Kunnanhallitus 2021-2025

Kunnanedustaja
Kiviholma Anna
Puheenjohtaja
Koivistoinen Hannu
Varapuheenjohtaja
Silvennoinen Erja
Esittelijä
Liukku Petri
Pöytäkirjanpitäjä
Mäkelä Kristiina
Tarkastajat
Shemeikka Mika, Silvennoinen Erja
Osallistujat
Ala-Katara Severi, Jytilä Kirsi, Niemenmaa Nina, Niemi Marjo, Ojala Janne, Shemeikka Mika, Toivonen Katri
Varajäsenet
Haapamäki Arsi, Jokioja Tiina, Kivioja Antti, Malin Marketta, Nevanperä Mikko, Oksanen Silja, Soininen Kalle, Törmä Leila
Muu osallistujat
Alkkiomäki Jari, Lankinen Vilja, Markkola Juha-Matti, Pusa Leila, Romppainen Henna, Wiinamäki Petteri
Kokousnumero
10/2024
Kokouspäivä
19.9.2024
Kokouksen alkuaika
18:00
Kokouksen päättymisaika
21:11
Kokouspaikka
Puumila
Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. Kyllä
Tarkastuspäivä 19.9.2024
Pöytäkirja yleisesti nähtävänä
Paikka Kihniö
Aika 23.9.2024
Allekirjoittajan nimi Anna Kiviholma
Allekirjoittajan titteli Toimistosihteeri

§ 141 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

Päätösehdotus

Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.

Päätöksen lisätiedot

Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.

§ 142 Pöytäkirjan tarkastajien valinta

Päätösehdotus

Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Erja Silvennoinen ja Mika Shemeikka. Pöytäkirja tarkastetaan 19.9. ja pidetään nähtävänä 23.9.2024 kunnan tietoverkossa.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 143 Lausunnot tarkastuslautakunnan huomioista arviointikertomuksessa

Tarkastuslautakunta asetti arviointikertomuksessa hallintokunnille kysymyksiä, joihin kunnanhallituksen tulee antaa vastaus 30.9. mennessä. Asetetut kysymykset ovat:

Koko kuntaa koskeva kysymys:

Tarkastuslautakunta kysyy, millä tavoin kehityskeskusteluiden pitäminen on ohjeistettu ja kuinka monen työntekijän kanssa kehityskeskustelu on pidetty ja monenko pitämättä vuonna 2023 (hallintokunnittain)?

Tekninen lautakunta

Tarkastuslautakunta kysyy, onko keskeneräisten tavoitteiden saavuttamiselle annettu sitova aikataulu?

Tarkastuslautakunta kysyy, millä tavoin liikuntasalin siisteyttä ylläpidetään?

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta

Hyvinvointisuunnitelman taviotteiden toteutuminen

Turvallisen elinympäristön tavoitteiden osalta tarkastuslautakunta kysyy: Mitä toimenpiteitä on suunniteltu tehtävän tavoitteiden paremman saavutettavuuden takaamiseksi?

Vastaukset

Kehityskeskustelut: Esimiehiä on johtoryhmässä kehotettu pitämään kehityskeskustelut vuosittain. Hallintosäännön § 70 tehtäväkuvauksen yhteydessä on lausuttu, että tehtävänkuvaukset tarkistetaan vuosittaisen kehityskeskustelun yhteydessä.

Talous- ja hallinto-osastolla kehityskeskustelut on pidetty kaikkien työntekijöiden kanssa 2023 ja 2024. Johtoryhmän osalta käyty 3/3 vuonna 2024. Vuonna 2023 ei keskusteluja käyty. Teknisen toimen kehityskeskustelut kaikkien vakituisten työntekijöiden kanssa käyty. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan vastaus omassa osuudessaan.


Tekninen lautakunta 21.8.2024 § 57

Tarkastuslautakunta kysyy, onko keskeneräisten tavoitteiden saavuttamiselle annettu sitova aikataulu?

Teknisen lautakunnan lausunto:

Teknisen toimen tavoitteiden asetteluun ja mittarointiin tulee kiinnittää jatkossa huomiota. Toiminnalliset tavoitteet tulee asettaa niin, että ne ovat realistisesti saavutettavissa talousarvion käyttötalous- ja investointimäärärahoihin ja suunnitelmavuosiin nähden. Tavoiteasettelua on vuoden 2024 talousarviossa muutettu tähän suuntaan.

V. 2023 tavoitteiden osalta keskeneräisten tavoitteiden aikatauluista todetaan:

Kiinteistökartoitusprojekti ns. kiinteistöveroselvitys

Kiinteistökartoitusprojektia on aloitettu v. 2021-2022, jolloin projektiin on palkattu työntekijä n. neljän kuukauden ajaksi. Kihniön kunnassa on on n. 3300 kiinteistöä ja n. 3600 rakennusta. Selvitystyössä on päästy vasta alkuun. Talousarvioissa ei tämän jälkeen ole resursoitu projektiin määrärahoja ja teknisen toimen vakituisella henkilöstöllä projektia on mahdotonta edistää. Kunnissa, joissa vastaavia selvityksiä on tekeillä tai jo tehty, hankkeet toteutetaan joko määräaikaisia projektityöntekijöitä palkkaamalla tai ostopalveluin.

