Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 19.3.2025 |
Paikka | Kunnan tietoverkko |
---|---|
Aika | 20.3.2025 |
Allekirjoittajan nimi | Henna Romppainen |
Allekirjoittajan titteli | Tekninen johtaja |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin kokoukseen osallistujat.
§35, §36 ja §37 hyväksyttiin käsiteltäväksi.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Ulla Vierre ja Niina Sillanpää. Pöytäkirja tarkastetaan 19.3.2025 ja pidetään nähtävänä 20.3.2025 kunnan tietoverkossa.
Tekninen lautakunta
Lautakunnan on laadittava toiminnastaan kertomus kultakin kalenterivuodelta. Teknisen lautakunnan toimintakertomus vuodelta 2024 liitteenä.
Liite 1 Teknisen lautakunnan toimintakertomus 2024.
Tekninen lautakunta hyväksyy liitteen nro 1 mukaisen toimintakertomuksen vuodelta 2024.
Kunnanhallituksen puheenjohtaja kiitti teknistä lautakuntaa hyvin tehdystä työstä vuonna 2024.
Jätelain (646/2011) ja kunnallisten jätehuoltomääräysten mukaan jokaisen vakinaisen ja vapaa-ajan asuinkiinteistön on oltava kunnan järjestämän jätehuollon piirissä. Kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen liitytään omalla jäteastialla tai lähikiinteistöjen kanssa yhteisellä jäteastialla eli kimppa-astialla. Vapaa-ajanasunnoilla on mahdollisuus viedä jätteet myös aluekeräyspisteeseen tai jäteasemalle. Kaikissa vaihtoehdoissa liittymisestä sovitaan Lakeuden Etappi Oy:n kanssa.
Poikkeamista liittymisestä voi hakea, mikäli asuinrakennus on perustelluista syistä täysin käyttämätön tai tyhjillään. Poikkeamisen liittymisestä käsittelee jätehuoltoviranomainen, jona toimii Lakeuden jätelautakunta. Mahdollisista pakkotoimista liittymisen osalta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Ympäristötarkastaja on 4.4.2024 kehottanut kiinteistön RN:o 250-403-71-10 omistajaa liittymään jätteenkuljetukseen. Tämän jälkeen kiinteistölle on 13.11.2021 lähetetty kuulemiskirje, jossa on varattu kiinteistön omistajalle mahdollisuus vastineen antamiseen 30.11.2024 mennessä uhalla, että tämän jälkeen kiinteistö voidaan määrätä liittymään jätteenkuljetukseen uhkasakkomenettelyllä. Kuultava ei ole antanut vastinetta.
Tekninen lautakunta määräsi 29.1.2025 § 5 kiinteistön RN:o 250-403-71-10 omistajat liittämään kiinteistönsä kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tekemällä sopimuksen Lakeuden Etapin kanssa. Päävelvoitteen tehosteeksi asetettiin juokseva uhkasakko, jonka peruserän suuruus on 1000 € noudattamatonta päävelvoitetta kohden ja lisäerän 200 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
Jätehuoltoviranomaiselta 27.2.2025 saadun tiedon mukaan kiinteistön RN:o 250-403-71-10 jätehuolto on kunnossa. Päävelvoite on täytetty, joten uhkasakkomenettely raukeaa.
Valmistelija: vs. ympäristötarkastaja Taru Luomajärvi
Tekninen lautakunta päättää todeta, että kiinteistön RN:o 250-403-71-10 jätehuolto on kunnossa ja uhkasakkomenettely raukeaa.
Päätöksen perustelut
Kiinteistönhaltija on velvollinen liittämään kiinteistönsä järjestettyyn jätteen kuljetukseen. Jätehuoltoviranomaiselta 27.2.2025 saadun tiedon mukaan kiinteistön jätehuolto on kunnossa. Jätelain 126 §:n nojalla annettua määräystä liittää kiinteistö jätehuoltoon on noudatettu, joten uhkasakkomenettely raukeaa.
Sovelletut oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011) §:t 2, 13, 24, 28-30, 35, 36, 41, 122, 126, 129, 137, 139 ja 144
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1, 4-9, 18-20, 22-24 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Lakeuden jätelautakunnan jätehuoltomääräykset (voimassa 1.11.2022 alkaen) 4, 8 §
Kihniön ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaksa (voimassa 1.5.2022 alkaen)
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voi hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Tekninen johtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Oheismateriaalina toteumavertailu.
Tekninen lautakunta merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.-31.1.2025
Matkaparkkina pidetään yleisesti asuntoautoille ja / tai -vaunuille suunnattua lyhytaikaiseen majoitukseen tarkoitettua yöpymispaikkaa, jossa on kuitenkin alle 25 matkailuajoneuvopaikkaa. Lähtökohtaisesti ottaen matkaparkki rajoittuu perinteisesti majoitusta ja leirintäaluetoimintaa koskevien säädösten ulkopuolelle, kuten terveysviranomaisille tehtävien ilmoitusten ja matkustajailmoitusten keräämisen osalta.
