Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 19.9.2024 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 23.9.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Anna Kiviholma |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Erja Silvennoinen ja Mika Shemeikka. Pöytäkirja tarkastetaan 19.9. ja pidetään nähtävänä 23.9.2024 kunnan tietoverkossa.
Tarkastuslautakunta asetti arviointikertomuksessa hallintokunnille kysymyksiä, joihin kunnanhallituksen tulee antaa vastaus 30.9. mennessä. Asetetut kysymykset ovat:
Koko kuntaa koskeva kysymys:
Tarkastuslautakunta kysyy, millä tavoin kehityskeskusteluiden pitäminen on ohjeistettu ja kuinka monen työntekijän kanssa kehityskeskustelu on pidetty ja monenko pitämättä vuonna 2023 (hallintokunnittain)?
Tekninen lautakunta
Tarkastuslautakunta kysyy, onko keskeneräisten tavoitteiden saavuttamiselle annettu sitova aikataulu?
Tarkastuslautakunta kysyy, millä tavoin liikuntasalin siisteyttä ylläpidetään?
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta
Hyvinvointisuunnitelman taviotteiden toteutuminen
Turvallisen elinympäristön tavoitteiden osalta tarkastuslautakunta kysyy: Mitä toimenpiteitä on suunniteltu tehtävän tavoitteiden paremman saavutettavuuden takaamiseksi?
Vastaukset
Kehityskeskustelut: Esimiehiä on johtoryhmässä kehotettu pitämään kehityskeskustelut vuosittain. Hallintosäännön § 70 tehtäväkuvauksen yhteydessä on lausuttu, että tehtävänkuvaukset tarkistetaan vuosittaisen kehityskeskustelun yhteydessä.
Talous- ja hallinto-osastolla kehityskeskustelut on pidetty kaikkien työntekijöiden kanssa 2023 ja 2024. Johtoryhmän osalta käyty 3/3 vuonna 2024. Vuonna 2023 ei keskusteluja käyty. Teknisen toimen kehityskeskustelut kaikkien vakituisten työntekijöiden kanssa käyty. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan vastaus omassa osuudessaan.
Tekninen lautakunta 21.8.2024 § 57
Tarkastuslautakunta kysyy, onko keskeneräisten tavoitteiden saavuttamiselle annettu sitova aikataulu?
Teknisen lautakunnan lausunto:
Teknisen toimen tavoitteiden asetteluun ja mittarointiin tulee kiinnittää jatkossa huomiota. Toiminnalliset tavoitteet tulee asettaa niin, että ne ovat realistisesti saavutettavissa talousarvion käyttötalous- ja investointimäärärahoihin ja suunnitelmavuosiin nähden. Tavoiteasettelua on vuoden 2024 talousarviossa muutettu tähän suuntaan.
V. 2023 tavoitteiden osalta keskeneräisten tavoitteiden aikatauluista todetaan:
Kiinteistökartoitusprojekti ns. kiinteistöveroselvitys
Kiinteistökartoitusprojektia on aloitettu v. 2021-2022, jolloin projektiin on palkattu työntekijä n. neljän kuukauden ajaksi. Kihniön kunnassa on on n. 3300 kiinteistöä ja n. 3600 rakennusta. Selvitystyössä on päästy vasta alkuun. Talousarvioissa ei tämän jälkeen ole resursoitu projektiin määrärahoja ja teknisen toimen vakituisella henkilöstöllä projektia on mahdotonta edistää. Kunnissa, joissa vastaavia selvityksiä on tekeillä tai jo tehty, hankkeet toteutetaan joko määräaikaisia projektityöntekijöitä palkkaamalla tai ostopalveluin.
Mikäli hanke halutaan toteuttaa sitovassa aikataulussa, tulee se hyväksyä talousarvioon ja esittää toteuttamiselle mahdollinen vaiheistus, aikataulu ja resurssit.
