuten hälytysjärjestelmä ja tilapäisten työntekijöiden palkkakulut nostavat nuorisotoimen menoja.

Vuonna 2026 järjestetään nuorten katufestarit. Marrasmessuja ei järjestetä.

Kulttuuripalvelut: Kulttuuripalveluista vastaavat sivistystoimen toimistosihteeri sekä hyvinvointijohtaja. Kulttuuritoimi järjestää erilaisia tapahtumia ja näyttelyitä määrärahojen puitteissa. Kulttuuripalvelut järjestävä itsenäisyyspäivän juhlatilaisuuden yhdessä seurakunnan kanssa.

Kulttuuripalveluista maksetaan kesäoppaan palkka. Wanhassa Puumilassa opas järjestää erilaisia kulttuuri- ja musiikkitapahtumia.

Museopalvelut: Esinemuseo on ollut avoinna kesäaikana tiistaista lauantaihin. Kunta järjestää itse museon aukiolon. Museopalveluista maksetaan esinemuseon oppaan palkka. Museon aukioloaikoja lisätään kesällä 2026.

Hyvinvoinnin- ja terveyden edistäminen: Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kohtaan on kirjattu puolet hyvinvointijohtajan palkkakulut.

Esityslistan liitteet:

Sivistystoimen talousarvio vuodelle 2026 ja taloussuunnitelma vuosille 2027–2028 (tekstiosa) (liite 1).

Päätösehdotus

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta hyväksyy liitteen nro 1 mukaisen sivistys- ja hyvinvointilautakunnan talousarvioesityksen vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2027-2028.

Tiedoksi Kunnanhallitus, kunnanvaltuusto
Liitteet
§ 68 Kannanotto Perheiden talon tilanteeseen

Pirkanmaan hyvinvointialue aikoo irtisanoa Perheiden talon vuokrasopimuksen ja toimintoja ollaan siirtämässä kaupungintalolle tai lähikuntiin. Kaupungintalon työtilat eivät tarjoa lapsiperhepalveluille soveltuvaa ympäristöä ja palveluiden siirtyminen Parkanosta entistä kauemmas ei ole kihniöläisten lapsiperheiden edun mukaista.

Perheidentalolla työskentelevät perheneuvolan 2 työntekijää, Nopean perheohjauksen työntekijä, lapsiperheiden kotipalvelun perhetyöntekijä sekä sosiaalihuoltolain mukaista perhetyötä ja tehostettua perhetyötä tekevät 2 työntekijää. Perheiden taloa käyttävät myös MLL, Kehitysvammaisten tuki ry, Seurakunnan lauantaipesä sekä toimintaterapeutit Coronariasta lapsiperheiden palveluita varten. Lisäksi perheiden talolla järjestetään Pirkanmaan hyvinvointialueen toimesta valvottuja tapaamisia

Nykyisen hoitotakuun mukaiset ryhmämuotoiset palvelut (esim. Ihmeelliset vuodet, Coolkids), sekä muu ryhmämuotoinen työ (nepsyryhmät, vauvaryhmät, eroryhmät ym.) edellyttävät toimintaan sopivaa ryhmätilaa. Tällaiset toimitilat löytyvät Perheiden talosta. Myös valvottujen tapaamisten järjestämineen Perheiden talo on tarjonnut sopivat kodinomaiset puitteet sekä mahdollisuuden yhteisten arkiaskareiden harjoitteluun.

Kaupungintalolla ei ole toimintaan soveltuvaa tilaa, minkä vuoksi kyseiset palvelut joudutaan jatkossa järjestämään Pirkanmaan muissa kunnissa. Esimerkkinä tästä syksyllä -26 alkava Ihmeelliset vuodet-vanhempainohjausryhmä, joka joudutaan Parkanon tilaongelman vuoksi järjestämään Ikaalisissa. Tämä tarkoittaa kihniöläisten asiakasperheiden joutumista ajamaan palveluiden perässä jopa 70 km suuntaansa.

