Kunnanhallitus

Kunnanhallitus 2021-2025

18.11.2024

#5910

Tila

Julkaistu
Kokousnumero 13/2024
Kokouspäivä 18.11.2024
Kokouksen alkuaika 17:00
Kokouksen päättymisaika 19:40
Kokouspaikka Puumila
Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. Kyllä
Tarkastuspäivä 18.11.2024
Pöytäkirja yleisesti nähtävänä
Paikka Kihniö
Aika 19.11.2024
Allekirjoittajan nimi Anna Kiviholma
Allekirjoittajan titteli Toimistosihteeri
§ 185 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus

Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.

Päätöksen lisätiedot

Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.

§ 186 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus

Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Marjo Niemi ja Janne Ojala. Pöytäkirja tarkastetaan 18.11. ja pidetään nähtävänä 19.11.2024 kunnan tietoverkossa.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 187 Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen tarkistaminen
Muut osallistujat Rönni Kaija

Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen muodostavat Hämeenkyrön kunta, Ikaalisten kaupunki, Kihniön kunta, Parkanon kaupunki, Punkalaitumen kunta sekä Sastamalan kaupunki. Kunnat ovat hyväksyneet ja allekirjoittaneet yhteistoimintasopimuksen, jolla sopimuskunnat sitoutuvat toteuttamaan yhdessä Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueena julkisia työvoimapalveluita ja niihin liittyviä tehtäviä 1.1.2025 alkaen järjestämislain (Laki työvoimapalvelujen järjestämisestä) mukaisesti. Sastamalan kaupunki toimii työllisyysalueen vastuukuntana ja sen työllisyyslautakunta lain edellyttämänä työvoimaviranomaisena.

Yhteistoimintasopimus on kuntalain 52 §:n mukainen sopimus kuntien yhteisestä toimielimestä ja se koskee työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa säädettyjen työvoimapalveluiden järjestämisvastuuta. Järjestämisvastuussa oleva oleva vastuukunta vastaa kuntalain 8 §:n 2 momentin mukaisesti palvelujen ja muiden toimenpiteiden yhdenvertaisesta saatavuudesta, tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä, tuottamistavasta, tuottamisen valvonnasta ja viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä.

Sen estämättä, mitä kuntalain 8 §:n 2 momentin 5 kohdassa säädetään, järjestämisvastuussa oleva kunta voi sopia laissa tarkoitetun työvoimaviranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä noudattaen mitä kuntalain 54 §:ssä säädetään sopimuksesta viranomaistehtävän hoitamiseksi (työvoimapalvelujen järjestämisestä annettu laki, 13 §).

Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen varsinaista toimintaa on valmisteltu aktiivisesti työllisyysalueen kuntien kesken tämän vuoden aikana. Valmistelun myötä on tullut esille tarve tehdä joitakin lisäyksiä ja täsmennyksiä kuntien väliseen yhteistoiminta-sopimukseen. Yhteistoimintasopimuksen luvun 17 mukaan sopimusta voidaan muuttaa yhteistoiminta-alueen kuntien valtuustojen yhtäpitävillä päätöksillä.

Liitteenä 1 yhteistoimintasopimuksen tarkistusluonnos, johon lisäysesitykset on merkitty punaisella fontilla ja poistettavat kohdat keltaisella ja yliviivaten.

Työllisyyskoordinaattori Kaija Rönni esittelee asiaa.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen tarkistamista liitteen 1 mukaisesti.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Työllisyyskoordinaattori esitteli asiaa.

Liitteet
§ 188 Kihniön kunnan ja Parkanon kaupungin välinen yhteistoimintasopimus työllisyyspalvelujen ja kotoutumispalvelujen hoitamisesta
Muut osallistujat Rönni Kaija

Työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnille työvoimapalvelujen järjestämisestä annetun lain (380/2023) mukaisesti 1.1.2025.

Sastamalan kaupunki ja Punkalaitumen kunta ovat yhdessä Hämeenkyrön kunnan, Ikaalisten kaupungin, Kihniön kunnan ja Parkanon kaupungin solmineet kuntalain (410/2015) 52 §:n mukaisen sopimuksen kuntien yhteisestä toimielimestä. Sopimus koskee työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa säädettyjen työvoimapalveluiden järjestämisvastuuta. Tähän yhteistoimintamalliin ja -sopimukseen sitoutuneet kunnat muodostavat edellä mainitun lain mukaisen yhteistoiminta-alueen eli Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen.

Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueella kuntalain 51 §:n mukaisena vastuukuntana toimii Sastamalan kaupunki ja sen työllisyys-lautakunta toimii lain edellyttämänä työvoimaviranomaisena. Järjestämisvastuussa oleva vastuukunta vastaa kuntalain 8 §:n 2 momentin mukaisesti palvelujen ja muiden toimenpiteiden yhdenvertaisesta saatavuudesta, tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä, tuottamistavasta, tuottamisen valvonnasta ja viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä.

Sen estämättä, mitä kuntalain 8 §:n 2 momentin 5 kohdassa säädetään, järjestämisvastuussa oleva kunta voi sopia laissa tarkoitetun työvoimaviranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä noudattaen mitä kuntalain 54 §:ssä säädetään sopimuksesta viranomaistehtävän hoitamiseksi (työvoimapalvelujen järjestämisestä annettu laki, 13 §).

Työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen mukaan työllisyysalueen sisälle voidaan muodostaa kahdesta tai useammasta kunnasta vastuualue. Parkanon kaupunki ja Kihniön kunta muodostavat liitteenä olevalla sopimuksella työllisyysalueen sisälle yhteistoimintasopimuksen mukaisen vastuualueen, jolla Parkanon kaupunki tuottaa järjestämislain (380/2023) mukaiset julkiset työvoima- ja yrityspalvelut ja osan kotoutumislain (681/2023) mukaisista kotoutumispalveluista Kihniön kunnalle. Pääasiallisena palvelupisteenä toimii Parkanon kaupungin keskustassa sijaitseva palvelupiste. Palveluja tuotetaan myös Kihniön kunnan osoittamassa lähipalvelupisteessä. Ne palvelut, joita ei tuoteta lähipalveluina, tuotetaan keskitettyinä palveluina joko vastuukunnan tai toisen työllisyysalueen toimesta. Palvelut tuotetaan yhdenvertaisesti koko työllisyysalueella.

Työllisyyskoordinaattori Kaija Rönni esittelee asiaa.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy Kihniön kunnan ja Parkanon kaupungin välisen yhteistoiminta-sopimuksen työllisyyspalvelujen ja kotoutumispalvelujen hoitamisesta liitteenä 2 olevan sopimusluonnoksen mukaisesti. Sopimus tulee voimaan 1.1.2025 lukien.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Työllisyyskoordinaattori esitteli asiaa.

Tiedoksi Parkanon kaupunki
Liitteet
§ 189 Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen kotoutumisohjelma
Muut osallistujat Rönni Kaija

TYÖLLLTK 11.11.2024 § 30

480/04.03.01.00/2024

1.1.2025 voimaan tulevassa laissa kotoutumisen edistämisestä (681/2023, jäljempänä kotoutumislaki) säädetään kunnan kotoutumisohjelmasta.

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on ohjeistanut kuntia 19.6.2024 kirjeellä kotoutumislain mukaisen kotoutumisohjelman järjestämisestä kunnassa ja kotoutumislain mukaisten korvausten maksatuksen edellytyksistä 1.1.2025 alkaen. Kotoutumisohjelma ja sitä kuvaava asiakirja ovat kotoutumislain mukaisten korvausten maksatuksen edellytys.

Kotoutumisohjelma on kunnan järjestämä kotoutumisen alkuvaiheen palvelukokonaisuus, jonka vähimmäissisällöistä säädetään kotoutumislain 13 §:ssä.

Kotoutumisohjelman tulee sisältää ainakin:

-osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi tai monialaisen osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi,

-edellisen pohjalta laadittava kotoutumissuunnitelma sekä sen monialainen versio,

-monikielinen yhteiskuntaorientaatio,

-kotoutumiskoulutus ja siihen sisältyvä kielitaidon päättötestaus,

-muuta koulutusta ja palveluita, jotka edistävät suomen ja ruotsin kielen osaamista, luku- ja kirjoitustaitoa, yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia sekä työllistymistä ja yrittäjyyttä

-kotoutumisohjelman aikaista ohjausta ja neuvontaa.

Vähimmäissisältöjen lisäksi kunta voi kehittää myös omia palveluitaan kotoutumisohjelman osaksi.

Kunnan tulee laatia kotoutumisohjelman palvelukokonaisuudesta asiakirja, jossa kuvataan kotoutumisen alkuvaiheen palvelut, palveluiden vastuutahot sekä palveluihin liittyvä yhteistyö muiden toimijoiden kanssa.