Kunnan omistamien kiinteistöjen luokitteleminen "salkutus"
Kiinteistöjen salkutus on osa kiinteistö- ja toimitilastrategiaa, jonka päivitystyötä on tehty teknisen hallinnossa. Koska kiinteistöt ovat teknisen suurin yksittäinen vastuualue, edistetään asiaa useammalla rintamalla: osana talouden sopeuttamista, terveyskeskuksen toimitilatyöryhmässä sekä teknisten palvelujen tuotannon kehittämisessä. Sitovaa aikataulua asiakirjan tuomiseksi päätöksentekoon ei ole asetettu, mutta tavoite on viisivuotinen ohjelman laatiminen vuosille 2024-2028. Siihen saakka salkutukseen perustuvassa kiinteistöjen ylläpitostrategiassa edistetään aktiivisesti toimenpiteitä luovuttavien kiinteistöjen myyntiä ja purkua.
Vastaanottohallin rakentaminen
Hanke ei ole kunnan investointilistalla, joten tekninen toimi ei näin ollen voi asiaa edistää vasta kuin hanke etenee suunnittelu- ja toteutusvaiheeseen. Sitovaa aikataulua hankkeelle ei ole esitetty. Tekninen osallistuu hankkeen alustaviin selvityksiin vastuualueelleen kuuluvassa tehtävissä.
Yritystonttien markkinoinnin toimenpiteet, matkailua tukevat toimenpiteet, monipaikkaisuutta edistävät toimenpiteet ja liikuntapaikkojen kehittäminen
Tavoiteasettelu, mittarointi ja seuranta on ollut näiden tavoitteiden osalta varsin laaja ja monitulkintainen. Tavoitteita ja aikatauluja on v. 2024 talousarviossa yksilöity ja päivitetty kuntastrategian mukaisiksi.
Lisäksi tarkastuslautakunta on keskustellut liikuntapaikkojen ylläpidosta ja liikuntasalin siivouksesta ja esittänyt sivistyslautakunnalle kysymyksen:
Tarkastuslautakunta kysyy, millä tavoin liikuntasalin siisteyttä ylläpidetään?
Teknisen lautakunnan lausunto:
Sivistystoimen tilojen siivouspalvelut on tuotettu 31.7.2024 saakka sivistystoimen tukipalveluna siivous- ja puhtaanapito. Salin siivous on näin ollen ollut sivistystoimen vastuualueella ja vastaa mahdollisista laatupoikkeamista. Tekninen lautakunta vastaa kaikista kunnan tuottamista siivouspalveluista 1.8.2024 alkaen. Liikuntasalin siivous on mukana siivoustyöohjelmassa ylläpito- ja perussiivousten osalta. Ylläpitosiivouksen taajuus lukukaudella koulutyön aikana on 5 krt viikossa. Lomien aikana siivoustaajuuteen voi tulla muutoksia.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 12.8.2024 § 66
Kihniön kunnan tarkastuslautakunta toteaa vuoden 2023 arviointikertomuksessaan, että toiminta on ollut olennaisilta osin asetettujen tavoitteiden mukaista. Tarkastuslautakunta esitti sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle kaksi kysymystä.
Hyvinvointisuunnitelman taviotteiden toteutuminen
Turvallisen elinympäristön tavoitteiden osalta tarkastuslautakunta kysyy: Mitä toimenpiteitä on suunniteltu tehtävän tavoitteiden paremman saavutettavuuden takaamiseksi?
Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan lausunto:
Vapaa-aikapalvelut
Tarkastuslautakunta totesi lausunnossaan, että hyvään johtamiseen kuuluu säännölliset kehityskeskustelut. Tarkastuslautakunta kysyy hallintokunnittain: Millä tavoin kehityskeskustelujen pitäminen on ohjeistettu ja monenko kehityskeskustelut on pitämättä vuodelta 2023?
Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan lausunto: Sivistystoimessa tavoitteena on pitää kehityskeskustelut vuosittain. Kehityskeskustelun ohjeistus ja runko on sama kaikille. Vastauksia on tarkoitus peilata edelliseen vuoteen. Molemmat osapuolet valmistautuvat kehityskeskusteluun etukäteen strukturoitujen kysymysten avulla. Vuonna 2023 pidettiin kehityskeskusteluja 37/44.