Matkailuparkin perustamista on selvitetty Kirkonkylälle torialueelle sekä Pyhäniemeen leirikeskuksen alueelle. Tori sijaitsee kiinteistöllä 250-403-7-222 ja tontilla on voimassa Kihniö Kirkonkylä kirkonseutu asemakaava, kaavamerkintä "katuaukio/tori". Pyhäniemeen leirikeskus sijaitsee kiinteistöllä 250-401-3-107 ja tontilla on voimassa Pyhäniemessä Kihniö Pyhäniemi rakennuskaava, kaavamerkintä RM-I "matkailua palvelevien rakennusten korttelialue". Kaavat mahdollistavat pienimuotoisen matkailuparkkitoiminnan.
Nykyiset sähköliittymät ja sähkönsyöttö mahdollistaa kaksi sähköistettyä matkaparkkipaikkaa kumpaankin kohteeseen. Torialueella on kolme sähkötolppapaikkaa, joista kahdessa sähköpistoke voidaan muuttaa caravan-malliseksi. Pyhäniemen leirikeskuksen majoitusrakennuksesta on mahdollisuus vetää syöttökaapelit lentopallokentälle. Sähköteho riittää kahteen pistokepaikkaan. Päärakennuksesta olisi mahdollista saada sähköt tätä useammallekin paikalle, mutta silloin tulisi kaivaa kiinteiden muinaisjäännösten alueella, eikä siten ole mahdollista. Matkaparkkipaikkoja voi tarjota myös ilman sähkömahdollisuutta ja paikkoja voi lisätä tarpeen mukaan.
Sähkömahdollisuuden lisäksi Pyhäniemen leirikeskuksen paikoilla on mahdollista tarjota seuraavia palveluita: wc (kompostoiva käymälä), sauna ja suihku (lämmitys itsepalveluna), tiskaus- ja ruoanlaittopaikka sekä vesipiste. Lisäksi molemmille alueille voidaan sijoittaa jätteenkeräysastia. Lisäksi asiakasta voidaan ohjata Pyhäniemen lomakylän ja Kirkonkylällä keskustan muiden palvelujen pariin. Matkaparkin yhteyteen asennetaan opasteet sekä paikkanumerot.
Pyhäniemen leirikeskuksen rakennuksen olevia tiloja ja varustelua voi hyödyntää, toki käyttöönotto edellyttää toimivuuden tarkastuksia ja perusteellisia siivouksia. Tilat ovat vaatimattomat, mutta käyttökelpoiset.
Matkaparkkia voidaan hallinnoida ja markkinoida liittymällä sopimusperusteisesti Matkaparkki.com Oy:n tarjoamaan palveluun. Palvelu on käyttäjille maksuton ja toimii selaimessa tai mobiilisovelluksessa. Palveluun on rekisteröitynyt yli 45 000 matkailijaa ja matkaparkkeja on valtakunnallisesti ilmoitettu 250. Matkaparkin ilmoittajalle liittyminen ei maksa mitään, sopimus on voimassa toistaiseksi ja sen voi irtisanoa ilman irtisanomistaikaa. Liittymisen jälkeen matkaparkkipaikat ilmoitetaan matkaparkki.com -palveluun. Asiakas näkee matkaparkkipaikat sekä niiden varaustilanteen karttapalvelussa. Paikan voi varata ennakkoon tai vasta paikan päällä, jolloin varauksen ja maksun voi suorittaa esim. QR-koodilla. Matkaparkki.com Oy tilittää kertyvät tulot automaattisesti parkin tarjoajalle toteuman mukaan. Parkin tarjoajalle tulee olla Stripe tai Visma Pay:n alikauppiastili, jotta tilitykset kulkevat automaattisesti.
Matkaparkkeja voidaan markkinoida kunnan ja sidosryhmien verkkosivuilla ja somealustoilla. Myös uutiskirje tai pop-up mainonta on mahdollista. Matkaparkkipaikoista tehdään tasaisesti tiedusteluja kuntaan, erityisesti messuilla ja tapahtumissa. Ainakin pienimuotoiselle toiminnalle on tarve.
Matkaparkkien hinnoittelu on yleensä leirintäalueisiin verrattuna edullisempi, mutta määrittyy aina sijainnin ja tarjottavien palveluiden mukaisesti. Yleisesti ottaen hinnat asettuvat välille 0–40 €/yö.
Perustamiskustannukset matkaparkeille ovat yhteensä n. 2 000 €. Vuotuiset toimintamenot ovat n. 1500–2000 €. Toimintatuotot yhteensä varovasti arvioiden ovat 1500–2000 €, jos paikkoja olisi tarjolla 6 kpl, hinta 10–20 €/vrk, kauden kesto vuosittain 1.5.–30.9. ja käyttöaste olisi n. 15–20 %.
Matkaparkin perustaminen on mahdollista ilman investointia. Arvion mukaan matkaparkin vuotuisen toimintatuotot kattavat toiminnan kustannukset. Tarjoamalla matkaparkkeja, vastataan todennettuun tarpeeseen ja kysyntään sekä edistetään kunnan matkailua ja elinkeinoelämää. Matkaparkit edistävät osaltaan kunta- ja Pyhäniemen alueen markkinointia. Tavoitteellinen aikataulu matkailuparkkien avaamiselle on 1.6.2025 alkaen.
Tekninen lautakunta päättää
Tekninen lautakunta merkitsee asiat tietoonsa saatetuksi.