Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 2025-2029
20.8.2025
Tila
Kokousnumero | 6/2025 |
---|---|
Kokouspäivä | 20.8.2025 |
Kokouksen alkuaika | 18:00 |
Kokouspaikka | Kunnantalon kokoushuone |
§ 47 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
|
---|
§ 48 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus |
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Marketta Malin ja Silja Oksanen. Pöytäkirja tarkastetaan 20.8.2025 ja pidetään nähtävänä 21.8.2025 kunnan tietoverkossa. |
---|
§ 49 Lausunto kunnanhallitukselle tarkastuslautakunnan huomioista arviointikertomuksessa
Kihniön kunnan tarkastuslautakunta toteaa vuoden 2024 arviointikertomuksessaan, että toiminta on ollut olennaisilta osin asetettujen tavoitteiden mukaista. Lasten- ja nuorten hyvinvointisuunnitelman osalta tarkastuslautakunta on katsonut, että lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman edellyttämää arviointia ei ole tehty lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman tarkoittamalla tavalla. Tarkastuslautakunta on esittänyt sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle kysymyksen: Mitä toimenpiteitä kunnanhallitus ja sivistys- ja hyvinvointilautakunta on suunnitellut tekevänsä hyvinvointisuunnitelman edellyttämän arvioinnin toteuttamiseksi? Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan vastaus: Hyvinvointijohtajan resurssit eivät ole riittäneet lapsi- ja perheasiainjaoston kokousten järjestämiseen. Sivistystoimen työnkuvia tullaan tarkastelemaan siten, että tehtäviä järjestellään uudestaan. Lapsi- ja perheasiainjaoston vetovastuuseen pyritään saamaan substanssiosaaja. Hyvinvointijohtaja jatkaa edelleen sivistys- ja hyvinvointilautakunnan, vanhus- ja vammaisneuvoston sekä hyte-työryhmän esittelijänä ja sihteerinä. |
|
Päätösehdotus |
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta lähettää kunnanhallitukselle oheisen vastauksen. |
---|---|
Tiedoksi | Kunnanhallitus |
§ 50 Osavuosikatsaus 01.01. - 30.06.2025
Tulosyksikkökohtaisen toteutumaraportin per 30.06.2025 mukaan koko sivistystoimen tulojen toteutumaprosentti on 50,7. Menojen toteutumaprosentti on 48,0. Toimintakate 30.06.2025 oli 47,5. Esityslistan liitteenä sivistystoimen osavuosikatsaus 01.01. - 30.06.2025 (liite 1). |
|
Päätösehdotus |
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee talousarvion osavuosikatsauksen 01.01. - 30.06.2025 (liite 1) tietoonsa saatetuksi ja saattaa sen kunnanhallituksen ja edelleen kunnanvaltuuston tietoon. |
---|---|
Tiedoksi | Kunnanhallitus, kunnanvaltuusto |
Liitteet |
- (197.3kt)
§ 51 Vetoomus Kihniön kunnan sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle
Hyvä vastaanottaja, Lähestymme sinua koskien koulukyytiuudistuksia, sillä se on aiheuttanut meidän kuljetusoppilaiden vanhempien keskuudessa huolta lasten hyvinvoinnista. Uudistusten aiheuttamat pitkät kävelymatkat aiheuttavat nähdäksemme runsaasti mahdollisia vaaratilanteita koulumatkoilla sekä kuormittavat useita oppilaita kohtuuttomasti. Auraamattomat ja valaisemattomat sivutiet ovat selkeä turvallisuusriski jalan kulkeville lapsille. Lisäksi uusien kuljetusreittien myötä monien lasten taksimatka venyy lähes tunnin mittaiseksi, mikä on todella pitkä aika, eivätkä välimatkat aiemmin aiheuttaneet tätä. Pidentyneiden koulumatkojen takia useat lapset joutuvat nousemaan jopa ennen kello kuutta aamulla ehtiäkseen koulukyytiin. Uusien koulukyytijärjestelyiden tähden myös odotustunteja on jouduttu lisäämään jopa kolmeen tuntiin viikossa, mikä rasittaa turhaan koululaista ja vähentää vapaa-aikaa. Toteamme, että järjestely asettaa osan kyyditettävistä oppilaista hyvin eriarvoiseen asemaan, eikä heillä näin ollen ole samanlaisia edellytyksiä kouluviihtyvyyteen kuin muilla oppilailla, joita uudistus ei koske tai ei merkittävästi vaikuta koulumatkaan tai odotustuntien määrään. Kouluviihtyvyyden ja yöunien väheneminen tai vähentynyt vapaa-aika iltaisin todennäköisesti vaikuttavat oppilaiden koulumenestykseen sekä koettuun elämänlaatuun heikentävästi. Toisin sanoen, pitkät, osin vaaralliset ja olosuhteiltaan talvisin hankalat kävelymatkat, pitkäkestoiset taksikyydit, aikaiset aamuherätykset ja lisääntyneet odotustunnit heikentävät merkittävästi resursseja osalla kihniöläislapsista sekä hankaloittavat heidän ja heidän perheidensä arjen sujuvuutta. Me oppilaiden vanhempina olemme asiasta erittäin huolissamme ja vetoamme oppilaiden yhdenvertaisuuteen. Pyydämme koulukyytiuudistuksiin tarvittavia muutoksia, jotta yhdenkään oppilaan hyvinvointi ei vaarantuisi ja kaikilla olisi yhdenvertaiset lähtökohdat koulunkäyntiin. Pyydämme asian ottamista käsittelyyn kunnan sivistys- ja hyvinvointilautakunnassa mahdollisimman pian, jotta uudistuksista eniten kärsivien lasten tilanne saataisiin kohtuullistettua. Uskomme, että on mahdollista löytää uusia, parempia ratkaisuja ja silti onnistua myös tekemään säästöjä koulukyyditysten osalta. Hyvänä lähtökohtana reittien uudelleensuunnittelulle voisi olla viime vuoden kuljetuskäytännöt, sillä tuolloin kyyditykset sujuivat hyvin. Ohessa myös liite koskien Niskoksen tien vaarallisuutta. |
|
Päätösehdotus |
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta antaa vastauksen kokoukessaan. |
---|---|
Tiedoksi | Vetoomuksen allekirjoittaneet huoltajat |
§ 52 Avustajapalvelut varhaiskasvatuksessa
Kunnan järjestämää varhaiskasvatusta ohjaa varhaiskasvatuslaki (540/2018). Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada hänen yksilöllisen kehityksensä, oppimisensa ja hyvinvointinsa edellyttämää yleistä, tehostettua tai erityistä tukea osana varhaiskasvatuksen perustoimintaa viivytyksettä tuen tarpeen ilmettyä. Lapselle annettava tuki voi sisältää lapsen tarvitsemia pedagogisia, rakenteellisia ja hoidollisia toimenpiteitä. Lapsella on hänen tuen tarpeensa sitä edellyttäessä oikeus saada varhaiskasvatuksen erityisopettajan antamaa konsultaatiota ja opetusta, sekä varhaiskasvatukseen osallistumisen edellyttämiä tulkitsemis- ja avustamispalveluja ja apuvälineitä. Tukea koskevan lakimuutoksen perusteluissa (HE 148/2021) määritetään, että varhaiskasvatuksen järjestäjä vastaa niistä tukitoimista ja apuvälineistä, joita lapsi tarvitsee