Mikäli hanke halutaan toteuttaa sitovassa aikataulussa, tulee se hyväksyä talousarvioon ja esittää toteuttamiselle mahdollinen vaiheistus, aikataulu ja resurssit.

Kunnan omistamien kiinteistöjen luokitteleminen "salkutus"

Kiinteistöjen salkutus on osa kiinteistö- ja toimitilastrategiaa, jonka päivitystyötä on tehty teknisen hallinnossa. Koska kiinteistöt ovat teknisen suurin yksittäinen vastuualue, edistetään asiaa useammalla rintamalla: osana talouden sopeuttamista, terveyskeskuksen toimitilatyöryhmässä sekä teknisten palvelujen tuotannon kehittämisessä. Sitovaa aikataulua asiakirjan tuomiseksi päätöksentekoon ei ole asetettu, mutta tavoite on viisivuotinen ohjelman laatiminen vuosille 2024-2028. Siihen saakka salkutukseen perustuvassa kiinteistöjen ylläpitostrategiassa edistetään aktiivisesti toimenpiteitä luovuttavien kiinteistöjen myyntiä ja purkua.

Vastaanottohallin rakentaminen

Hanke ei ole kunnan investointilistalla, joten tekninen toimi ei näin ollen voi asiaa edistää vasta kuin hanke etenee suunnittelu- ja toteutusvaiheeseen. Sitovaa aikataulua hankkeelle ei ole esitetty. Tekninen osallistuu hankkeen alustaviin selvityksiin vastuualueelleen kuuluvassa tehtävissä.

Yritystonttien markkinoinnin toimenpiteet, matkailua tukevat toimenpiteet, monipaikkaisuutta edistävät toimenpiteet ja liikuntapaikkojen kehittäminen

Tavoiteasettelu, mittarointi ja seuranta on ollut näiden tavoitteiden osalta varsin laaja ja monitulkintainen. Tavoitteita ja aikatauluja on v. 2024 talousarviossa yksilöity ja päivitetty kuntastrategian mukaisiksi.

Lisäksi tarkastuslautakunta on keskustellut liikuntapaikkojen ylläpidosta ja liikuntasalin siivouksesta ja esittänyt sivistyslautakunnalle kysymyksen:

Tarkastuslautakunta kysyy, millä tavoin liikuntasalin siisteyttä ylläpidetään?

Teknisen lautakunnan lausunto:

Sivistystoimen tilojen siivouspalvelut on tuotettu 31.7.2024 saakka sivistystoimen tukipalveluna siivous- ja puhtaanapito. Salin siivous on näin ollen ollut sivistystoimen vastuualueella ja vastaa mahdollisista laatupoikkeamista. Tekninen lautakunta vastaa kaikista kunnan tuottamista siivouspalveluista 1.8.2024 alkaen. Liikuntasalin siivous on mukana siivoustyöohjelmassa ylläpito- ja perussiivousten osalta. Ylläpitosiivouksen taajuus lukukaudella koulutyön aikana on 5 krt viikossa. Lomien aikana siivoustaajuuteen voi tulla muutoksia.

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 12.8.2024 § 66

Kihniön kunnan tarkastuslautakunta toteaa vuoden 2023 arviointikertomuksessaan, että toiminta on ollut olennaisilta osin asetettujen tavoitteiden mukaista. Tarkastuslautakunta esitti sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle kaksi kysymystä.

Hyvinvointisuunnitelman taviotteiden toteutuminen

Turvallisen elinympäristön tavoitteiden osalta tarkastuslautakunta kysyy: Mitä toimenpiteitä on suunniteltu tehtävän tavoitteiden paremman saavutettavuuden takaamiseksi?

Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan lausunto:

  1. Luodaan kuntaan moniammatillisen ennaltaehkäisevän päihdetyön rakenteet: EPT-työtä tehdään yhdessä muiden kuntien, Pirhan ja järjestöjen kanssa. Suunnittelutyö aloitetaan yhdessä Parkanon, Hämeenkyrön ja Ikaalisten hyvinvointikoordinaattorien kanssa tiistaina 13.8.2024.
  2. Kuvataan päihteiden käytön ehkäisy ja käyttöön puuttuminen koulun oppilashuoltosuunnitelmassa: Päihteiden käytön ehkäisy ja käyttöön puuttuminen on kuvattu kesällä 2023 päivitetyssä opiskelijahuoltosuunnitelmassa. Lisäksi lukuvuoden 2024-2025 aikana osana koulupsyykkarihanketta tehdään palveluketjukuvaus.
  3. Lapset puheeksi- menetelmän käyttö aikuisille suunnatuissa päihdepalveluissa: SOTE-uudistuksen myötä päihde- ja mielenterveyspalvelut ovat siirtyneet Pirhalle.
  4. Pysy Pystyssä-kampanja: Kaatumisen ehkäisyyn voidaan vaikuttaa pitämällä huolta kuntalaisten liikuntakyvystä sekä kotipihan ja taajama-alueiden turvallisuudesta huolehtimalla. Sivistys- ja hyvinvointilautakunta järjestää ikääntyneille liikuntamahdollisuuksia ja välittää viestin turvallisen ympäristön merkityksestä kaatumisen ehkäisyssä tekniselle lautakunnalle.
  5. Paloturvallisuus kotona: Järjestetään kampanja 11.2.2025 Testaa palovaroitin -päivänä sekä muistutetaan nuohouksen tärkeydestä syksyllä 2024.
  6. Vesillä liikkumisen turvallisuus: Selvitetään järjestöjen mahdollisuus osallistua kampanjaan.
  7. Heijastinkampanjat: Kampanja on toteutunut vuosittain Kihniön yhtenäiskoululla, mutta kampanja laajennetaan tavoittamaan kaikki kunnan asukkaat.
  8. Liikenneturvatyöryhmän kokouksissa esiteltyjen materiaalinen hyödyntäminen: Kokouksissa saatu materiaali jaetaan mahdollisimman kattavasti.

Vapaa-aikapalvelut

Tarkastuslautakunta totesi lausunnossaan, että hyvään johtamiseen kuuluu säännölliset kehityskeskustelut. Tarkastuslautakunta kysyy hallintokunnittain: Millä tavoin kehityskeskustelujen pitäminen on ohjeistettu ja monenko kehityskeskustelut on pitämättä vuodelta 2023?

Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan lausunto: Sivistystoimessa tavoitteena on pitää kehityskeskustelut vuosittain. Kehityskeskustelun ohjeistus ja runko on sama kaikille. Vastauksia on tarkoitus peilata edelliseen vuoteen. Molemmat osapuolet valmistautuvat kehityskeskusteluun etukäteen strukturoitujen kysymysten avulla. Vuonna 2023 pidettiin kehityskeskusteluja 37/44.

Lisäksi sivistys- ja hyvinvointilautakunta ottaa huomioon tarkastuslautakunnan toteamuksen, ettei vapaa-aikaohjaajalle ole tehty tehtävänkuvausta. Tehtävänkuvauksia puuttuu myös muilta työntekijöiltä, jonka vuoksi syksyn 2024 aikana työnkuvaukset tullaan tekemään vapaa-aikaohjaajan lisäksi päiväkodinjohtajalle, Wilma-vastaavalle, sivistystoimen toimistosihteerille ja koulu-/etsivä nuorisotyöntekijälle.

Valmistelija
Mäkelä Kristiina
Muut osallistujat
Lankinen Vilja, Romppainen Henna
Päätösehdotus

Kunnanhallitus antaa tarkastuslautakunnalle ja kunnanvaltuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Osastopäälliköt esittelivät asiaa kokouksessa. Poistuivat päätöksenteon ajaksi.

§ 144 Talouden toteutumisen osavuosikatsaus 30.6.2024 mukaan

Esityslistan liitteenä on yleishallinnon, sivistys- ja hyvinvointi- ja teknisen lautakunnan osalta laaditut talousarvion toteutumisen osavuosikatsaukset 30.6.2024 tilanteen mukaan. Konsernivalvonnan osalta esitetään kuntakonsernin yhtiöiden toimintaraportit.

Osastopäälliköt esittelevät oman toimialueensa raportit

Liitteenä 5 osavuosikatsaus

Valmistelija
Mäkelä Kristiina
Muut osallistujat
Lankinen Vilja, Romppainen Henna
Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee osavuosikatsaukset tietoonsa saatetuksi ja saattaa ne myös valtuustolle tiedoksi.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätöksen lisätiedot

Osastopäälliköt esittelivät asiaa kokouksessa. Poistuivat päätöksenteon ajaksi. Hyvinvointijohtaja poistui klo 20.10 ja tekninen johtaja poistui 20.50

§ 145 Valtiovarainministeriön päätökset kunnan peruspalvelujen valtionosuuden muuttamisesta ja kuntien kotikuntakorvauksen perusosan korjaamisesta 2024

Valtiovarainministeriö muuttaa vuoden 2024 kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta 21.12.2023 annettua päätöstä (VN/35660/2023) seuraavilla perusteilla.

Käyttämättömän määrärahan palautus valtion talousarvion momentilta 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki)

Valtion vuoden 2024 toisen lisätalousarvion mukaan kunnan peruspalveluiden valtionosuuteen lisätään 9 947 000 euroa liittyen momentilla 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki) vuonna 2023 käyttämättä jääneiden kuntarakennelain (1698/2009) 56 a § mukaisten vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien yhdistymisavustusten sekä kuntarakennelain 41 §:n mukaisten kuntien harkinnanvaraisten yhdistymisavustusten ja 44 §:n mukaisten valtionosuusmenetyksen korvausten palautukseen.