Asiakkaat ovat jo useamman vuoden aikana tuoneet esiin toiveensa saada asioida Perheiden talolla talon kodinomaisen tunnelman ja helpon saapumisen vuoksi. Terveyskeskuksen pihapiirissä sijaitseva Perheidentalolla asiointi koetaan yleisesti myös vähemmän leimaavaksi ja tästä on useamman asiakasperheen taholta tullut myös kiitosta.

Pirkanmaan hyvinvointialueen omat työntekijät ovat yrittäneet vaikuttaa Pirkanmaan hyvinvointialueen tilatyöryhmään lähettämällä sinne kirjelmiä Perheiden talon tarpeesta tilastoihin vedoten. Se ei kuitenkaan ole tuottanut tulosta, jonka vuoksi on tarpeen tehdä kannanotto myös sivistys- ja hyvinvointilautakunnan nimissä, jotta kihniöläisten lapsiperheiden palvelut eivät karkaa entistä kauemmas.

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta vetoaa yhdenvertaisuuslakiin sekä lakiin hyvinvointialuista, jossa 7 §:llä määritetään hyvinvointialueen vastuu yhdenvertaisten palveluiden saatavuudesta. Palvelut eivät ole yhdenvertaisia, jos reunuskunnilta joudutaan kulkemaan 70 km matka lähimpään palvelupisteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakasperheet saattavat joutua ottamaan palkattomia vapaita tai jättämään kokonaan palvelut välistä rahallisten ja ajallisten resurssien puutteen vuoksi. Tärkeiden palveluiden poisjäänti asiakasperheiden elämästä puolestaan lisää terveyseroja ja eriarvoisuutta. Palveluiden siirtäminen kauemmas ei myöskään ole lapsen etu, joka puolestaan on ristiriidassa lastensuojelulain 2§:n (vastuu lapsen hyvinvoinnista) ja 11§:n (lastensuojelun järjestäminen ja kehittäminen) kanssa.

Kihniöläisten lasten ja perheiden puolesta sivistys- ja hyvinvointilautakunta pyytää Pirkanmaan hyvinvointialuetta tarkastelemaan uudelleen palvelupisteiden sijainteja ja Perheiden talon merkitystä alueen lapsiperheille. Sivistys- ja hyvinvointilautakunta suosittelee myös arvioimaan Kihniön terveyskeskuksen tilojen soveltuvuutta palveluiden tuottamiseksi.

Kihniön sivistys- ja hyvinvointilautakunta

Päätösehdotus

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta päättää lähettää yllä olevan kannanoton Pirkanmaan hyvinvointialueelle.

Tiedoksi Pirkanmaan hyvinvointialue
§ 69 Ehdotus hallintosäännön muuttamiseksi lapsi- ja perheasiainjaoston osalta

Lapsi- ja perheasianjaosto on Kihniön kunnassa toimiva vapaaehtoinen sivistys- ja hyvinvointilautakunnan nimeämä toimielin, joka seuraa lasten ja perheiden hyvinvointia, tekee aloitteita ja raportoi sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle. Neuvosto koostuu sivistys- ja hyvinvointilautakunnan nimeämistä jäsenistä. Lapsi- ja perheasiainjaosto kokoontuu 2-4 kertaa vuodessa. Lisäksi jaosto toimii nuorisolain mukaisena nuorten ohjaus- ja palveluverkostona.

Lapsi- ja perheasiainjaosto on päätetty perustaa vuonna 2013 Keskustan aloitteesta ja se on kokoontunut ensimmäisen kerran helmikuussa 2014. Jaoston valmistelijana ja koollekutsujana on toiminut aiemmin päiväkodinjohtaja, jolta tehtävä on siirretty hyvinvointikoordinaattorille ja hyvinvointijohtajalle. Valmistelijan ja koollekutsujan roolia on ollut tarpeen harkita uudelleen, jotta jaoston toiminta voidaan toteuttaa parhaalla mahdollisella tavalla. Näin ollen päiväkodinjohtaja voisi kokemuksensa ja koulutuksensa perusteella toimia valmistelijan roolissa menestyksekkäästi hyödyntäen osaamistaan lasten ja perheiden parissa työskentelystä.