varhaiskasvatukseen osallistumiseensa. Tällaisia tukitoimia ovat toiminnan käytännön järjestämiseen, liikkumiseen ja muihin fyysisiin toimintoihin liittyvät järjestelyt, kuten esimerkiksi pyörätuoliliuskat ja kaiteet. Apuvälineet voivat liittyä esimerkiksi lapsen kommunikaation, näön, kuulon, liikkumiseen tai muuhun fyysiseen tarpeeseen. Tällaisia apuvälineitä ovat lapsen oppimisen ja kehityksen tukemiseksi tarvittavat lelut, kommunikointia ja vuorovaikutusta tukevat välineet, kuten esimerkiksi kommunikointia tukevat tietoteknisetsovellukset, pelit tai äänikirjat. Avustajapalvelut ovat yksittäiselle lapselle tai koko ryhmälle suunnattua tukea. Varhaiskasvatuksen järjestäjä (Kihniön kunta) vastaa niistä tukipalveluista ja apuvälineistä, joita lapsi tarvitsee varhaiskasvatukseen osallistumiseensa. Palvelut, joita lapsi tarvitsee jokapäiväisessä elämässään, kuuluvat nykytilan tulkinnan mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuulle, esimerkiksi vammaispalveluiden tai vakuutuksen perusteella. |
|
Päätösehdotus |
Kunnan varhaiskasvatukseen osallistuvasta lapsesta, joka tarvitsee lääkinnällistä kuntoutusta tai apua jokapäiväisessä elämässään, laskutetaan lähettävää hyvinvointialuetta avustajien ja apuvälineiden osalta. Avustajapalvelut laskutetaan toteutuneiden tuntien mukaan ja apuvälineet hankintahinnan perusteella mukaan lukien asennustyöt. |
---|
§ 53 Kihniön yhtenäiskoulun järjestyssäännöt
Uudistunut perusopetuslaki kieltää oppilailta mobiililaitteiden käytön oppituntien aikana. Puhelinta saa käyttää oppimiseen, terveydellisistä syistä tai oppimisen apuvälineenä opettajan luvalla. Laki tulee voimaan 1.8.2025. Opetuksen järjestäjien tulee päivittää omat järjestyssääntönsä lakimuutoksen mukaisesti. Kunnan hallintosäännön (§ 29) mukaan sivistys- ja hyvinvointilautakunnan tulee hyväksyä koulun järjestyssäännöt. Järjestyssääntö on päivitetty suunnittelukokouksessa 4.8.2025 ja käyty läpi oppilaiden kanssa 5.8.2025. Järjestyssäännöt liitteessä 2. |
|
Päätösehdotus |
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta hyväksyy järjestyssäännöt. |
---|---|
Liitteet |
§ 54 Vararehtorin valinta
Sivistystoimenjohtajan tehtävät yhdistettiin rehtorin tehtäviin 01.08.2017. Tällöin todettiin, että yhdistelmäviran menestyksellinen hoitaminen onnistuu paremmin, jos rehtorille on valittu varahenkilö, joka vastaa koulun toiminnasta rehtorin alaisuudessa hänen poissa ollessaan. Kokouksessaan 4/2021 sivistyslautakunta valitsi tehtävään Elina Joensuun. Joensuun anoi eroa tehtävästään ja kokouksessaan 6/2025 sivistys- ja hyvinvointilautakunta myönsi eron. Kihniön sivistystoimessa luovuttiin sivistystoimenjohtaja-rehtorin yhdistelmävirasta vuonna 2023 ja yhtenäiskoululla on kokoaikainen rehtori. Taloudensopeuttamisen myötä on tarpeen arvioida tehtävänkuvia ja -sisältöjä päällekkäisten kustannusten välttämiseksi. Myös vararehtorin tehtävää suhteessa rehtorin tehtäviin tulee arvioida uudestaan. |
|
Päätösehdotus |
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta käy keskustelua vararehtorin tehtävien sisällöstä sekä korvauksesta ja antaa ehdotuksen taloudensopeuttamistyöryhmälle. |