Lisäksi sivistys- ja hyvinvointilautakunta ottaa huomioon tarkastuslautakunnan toteamuksen, ettei vapaa-aikaohjaajalle ole tehty tehtävänkuvausta. Tehtävänkuvauksia puuttuu myös muilta työntekijöiltä, jonka vuoksi syksyn 2024 aikana työnkuvaukset tullaan tekemään vapaa-aikaohjaajan lisäksi päiväkodinjohtajalle, Wilma-vastaavalle, sivistystoimen toimistosihteerille ja koulu-/etsivä nuorisotyöntekijälle.
Kunnanhallitus antaa tarkastuslautakunnalle ja kunnanvaltuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta.
Osastopäälliköt esittelivät asiaa kokouksessa. Poistuivat päätöksenteon ajaksi.
Esityslistan liitteenä on yleishallinnon, sivistys- ja hyvinvointi- ja teknisen lautakunnan osalta laaditut talousarvion toteutumisen osavuosikatsaukset 30.6.2024 tilanteen mukaan. Konsernivalvonnan osalta esitetään kuntakonsernin yhtiöiden toimintaraportit.
Osastopäälliköt esittelevät oman toimialueensa raportit
Liitteenä 5 osavuosikatsaus
Kunnanhallitus merkitsee osavuosikatsaukset tietoonsa saatetuksi ja saattaa ne myös valtuustolle tiedoksi.
Osastopäälliköt esittelivät asiaa kokouksessa. Poistuivat päätöksenteon ajaksi. Hyvinvointijohtaja poistui klo 20.10 ja tekninen johtaja poistui 20.50
Valtiovarainministeriö muuttaa vuoden 2024 kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta 21.12.2023 annettua päätöstä (VN/35660/2023) seuraavilla perusteilla.
Käyttämättömän määrärahan palautus valtion talousarvion momentilta 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki)
Valtion vuoden 2024 toisen lisätalousarvion mukaan kunnan peruspalveluiden valtionosuuteen lisätään 9 947 000 euroa liittyen momentilla 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki) vuonna 2023 käyttämättä jääneiden kuntarakennelain (1698/2009) 56 a § mukaisten vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien yhdistymisavustusten sekä kuntarakennelain 41 §:n mukaisten kuntien harkinnanvaraisten yhdistymisavustusten ja 44 §:n mukaisten valtionosuusmenetyksen korvausten palautukseen.
Kuntarakennelain 56 a § mukaan harkinnanvaraisten yhdistymisavustusten yhteismäärää vastaava euromäärä vähennetään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisesta valtionosuudesta. Valtionosuuden vähennys on kaikissa kunnissa asukasta kohden yhtä suuri. Jos harkinnanvaraiseen yhdistymisavustukseen varattua euromäärää ei kokonaisuudessaan käytetä varainhoitovuoden aikana, palautetaan jäljelle jäänyt osa kunnille asukasta kohden yhtä suurena osuutena varainhoitovuotta seuraavan vuoden aikana.
Kuntarakennelain 41 §:n mukaan kuntien yhdistyessä syntyvälle uudelle kunnalle voidaan valtion talousarvion rajoissa maksaa harkinnanvaraista yhdistymisavustusta. Valtioneuvosto päättää harkinnanvaraisen yhdistymisavustuksen myöntämisestä kuntajaon muuttamista koskevan päätöksen yhteydessä. Kuntarakennelain 59 §:n mukaan lain 41 §:ssä tarkoitettujen yhdistymisavustusten yhteismäärää vastaava euromäärä vähennetään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisesta valtionosuudesta. Valtionosuuden vähennys on kaikissa kunnissa asukasta kohden yhtä suuri. Jos yhdistymisavustukseen varattua euromäärää ei kokonaisuudessaan käytetä varainhoitovuoden aikana, jäljelle jäänyt osa palautetaan kunnille asukasta kohden yhtä suurena osuutena varainhoitovuotta seuraavan vuoden aikana.
Valtion vuoden 2023 talousarvioissa momentille 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki) oli varattu 5 500 000 euroa kuntarakennelain 41 S:n mukaisiin kuntien harkinnanvaraisiin yhdistymisavustuksiin sekä 44 S:n mukaisiin valtionosuuden vähentymisen korvauksiin ja 5 500 000 euroa kuntarakennelain 56 a S:n mukaisiin vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien yhdistymisavustuksiin.