Päätösehdotus

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta esittää hallitukselle ja edelleen valtuustolle muutosta hallintosäännön 31 §:än liitteen 2 mukaisesti.

Tiedoksi Kunnanhallitus, kunnanvaltuusto
Liitteet
§ 70 Kirjaston perimät maksut vuonna 2026


Kirjaston perimät maksut PIKI-kirjastoissa 2026

  • Aikuisten osaston myöhästymismaksu 0,20 euroa/laina/kalenteripäivä (Tampere & Valkeakoski 0,30), enintään 9 euroa
  • Nopeakiertoisen VIP-aineiston myöhästymismaksu 0,20–0,50 euroa/laina/kalenteripäivä, kyseistä aineistoa ei ole saatavilla Kihniön kirjastossa
  • Ensimmäinen ja toinen palautuspyyntö 1 euro, kolmas palautuspyyntö 3 euroa. Varatun aineiston ensimmäinen palautuspyyntö, joka lähtee heti ensimmäisenä päivänä eräpäivän jälkeen, on maksuton.
  • Normaalivaraus on maksuton, mutta noutamattomasta varauksesta peritään 2 euroa/varaus.
  • Seutuvaraus muista PIKI-kirjastoista 2 euroa/laina
  • Uusi kirjastokortti kadonneen tilalle 2 euroa
  • Kaukolainan tilaaminen 4 euroa + mahdollinen lähettäjäkirjaston perimä maksu

Kihniön kirjaston perimät maksut, jotka eivät ole riippuvaisia PIKI-sopimuksista

  • tulosteet ja kopiot: A4 mustavalkoinen 0,25 euroa; A4 värillinen 0,50 euroa; A3 mustavalkoinen 0,50 euroa; A3 värillinen 1 euro
Päätösehdotus

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta päättää hyväksyä kirjaston perimät maksut

Tiedoksi Kirjasto
§ 71 Talousarvion toteutumaraportti 01.01. - 30.09.2025

Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan tulojen toteutumaprosentti on 73,9 ja menojen toteutumaprosentti on 72,3. Nettobudjetoinnin mukainen toimintakateprosentti on 71,9.

Päätösehdotus

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee toteutumaraportin tietoonsa saatetuksi.

§ 72 Viranhaltijapäätökset

Hyvinvointijohtajan viranhaltijapäätökset ajalta 21.8.-19.11.2025.


Päätösehdotus

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee viranhaltijapäätökset tietoonsa saatetuksi eikä käytä otto-oikeuttaan.

§ 73 Ilmoitus- ja muut asiat
  • HAO päätös SALAINEN
  • Sopeuttamistyöryhmän kokouksen läpikäynti
  • Katsaus hanketilanteeseen
  • Kuntajohdon ja kulttuurin TEAviisarin esittely
  • Seuraava kokous 3.12.
Päätösehdotus

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee ilmoitus- ja muut asiat tietoonsa saatetuksi.

Lataa pdf

Henkilöt

Henkilöt
Jytilä Kirsi Puheenjohtaja
Nevanperä Mikko Varapuheenjohtaja
Lankinen Vilja Pöytäkirjanpitäjä
Koivisto Juha Tarkastajat
Koivisto Markus Tarkastajat
Kaikkonen Sirpa Osallistujat
Koivisto Juha Osallistujat
Koivisto Markus Osallistujat
Malin Marketta Osallistujat
Oksanen Silja Osallistujat
Hirviniemi Metta Muu osallistujat
Nuorisovaltuuston edustaja
Wiinamäki Petteri Muu osallistujat
Kunnanhallituksen edustaja