Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 4.11.2019 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 5.11.2019 |
Allekirjoittajan nimi | Elina Kortesmaa |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Todettiin kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi ja merkittiin osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa ovat Heikki Mäkinen ja Marjo Niemi. Pöytäkirja tarkastetaan 4.11.19 ja pidetään nähtävänä 5.11.2019 kunnanvirastossa klo 12-15 ja kunnan tietoverkossa 5.11.2019.
Kunnanhallitus käy asiasta keskustelun.
Liitteenä 1. Aiesopimus Liite 2. Läntisen alueen resurssilaskelma
Kunnahallitus päättää, että:
Lisäksi kunnanhallitus toteaa, että saatavilla olevilla tiedoilla ei voida saada yksityiskohtaista käsitystä työllisyyskokeilua säätelevän erillislainsäädännön sisällöstä tai valtiolta kunnan työnjohtoon siirtyvästä henkilöstöresurssista. Koska kyse on kunnan lakisääteisten tehtävien kasvattamisesta ja asian sekä periaatteellinen että käytännöllinen merkitys on suuri, asiassa on edellytettävä riittävien vaikutusmahdollisuuksien turvaamista kokeiluun hakeneille kunnille sekä lakia että siihen liittyviä teknisiä määrittelyjä ja laskentaperusteita valmisteltaessa. Kokeilun resursoinnin sekä ELY-keskusten kanssa tehtävän hankintayhteistyön periaatteet on oltava määriteltyinä riittävällä tarkkuudella ennen lakiehdotuksen lausuntomenettelyä.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Satu Kuusela on pyytänyt 28.10.19 saapuneella kirjeellä eroa teknisen lautakunnan jäsenyydestä työkiireisiin vedoten.
Kuntalain 70 § mukaan luottamustoimesta voi erota pätevästä syystä. Eron myöntämisestä päättää luottamushenkilön valinnut toimielin.
Liite 3 eronpyyntö (ei julkaista verkossa)
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että Satu Kuuselalle myönnetään ero teknisen lautakunnan jäsenyydestä ja hänen tilalleen valitaan uusi jäsen jäljellä olevaksi toimikaudeksi.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Teknisen johtajan virka on ollut avoimena. Määräaikaan 28.10.2019 klo 15 menessä saapui neljä hakemusta. Hakemuksen jättivät:
Hakemusasiakirjat nähtävänä kokouksessa. Kaikki hakijat täyttivät koulutusvaatimuksen.
Oheisena yhteenveto hakijoista
Kunnanhallitus päättää jatkaa hakuaikaa 28.11.2019 saakka. Aikaisemmat hakemukset otetaan huomioon.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kuntalain 111 §:n mukaan valtuuston on viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista. Kunnan tulee ilmoittaa verohallitukselle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä tuloveroprosentin suuruus neljännesprosenttiyksikön tarkkuudella.
Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti vuonna 2018 on 19,86 ja Pirkanmaalla se on 20,38 %.
Kihniön tuloveroprosenttia vuodelle 2006 korotettiin 18,75 %:sta 19,25 %:iin, jonka mukaisena se pysyi vuoden 2007. Vuodelle 2008 sitä jälleen korotettiin 0,50 prosenttiyksikköä ja vuodelle 2014 tuloveroprosentiksi määrättiin 20,50. Vuodelle 2015 tuloveroprosentti nostettiin 21,50 %:iin.
Tänä vuonna Kihniön kunnan tuloveroja arvioidaan kertyvän noin 290.000 euroa vähemmän kuin talousarviossa on ennakoitu. Ensi vuodelle ennustetaan hieman parempaa verokertymää.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että Kihniön kunnan tuloveroprosentiksi vuodelle 2020 määrätään 21,50 %.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan valtuusto määrää kiinteistöveroprosentin suuruuden vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tulovero-prosentin. Kiinteistövero on kiinteistön arvon perusteella suoritettava vero, jonka kiinteistön kotikunta saa kokonaisuudessaan.
Kiinteistöveroprosenttien ala- ja ylärajojen vaihteluvälit vuodelle 2020 ovat seuraavat:
1.Yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93 – 2,00
2.Vakituisten asuinrakennusten veroprosentti 0,41 – 1,00
3.Muiden asuinrakennusten veroprosentti 0,93 – 2,00
4.Yleishyödylliset yhteisöt 0,00 – 2,00
Kunnalla on mahdollisuus periä rakentamattomista tonteista korotettua veroa, jonka suuruus on 2,00 – 6,00 %. Tämän veron periminen edellyttää rakenta-mattomalta rakennuspaikalta tiettyjä perusvaatimuksia, jotta veroa voidaan periä. Kunta voi määrätä myös voimalaitosrakennuksille veroprosentin, jonka suuruus on enintään 3,10 %.
Vuoden 2019 kiinteistöveroprosentit ovat olleet seuraavat (koko maan ja Pirkanmaan luvut ovat keskiarvoja):
Verolaji | Kihniö | Pirkanmaa | Koko maa |
Yleinen kiinteistöveroprosentti | 1,10 | 1,15 | 1,07 |
Vakituisten asuntojen veroprosentti | 0,55 | 0,57 | 0,50 |
Muiden asuinrakennusten veroprosentti | 1,10 | 1,11 | 1,17 |
Yleishyödylliset yhteistöt veroprosentti | 0,44 |
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että vuodelle 2020 vahvistetaan seuraavat kiinteistöveroprosentit:
1. yleinen 1,10
2. vakituiset asuinrakennukset 0,55
3. muut asuinrakennukset 1,10
4. yleishyödylliset yhteisöt 0,44
5. voimalaitokset 2,85
Lisäksi kunnanhallitus esittää valtuustolle, että rakentamattomalle rakennuspaikalle ei määrätä erillistä veroa.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Parkanon tietohallintojohtaja Timo Lehtinen esitteli It-asioiden yhteistyömahdollisuuksia.