Työvoimaviranomainen vastaa kotoutumisohjelmaan sisältyvien palveluiden järjestämisestä työnhakijana olevalle maahanmuuttajalle ja kotoutuja-asiakkaalle. Kunta määrittelee itse, mikä taho kunnassa vastaa kotoutumisohjelmaan sisältyvien työvoiman ulkopuolella oleville tarkoitettujen palvelujen järjestämisestä. Kotoutumisohjelma tai sen osa voidaan myös toteuttaa useamman kunnan tai työvoimaviranomaisen yhteistyössä.

TEM:n kirjeessä kunnille muistutetaan että kotoutumislain mukaisten korvausten maksatuksen edellytyksenä on 1.1.2025 alkaen kotoutumisohjelma, sitä kuvaava asiakirja ja sopimus ELY-keskuksen kanssa. KEHA-keskus tarkistaa tammikuun 2025 korvausten maksatusta varten, että kunnat täyttävät edellä mainitut korvausten maksatuksen edellytykset.

Kunnan tulee toimittaa kotoutumisohjelmaa kuvaava asiakirja alueensa ELY-keskuksen kirjaamoon viimeistään 5.12.2024.

Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen (Kihniö, Parkano, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Sastamala ja Punkalaidun) järjestämissuunnitelmassa ja uudistuksen valmistelussa on lähtökohta ollut, että kotouttamispalvelut tuotetaan työllisyysalueella osin keskitetysti. Kaikki työvoimaviranomaisen lakisääteiset palvelut ovat keskitettyjä palveluja ja kunnan lakisääteisistä tehtävistä osa tuotetaan keskitetysti työllisyysalueen sopijakuntiin.

Kotoutumisohjelman laatimista työllisyysalueen kuntiin on koordinoitu Sastamalan kaupungin toimesta. Työllisyysalueen kaikista kunnista kotoutumisohjelman laatimiseen on osallistunut eri toimialojen asiantuntijoita. Kotoutumisohjelmaan sisältyy kaikkien työllisyysalueen kuntien yhteinen osuus, jossa kuvataan kaikki lakisääteiset keskitetysti toteutettaviksi sovitut toimenpiteet ja yhteisen osuuden jälkeen kuvataan kuntakohtaiset osuudet.

Oheismateriaalina seuraa Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen kotoutumisohjelma.

Kotoutumisohjelmaa ei kotoutumislain mukaan tarvitse erikseen hyväksyä, mutta se saatetaan kuitenkin työllisyyslautakunnan käsiteltäväksi.

Valmistelijat hallintojohtaja Tapio Rautava, työllisyyspalvelupäällikkö Tiina Leppäniemi, kansainvälisyys- ja kotoutumiskoordinaattori Pirjo Raunio

Esittelijä Työllisyyspalvelupäällikkö

Päätösehdotus Työllisyyslautakunta päättää omalta osaltaan merkitä oheismateriaalina olevan Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen kotoutumisohjelman tiedoksi, esittää työllisyysalueen muille kunnille ohjelman käsittelemistä ja toimittaa ohjelman Pirkanmaan ELY-keskukselle. Kotoutumisohjelmaa päivitetään tarvittaessa työllisyysalueen kotoutumis- ym. asiantuntijoiden toimesta ja päivityksiä ei tarvitse erikseen saattaa toimielinten käsiteltäväksi.

Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja kansainvälisyys- ja kotoutumiskoordinaattori Pirjo Raunio, puh. 040 620 9264


Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy liitteen 3 mukaisen Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen kotoutumisohjelman.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Työllisyyskoordinaattori esitteli asiaa ja poistui kokouksesta klo 17:38

Tiedoksi ELY, Hallintokunnat
Liitteet
§ 190 Kunnanhallituksen tulosalueen talousarvioehdotus 2025 ja suunnitteluvuodet 2026-2027
Valmistelija Mäkelä Kristiina

Kunnanhallituksen tulosalueelle asetettu raamitavoite oli toimintakatteen osalta -1.254.967 euroa. Talousarvioehdotuksen toimintakate on noin 85.000 euroa parempi. Budjetti on tiukka ja vaatii tarkkaa taloudenpitoa. Te-palvelujen siirtyminen kuntien järjestettäväksi lisää kustannuksia. Työllisyyden hoitamiseen on varattu 369.000 euroa.

TA 2025 ehdotukseen on sisällytetty talouden tasapainottamisohjelman säästöesitykset:

  • Luottamushenkilöiden määrän vähentäminen
  • Kunnanhallituksen jakamien avustusten puolittaminen
  • Kutsuliikenteen lopettaminen
  • Elinvoiman kehittämisrahan puolittaminen
  • Kehitys-Parkin palvelun sopeuttaminen
  • Muut pienemmät säästökohteet

Liitteenä 4 kunnanhallituksen tulosalueen Talousarvioehdotus 2025 ja suunnitteluvuodet 2026-2027

Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy liitteen 4 mukaisen kunnanhallituksen tulosalueen talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2027.

Talous- ja hallintojohtaja esitteli asiaa.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 191 Ympäristöterveyden yhteistoimintasopimuksen irtisanominen

Kihniön kunta on mukana Sastamalan kaupungin hallinnoimassa ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-aluetta. Ympäristöterveydenhuollon palveluita ovat eläinlääkintä- ja terveysvalvontapalvelut. Kihniö kuuluu alueeseen 2. jossa mukana ovat Kihniön lisäksi Parkano ja Ikaalinen.

Sopimuskohdan 11.mukaan kunnalla on oikeus irtisanoa ympäristöterveydenhuollon yhteistoimintasopimus tekemällä sitä tarkoittava kirjallinen ilmoitus muille kunnille vähintään yhtä kalenterivuotta ennen irtisanomisen voimaantuloajankohtaa. Irtisanominen tapahtuu aina kalenterivuoden vaihtuessa.

Kihniön ympäristöterveydenhuollon sopimus on Kihniölle liian kallis. Alueen 2, mihin Kihniökin kuuluu on sovittu, että eläinlääkinnän kustannukset jaetaan Kihniön, Parkanon ja Ikaalisten kesken tasan eli 1/3 kustannuksista.

Edellisen johdosta Kihniön etujen mukaista on irtisanoa nykyinen sopimus ja aloittaa neuvottelut muiden ympäryskuntien ympäristöterveydenhuollon yksikköjen kanssa.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että Kihniön kunta irtisanoo Sastamalan kaupungin hallinnoiman ympäristöterveydenhuollon yhteistoimintasopimuksen. Irtisanomisessa huomioidaan vuoden irtisanomisaika, jolloin sopimus päättyy Kihniön osalta 31.12.2025.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 192 Yhtiökokousedustajan valinta ja konserniohjauksen antaminen yhtiökokousedustajalle

Kuntalain mukaan omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu.

Kihniön Vesi ja Lämpö Oy:n omistajanohjausta on vahvistettu siten, että yhtiöjärjestykseen on sisällytetty määräys, jonka mukaan asiakkailta perittävien vesimaksujen muutoksiin tarvitaan yhtiökokouksen hyväksyntä. Yhtiöjärjestysmääräys perustuu osakeyhtiölain 5.luvun 2 §:ään. Lain kohdan mukaan yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että yhtiökokous päättää toimitusjohtajan ja hallituksen yleistoimivaltaan kuuluvasta asiasta. Käytännössä päätöksenteko ko. asiassa tapahtuisi siten, että päätöksen tekee kunnanhallitus, joka antaa konserniohjausta yhtiökokousedustajalle päätöksentekoa varten yhtiökokouksessa. Kunnanhallituksen tulee ko. päätösvaltaa käyttäessään huomioida osakeyhtiölain osakeyhtiön hallitukselle asettaman vastuun ja velvoitteet sekä vesihuoltolain määräykset.

Yhtiökokousedustajaksi vaalikaudelle 2021-2025 on valittu Juha-Matti Markkola.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus antaa konserniohjauksen yhtiökokousedustajalle ohjeen vesimaksujen tarkistamisen osalta. Yhtiökokousedustaja on Juha-Matti Markkola.

Valitaan puheenjohtaja ja pöytäkirjantarkastajat tämän asian ajaksi, koska hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat esteellisiä.

Esteellisyys Koivistoinen Hannu, Niemi Marjo, Silvennoinen Erja, Jytilä Kirsi, Ojala Janne (Hallintolaki 28.1. § 5 yhteisöjäävi)
Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Esteelliset poistuivat kokouksesta klo 18.15 - 18.40 ja varajäsenet Sirpa Kaikkonen, Silja Oksanen ja Kalle Soininen saapuivat kokoukseen. Silja Oksanen ja Sirpa Kaikkonen poistuivat klo 18:40.

Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Severi Ala-Katara tämän asian ajaksi ja pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Nina Niemenmaa ja Kalle Soininen.

Vesihuoltolain (119/2001) 18 § edellyttää maksuilta kohtuullisuutta ja tasapuolisuutta. Kohtuullisuutta arvioitaessa tulisi kiinnittää huomiota vesihuollon eri maksuista muodostuvaan kokonaisuuteen. Tasapuolisuuden vaatimus tarkoittaa, että eri asiakkaita tai asiakasryhmiä ei perusteettomasti aseteta toisistaan poikkeavaan asemaan.

Käyttö-, perus- ja liittymismaksu suositellaan perittävän erikseen talousvedelle ja jätevedelle. Tällä edistetään läpinäkyvyyden ja kustannusvastaavuuden toteuttamista eri palvelujen välillä.

Hinnastoon esitetään jätevesiliittymän perusmaksua. Perusmaksun määräytymisperusteet ja hinnat ovat samat, kuin vesiliittymälle. Esitetty hinta on kohtuullinen sekä valtakunnallisessa että alueellisessa vertailussa. Esitetyn muutoksen jälkeen asiakasryhmiä ei ole enää asetettu toisistaan poikkeavaan asemaan. Jätevesiverkostoon on investoitu (siirtoviemäri) ja sen pääoma- että käyttökulut ovat suuremman kuin puhdasvesihuollossa. Jätevesiverkoston käyttäjän on perusteltua maksaa liittymän käytöstä.

§ 193 Kunnanjohtajan informaatioasiat

Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 194 Talouden toteuma 1.1.-31.10.2024

Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 31.10.2024

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 195 Kunnanhallituksen kokousajat 1. vuosipuoliskolla 2025

Kunnan hallintosäännön mukaan toimielimen kokoukset pidetään toimielimen päättämänä aikana ja paikassa. Kokous pidetään myös, milloin puheenjohtaja katsoo kokouksen tarpeelliseksi tai enemmistö toimielimen jäsenistä tekee puheenjohtajalle esityksen sen pitämisestä.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää pitää kokouksensa pääsääntöisesti terveyskeskuksen kokoushuoneessa tai Puumilassa ja vuoden ensimmäiselle vuosipuoliskolle vahvistetaan seuraavat ajat:

20.1.2025

10.2.2025

3.3.2025

31.3.2025

28.4.2025

19.5.2025

9.6.2025

Lisäksi on huomioitava, että 2025 on vuosi, jolloin tuulivoimaosayleiskaavat etenevät ja vaativat todennäköisesti edellä mainitusta poikkeavia kokouspäivämääriä.

Tilinpäätös kunnanvaltuusto maanantaina 16.6.2025

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 196 Kiinteistönluovutusilmoitukset

Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.

Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.

Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.

Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo

Kiinteistönluovutusilmoituksia:

9 kiinteistönluovutusilmoitusta

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
§ 197 Saapuneet päätökset ja pöytäkirjat

Viranhaltijapäätökset:

Kunnanjohtaja §

Talous- ja hallintojohtaja §

Talouspäällikkö § -

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 13.11.2024

§ 80 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

§ 81 Pöytäkirjan tarkastajien valinta

§ 82 Koulukuljetuksen myöntäminen vieraspaikkakuntalaisille

§ 83 Talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2027

§ 84 Liikuntatoimen palkittavien valinnan uudistus

§ 85 Talousarvion toteutumaraportti 01.01. - 30.09.2024

§ 86 Viranhaltijapäätökset

§ 87 Ilmoitus- ja muut asiat

Tekninen lautakunta13.11.2024

§ 91 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

§ 92 Pöytäkirjan tarkastajien valinta

§ 93 Kuuleminen ennen tuomitsemista / kiinteistö RN:o 250-405-19-2

§ 94 Maastoliikennelain 30 § mukainen hakemus ajoharjoitteluradalle, Aitoneva, Kihniö

§ 95 Ympäristölupapäätös koskien Kankarin ampumarataa / Kankarin metsästysseura ry

§ 96 Huonokuntoinen rakennus kiinteistöllä 250-403-12-43

§ 97 Huonokuntoinen rakennus kiinteistöllä 250-407-3-60

§ 98 Asia poistettiin esityslistalta

§ 99 Asia poistettiin esityslistalta

§ 100 Aitonevan aurinkovoimalahanke, lausunto YVA-tarveharkintaan

§ 101 Rakennusjärjestyksen uudistaminen, vireilletulo ja osallistumis- ja arviointisuunnitelma

§ 102 Talouden toteuma 1.1. - 30.9.2024

§ 103 Teknisen lautakunnan talousarvioesitys vuodelle 2025, taloussuunnitelma vuosille 2026-2027

ja talousarvioteksti 2025

§ 104 Ajankohtaisasiat

§ 105 Asia poistettiin esityslistalta

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee saapuneet päätökset tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Lataa pdf

Henkilöt

Henkilöt
Rönni Kaija Muu osallistujat
Työllisyyskoordinaattori
Wiinamäki Petteri Muu osallistujat
Kunnanvaltuustonvarapj.