Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 4.6.2024 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 5.6.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Anna Kiviholma |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Severi Ala-Katara ja Kirsi Jytilä. Pöytäkirja tarkastetaan 4.6. ja pidetään nähtävänä 5.6.2024- kunnan tietoverkossa.
Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Kirsi Jytilä ja Nina Niemenmaa
Kihniö muiden kuntien ohella osallistuu kahden vuoden välein kouluterveyskyselyyn, jonka tulokset ovat kuntien saatavilla niin valtakunnallisesti kuin kuntakohtaisestikin. Vuoden 2023 keväällä tehdyn kouluterveyskyselyn tulokset ovat saatavilla. Kouluterveyskyselyssä kyselylomakkeeseen vastasivat 4-5 luokkalaiset sekä 8-9 luokkalaiset.
Tulokset esitetään oheismateriaalina kokouksessa.
Kunnanhallitus merkitsee tulokset tiedoksi.
Kuraattori Katri Toivonen esitteli asiaa kokouksessa.
Oheisena hyvinvointikertomus ja suunnitelma
Kunnanhallitus päättää, että raporttia täydennetään olemassa olevilla tiedoilla.
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se:
Nuorisovaltuusto on antanut 7.5.2024 § 24 suunnitelmasta lausunnon:
Terveellisten elintapojen edistäminen: Nuorisovaltuusto näkee tärkeäksi aamupalan tarjoamisen jatkamisen Kihniön yhtenäiskoulussa.
Ruokailon parantamiseksi koululla voisi olla jälkiruokaa tarjolla esimerkiksi kerran kuukaudessa.
Turvallinen elinympäristö:
Päihdevalistusta enemmän yleisesti, esimerkiksi yleisillä luennoilla ja valistushetkillä koulussa.
Osallisuus ja vaikuttaminen:
Oppilaille keväisin pidettävä lukuvuosikysely koulusta. Tavoitteena koulun toiminnan kehittäminen.
Turvalliset tilat ja toiminta:
Nuorisovaltuusto toteaa nuorisotilan säilyttämisen Kihniöllä tärkeäksi.
Oheisena Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2024-2026
Kunnanhallitus hyväksyy lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2024-2026 ja esittää sitä edelleen kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.
Tarkastuslautakunta on 21.5.2023 antanut vuoden 2023 tilinpäätöksestä tilintarkastuspöytäkirjan, arviointikertomuksen sekä tilintarkastuskertomuksen.
Tarkastuslautakunta on arvioinut hallintokuntien tavoitteita ja niiden saavuttamista. Tarkastuslautakunnan saaman käsityksen mukaan hallintokuntien toiminta on ollennaisilta osin ollut valtuuston päättämien tavoitteiden mukaista. Arviointikertomuksessa on kuitenkin esitetty hallintokunnille kysymyksiä (kehystetyt kohdat arviointikertomuksessa), joihin lautakuntien tulee antaa vastaus siten, että ne ovat kunnanhallituksen käsiteltävissä syyskuun kokouksessa 16.9.2024. Tarkastuslautakunta pyytää, että kunnanhallitus antaa KuntaL 121.5 § mukaisen lausunnon syyskuun loppuun mennessä.
Kunnanvaltuusto käsittelee tilinpäätöstä 17.6.2024kokouksessa.
Oheisena tilintarkastuskertomus, arviointikertomus sekä tilintarkastajan raportti liite 1
Kunnanhallitus merkitsee tilintarkastuskertomuksen, tilintarkastusraportin ja arviointikertomuksen tietoonsa saatetuksi ja pyytää lautakuntia vastaamaan kunnanhallitukselle niille asettetuihin kysymyksiin ja huomioihin arviointikertomuksessa 10.9.2024 mennessä.
Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen kuntalain mukaisena yhteisenä toimielimenä toimii Sastamalan kaupungin organisaatioon perustettava työllisyyslautakunta, joka toimii Sastamalan kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen alaisuudessa. Lautakunta hoitaa muiden sopijakuntien puolesta yhteistoimintasopimuksessa tarkoitetut kunnan työvoimaviranomaisen tehtävät noudattaen Sastamalan kaupungin hallintosääntöä ja muita sääntöjä, määräyksiä ja ohjeita.