Kuntarakennelain 56 a § mukaan harkinnanvaraisten yhdistymisavustusten yhteismäärää vastaava euromäärä vähennetään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisesta valtionosuudesta. Valtionosuuden vähennys on kaikissa kunnissa asukasta kohden yhtä suuri. Jos harkinnanvaraiseen yhdistymisavustukseen varattua euromäärää ei kokonaisuudessaan käytetä varainhoitovuoden aikana, palautetaan jäljelle jäänyt osa kunnille asukasta kohden yhtä suurena osuutena varainhoitovuotta seuraavan vuoden aikana.

Kuntarakennelain 41 §:n mukaan kuntien yhdistyessä syntyvälle uudelle kunnalle voidaan valtion talousarvion rajoissa maksaa harkinnanvaraista yhdistymisavustusta. Valtioneuvosto päättää harkinnanvaraisen yhdistymisavustuksen myöntämisestä kuntajaon muuttamista koskevan päätöksen yhteydessä. Kuntarakennelain 59 §:n mukaan lain 41 §:ssä tarkoitettujen yhdistymisavustusten yhteismäärää vastaava euromäärä vähennetään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisesta valtionosuudesta. Valtionosuuden vähennys on kaikissa kunnissa asukasta kohden yhtä suuri. Jos yhdistymisavustukseen varattua euromäärää ei kokonaisuudessaan käytetä varainhoitovuoden aikana, jäljelle jäänyt osa palautetaan kunnille asukasta kohden yhtä suurena osuutena varainhoitovuotta seuraavan vuoden aikana.

Valtion vuoden 2023 talousarvioissa momentille 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki) oli varattu 5 500 000 euroa kuntarakennelain 41 S:n mukaisiin kuntien harkinnanvaraisiin yhdistymisavustuksiin sekä 44 S:n mukaisiin valtionosuuden vähentymisen korvauksiin ja 5 500 000 euroa kuntarakennelain 56 a S:n mukaisiin vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien yhdistymisavustuksiin.

Valtioneuvosto päätti 1 1.6.2020 Kankaanpään kaupungin ja Honkajoen kunnan yhdistymisestä vuoden 2021 alussa (VM/2020/101). Samassa yhteydessä valtioneuvosto päätti myöntää uudelle Kankaanpään kaupungille harkinnanvaraista yhdistymisavustusta yhteensä 3 500 000 euroa.

Kuntarakennelain mukaan harkinnanvaraisen yhdistymisavustuksen maksaminen voidaan jaksottaa enintään kolmen vuoden ajalle. Valtiovarainministeriön 23.3.2021 tekemän päätöksen mukaan Kankaanpään kaupungille maksetaan yhdistymisavustusta 1 400 000 euroa vuonna 2021, 1 050 000 euroa vuonna 2022 ja 1 050 000 euroa vuonna 2023. Lisäksi Kankaanpää kaupungille maksetaan vuosina 2021—2024 valtionosuuksien vähentymisen korvausta yhteensä 8 028 euroa siten, että korvaus on 2 007 euroa vuodessa.

Momentilta jäi käyttämättä 5 497 000 euroa kuntarakennelain 41 S:n mukaisia avustuksia ja 44 S:n mukaisia korvauksia sekä 4 450 000 euroa kuntarakennelain 56 a S:n mukaisia avustuksia. Yhteensä momentilta 28.90.31 jäi vuonna 2023 käyttämättä 9 947 000 euroa kunnan peruspalvelujen valtionosuusmomentilta siirrettyjä määrärahoja.

2. Kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen kustannusten tarkentuminen

Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) 57 S:n 3 momentissa säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistukseen liittyvän rahoituksen siirron laskelmien tarkistamisesta. Laskelmat tehdään uudelleen Valtiokonttorin vuosilta 2021 ja 2022 keräämien lopullisten kunnittaisten kustannustietojen keskiarvon ja vuoden 2022 tulotietojen perusteella. Tarkistetut laskelmat ovat vuodesta 2024 lukien kuntakohtaisten valtionosuuksien perusteena. Lisäksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1393/2022, 7 S muutettu 885/2023) säädetään siirtolaskelman tietoja merkittävästi vääristävien tilinpäätöserien oikaisusta. Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 57S 4

momentin mukaan, jos kunnilta on tarkistuksen perusteella koko maan tasolla siirtynyt tuloja vähemmän kuin kustannuksia, erotusta vastaava määrä vähennetään kunnille myönnettävästä valtionosuudesta.

Kuntien vuoden 2022 ja 2021 tilinpäätöstietojen mukaiset hyvinvointialueiden rahoituksen pohjaksi siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen nettokustannukset ovat tarkentuneet vuoden 2024 kuntien peruspalvelujen valtionosuuspäätöksistä ja hyvinvointialueiden vuoden 2024 rahoituspäätöksistä tehtyjen oikaisuvaatimusten ja muiden päätösten perusteena olevien tietojen korjausten johdosta annettujen päätösten perusteella.

