Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 9.9.2019 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 10.9.2019 |
Allekirjoittajan nimi | Päivi Shemeikka |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa ovat Heikki Mäkinen ja Mika Shemeikka. Pöytäkirja tarkastetaan 9.9.19 ja pidetään nähtävänä 10.9.2019 kunnanvirastossa klo 12-15 ja kunnan tietoverkossa 10.9.2019.-
Kehitysparkista kokoukseen saapuu katsausta esittelemään yritysneuvoja Jari Pihlajamäki sekä kehityskoordinaattori Anniina Leppihalme.
Liitteenä 1 katsaus Kehitys-Parkin toiminnasta vuodelta 2018.
Kunnanhallitus merkitsee katsauksen tiedoksi saaduksi.
Yritysneuvoja Jari Pihlajamäki sekä kehityskoordinaattori Anniina Leppihalme esittelemässä asiaa klo 17.00-17.35.
Terveydenhuoltolain 12 § mukaan: ”Kunnan on seurattava asukkaidensa terveyttä ja hyvinvointia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä väestöryhmittäin sekä kunnan palveluissa toteutettuja toimenpiteitä, joilla vastataan kuntalaisten hyvinvointitarpeisiin. Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutuneista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain, minkä lisäksi valtuustolle on kerran valtuustokaudessa valmisteltava laajempi hyvinvointikertomus.”
Laaja hyvinvointikertomus on laadittu ja hyväksytty toukokuussa 2017 ja on nähtävillä kunnan nettisivuilla kohdassa hyvinvointi. Asetettuja painopisteitä ja mittareita voidaan lisätä tarpeen vaatiessa hyvinvointitilanteeseen nähden. Hyvinvoinnin painopisteiksi vuosille 2017-2020 on asetettu Kihniössä seuraavat painopisteet:
1. Terveellisten elintapojen edistäminen
2. Hyvä arki kaikille
3. Perheiden hyvinvoinnin tukeminen
Kunnan on suunnittelussaan asetettava paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin perustuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet, määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet ja käytettävä näiden perustana kuntakohtaisia hyvinvointi- ja terveysosoittimia. Tietoa kuntalaisten hyvinvoinnin tilanteesta haetaan erilaisista tilastoista kuten esimerkiksi Sotkanet, Hyvinvointikompassi, TEA-viisari ja kouluterveyskyselyt. Kunnan on nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuuahot. Kunnan eri toimialojen on tehtävä yhteistyötä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Lisäksi kunnan on tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa toimivien julkisten tahojen sekä yksityisten ja yleishyödyllisten tahojen kanssa.
Kihniön kunnassa toimii poikkihallinnollinen hyvinvointiryhmä, johon voidaan tarvittaessa kutsua asiantuntijoita eri toimialoilta. Hyvinvointikoordinaattori Anne Perälä esittelee kunnanhallitukselle hyvinvointitilannetta.
Hyvinvointiraportti toimiteaan sähköpostilla hallituksen jäsenille.
Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että se merkitsee liitteenä 2 olevan hyvinvointiraportin 2018 ja hyvinvointisuunnitelman 2019 tiedoksi.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Asiantuntijana hyvinvointikoordinaattori Anne Perälä tämän asian aikana klo 17.35-18.05
Kuntalain 110§ (10.4.2015/410) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Sen hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnittelukausi).
Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kuntien tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan taloussuunnitelmassa tulee päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna jaksona katetaan.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnantavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto-tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi ja rahoitusosa.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Verot ja valtionosuudet
Verotulojen ja valtionosuuksien budjetoinnissa käytetään Kuntaliiton ja vero- hallinnon ennusteita. Verotuloja ennustetaan kertyväksi 6.075 € (5.778.350 TP2018). Valtionosuudeksi ennustetaan 6.988.998 €. Suunnitelma ei sisällä veronkorotuksia.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnantavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintojen vuosimuutos oli heinkuussa 0,8 prosenttia edellisen vuoden heinäkuuhun nähden. Tätä ei kuitenkaan huomioida lisäyksenä talousarviossa vaan tasona on korkeintaan 0 korotus, muissa menokohdissa kuin henkilöstömenoissa (sisältää sisäiset menot). Raamista vähennetään kuluvan vuoden kertaluonteiset menot.
Mikäli hallintokunta esittää merkittävää lisäystä menomäärärahoihin, tulee esitys perustella huolellisesti.
Tulot tulee budjetoida realistisesti. Indeksikorotukset huomioidaan vuoden 2020 alusta alkaen. Hallintokunnat tarkastavat maksunsa ja taksansa syksyllä 2019. Mahdolliset muutokset vuoden 2020 alusta alkaen.
Henkilöstömenot
Nykyinen kunta-alan virka- ja työehtosopimus ja OVTES ovat voimassa 31.3.2020 saakka. Uusista palakakorotuksista ei ole tässä vaiheessa tietoa.
Kilpailukykysopimukseen sisältynyt lomarahojen leikkaus päättyy ja niin ikään siihen liittyvä valtionosuuden vähennys päättyy vuoteen 2019. Tämä tulee huomioida henkilöstömenoissa. Henkilöstömenojen arvioinnissa käytetään kertoimena 1,5.
Hallintokunnat laskevat palkkauskustannukset vakanssikohtaisesti. Eläkemenoperusteisen maksun arviointikerroin on 1,04. Taloushallinto määrittää jako-osuudet hallintokunnille. Palkan sivukuluprosentit asetetaan budjetointipohjaan taloushallinnon toimesta. Talousarvio tehdään sähköisesti talousohjelmaan. Talouspäällikkö ilmoittaa, koska pohja on valmis.
Sivistyslautakunta huomioi palveluverkkoselvityksessä mainitut säästöt. Oheisena sivistyksen suunnitelma.
Sisäiset veloitukset
Hallintokuntien väliset sisäiset veloitukset tehdään nettohinnoin. Sisäiset veloitukset tarkistetaan ennen talousarvion laatimista. Mikäli kustannustasossa tapahtuu olennaisia muutoksia talousarviovuoden aikana, tullaan sisäisiä veloituksia oikaisemaan loppuvuodesta tarpeen mukaan. Hallintokunnan tulee ilmoittaa sisäiset veloitukset myös toiselle hallintokunnalle. Ne on budjetoitava (sisäisenä tuloina ja menoina) täsmälleen ilmoitetun mukaisesti. Tekninen lautakunta tekee budjettiehdotuksensa lokakuun alkuun mennessä ja jakaa tiedon sisäisistä kuluista muille hallintokunnille.
Tavoitteet ja seurantamittarit
Kuntalaki edellyttää kunnan toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta.
Valtuuston ja kunnan muiden toimielinten on talousarviossa ja -suunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet. Toiminnallinen tavoite liittyy nimensä mukaisesti toimintaprosessin ohjaamiseen ja taloudellisilla tavoitteilla ohjataan kunnan tulo- ja pääomarahoitusta sekä resurssien jakoa. Kuntastrategia ohjaa tavoitteiden asettamista.
Tavoitteet on pyrittävä asettamaan siten, että ne kattavat tehtäväalueen perustehtävät ja ovat toteutettavissa niihin osoitetuilla voimavaroilla. Tavoitteiden seuraamiseen asetetaan mittareita.
Alijäämän kattaminen
Kuntalain mukaan kunnan taseessa olevat alijäämät tulee kattaa vuoden 2020 tilinpäätökseen mennessä. Alijäämän kattamiseksi etsitään edelleen keinoja.
Investoinnit
Lautakunnat tekevät ehdotuksen hallinnonalansa investoinneista. Investoinniksi merkitään yli 10.000 euron hankinnat. Investoinnit käydään läpi ennen kunnahallituksen esitystä.
Aikataulu
Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion 2020 laadintaohjeen esittelytekstin mukaisesti.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Tekninen johtaja Satu Alajärvi on 27.8.2019 jättänyt työnantajalle irtisanoutumisilmoituksen siten, että virkasuhde päättyy 30.9.2019.
Työehtosopimuksen5 §:n 2. mom. mukaan viranhaltijan irtisanoessa virkasuhteensa irtisanomisaika on vähintään 14 päivää, jos palvelusuhde on jatkunut enintään viisi vuotta. Mainittakoon, että Alajärven palvelussuhde ei ole kestänyt viittä vuotta.
Kunnanjohtaja on neuvotellut sekä konetekniikan insinööri -toimistosihteeri Johanna Kujansuun sekä nykyisen teknisen johtaja Satu Alajärven kanssa teknisen toimen johtamisesta ja siihen liittyvistä keskeisimmistä eteenpäin vietävistä asioista vuoden 2019 loppupuolella. Neuvottelun tuloksena Johanna Kujansuu oli myöntyväinen hoitamaan teknisen johtajan avointa virkaa siihen saakka, kunnes teknisen johtajan aukijulistettavaan virkaan valittu henkilö ottaa viran vastaan.
Lisäksi mainittakoon, että Johanna Kujansuu on useaan otteeseen toiminut teknisen johtajan väliaikaisena viranhaltijana.
Palkkauksen vahvistaa henkilöstöjaosto. Palkkaus noudattaa virassa olevan teknisen johtajan tehtäväkohtaista palkkaa.
Kunnanhallitus päättää:
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kihniön kunta on reklamoinut kahdesti sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistoiminta-alueen vastuukunta Parknolle ja Kolmostien terveys Oy:lle Kolmostien terveyden yksipuolisesti ilmoittamaa vuodeosaston lakkautuspäätöstä vastaan. Reklamaatiossa vaadittiin olla panematta ilmoitusta täytäntöön ennen kuin neuvottelut asiasta on käyty. Palveluntuottajan taholta on kuitenkin ilmoitettu, että lakkautuspäätös astuu voimaan alkuperäisen ilmoituksen mukaisesti 30.9.2019 ja neuvottelut henkilöstön siirrosta on jo käyty.
Kihniön kunnalla on sote- palvelusopimus suoraan Parkanon kaupungin kanssa ( ei palveluntuottaja Kolmostien terveyden kanssa). Parkano on myös vastuukuntana sote- palveluiden järjestämisvastuussa, millä on jonkinlainen merkitys myös kuntalain osalta. Palvelunkuvaukset ovat Kihniön palvelusopimuksen liitteenä, missä vuodeosaston toiminta kiistattomasti mainitaan. Sopimukset ovat siis hyväksytty sekä Kihniön että Parkanon valtuustoissa yhtäpitävästi.Toimintatapojen ohella ihmetystä herättää myös oikeudellinen asetelma: Voiko siis palveluntuottajana toimiva Pihlajalinna vetoinen Kolmostien Terveys mennä yksipuolisesti ilmoittelemaan, että jokin palvelu kunnassa päättyy ilman, että sillä on sopimusta Kihniön kunnan kanssa. Toisin sanoen onko palveluntuottajan asema niin vahva, että se voi kävellä Kihniön kunnanvaltuuston ja Parkanon kaupunginvaltuuston päätöksen yli ja sivuuttaa näiden tahtotila (maksajien tahtotila).
Kolmostien Terveys Oy lähetti vastauksen Kihniön kunnan reklamaatioon 4.9.2019. Parkanon kaupunki yhtyy Kolmostien Terveys Oy:n näkemyksen mukaan reklamaatioon. Liite 3. Parkanon kaupunki ei ole vastannut reklamaatioon.
Kihniö on käynyt asiasta neuvottelun Parkanon kaupungin kanssa 14.8.2019 ilman tuloksia. Kihniö on myös neuvotellut asiasta Kolmostien Terveyden uuden johdon kanssa 28.8.2019 ja neuvottelut jatkuvat.
Kunnanhallitukselle esitetään tiedoksi Kihniön laajennetun ohjausryhmän ja Kolmostien Terveys Oy:n välinen neuvottelumuistio 28.8.2019.
Kunnanhallitus keskustelee sote- palvelusopimuksen toteutumisesta, harkitsee jatkotoimenpiteitä ja merkitsee tästä käydyn keskustelun tiedokseen.
Kunnanhallitus keskusteli sote- palvelusopimuksen toteutumisesta. Hannu Koivistoinen, Nina Niemenmaa, Marjo Niemi ja Leila Pusa ilmoittivat esteellisyytensä asiassa (hallintolaki 28.1 § kohta 4). Puheenjohtajana tämän asian ajan toimi Severi Ala-Katara (varajäsen tämän asian ajan). Kunnanhallitus antaa kunnanjohtajalle oikeuden käyttää lakipalveluja asiassa. Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi Kihniön laajennetun ohjausryhmän ja Kolmostien Terveys Oy:n välisen neuvottelumuistion ajalta 28.8.2019.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
5 kiinteistönluovutusilmoitusta
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja § 16
Talous- ja hallintojohtaja §
Talouspäällikkö §
Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat:
Perusturvalautakunta yta 22.8.2019
Nuorisovaltuusto 2.9.2019
Tarkastuslautakunta 28.8.2019
Saapuneet kirjeet:
Kolmostien Terveys Oy:n vastine reklamaatioon
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tietoonsa saatetuksi. Viranhaltijapäätösten ja lautakuntien pöytäkirjojen osalta kunnanhallitus päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan. Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.