Edelleen yhteistoimintasopimuksen mukaan työllisyysalueen palvelujen järjestämistä varten Sastamalan kaupunginvaltuusto asettaa sopijakuntien yhteisen työllisyyslautakunnan ja valitsee siihen jäsenet ja varajäsenet yhteistoiminta-alueen kuntien ehdotusten perusteella. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan vastuukunnan edustajista. Jäsenten valinnassa tulee ottaa huomioon tasa-arvolain vaatimukset.
Edellä mainitut yhteistoimintasopimuksessa sovitut asiat on sisällytetty Sastamalan kaupungin hallintosääntöön seuraavasti: Hallintosäännön 10 §:n mukaan työllisyyslautakunnassa on viisitoista (15) jäsentä. Jäsenistä ja varajäsenistä valitaan kuusi (6) Sastamalasta, kolme (3) Hämeenkyröstä, kaksi (2) Ikaalisista, kaksi (2) Parkanosta, yksi (1) Punkalaitumelta ja yksi (1) Kihniöstä. Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan Sastamalan kaupungin edustajista. Valtuusto valitsee lautakuntien jäsenet sekä lautakuntien jäsenistä puheenjohtajan ja varajäsenen. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen.
Kunnanhallitus nimeää jäsenen ja varajäsenen Läntisen Pirkanmaan työllisyyslautakuntaan.
Varsinaiseksi jäseneksi valittiin Janne Ojala ja varajäseneksi Nina Niemenmaa
Jari Koskinen on toimittanut eronpyynnön luottamustoimistaan henkilökohtaisista syistä.
Luottamustoimesta voi erota pätevästä syystä. Eron myöntämisestä päättää luottamushenkilön valinnut toimielin (KuntaL 70 §)
Uusien varavaltuutettujen määräämisestä säädetään vaalilain 93 §:ssä. Jos varavaltuutettujen määrä valtuuston toimikauden aikana jää vajaaksi, kunnan keskusvaalilautakunnan on valtuuston puheenjohtajan pyynnöstä määrättävä uusia varavaltuutettuja kuntalain 17 §:n mukaisesti.
Keskusvaalilautakunta määrää varavaltuutetut vaalilain 93 §:n mukaisesti.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että:
Kunta-alalla on tulossa 1.5.2024 alkaen sopimuskorotuksia. Korotukset koostuvat yleiskorotuksesta sekä paikallisesti jaettavista järjestely- ja kehittämisohjelmaeristä. Sopijaosapuolet ovat sopineet paikallisesta järjestelyerästä, joka on kaikille aloille sama yhteensä 0,73 % (0,4 % + verrokkialojen vaikutus 0,33 %), sekä kehittämisohjelmaerästä, joka on KVTES:n ja OVTES:n osio G:n osalta 1,00 %, TS:n osalta 0,881 % ja OVTES:n pl. osio G osalta 0,60 %. Paikalliset erät lasketaan mahdollisimman tavanomaisen kuukauden palkkasummasta. Kihniössä nämä on laskettu helmikuun palkoista ja laskennassa on otettu huomioon OVTES:n jo toukokuussa voimaan tullut 0,77 % yleiskorotus.
Paikallisen järjestelyerän 0,73 % osalta
KVTES on käytettävissä 763,64 €
TS on käytettävissä 49,46 €
OVTES on käytettävissä 568,01 €
Paikallista järjestelyerää kohdennettaessa ensisijaisia tavoitteita ovat henkilöstön saatavuuden turvaaminen, paikallisten palkkausepäkohtien korjaaminen sekä tuloksellisuutta ja tuottavuutta edistävien toimintojen ja tehtävien uudelleenjärjestelyn tukeminen. Samalla huolehditaan siitä, että johto- ja esihenkilöasemassa sekä muiden palkkahinnoittelun ulkopuolella olevien palkkaus on oikeassa suhteessa heidän alaistensa tai verrokkiryhmien palkkaan nähden.
Paikallisen järjestelyerän kohdentamisessa työnantaja ottaa huomioon, että paikallisen järjestelyerän käyttö jakaantuu mahdollisimman tasapuolisesti liitteiden palkkasummat huomioiden eri palkkahinnoitteluliitteiden välillä. Palkkahinnoittelun ulkopuoliset muodostavat tässä tarkastelussa oman ryhmänsä. Paikallista järjestelyerää käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen korotuksiin ja/tai henkilökohtaisiin lisiin tai vastaaviin korotuksiin.