---|---|
Tiedoksi | Talouden sopeuttamistyöryhmä |
§ 55 Kiusaamisen vastaiset ohjeet Kihniön yhtenäiskoululla
Kihniön yhtenäiskoululla on tehty vuonna 2024 kiusaamiseen puuttumisen toimintamalli. Malli on laadittu työryhmänä veso-päivässä 6.2.2024 ja mukana on ollut koko henkilökunta. Malli on käyty läpi koulun henkilökunnan kanssa suunnittelupäivänä 4.8.2025. |
|
Päätösehdotus |
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsevät ohjeet tietoonsa saatetuksi. |
---|---|
Liitteet |
§ 56 Kysely työhyvinvoinnin edistämisen keinoista
Kihniön kunnan työntekijöille on tehty vuonna 2024 työhyvinvointikysely, joka sai jatkoa sivistyksen osalta keväällä 2025. Tulosten perusteella oli tarpeen tehdä toimenpiteitä, joilla työhyvinvointia voidaan edistää. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä tietoa konkreettisista keinoista, joiden henkilökunta kokee edistävän omaa jaksamistaan ja työhyvinvointiaan. Pääpaino oli liikunnassa, ravitsemuksessa ja palautumisessa, mutta myös muita keinoja kartoitettiin. Tavoitteena on ottaa käytäntöön niitä keinoja, jotka henkilökunta näkee toimiviksi. Kyselyssä oli kaksi osiota, joista ensimmäisessä kartoitettiin työhyvinvointia liikunnan, ravitsemuksen ja palautumisen osalta, ja toisessa oli mahdollista ehdottaa muita keinoja. Kyselyn on laatinut liikuntaneuvoja Emilia Piilola ja hyvinvointijohtaja Vilja Lankinen. Kysely laitettiin liikkeelle 5.8.2025 ja vastausaikaa oli 17.8.2025 asti. Kyselyn yhteydessä vastaajien oli mahdollista täyttää liikuntaneuvojan alkukartoituslomake, jonka avulla liikuntaneuvoja kartoittaa vastaajan tilannetta liikunnan, ravitsemuksen sekä unen ja palautumisen osalta, jonka jälkeen liikuntaneuvoja yhteydessä kyselyn täyttämisen jälkeen ja katsoo vastaajan kanssa yhdessä, miten hän voi olla avuksi. Vastaukset menevät vain liikuntaneuvojan nähtäväksi. |
|
Päätösehdotus |
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee kyselyn tulokset tietoonsa saatetuksi. |
---|---|
Tiedoksi | Halllitus |
§ 57 Viranhaltijapäätökset
Hyvinvointijohtajan viranhaltijapäätökset ajalta 06.06.-20.08.2025 Rehtorin viranhaltijapäätökset ajalta 06.06.-20.08.2025 |
|
Päätösehdotus |
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee viranhaltijapäätökset tietoonsa saatetuksi eikä käytä otto-oikeuttaan. |
---|
§ 58 Ilmoitus- ja muut asiat
Sovitaan seuraava kokousaika. |
|
Päätösehdotus |
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee ilmoitusasiat tietoonsa saatetuksi ja sopii seuraavan kokousajan. |
---|
Henkilöt
Jytilä Kirsi | Puheenjohtaja | ||||
Nevanperä Mikko | Varapuheenjohtaja | ||||
Lankinen Vilja | Pöytäkirjanpitäjä | ||||
Malin Marketta | Tarkastajat | ||||
Oksanen Silja | Tarkastajat | ||||
Kaikkonen Sirpa | Osallistujat | ||||
Koivisto Juha | Osallistujat | ||||
Koivisto Markus | Osallistujat | ||||
Malin Marketta | Osallistujat | ||||
Oksanen Silja | Osallistujat | ||||
Hirviniemi Metta |
Muu osallistujat
Nuorisovaltuuston edustaja
|
||||
Wiinamäki Petteri |
Muu osallistujat
Kunnanhallituksen edustaja
|