Kunnilta hyvinvointialueiden rahoituksen pohjaksi siirtyvät kustannukset ovat tarkentuneet yhteensä 559 000 euroa suuremmiksi kuin edellä mainitun kuntien vuoden 2024 valtionosuuspäätöksen pohjana olevat kustannukset. Näin ollen mainittua päätöstä tulee muuttaa siten, että rahoituksen siirtoa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta hyvinvointialueiden rahoitukseen (momentti 28.89.31) kasvatetaan 559 000 eurolla, mikä osaltaan vähentää kunnan peruspalvelujen valtionosuutta.

3. Kotikuntakorvauksen perusosan korjaaminen vuodelle 2024

Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 35 S:n mukaan valtiovarainministeriö päättää kotikuntakorvauksen perusosan euromäärästä varainhoitovuotta edeltävän vuoden loppuun mennessä. Vuoden 2024 perusosa perustuu vuoden 2022 toteutuneisiin esi- ja perusopetuksen nettokustannuksiin. Kustannustiedot muodostetaan osittain kuntien Valtiokonttorille ilmoitetuista palveluluokkakohtaisista tilinpäätöstiedoista ja osittain Opetushallituksen tiedonkeruun mukaisista kustannustiedoista.

Valtiovarainministeriö on havainnut kotikuntakorvauksen perusosan laskennassa käytettävässä kustannuspohjan tiedonkeruussa virheitä, jotka vaikuttavat vuodelle 2024 vahvistettuun kotikuntakorvauksen perusosaan.

Kustannuspohjassa oli virheellisesti huomioitu osa myyntituotoista kahteen kertaan minkä lisäksi myös osa palveluiden ostoista puuttui.

Valtiovarainministeriö korjaa erillisellä päätöksellä vuoden 2024 kotikuntakorvauksen perusosan euromäärää (VN/35661/2023). Uusi perusosa vuodelle 2024 on 7880,65 euroa. Uuden perusosan määrän mukaiset kotikuntakorvaukset maksetaan elokuun maksuerästä alkaen.

Toimivalta:

Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettu laki (618/2021), 45 S

Päätös:

Valtiovarainministeriö on tänään päättänyt muuttaa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta vuodelle 2024 annettua päätöstä vuodelle 2024 valtion vuoden 2024 II lisätalousarvioon perustuen:

Edellä perusteluissa todetusti yhdistymisavustuksiin varattu määräraha palautetaan (1 ,80 euroa asukasta kohden)

Kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen kustannusten tarkentumisen perusteella jälkikäteistarkistuksesta johtuvaa rahoituksen lisäsiirron määrää ja kuntakohtaisia sote-uudistuksen vaikutuksia tasaavia rahoituseriä muutetaan.

Muutokset otetaan huomioon valtionosuuden lisäyksissä ja vähennyksissä.

Muutokset otetaan huomioon kunnan peruspalvelujen valtionosuuksien vuoden

2024 elokuun maksuerästä lukien. Tämän päätöksen sekä erillisen kotikuntakorvauksen perusosan korjaamista koskevan päätöksen mukaisilla muutoksilla päivitetty valtionosuuslaskelma vuodelle 2024 julkaistaan valtiovarainministeriön verkkosivuilla osoitteessa: https://vm.fi/valtionosuuslaskelmia

Päätösten vaikutukset kunnalle myönnettyyn kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen sekä kotikuntakorvaukseen ilmenee liitteestä 1.

Liite 2-4 päätökset liitetään pöytäkirjaan

Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää hyväksyä valtiovarainministeriön muutospäätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja kotikuntakorvauksen perusosan korjaamisesta vuodelle 2024.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 146 Vastaus kuntalaisaloitteeseen

Kihniön kuntaan on saapunut kuntalaisaloite (luettavissa kokonaisuudessaan kuntalaisaloitepalvelussa):

Kihniön kunnan kokonaan omistaman Kihniön vesi ja lämpö Oy:n taseessa oleva käyttöomaisuus on kirjattava valmisteilla olevassa vuoden 2023 tilinpäätöksessä todelliseen käypään arvoonsa ja tehtävä tarvittaessa romutuspoistot ylimenevältä osin.


Kihniön kunnanhallitus toteaa:

Yhtiöittäminen tarkoitti käytännössä liiketoimintakauppaa, jossa koko vesihuoltolaitoksen - ja lämpölaitoksen liiketoiminta ja käyttöomaisuus siirrettiin tietystä arvosta perustettavalle yhtiölle. Kunta merkitsi yhtiön koko pääoman ja saa sen omistukseensa 100 %:sti.

Yhtiöittämisprojektissa selvitettiin mm. yhtiöitettävien kohteiden nykykäyttöarvo. Yhtiöittämisselvityksen teki AFRY Finland Oy. Verottaja antoi myös asiasta ennakkoratkaisun.

Kunnan tilinpäätös vuodelta 2023 on hyväksytty 17.6.2024 kunnanvaltuuston kokouksessa.