Järjestelyerä perustuu kahteen eri allekirjoituspöytäkirjan mukaiseen kohtaan. Jos A-kohdan mukaisesta paikallisen järjestelyerän 0,4 % jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja. Jos B-kohdan mukaisesta paikallisen järjestelyerän 0,33 % jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, puolet jaetaan paikallisena yleiskorotuksena (0,17 %) ja toisesta puolesta (0,16 %) päättää työnantaja.
Kehittämisohjelman tavoitteena on parantaa kunta- ja hyvinvointialan työpaikkojen kilpailukykyä, henkilöstön saatavuutta, työelämän laatua ja palvelutuotannon tuloksellisuutta. Tarkoituksena on uudistaa palkkausjärjestelmiä siten, että työssä tarvittavan osaamisen ja vastuun sekä yksilön palkitseminen hyvistä työsuorituksista toteutuvat nykyistä paremmin. Paikallista kehittämisohjelmaerää voi kohdentaa tehtäväkohtaiseen palkkaan ja/tai henkilökohtaiseen lisään.
Paikallisen kehittämisohjelmaerän osalta
KVTES on käytettävissä 1046,08 € (1,00 %)
TS on käytettävissä 59,70 € (0,881 %)
OVTES osio G on käytettävissä 70,19 € (1,00 %)
OVTES pl. osio G on käytettävissä 424,74 (0,60 %)Yhteistyösuojelutoimikunta käsitteli asiaa kokouksessaan 20.5.2024. Henkilöstöjaosto hyväksyi jakoesityksen yksimielisesti 23.5.2024 muiden paitsi kunnanjohtajan osalta, mikä on hallintosäännön mukaan kunnanhallituksen toimivallassa.
Kunnanhallituksen puheenjohtajan ehdotus:
Kunnanhallitus hyväksyy kunnanjohtajan laskennallisen osuuden tehtäväkohtaiseen peruspalkkaan 0,40 % ja 0,33 % järjestelyeristä sekä kehittämisohjelman mukainen 1.0 % erä, jotka ovat 0,40 %:in osalta 26,77 € ja 0,33%:in osalta 22,08 euroa ja 1 % osalta 66,93 €.
Kunnanjohtaja poistui esteellisenä kokouksesta tämän asian ajaksi.
Kunnan hallintosäännön mukaan toimielimen kokoukset pidetään toimielimen päättämänä aikana ja paikassa. Kokous pidetään myös, milloin puheenjohtaja katsoo kokouksen tarpeelliseksi tai enemmistö toimielimen jäsenistä tekee puheenjohtajalle esityksen sen pitämisestä.
Kunnanhallitus päättää pitää kokouksensa pääsääntöisesti terveyskeskuksen kokoushuoneessa tai Puumilassa ja vuoden toiselle vuosipuoliskolle vahvistetaan seuraavat ajat:
26.8.2024
19.9.2024
7.10.2024
28.10.2024
18.11.2024
2.12.2024
Lisäksi on huomioitava, että 2024 on vuosi, jolloin tuulivoimaosayleiskaavat etenevät ja vaativat todennäköisesti edellä mainitusta poikkeavia kokouspäivämääriä.
Budjetti kunnanvaltuusto maanantaina 9.12.2024
Närhinkankaan tuulivoimahankealue sijaitsee Kihniön kunnan alueella, noin 10 km Kihniön keskustasta itä-kaakkoon. Alue jakautuu kahteen osaan, joiden välissä kulkee tie 3352. Hankealueen kokonaispinta-ala on noin 330 hehtaaria. Hankealueelle suunnitellaan enintään 3–4 tuulivoimalaa, joiden yksikköteho olisi 9 MW. Tuulivoimaloiden kokonaisteho olisi 27–36 MW. Voimaloiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä.
Kihniön kunta on laatinut kaavoitussopimuksen tuulivoimapuiston osayleiskaavan laatimisesta Närhinnevan tuulipuisto Oy:n kanssa., joka toimii hankkeesta vastaavana.
Närhinnevan tuulipuisto Oy on pyytänyt Pirkanmaan ELY-keskukselta ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain 252/2017 13 §:n nojalla arvioimaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) soveltamistarvetta Närhinkankaan tuulivoimahankkeeseen. Liite 2 Lausuntopyyntö Liite 3 Tuulipuiston asiakirjaliitteet
Kihniön kunta lausuu Närhinkankaan tuulivoimahankkeen YVA-tarveharkintapyyntöön liittyen seuraavaa:
Kihniön kuntastrategiassa 2022–2030 energiainvestoinnit on tunnistettu tuovan kunnalle merkittävästi tuloja ja luovan yrittämiselle erilaisia mahdollisuuksia. Energiainvestoinnit voivat luoda jatkoinvestointeja ja kunta voi olla myötävaikuttamassa energiaklustereiden syntymiseen. Energiainvestointien katsotaan tukevan kunnan tunnettuutta, taloutta ja imagoa. Strategiassa määritellyissä toimenpiteissä kunta on sitoutunut:
Energiainvestointien merkittävyys kunnan tulevaisuudelle on merkittävä ja kiistaton. Kunta strategiansa mukaisesti edistää kaikkia alueensa energiahankkeita, kuitenkin niin, että maankäytöllisissä ratkaisuissa huomioidaan mahdollisimman hyvin ympäristö ja asuminen.
Kihniön kunnan tahtotila on edistää Närhinkankaan tuulivoimahanketta. Kihniön kunta toimii hankealueen kaavaviranomaisena ja katsoo, että oikeusvaikutteisen osayleiskaavaprosessin myötä kaavaratkaisun vaikutukset sekä yleinen hyväksyttävyys tulevat selvityksi kaavoittajan ja osallisten vuorovaikutusprosessissa.
Kihniön kunta tuo esiin vastaanottaneensa 25.8.2023 Närhinnevan tuulivoimahanketta vastustavan kansalaisadressin, jonka on allekirjoittanut 61 henkilöä. Vastustusta on perusteltu mm. luonnonsuojelun, luonnon moninaisuuden ja luonnon virkistyskäyttöarvojen heikentymisellä sekä melu-, välke- ja maisemahaitoilla.
Koska Närhinkanaan hankkeella on sekä hankealueen että sähkönsiirron vuoksi vaikutuksia ympäristöön ja asumiseen vaikutusalueella ja sen läheisyydessä, sekä yhteisvaikutuksia lähialueen muiden hankkeiden kanssa, Kihniön kunta katsoo hankkeen ympäristövaikutusten riittävän laaja-alaisen tarkastelun toteutuvan parhaiten, mikäli hankkeelle laaditaan ympäristövaikutusten arviointi.
Närhikankaan mahdollisen YVA:n laadinnan myötä Kihniön kunta edellyttää yhteisviranomaiselta ohjaavaa otetta hankkeiden yhteisvaikutusten arvioinnissa sekä hankealueiden ja voimaloiden lukumäärän ja sähkönsiirtoreittien optimoinnissa.
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Oheismateriaalina toteumavertailu
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 30.4.2024
Liite 4. Asemapiirros Liite 5. Kaavakartta
Kunnanhallitus hyväksyy poikkeuksen myöntämisen teknisen lautakunnan esittämin perustein.
Poikkeamislupaa vastaava rakennuslupa tule hakea rakennusvalvontaviranomaiselta vuoden kuluessa siitä, kun kunnanhallituksen päätös on saanut lainvoiman. Rakennuslupahakemukseen on liitettävä kunnanhallituksen poikkeamispäätös.
Liite 6 Asemapiirros Liite 7 Kaavakartta
Kunnanhallitus hyväksyy poikkeuksen myöntämisen teknisen lautakunnan esittämin perustein.
Rakentamisessa tulee noudattaa ajantasaisen jätevesiasetuksen määräyksiä ja asetuksia. Poikkeamislupapäätös on voimassa 1 vuoden, jonka aikana poikkeamislupaa vastaava rakennuslupa tulee laittaa vireille. Poikkeamislupapäätös on liitettävä rakennuslupahakemukseen
Kunnanhallitus päättää asettaa Kihniön kunnan omistamat kiinteistöt myyntiin esittelyosan mukaisesti.