Valtioneuvosto päätti 1 1.6.2020 Kankaanpään kaupungin ja Honkajoen kunnan yhdistymisestä vuoden 2021 alussa (VM/2020/101). Samassa yhteydessä valtioneuvosto päätti myöntää uudelle Kankaanpään kaupungille harkinnanvaraista yhdistymisavustusta yhteensä 3 500 000 euroa.
Kuntarakennelain mukaan harkinnanvaraisen yhdistymisavustuksen maksaminen voidaan jaksottaa enintään kolmen vuoden ajalle. Valtiovarainministeriön 23.3.2021 tekemän päätöksen mukaan Kankaanpään kaupungille maksetaan yhdistymisavustusta 1 400 000 euroa vuonna 2021, 1 050 000 euroa vuonna 2022 ja 1 050 000 euroa vuonna 2023. Lisäksi Kankaanpää kaupungille maksetaan vuosina 2021—2024 valtionosuuksien vähentymisen korvausta yhteensä 8 028 euroa siten, että korvaus on 2 007 euroa vuodessa.
Momentilta jäi käyttämättä 5 497 000 euroa kuntarakennelain 41 S:n mukaisia avustuksia ja 44 S:n mukaisia korvauksia sekä 4 450 000 euroa kuntarakennelain 56 a S:n mukaisia avustuksia. Yhteensä momentilta 28.90.31 jäi vuonna 2023 käyttämättä 9 947 000 euroa kunnan peruspalvelujen valtionosuusmomentilta siirrettyjä määrärahoja.
2. Kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen kustannusten tarkentuminen
Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) 57 S:n 3 momentissa säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistukseen liittyvän rahoituksen siirron laskelmien tarkistamisesta. Laskelmat tehdään uudelleen Valtiokonttorin vuosilta 2021 ja 2022 keräämien lopullisten kunnittaisten kustannustietojen keskiarvon ja vuoden 2022 tulotietojen perusteella. Tarkistetut laskelmat ovat vuodesta 2024 lukien kuntakohtaisten valtionosuuksien perusteena. Lisäksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1393/2022, 7 S muutettu 885/2023) säädetään siirtolaskelman tietoja merkittävästi vääristävien tilinpäätöserien oikaisusta. Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 57S 4
momentin mukaan, jos kunnilta on tarkistuksen perusteella koko maan tasolla siirtynyt tuloja vähemmän kuin kustannuksia, erotusta vastaava määrä vähennetään kunnille myönnettävästä valtionosuudesta.
Kuntien vuoden 2022 ja 2021 tilinpäätöstietojen mukaiset hyvinvointialueiden rahoituksen pohjaksi siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen nettokustannukset ovat tarkentuneet vuoden 2024 kuntien peruspalvelujen valtionosuuspäätöksistä ja hyvinvointialueiden vuoden 2024 rahoituspäätöksistä tehtyjen oikaisuvaatimusten ja muiden päätösten perusteena olevien tietojen korjausten johdosta annettujen päätösten perusteella.
Kunnilta hyvinvointialueiden rahoituksen pohjaksi siirtyvät kustannukset ovat tarkentuneet yhteensä 559 000 euroa suuremmiksi kuin edellä mainitun kuntien vuoden 2024 valtionosuuspäätöksen pohjana olevat kustannukset. Näin ollen mainittua päätöstä tulee muuttaa siten, että rahoituksen siirtoa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta hyvinvointialueiden rahoitukseen (momentti 28.89.31) kasvatetaan 559 000 eurolla, mikä osaltaan vähentää kunnan peruspalvelujen valtionosuutta.
3. Kotikuntakorvauksen perusosan korjaaminen vuodelle 2024
Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 35 S:n mukaan valtiovarainministeriö päättää kotikuntakorvauksen perusosan euromäärästä varainhoitovuotta edeltävän vuoden loppuun mennessä. Vuoden 2024 perusosa perustuu vuoden 2022 toteutuneisiin esi- ja perusopetuksen nettokustannuksiin. Kustannustiedot muodostetaan osittain kuntien Valtiokonttorille ilmoitetuista palveluluokkakohtaisista tilinpäätöstiedoista ja osittain Opetushallituksen tiedonkeruun mukaisista kustannustiedoista.
Valtiovarainministeriö on havainnut kotikuntakorvauksen perusosan laskennassa käytettävässä kustannuspohjan tiedonkeruussa virheitä, jotka vaikuttavat vuodelle 2024 vahvistettuun kotikuntakorvauksen perusosaan.
Kustannuspohjassa oli virheellisesti huomioitu osa myyntituotoista kahteen kertaan minkä lisäksi myös osa palveluiden ostoista puuttui.
Valtiovarainministeriö korjaa erillisellä päätöksellä vuoden 2024 kotikuntakorvauksen perusosan euromäärää (VN/35661/2023). Uusi perusosa vuodelle 2024 on 7880,65 euroa. Uuden perusosan määrän mukaiset kotikuntakorvaukset maksetaan elokuun maksuerästä alkaen.
Toimivalta:
Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettu laki (618/2021), 45 S
Päätös:
Valtiovarainministeriö on tänään päättänyt muuttaa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta vuodelle 2024 annettua päätöstä vuodelle 2024 valtion vuoden 2024 II lisätalousarvioon perustuen:
Edellä perusteluissa todetusti yhdistymisavustuksiin varattu määräraha palautetaan (1 ,80 euroa asukasta kohden)
Kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen kustannusten tarkentumisen perusteella jälkikäteistarkistuksesta johtuvaa rahoituksen lisäsiirron määrää ja kuntakohtaisia sote-uudistuksen vaikutuksia tasaavia rahoituseriä muutetaan.
Muutokset otetaan huomioon valtionosuuden lisäyksissä ja vähennyksissä.
Muutokset otetaan huomioon kunnan peruspalvelujen valtionosuuksien vuoden
2024 elokuun maksuerästä lukien. Tämän päätöksen sekä erillisen kotikuntakorvauksen perusosan korjaamista koskevan päätöksen mukaisilla muutoksilla päivitetty valtionosuuslaskelma vuodelle 2024 julkaistaan valtiovarainministeriön verkkosivuilla osoitteessa: https://vm.fi/valtionosuuslaskelmia
Päätösten vaikutukset kunnalle myönnettyyn kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen sekä kotikuntakorvaukseen ilmenee liitteestä 1.
Liite 2-4 päätökset liitetään pöytäkirjaan
Kunnanhallitus päättää hyväksyä valtiovarainministeriön muutospäätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja kotikuntakorvauksen perusosan korjaamisesta vuodelle 2024.
Kihniön kuntaan on saapunut kuntalaisaloite (luettavissa kokonaisuudessaan kuntalaisaloitepalvelussa):
Kihniön kunnan kokonaan omistaman Kihniön vesi ja lämpö Oy:n taseessa oleva käyttöomaisuus on kirjattava valmisteilla olevassa vuoden 2023 tilinpäätöksessä todelliseen käypään arvoonsa ja tehtävä tarvittaessa romutuspoistot ylimenevältä osin.
Kihniön kunnanhallitus toteaa:
Yhtiöittäminen tarkoitti käytännössä liiketoimintakauppaa, jossa koko vesihuoltolaitoksen - ja lämpölaitoksen liiketoiminta ja käyttöomaisuus siirrettiin tietystä arvosta perustettavalle yhtiölle. Kunta merkitsi yhtiön koko pääoman ja saa sen omistukseensa 100 %:sti.
Yhtiöittämisprojektissa selvitettiin mm. yhtiöitettävien kohteiden nykykäyttöarvo. Yhtiöittämisselvityksen teki AFRY Finland Oy. Verottaja antoi myös asiasta ennakkoratkaisun.
Kunnan tilinpäätös vuodelta 2023 on hyväksytty 17.6.2024 kunnanvaltuuston kokouksessa.
Kuntalaisaloite ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.
Vuonna 2025 Suomessa toimitetaan kuntavaalit, joissa valitaan kuntien valtuustojen jäsenet toimikaudelle 1.6.2025–31.5.2029. Osana kuntavaaleihin valmistautumista tulee ratkaista kysymys siitä, mikä näissä kuntavaaleissa on Kihniön kunnanvaltuustoon valittavien valtuutettujen lukumäärä. Tehtävä ratkaisu on voimassa uuden valtuuston koko toimikauden ajan eli 31.5.2029 saakka.
Kuntalain 16 §:n mukaan valtuutettujen lukumäärästä päättää valtuusto. Valtuutettuja valitaan pariton lukumäärä kunnan asukasluvun perusteella seuraavasti:
Asukasluku | Valtuutettuja vähintään |
enintään 5 000 | 13 |
5 001–20 000 | 27 |
20 001–50 000 | 43 |
50 001–100 000 | 51 |
100 001–250 000 | 59 |
250 001–500 000 | 67 |
yli 500 000 | 79 |
Jollei valtuusto tee päätöstä valtuutettujen lukumäärästä, valtuutettuja valitaan laissa säädetty vähimmäismäärä. Valtuuston päätös vähimmäismäärää suuremmasta lukumäärästä tai aiemman päätöksen muuttamisesta on ilmoitettava oikeusministeriölle vaalivuotta edeltävän vuoden loppuun mennessä.
Kihniön kunnassa on ollut jo pitkään 21 valtuutettua. Kunnan väkiluku on ollut laskusuunnassa.
Kunnanhallitus käy asiasta keskustelun ja antaa kunnanvaltuustolle esityksen valtuutettujen määrästä v. 2025 kuntavaaleissa.
Hallitus keskusteli asiasta ja Janne Ojala teki äänestysesityksen, että valtuutettujen määräksi päätetään 15. Esitystä kannatti Severi Ala-Katara. Erja Silvennoinen esitti lukumääräksi 17. Esitystä kannatti Mika Shemeikka. Suoritettiin äänestys kädennostolla. Ojalan esitystä kannattivat Ala-Katara, Niemenmaa ja puheenjohtaja Koivistoinen. Ojalan esitys sai 4 ääntä. Silvennoisen ehdotusta kannattivat Shemeikka, Jytilä ja Niemi. Esitys sai 4 ääntä. Koska äänet menivät tasan puheenjohtajan ääni ratkaisee. Päätökseksi tuli 15 valtuutettua.
Päätösesitys hyväksyttiin.
Kunnanhallitus esittää valtuutettujen määräksi 15 vuoden 2025 kuntavaaleissa.
Ranta-asemakaavahankkeessa on mukana seitsemän eri maanomistajaa, jotka pyytävät, että Kihniön kunta käynnistää Nerkoonjärven ranta-asemakaavan muutoksen laadinnan. Kaavan laatija toimittaa erikseen kaavahanketta koskevan osallistumis- ja arviointisuunnitelman ( OAS) kuntaan.
Maankäytön suunnittelusta vastaava yritys on Nosto Consulting Oy ja kaavan laatijana toimii dipl.ins. Pasi Lappalainen.
Samalla kuntaa pyydetään hoitamaan ranta-asemakaavan vireilletulosta kuuluttamisen ja osallisten kuulemisen
Kiinteistöt, joille ranta-asemakaavan muutosta haetaan ovat seuraavat:
Liite 6 hakemukset
Kunnanhallitus päättää, että em. kaavahanke käynnistetään ja kaavan laatijaksi hyväksytään dipl.ins.Pasi Lappalainen, Nosto Consulting Oy.
Lisäksi kunnanhallitus edellyttää, että tekninen lautakunta tekee hakijan kanssa kaavoitussopimuksen kaavoitusprosessista syntyneiden mahdollisten kulujen korvaamiseksi.
Käynnistettävä ranta-asemakaava laaditaan Kihniön kuntaan seuraaville tiloille:
- Kirsikka: 250-407-16-13
- Kirsikka II 250-407-16-15
- Juolukka 250-407-16-54
Kaavan laatijana toimii rakennusinsinööri Heikki Havanka
Liite 7 hakemus
Kunnanhallitus päättää, että em. kaavahanke käynnistetään ja kaavan laatijaksi hyväksytään rakennusinsinööri Heikki Havanka.
Lisäksi kunnanhallitus edellyttää, että tekninen lautakunta tekee hakijan kanssa kaavoitussopimuksen kaavoitusprosessista syntyneiden mahdollisten kulujen korvaamiseksi.
Kuntalain 110 §:n 5 momentin mukaan kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Valtiovarainministeriö on päättänyt vähentää Kihniön kunnalle myönnettyä valtionosuutta sosiaali- ja terveystoimen kustannusten tarkentumisen vuoksi. Kuluvan vuoden talousarvioon on peruspalveluiden valtionosuudeksi arvioitu 1.031.051 €. Uusi päätöksen mukainen arvio on 849.632 €. Ero talousarvioon nähden on 181.419 €.
Siivouksen tukipalveluiden organisaatiomuutos on tehty 1.8.2024 alkaen. Sivistystoimen siivoushenkilöstö siirtyi teknisen lautakunnan alaisuuteen. Kuluvan vuoden talousarvioon tehdään määrärahamuutos, jossa sivistys- ja hyvinvointilautakunnan alaisen kustannuspaikan 0033300 Siivous ja puhtaanapito tukipalvelun jäljellä oleva määräraha 64.539 € siirretään teknisen lautakunnan uudelle kustannuspaikalle 006625 Siivouspalvelut.
Investoinnit
Maanhankintaan varataan 3.000 € ( Op-Puiston ostaminen kunnalle)
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että kuluvan vuoden talousarvioon tehdään seuraavat muutokset:
Veronkantolain 48 §:n mukaan kunnilla on mahdollisuus pidättää ratkaisuvalta kunnallisveron ja kiinteistöveron vapauttamista koskevissa asioissa. Kunta voi pidättää ratkaisuvallan kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Edellinen kolmivuotinen kausi päättyy 31.12.2024.
Uusi kuntien ratkaisuvallan pidättämistä koskeva ilmoitus on annettava Verohallinnolle 30.11.2024 mennessä, mikäli kunta pidättää ratkaisuvallan 1.1.2025-31.12.2027 aikana vireille tulevien hakemusten osalta.
Verohallinto on veronkantolain (11/2018) 48 §:n 2 momentin nojalla päättänyt:
Verohallinto ratkaisee kunnallisveroa, vakuutetun sairausvakuutusmaksua ja kiinteistöveroa koskevat ajalla 1.1.2025 - 31.12.2027 vireille tulleet vapautushakemukset, ellei kunta pidätä itsellään ratkaisuvaltaa. Ratkaisuvaltaa koskeva ilmoitus on annettava Verohallintoon viimeistään 30 päivänä marraskuuta 2024.
Kunnan ilmoituksesta on käytävä ilmi, koskeeko ratkaisuvallan pidättäminen kunnallisveroa, kiinteistöveroa vai molempia. Vakuutetun sairausvakuutusmaksusta on ratkaisuvalta sillä viranomaisella, joka ratkaisee kunnallisveroa koskevan vapautushakemuksen.
Kunnan ilmoitus lähetetään postitse Verohallinnon osoitteeseen Verohallinto, Verotusyksikkö, Ohjausyksikkö, PL 325, 00052 VERO tai sähköpostitse verohallinto@vero.fi
Kunnanhallitus päättää, että se ei pidätä ratkaisuvaltaa itsellään kunnallis- ja kiinteistöverosta vapauttamisessa vuosina 2025 – 2027.
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 31.8.2024
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
9 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja § 8
Talous- ja hallintojohtaja §
Talouspäällikkö § -
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 4.9.2024
§ 71 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 72 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 73 Lukuvuoden 2024-2025 lukuvuosisuunnitelman hyväksyminen
§ 74 Suunnitelmien hyväksyminen
§ 75 Määräraha- ja organisaatiomuutos teknisen lautakunnan alaisuuteen siirtyviin siivouksen
tukipalveluihin
§ 76 Kihniön yhtenäiskoulun tyhy-ryhmän esitys sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle
§ 77 Osavuosikatsaus 01.01. - 30.06.2024
§ 78 Viranhaltijapäätökset
§ 79 Ilmoitus- ja muut asiat
Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan esitys maksuttomasta kuntosalikokeilusta kunnan työntekijöille siirretään henkilöstöjaoston käsiteltäväksi.
Tekninen lautakunta 11.9.2024
§ 70 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 71 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 72 Maa-aineslain 14 §:n mukainen hallintopakkoasia tilalla Louhimo RN:O 250-407-3-164
§ 73 Maa-aineslain 14 §:n mukainen hallintopakkoasia tilalla Vähämäki RN:O 250-407-3-164
§ 74 Oikaisuvaatimus maa-aineslain 14 §:n mukaisessa valvonta-asiassa
§ 75 Ympäristönsuojelulain 175 §:n mukainen hallintopakkoasia tilalla Männikkö RN:o 250-407-1-79
§ 76 Talouden osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2024
§ 77 Talouden toteuma 1.1. - 31.7.2024
§ 78 Ajankohtaisasiat
§ 79 Sähköntoimittajan valinta ajanjaksolle 01.04.2025 – 31.12.2028
§ 80 Purkamislupa kiinteistölle 250-403-7-7
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet päätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Kaupan kohde:
Kaupan kohteena olevalla tilalla on voimassa: 28.05.1990 vahvistettu asemakaava.Tilalla ei sijaitse myyjän omistamia rakennuksia eikä rakennelmia. Alueella toimii OP-perhepuiston nimellä tunnettu lasten leikkikenttä.
Kauppahinta on kaksituhatta (2.000) euroa,
Kiinteistötunnus 250–403-7-216. Kaupan kohteena on Kihniöllä sijaitseva Säästöranta-niminen tila RN:o 7:216.
Kiinteistörekisterin mukaan tilan pinta-alaon 6.610 neliömetriä.
Liite 8 kauppakirjaluonnos
Kunnanhallitus hyväksyy osaltaan kauppakirjan ja esittää sitä kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.
Kunnanjohtaja oikeutetaan tekemään sopimukseen teknisluonteisia muutoksia.
Kaupan kohteena on määräala Kihniön kunnassa sijaitsevasta Mansikkamäki 1:63 nimisestä tilasta (kt. 250-403-1-63). Myytävän määräalan pinta-ala on noin 4900 m2, josta muodostetaan asemakaavan mukainen tontti. Määräalalla on asuinrakennus ja kaksi varastorakennusta.
Kauppahinta on kolmekymmentäkaksituhatta (32.000) euroa. Kauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan myyjän ilmoittamalle tilille kaupantekopäivänä. Myöhästyneelle kauppahinnalle maksetaan korkolain mukaista korkoa.
Kiinteistö myydään vuokrattuna (1h + yhteistilat). Irtisanomisaika on 6 kk. Myös osa vanhemmasta varastorakennuksesta on vuokrattu ja muut tilat toimivat Kihniön kunnan teknisten palveluiden verstas- ja varastotiloina. Vapautuminen varastojen osalta 1 kk kaupasta.
Liittenä 9 kauppakirjaluonnos
Kunnanhallitus hyväksyy osaltaan kauppakirjan ja esittää sitä kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.
Kunnanjohtaja oikeutetaan tekemään sopimukseen teknisluonteisia muutoksia.
OKM on tehnyt muutospäätöksen opetus- ja kulttuuritoimen kuluvan vuoden valtionosuusrahoitukseen. Muutos perustuu VM:n kesäkuussa tekemään kotikuntakorvauksen perushinnan tarkistukseen. Tuota perushintaa käytetään perusteena myös esi- ja perusopetukselle kohdennetun opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusrahoituksen yksikköhintojen laskennassa. Tämän seurauksena lähes kaikkien (10 kuntaa lukuun ottamatta) kuntien valtionosuudet hieman kasvavat. Yhteenlaskettu lisäys kuntien valtionosuuksiin on noin 23 miljoonaa euroa. Kihniön kunnan OPM valtionosuuteen muutos vaikuttaa +8.583 €.
Liite 10 päätökset
Kunnanhallitus hyväksyy muutospäätöksen kunnan opetus- ja kulttuuritoimen kuluvan vuoden valtionosuusrahoitukseen vuodelle 2024.