Päätösehdotus

Kuntalaisaloite ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksi
Aloitteen tekijä

§ 147 Valtuutettujen lukumäärä valtuuston toimikaudella 2025–2029

Vuonna 2025 Suomessa toimitetaan kuntavaalit, joissa valitaan kuntien valtuustojen jäsenet toimikaudelle 1.6.2025–31.5.2029. Osana kuntavaaleihin valmistautumista tulee ratkaista kysymys siitä, mikä näissä kuntavaaleissa on Kihniön kunnanvaltuustoon valittavien valtuutettujen lukumäärä. Tehtävä ratkaisu on voimassa uuden valtuuston koko toimikauden ajan eli 31.5.2029 saakka.

Kuntalain 16 §:n mukaan valtuutettujen lukumäärästä päättää valtuusto. Valtuutettuja valitaan pariton lukumäärä kunnan asukasluvun perusteella seuraavasti:

AsukaslukuValtuutettuja vähintään
enintään 5 00013
5 001–20 00027
20 001–50 00043
50 001–100 00051
100 001–250 00059
250 001–500 00067
yli 500 00079

Jollei valtuusto tee päätöstä valtuutettujen lukumäärästä, valtuutettuja valitaan laissa säädetty vähimmäismäärä. Valtuuston päätös vähimmäismäärää suuremmasta lukumäärästä tai aiemman päätöksen muuttamisesta on ilmoitettava oikeusministeriölle vaalivuotta edeltävän vuoden loppuun mennessä.

Kihniön kunnassa on ollut jo pitkään 21 valtuutettua. Kunnan väkiluku on ollut laskusuunnassa.


Päätösehdotus

Kunnanhallitus käy asiasta keskustelun ja antaa kunnanvaltuustolle esityksen valtuutettujen määrästä v. 2025 kuntavaaleissa.

Asian kokouskäsittely

Hallitus keskusteli asiasta ja Janne Ojala teki äänestysesityksen, että valtuutettujen määräksi päätetään 15. Esitystä kannatti Severi Ala-Katara. Erja Silvennoinen esitti lukumääräksi 17. Esitystä kannatti Mika Shemeikka. Suoritettiin äänestys kädennostolla. Ojalan esitystä kannattivat Ala-Katara, Niemenmaa ja puheenjohtaja Koivistoinen. Ojalan esitys sai 4 ääntä. Silvennoisen ehdotusta kannattivat Shemeikka, Jytilä ja Niemi. Esitys sai 4 ääntä. Koska äänet menivät tasan puheenjohtajan ääni ratkaisee. Päätökseksi tuli 15 valtuutettua.

Päätösesitys hyväksyttiin.

Päätöksen lisätiedot

Kunnanhallitus esittää valtuutettujen määräksi 15 vuoden 2025 kuntavaaleissa.

§ 148 Ilmoitus Nerkoonjärven asemakaavan käynnistämisestä

Ranta-asemakaavahankkeessa on mukana seitsemän eri maanomistajaa, jotka pyytävät, että Kihniön kunta käynnistää Nerkoonjärven ranta-asemakaavan muutoksen laadinnan. Kaavan laatija toimittaa erikseen kaavahanketta koskevan osallistumis- ja arviointisuunnitelman ( OAS) kuntaan.

Maankäytön suunnittelusta vastaava yritys on Nosto Consulting Oy ja kaavan laatijana toimii dipl.ins. Pasi Lappalainen.

Samalla kuntaa pyydetään hoitamaan ranta-asemakaavan vireilletulosta kuuluttamisen ja osallisten kuulemisen

Kiinteistöt, joille ranta-asemakaavan muutosta haetaan ovat seuraavat:

  • 250-407-960 ja 250-407-9-66
  • 250-407-15-19 ja 250-407-15-45
  • 250-407-9-63 ja 250-407-9-65
  • 250-407-8-81
  • 250-407-9-116 ja 250-407-9-134 ja 250-407-2-104 ja 250-407-2-172
  • 250-407-9-61
  • 250-407-9-137

Liite 6 hakemukset

Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää, että em. kaavahanke käynnistetään ja kaavan laatijaksi hyväksytään dipl.ins.Pasi Lappalainen, Nosto Consulting Oy.

Lisäksi kunnanhallitus edellyttää, että tekninen lautakunta tekee hakijan kanssa kaavoitussopimuksen kaavoitusprosessista syntyneiden mahdollisten kulujen korvaamiseksi.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 149 Ilmoitus kaavan vireilletulosta

Käynnistettävä ranta-asemakaava laaditaan Kihniön kuntaan seuraaville tiloille:

- Kirsikka: 250-407-16-13

- Kirsikka II 250-407-16-15

- Juolukka 250-407-16-54


Kaavan laatijana toimii rakennusinsinööri Heikki Havanka

Liite 7 hakemus

Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää, että em. kaavahanke käynnistetään ja kaavan laatijaksi hyväksytään rakennusinsinööri Heikki Havanka.