Kunnanhallitus valtuuttaa tarvittaessa teknisen johtajan allekirjoittamaan toimeksianto-sopimuksen kiinteistövälittäjän kanssa, ellei kauppaa toteuteta omana toimintana.
Asunto ja kiinteistöt myydään siinä kunnossa, kun ne myyntihetkellä ovat.
Myynnissä tulee noudattaa erityistä tarkkuutta ja huolellisuutta sekä turvata myyjän edut.
Kuntalain 110 §:n 5 momentin mukaan kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Tekninen lautakunta on esittänyt seuraavat muutokset kuluvan vuoden investointeihin:
Investoinnit Kiinteistöt | TA 2024 | muutos | TA+Muutos 2024 |
Investointimeno | |||
Koivikon rivitalot | -120.000 | +120.000 | 0 |
Veteraanitalot | -10.000 | +10.000 | 0 |
Yhtenäiskoulu | -10.000 | -20.000 | -30.000 |
Kunnanvirastot | -20.000 | +20.000 | 0 |
Paloasema | -20.000 | -80.000 | -100.000 |
Terveys- ja palvelukeskus | -40.000 | +10.000 | -30.000 |
Muut investoinnit | -179.400 | 0 | -179.400 |
Yht. | -399.400 | +60.000 | -339.400 |
Investointitulo | |||
Koivikon rivitalo | +125.000 | -125.000 | 0 |
Pyhäniemen vierasvenelaituri | 0 | +16.000 | +16.000 |
Muut investointulot | +5.400 | 0 | +5.400 |
Yht. | +130.400 | -103.600 | +21.400 |
Netto investoinnit | -269.000 | 318.000 |
TA2024 mukaiset investointimenot ovat 399 400 euroa (netto -269 000 euroa). Päivitetyn suunnitelman mukaiset investointimenot ovat 339 400 euroa (netto -318.000 €).
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että esitettyihin investointeihin tehdään seuraavat muutokset:
Investointiohjelmasta poistetaan varaukset:
Muutokset Investointituloihin
Muutokset investointimenoihin
Kihniön kuntaan on perustettu talouden sopeuttamisen työryhmä, joka on työskennellyt sopeuttamisohjelman parissa tiiviisti kevään aikana. Lautakunnat ovat antaneet säästöehdotuksia omalta toimialaltaan. Säästöjä käsiteltiin valtuustoseminaarissa 20.5.2024, jonka pohjalta esitys tehdään. Talouden sopeuttamisen työryhmä asetti säästötavoitteeksi 500.000 euroa vuodelle 2025. Tämä on tarkoitus saavuttaa käyttötalousmenoja vähentämällä ja verotuksellisin keinoin. Säästötavoitteita jatketaan edelleen vuoden 2025 jälkeen. Vuodelle 2024 tehdään myös sopeuttamistoimenpiteitä.
Kihniön kunnanvaltuusto on hyväksynyt talouden tasapainottamisperiaatteita Kvalt 11.11.2020 ja edelleen vuosittain talousarvion yhteydessä. Näistä linjatuista talouteen vaikuttavista kohteista pidetään edelleen ohjelmassa:
Tulo- ja kiinteistöverojen korotukset
Kuntatalousohjelman mukaan tulevina vuosina on korotuspainetta veroprosentteihin. Veroprosentit tarkastellaan vuosittain. Kiinteistöverotuksessa on pyritty kulkemaan maakunnallisella keskitasolla. Mainittakoon, että tulovero 8,90 on 0,65 % maakunnan keskiarvon yläpuolella ja kiinteistöverot ovat maakunnan keskitason välittömässä läheisyydessä. Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti vuonna 2024 on 7,46 ja Pirkanmaalla se on 8,25 %. 0,5 % korotus tuo noin 131.000 euroa lisää verotuloja ja 1 % korotus 261.000 euroa.
Koillis-Satakunnan Sähkö Oy:n osakkeet
Koillis-Satakunnan Sähkö Oy:n osakkeiden (osan) myynnin selvittäminen. Kihniön kunta omistaa 1.620 kappaletta yhtiön osaketta. Osakkeiden myynnin markkinahintaan on estänyt yhtiön alkuperäinen yhtiöjärjestys vuodelta 1948 sillä perusteella, että yhtiötä omistava suurin taho ei ole ollut halukas tähän asti muuttamaan sitä nykylainsäädäntöä vastaavaksi. Asian käsittely jatkuu. Osakkeiden markkina –arvo on noin 2 miljoonaa euroa.
Lautakuntien sopeuttamisohjelma 2024-2026
Lautakuntien sopeuttamisohjelma erillisenä liitteenä.
Kunnanhallitus hyväksyy talouden sopeuttamisohjelman ja esittää sitä edelleen kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.
Kihniön konttorin toiminta päättyy 31.8.2024. Muutoksen taustalla on asiointikäyttäytymisen muutos. Asiointi konttorikanavassa on jatkuvasti vähentynyt, eikä mikään viittaa kehityksen suunnan muuttumiseen. Suurin osa kaikista asiakaskohtaamisista hoidetaan puhelimessa tai verkon välityksellä.
-OP Ylä-Pirkanmaan hallitus on päättänyt sulkea elokuun lopussa Kihniön konttorin. Pankissa on jo pidemmän aikaa seurattu hyvin tarkasti asiointikäyttäytymisen muutosta, ja päätös konttorin lakkauttamisesta on tehty perusteellisen harkinnan pohjalta, kertoo toimitusjohtaja Leena Selkee.
Konttorin sulkemisella ei ole vaikutusta pankin henkilöstömäärään. Nykyinen henkilöstö palvelee asiakkaita jatkossa muissa OP Ylä-Pirkanmaan konttoreissa.
-Muutoksella vastataan lisääntyneeseen asiantuntijapalveluiden kysyntään. Palvelua tarjotaan kattavina asiantuntijapalveluina ajanvarauksella sekä etäneuvotteluna että konttoreilla Virroilla ja Ruovedellä.
Konttorin sulkeminen ei pääsääntöisesti edellytä asiakkailta toimenpiteitä. Esimerkiksi tili- ja lainanumerot säilyvät ennallaan. Eniten muutos koskettaa niitä asiakkaita, jotka ovat asioineet Kihniön konttorin kassapalvelussa säännöllisesti.
"Kohtaamme nämä asiakkaamme kesän aikana, ja autamme heitä löytämään heille sopivan tavan hoitaa pankkiasioita myös jatkossa. Laskujen maksamisen voi hoitaa helpoiten suoramaksuna, e-laskuna tai maksukuoripalvelun kautta. Maksupalvelukuorissa on valmiiksi maksettu postimaksu, ja ne voi jättää lähimpään postilaatikkoon. Pankkiasiat voi hoitaa kätevästi myös verkko- ja mobiilipalvelussa. Päivittäiset ostokset voi maksaa pankki- ja luottokorteilla", tiedotteessa kerrotaan.
Pankilla on myös syksyllä tarkoitus järjestää säännöllinen asiointikyyti Kihniöltä Virroille tätä palvelua tarvitseville.
Kunnanhallitus keskustelee asiasta ja tekee tarvittavat päätökset.
Kunnanhallitus pitää tilannetta erittäin valitettavana ja ohjeistaa kunnanjohtajaa selvittämään muita vaihtoehtoja pankkipalveluiden jatkumiseksi.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
3 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja § 4
Talous- ja hallintojohtaja §
Talouspäällikkö § -
Pöytäkirjat:
Tekninen lautakunta 22.5.2024
§ 33 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 34 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 35 Poikkeamishakemus / vapaa-ajan asuinrakennus
§ 36 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-407-9-91
§ 37 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-407-9-135
§ 38 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-401-2-36
§ 39 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-403-1-84
§ 40 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-401-6-5
§ 41 Määräys järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymiseksi / kiinteistö RN:o 250-403-22-40
§ 42 Talouden toteuma 1. - 31.3.2024
§ 43 Määrärahamuutokset vuoden 2024 investointeihin
§ 44 Asuntolainoitettujen ja vapaarahoitteisten asuntojen vuokrien tarkistus
§ 45 Yksityisteiden kunnossapitoavustukset 2024
§ 46 Kihniön kunnan kiinteistöjen ja asunto-osakkeen myynti
§ 47 Pyhäniemen karavaanialueen raivaus
§ 48 Siisteyskatselmus 2024
§ 49 Ajankohtaisasiat
§ 50 Poikkeamishakemus / Vapaa-ajan asunnon laajennus
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.