Lisäksi kunnanhallitus edellyttää, että tekninen lautakunta tekee hakijan kanssa kaavoitussopimuksen kaavoitusprosessista syntyneiden mahdollisten kulujen korvaamiseksi.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 150 Määrärahamuutokset vuoden 2024 talousarvioon

Kuntalain 110 §:n 5 momentin mukaan kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.

Valtiovarainministeriö on päättänyt vähentää Kihniön kunnalle myönnettyä valtionosuutta sosiaali- ja terveystoimen kustannusten tarkentumisen vuoksi. Kuluvan vuoden talousarvioon on peruspalveluiden valtionosuudeksi arvioitu 1.031.051 €. Uusi päätöksen mukainen arvio on 849.632 €. Ero talousarvioon nähden on 181.419 €.

Siivouksen tukipalveluiden organisaatiomuutos on tehty 1.8.2024 alkaen. Sivistystoimen siivoushenkilöstö siirtyi teknisen lautakunnan alaisuuteen. Kuluvan vuoden talousarvioon tehdään määrärahamuutos, jossa sivistys- ja hyvinvointilautakunnan alaisen kustannuspaikan 0033300 Siivous ja puhtaanapito tukipalvelun jäljellä oleva määräraha 64.539 € siirretään teknisen lautakunnan uudelle kustannuspaikalle 006625 Siivouspalvelut.

Investoinnit

Maanhankintaan varataan 3.000 € ( Op-Puiston ostaminen kunnalle)


Päätösehdotus

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että kuluvan vuoden talousarvioon tehdään seuraavat muutokset:

  • Peruspalveluiden valtionosuuden arviota alennetaan 181.419 €, jolloin uusi arvio on 849.632 €
  • Siivouksen tukipalveluiden organisaatiomuutoksesta johtuen sivistys- ja hyvinvointilautakunnan alaisen kustannuspaikan 0033300 Siivous ja puhtaanapito tukipalvelun jäljellä oleva määräraha 64.539 € siirretään teknisen lautakunnan uudelle kustannuspaikalle 006625 Siivouspalvelut.
  • Investoinnit: Maanhankintaan varataan 3.000 € ( Op-Puiston ostaminen kunnalle)
Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksi
Taloustoimisto

§ 151 Ratkaisuvallan pidättäminen verosta vapauttamishakemusten osalta 2025-2027

Veronkantolain 48 §:n mukaan kunnilla on mahdollisuus pidättää ratkaisuvalta kunnallisveron ja kiinteistöveron vapauttamista koskevissa asioissa. Kunta voi pidättää ratkaisuvallan kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Edellinen kolmivuotinen kausi päättyy 31.12.2024.

Uusi kuntien ratkaisuvallan pidättämistä koskeva ilmoitus on annettava Verohallinnolle 30.11.2024 mennessä, mikäli kunta pidättää ratkaisuvallan 1.1.2025-31.12.2027 aikana vireille tulevien hakemusten osalta.

Verohallinto on veronkantolain (11/2018) 48 §:n 2 momentin nojalla päättänyt:

Verohallinto ratkaisee kunnallisveroa, vakuutetun sairausvakuutusmaksua ja kiinteistöveroa koskevat ajalla 1.1.2025 - 31.12.2027 vireille tulleet vapautushakemukset, ellei kunta pidätä itsellään ratkaisuvaltaa. Ratkaisuvaltaa koskeva ilmoitus on annettava Verohallintoon viimeistään 30 päivänä marraskuuta 2024.

Kunnan ilmoituksesta on käytävä ilmi, koskeeko ratkaisuvallan pidättäminen kunnallisveroa, kiinteistöveroa vai molempia. Vakuutetun sairausvakuutusmaksusta on ratkaisuvalta sillä viranomaisella, joka ratkaisee kunnallisveroa koskevan vapautushakemuksen.

Kunnan ilmoitus lähetetään postitse Verohallinnon osoitteeseen Verohallinto, Verotusyksikkö, Ohjausyksikkö, PL 325, 00052 VERO tai sähköpostitse verohallinto@vero.fi

Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää, että se ei pidätä ratkaisuvaltaa itsellään kunnallis- ja kiinteistöverosta vapauttamisessa vuosina 2025 – 2027.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Tiedoksi
verohallinto@vero.fi

§ 152 Talouden toteuma 1.1.-31.8.2024

Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 31.8.2024

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 153 Kunnanjohtajan informaatioasiat

Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 154 Kiinteistönluovutusilmoitukset

Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.

Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.

Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.

Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo

Kiinteistönluovutusilmoituksia:

9 kiinteistönluovutusilmoitusta

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 155 Saapuneet päätökset ja pöytäkirjat

Viranhaltijapäätökset:

Kunnanjohtaja § 8

Talous- ja hallintojohtaja §

Talouspäällikkö § -

Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 4.9.2024

§ 71 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

§ 72 Pöytäkirjan tarkastajien valinta

§ 73 Lukuvuoden 2024-2025 lukuvuosisuunnitelman hyväksyminen

§ 74 Suunnitelmien hyväksyminen

§ 75 Määräraha- ja organisaatiomuutos teknisen lautakunnan alaisuuteen siirtyviin siivouksen

tukipalveluihin

§ 76 Kihniön yhtenäiskoulun tyhy-ryhmän esitys sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle

§ 77 Osavuosikatsaus 01.01. - 30.06.2024

§ 78 Viranhaltijapäätökset

§ 79 Ilmoitus- ja muut asiat

Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan esitys maksuttomasta kuntosalikokeilusta kunnan työntekijöille siirretään henkilöstöjaoston käsiteltäväksi.

Tekninen lautakunta 11.9.2024

§ 70 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

§ 71 Pöytäkirjan tarkastajien valinta

§ 72 Maa-aineslain 14 §:n mukainen hallintopakkoasia tilalla Louhimo RN:O 250-407-3-164

§ 73 Maa-aineslain 14 §:n mukainen hallintopakkoasia tilalla Vähämäki RN:O 250-407-3-164

§ 74 Oikaisuvaatimus maa-aineslain 14 §:n mukaisessa valvonta-asiassa

§ 75 Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukainen hallintopakkoasia tilalla Männikkö RN:o 250-407-1-79

§ 76 Talouden osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2024

§ 77 Talouden toteuma 1.1. - 31.7.2024

§ 78 Ajankohtaisasiat

§ 79 Sähköntoimittajan valinta ajanjaksolle 01.04.2025 – 31.12.2028

§ 80 Purkamislupa kiinteistölle 250-403-7-7

Nuorisovaltuusto 5.9.2024


Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee saapuneet päätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 156 Kauppakirjan hyväksyminen / OP-perhepuisto

Kaupan kohde:

Kaupan kohteena olevalla tilalla on voimassa: 28.05.1990 vahvistettu asemakaava.Tilalla ei sijaitse myyjän omistamia rakennuksia eikä rakennelmia. Alueella toimii OP-perhepuiston nimellä tunnettu lasten leikkikenttä.

Kauppahinta on kaksituhatta (2.000) euroa,

Kiinteistötunnus 250–403-7-216. Kaupan kohteena on Kihniöllä sijaitseva Säästöranta-niminen tila RN:o 7:216.

Kiinteistörekisterin mukaan tilan pinta-alaon 6.610 neliömetriä.

Liite 8 kauppakirjaluonnos

Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy osaltaan kauppakirjan ja esittää sitä kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.

Kunnanjohtaja oikeutetaan tekemään sopimukseen teknisluonteisia muutoksia.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 157 Mansikkamäen kiinteistön myynti / kauppakirjan hyväksyminen

Kaupan kohteena on määräala Kihniön kunnassa sijaitsevasta Mansikkamäki 1:63 nimisestä tilasta (kt. 250-403-1-63). Myytävän määräalan pinta-ala on noin 4900 m2, josta muodostetaan asemakaavan mukainen tontti. Määräalalla on asuinrakennus ja kaksi varastorakennusta.

Kauppahinta on kolmekymmentäkaksituhatta (32.000) euroa. Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille kaupantekopäivänä. Myöhästyneelle kauppahinnalle maksetaan korkolain mukaista korkoa.

Kiinteistö myydään vuokrattuna (1h + yhteistilat). Irtisanomisaika on 6 kk. Myös osa vanhemmasta varastorakennuksesta on vuokrattu ja muut tilat toimivat Kihniön kunnan teknisten palveluiden verstas- ja varastotiloina. Vapautuminen varastojen osalta 1 kk kaupasta.

Liittenä 9 kauppakirjaluonnos

Edeltävä kohta
§ 69 Mansikkamäen kiinteistön myynti
Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy osaltaan kauppakirjan ja esittää sitä kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.

Kunnanjohtaja oikeutetaan tekemään sopimukseen teknisluonteisia muutoksia.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

§ 158 Päätös opetus- ja kulttuuritointa varten kunnille myönnettävästä valtionosuudesta 2024

OKM on tehnyt muutospäätöksen opetus- ja kulttuuritoimen kuluvan vuoden valtionosuusrahoitukseen. Muutos perustuu VM:n kesäkuussa tekemään kotikuntakorvauksen perushinnan tarkistukseen. Tuota perushintaa käytetään perusteena myös esi- ja perusopetukselle kohdennetun opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusrahoituksen yksikköhintojen laskennassa. Tämän seurauksena lähes kaikkien (10 kuntaa lukuun ottamatta) kuntien valtionosuudet hieman kasvavat. Yhteenlaskettu lisäys kuntien valtionosuuksiin on noin 23 miljoonaa euroa. Kihniön kunnan OPM valtionosuuteen muutos vaikuttaa +8.583 €.

Liite 10 päätökset

Päätösehdotus

Kunnanhallitus hyväksyy muutospäätöksen kunnan opetus- ja kulttuuritoimen kuluvan vuoden valtionosuusrahoitukseen vuodelle 2024.

Päätös
Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti.