Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 29.1.2025 |
Paikka | Kihniön kunnan tietoverkko |
---|---|
Aika | 30.01.2025 |
Allekirjoittajan nimi | Henna Romppainen |
Allekirjoittajan titteli | Tekninen johtaja |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin kokoukseen osallistujat.
Pykälä 19 hyväksyttiin käsiteltäväksi.
Ympäristötarkastaja Taru Luomajärvi oli kokouksessa asiantuntijana pykälissä 3-9.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Antti Kivioja ja Mika Korkiakoski. Pöytäkirja tarkastetaan 29.1.2025 ja pidetään nähtävänä 30.1.2025 kunnan tietoverkossa.
Jätelain (646/2011) ja kunnallisten jätehuoltomääräysten mukaan jokaisen vakinaisen ja vapaa-ajan asuinkiinteistön on oltava kunnan järjestämän jätehuollon piirissä. Kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen liitytään omalla jäteastialla tai lähikiinteistöjen kanssa yhteisellä jäteastialla eli kimppa-astialla. Vapaa-ajanasunnoilla on mahdollisuus viedä jätteet myös aluekeräyspisteeseen tai jäteasemalle. Kaikissa vaihtoehdoissa liittymisestä sovitaan Lakeuden Etappi Oy:n kanssa.
Poikkeamista liittymisestä voi hakea, mikäli asuinrakennus on perustelluista syistä täysin käyttämätön tai tyhjillään. Poikkeamisen liittymisestä käsittelee jätehuoltoviranomainen, jona toimii Lakeuden jätelautakunta. Mahdollisista pakkotoimista liittymisen osalta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Kihniön tekninen lautakunta määräsi 21.8.2024 § 59 kiinteistön omistajan liittämään kiinteistönsä RN:o 250-401-24-2 kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tekemällä sopimuksen Lakeuden Etapin kanssa. Määräystä oli noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta (JL 139 §). Päävelvoitteen tehosteeksi asetettiin juokseva uhkasakko, jonka peruserän suuruus on 1000 € noudattamatonta päävelvoitetta kohden ja lisäerän 200 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
Jätehuoltoviranomaiselta 25.11.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistö RN:o 250-401-24-2 on liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen. Päävelvoite on määräaikaan mennessä täytetty, joten uhkasakkomenettely raukeaa.
Kihniön tekninen lautakunta on Kihniön kunnan ympäristönsuojeluviran-omainen ja siten toimivaltainen päättämään jätelain mukaisten määräysten antamisesta sekä uhkasakon asettamisesta.
Valmistelija: ympäristötarkastaja Elsi Hietaranta
Tekninen lautakunta päättää todeta, että kiinteistön RN:o 250-401-24-2 jätehuolto on kunnossa ja uhkasakkomenettely raukeaa.
Päätöksen perustelut
Kiinteistönhaltija on velvollinen liittämään kiinteistönsä järjestettyyn jätteen kuljetukseen. Jätehuoltoviranomaiselta 25.11.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistön on liittynyt jätehuoltoon. Jätelain 126 §:n nojalla annettua määräystä liittää kiinteistö jätehuoltoon on noudatettu, joten uhkasakkomenettely raukeaa.
Sovelletut oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011) §:t 2, 13, 24, 28-30, 35, 36, 41, 122, 126, 129, 137, 139 ja 144
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1, 4-9, 18-20, 22-24 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Lakeuden jätelautakunnan jätehuoltomääräykset (voimassa 1.11.2022 alkaen) 4, 8 §
Kihniön ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaksa (voimassa 1.5.2022 alkaen)
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voi hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.Jätelain (646/2011) ja kunnallisten jätehuoltomääräysten mukaan jokaisen vakinaisen ja vapaa-ajan asuinkiinteistön on oltava kunnan järjestämän jätehuollon piirissä. Kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen liitytään omalla jäteastialla tai lähikiinteistöjen kanssa yhteisellä jäteastialla eli kimppa-astialla. Vapaa-ajanasunnoilla on mahdollisuus viedä jätteet myös aluekeräyspisteeseen tai jäteasemalle. Kaikissa vaihtoehdoissa liittymisestä sovitaan Lakeuden Etappi Oy:n kanssa.
Poikkeamista liittymisestä voi hakea, mikäli asuinrakennus on perustelluista syistä täysin käyttämätön tai tyhjillään. Poikkeamisen liittymisestä käsittelee jätehuoltoviranomainen, jona toimii Lakeuden jätelautakunta. Mahdollisista pakkotoimista liittymisen osalta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Kihniön tekninen lautakunta määräsi 21.8.2024 § 60 kiinteistön omistajan liittämään kiinteistönsä RN:o 250-405-19-2 kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tekemällä sopimuksen Lakeuden Etapin kanssa. Määräystä oli noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta (JL 139 §). Päävelvoitteen tehosteeksi asetettiin juokseva uhkasakko, jonka peruserän suuruus on 1000 € noudattamatonta päävelvoitetta kohden ja lisäerän 200 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
Jätehuoltoviranomaiselta 21.11.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistö RN:o 250-405-19-2 on liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen. Päävelvoite on määräaikaan mennessä täytetty, joten uhkasakkomenettely raukeaa.
Kihniön tekninen lautakunta on Kihniön kunnan ympäristönsuojeluviran-omainen ja siten toimivaltainen päättämään jätelain mukaisten määräysten antamisesta sekä uhkasakon asettamisesta.
Valmistelija: ympäristötarkastaja Elsi Hietaranta
Tekninen lautakunta päättää todeta, että kiinteistön RN:o 250-405-19-2 jätehuolto on kunnossa ja uhkasakkomenettely raukeaa.
Päätöksen perustelut
Kiinteistönhaltija on velvollinen liittämään kiinteistönsä järjestettyyn jätteen kuljetukseen. Jätehuoltoviranomaiselta 21.11.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistön on liittynyt jätehuoltoon. Jätelain 126 §:n nojalla annettua määräystä liittää kiinteistö jätehuoltoon on noudatettu, joten uhkasakkomenettely raukeaa.
Sovelletut oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011) §:t 2, 13, 24, 28-30, 35, 36, 41, 122, 126, 129, 137, 139 ja 144
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1, 4-9, 18-20, 22-24 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Lakeuden jätelautakunnan jätehuoltomääräykset (voimassa 1.11.2022 alkaen) 4, 8 §
Kihniön ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaksa (voimassa 1.5.2022 alkaen)
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voi hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Jätelain (646/2011) ja kunnallisten jätehuoltomääräysten mukaan jokaisen vakinaisen ja vapaa-ajan asuinkiinteistön on oltava kunnan järjestämän jätehuollon piirissä. Kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen liitytään omalla jäteastialla tai lähikiinteistöjen kanssa yhteisellä jäteastialla eli kimppa-astialla. Vapaa-ajanasunnoilla on mahdollisuus viedä jätteet myös aluekeräyspisteeseen tai jäteasemalle. Kaikissa vaihtoehdoissa liittymisestä sovitaan Lakeuden Etappi Oy:n kanssa.
Poikkeamista liittymisestä voi hakea, mikäli asuinrakennus on perustelluista syistä täysin käyttämätön tai tyhjillään. Poikkeamisen liittymisestä käsittelee jätehuoltoviranomainen, jona toimii Lakeuden jätelautakunta. Mahdollisista pakkotoimista liittymisen osalta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.
Ympäristötarkastaja on 4.4.2024 kehottanut kiinteistön RN:o 250-403-71-10 omistajaa liittymään jätteenkuljetukseen. Tämän jälkeen kiinteistölle on 13.11.2021 lähetetty kuulemiskirje, jossa on varattu kiinteistön omistajalle mahdollisuus vastineen antamiseen 30.11.2024 mennessä uhalla, että tämän jälkeen kiinteistö voidaan määrätä liittymään jätteenkuljetukseen uhkasakkomenettelyllä. Kuultava ei ole antanut vastinetta.
Jätehuoltoviranomaiselta 29.4.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistö RN:o 250-403-71-10 ei ole liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen.
Kihniön tekninen lautakunta on Kihniön kunnan ympäristönsuojeluviranomainen ja siten toimivaltainen päättämään jätelain mukaisten määräysten antamisesta sekä uhkasakon asettamisesta.
Valmistelija: vs. ympäristötarkastaja Taru Luomajärvi
Tekninen lautakunta päättää todeta, että kiinteistö RN:o 250-403-71-10 ei ole liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen viranhaltijan kehotuksesta huolimatta eikä ole jättänyt asiassa vastinetta.
Päävelvoite
Kihniön tekninen lautakunta määrää JL 126 §:n nojalla kiinteistön omistajan liittämään kiinteistönsä RN:o 250-403-71-10 kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tekemällä sopimuksen Lakeuden Etapin kanssa. Jäljennös sopimuksesta on toimitettava ympäristönsuojeluviranomaiselle 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Määräystä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta (JL 139 §).
Päätöksen perustelut
Kiinteistönhaltija on velvollinen liittämään kiinteistönsä jätteenkuljetukseen. Koska kehotusta jätehuoltoon liittämisestä ei ole noudatettu, on tarpeen antaa jätelain 126 §:n nojalla määräys jätehuoltoon liittymisestä.
Jätelain (2011/646) 126 §:n 1 momentti ja kohta 1)
Valvontaviranomainen voi:
1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;
Kiinteistön RN:o 250-403-71-10 omistaja on laiminlyönyt viranhaltijan kehotusta liittyä kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen eikä ole jättänyt lautakunnan päätökseen asiassa vastinetta. Jätehuoltoviranomaiselta 29.4.2024 saadun tiedon mukaan kiinteistö ei ole liittynyt kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen.
Jätelain 139 §:n nojalla annettu määräys määräyksen noudattamisesta mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta on perusteltu, jotta jätteen kuljetukseen liittämistä ei enää muutoksenhaulla viivytettäisi. Velvoite on ollut kiinteistön haltijan tiedossa jo vuosia, mutta tarvittaviin toimiin ei ole kehotuksesta ja kuulemisista huolimatta ryhdytty.
Päävelvoitteen tehoste
Kihniön tekninen lautakunta asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon, joka koostuu velvoitteelle asetettavasta peruserästä ja jokaista määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta koskevista lisäeristä. Päävelvoitetta koskevan uhkasakon peruserä on 1000 € noudattamatonta päävelvoitetta kohden ja lisäerä 200 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
Jos päävelvoitetta ei ole noudatettu 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, voi tekninen lautakunta uhkasakkolain 10 §:n mukaisesti tuomita uhkasakon maksettavaksi. Mikäli päävelvoite on määräaikaan mennessä täytetty, raukeaa uhkasakkomenettely.
Perusteet uhkasakolle
Jätelaki (2011/646) 129 §:n 1 momentti
Valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.
Ilmoitusvelvollisuus
Kiinteistön omistaja velvoitetaan ilmoittamaan mahdolliselle uudelle kiinteistönomistajalle kiinteistöön liittyvästä hallintopakkotilanteesta. Lisäksi kiinteistön omistajan on ilmoitettava tekniselle lautakunnalle, mikäli kiinteistön omistaja vaihtuu.
Ympäristönsuojeluviranomainen ilmoittaa Maanmittauslaitokselle uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti kiinteistöä RN:o 250-403-71-10 koskevasta velvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Päätöksestä perittävä maksu
Päätöksenteosta peritään Kihniön kunnan teknisen lautakunnan 26.1.2022 § 6 hyväksymän ympäristönsuojeluviranomaisen taksan (voimaantulo 1.5.2022) mukaisesti 220 euroa. (Jätelain 126 §:n mukaisen rikkomuksen tai sen laiminlyönnin oikaisemiseksi annetun määräyksen antaminen ja valvonta).
Sovelletut oikeusohjeet
Jätelaki (646/2011) §:t 2, 13, 24, 28-30, 35, 36, 41, 122, 126, 129, 137, 139 ja 144
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1, 4-9, 18-20, 22-24 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Lakeuden jätelautakunnan jätehuoltomääräykset (voimassa 1.11.2022 alkaen) 4, 8 §
Kihniön ympäristönsuojeluviranomaisen maksutaksa (voimassa 1.5.2022 alkaen)
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voi hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Hämeenlinnan hallinto-oikeus pyytää Kihniön tekniseltä lautakunnalta vastinetta valitukseen, jonka Alvarin Sora ja Murske Oy on tehnyt Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle Kihniön teknisen lautakunnan päätöksistä 11.9.2024 § 72 ja § 73. Määräaikaa lausunnon antamiselle on annettu 31.1.2025 saakka.
Kyse on Kihniön teknisen lautakunnan päätöksistä 11.9.2024 § 72 ja § 73, joilla on määrätty Alvarin Sora ja Murske Oy maisemoimaan kiinteistö Louhimo RN:o 250-407-3-164 (§ 72) sekä rakentamaan 1,8 metriä korkea teräsverkkoaita kiinteistön Vähämäki RN:o 250-407-3-132 louhosalueen etelä- ja länsirajalle (§ 73). Määräyksen tehosteeksi on asetettu teettämisuhka § 72 ja päävelvoitteen tehosteeksi § 73 on asetettu juokseva uhkasakko.
Ehdotus asiaan annettavasta vastineessa on liitteessä.
Tekninen lautakunta päättää antaa liitteen mukaisen, ympäristötarkastajan valmisteleman vastineen.
Lakeuden jätelautakunta pyytää lausuntoa jätehuoltomääräysten 11 §:n muutoksesta.
Jätehuoltomääräyksiin kohdistuvan esityksen mukaan Kihniön kunnan alueella vakituisessa asumisessa on poistumassa mahdollisuus käyttää aluekeräyspisteitä jätehuollon järjestämiseksi. Poikkeuksen perusteena on ollut tiestön huono kunto ja perusteen katsotaan olevan rauennut.
Jätehuolto voidaan järjestää muun alueen mukaisesti omalla jäteastialla tai yhteisellä jäteastialla lähinaapurin kanssa, jolloin palvelu on lähellä käyttäjää ja palvelu tulee pääsääntöisesti myös edullisemmaksi. Muutos kohdistuu 55 kotitalouteen ja esitetään astuvan voimaan 1.5.2025 alkaen. Nykyiset aluekeräyspisteet jäävät vapaa-ajan asukkaiden käyttöön.
Kihniön kunnan alueella olevat aluejätekeräyksen piirissä olevat kohteet on kartoitettu jäteyhtiön toimesta ja todettu, että 54 kiinteistöllä jäteastia voitaisiin tyhjentää rakennuksen välittömästä läheisyydestä ja yhdessä kohteessa jäteastia tulisi sijoittaa kantavan tien varteen noin 300 m päähän asutusta rakennuksesta.
Vakituisen asunnon aluekeräysmaksu on 19,13 €/kk (sis. alv). Kiinteistöltä noudettavan poltettavan jätteen tyhjennysmaksu esimerkiksi 240 L:n astialla on 8,87 €/kerta. Astia tyhjennetään taajama-alueella vähintään kahden ja haja-asutusalueella vähintään neljän viikon välein. Kuukausikustannus jätehuoltoon liittyjälle on tällöin 8,87-17,74 €(kk.
Lakeuden jätelautakunnalta tai Lakeuden Etapilta voi hakea kiinteistölle pidennetyn tyhjennysvälin poltettavan jätteen astialle, mikäli kiinteistöllä lajitellaan ja kompostoidaan biojäte erikseen. Tyhjennysväli voi olla pidennettynä enintään neljä viikkoa taajama-alueella ja kahdeksan viikkoa haja-asutusalueella. Kuukausikustannus jätehuoltoon liittyjälle on tällöin 4,44-8,87 €(kk.
Jätehuoltoon liittyneelle kiinteistökohtainen jätteenkeräys tulee pääsääntöisesti aluekeräystä edullisemmaksi. Jäteastian koko ja tyhjennysväli vaikuttaa kustannuksiin, mutta niihin liittyjä voi toimillaan vaikuttaa.
Tekninen lautakunta puoltaa Lakeuden jätelautakunnan jätehuoltomääräysten 11 § muutosta.
ASIAN TAUSTAA
Kihniön kunnan tekninen lautakunta on 31.1.2024 § 4 myöntänyt Seija Risbergille yhteisluvan kallioaineksen louhintaan ja murskaukseen 0,45 ha ottoalueelle ja 40 000 m3 kokonaisottomäärälle kiinteistöllä Rajalammi RN:o 250-403-14-36. Koko suunnitelma-alueen pinta-ala on 2 ha. Lupa on voimassa kymmenen vuotta. Jälkihoitotöiden vakuudeksi on edellytetty 15 000 euron vakuutta, jota ei ole toimitettu.
Aikaisemman luvat
Alueella on ollut maa-aineslupa aiemmin vuosina 2012-2022 ja nyt haetaan toiminnan jatkamista yhteisluvalla. Toiminnalla ei ole ollut aiemmin ympäristölupaa louhintaan ja murskaukseen. Kallioaineksia on louhittu noin 0,7 ha alueelta.
Ennen ottamistoiminnan aloittamista tämän luvan mukaisesti, luvanhakijan on pyydettävä valvontaviranomaista pitämään paikalla aloitustarkastus, missä todetaan ottoalueen merkinnät, mahdolliset koneiden säilytyspaikan rakenteet ja lupamääräykset.
Tarkastus 18.9.2024
Ympäristötarkastaja suoritti 18.9.2024 louhosalueella tarkastuksen. Tarkastuksella suunnitelma-alueen eteläosassa oli havaittavissa useita öljyn tuhrimia kohtia. Alueella ei kuitenkaan ole ollut ottotoimintaa nykyisen luvan aikana, joten joko öljyvuodot ovat vanhempia tai ulkopuolisen aiheuttamia. Lupapäätöksen mukaan työkoneita ei saa säilyttää, huoltaa tai tankata toiminta-alueella ilman asianmukaisia suojarakenteita. Tarkastuksella työkoneita tai kalustoa ei ollut alueella.
Ottoalueen jyrkkiä rintauksia ei oltu suojattu ja varoituskyltit puuttuivat. Louhoksen pohjoispuolella oli varastokasa mursketta ja ruostunut öljytynnyri.
Ottamis- ja kaivualueen rajoja ei ollut merkitty maastoon. Yhteislupapäätöksen mukaan naapuritiloihin jätettävä suojavyöhyke tulee olla vähintään 10 metriä ja se tulee jättää otto- ja varastointitoiminnan ulkopuolelle. Maa-ainesten suurin sallittu ottosyvyys on +156,20 (N2000). Alueella ei ollut korkeusmerkintää, josta ottosyvyys olisi tarkistettavissa kaikkina aikoina. Louhoksen pohjalla oli noin 50 cm vettä, joka tulee johtaa hallitusti ympäristöön ennen toiminnan aloittamista. Yhteislupapäätöksen mukaan louhosvedet tulee käsitellä siten, että niistä ei aiheudu vettymishaittaa tai muuta haittaa naapurikiinteistöille. Toiminta-alueelle tehtyä suodatinrakennelmaa tulee tarvittaessa tehostaa laskeutusaltaalla. Louhosvesien johtaminen suoraan ojaan tai vesistöön on kielletty. Louhinnan alettua ottamisalueen pohja tulee kallistaa siten, että jatkossa sinne ei kerry pintavesiä.
Maa-ainesten ottajan on vuosittain tehtävä maa-aineslain mukainen ilmoitus otetun maa-ainesten määrästä Notto-järjestelmään maa-ainesasetuksen 9 §:n mukaisesti.
Vakuus
Luvanhaltijan yhteyshenkilö on ollut yhteydessä sähköpostitse vakuuteen liittyen. Luvanhaltija on käynyt keskusteluita pankin kanssa. Yksityiselle luvanhaltijalle pantattu talletus on ainoa vaihtoehto vakuuden asettamiseksi, mutta yhteyshenkilön mukaan tämä on poissuljettu vaihtoehto. Luvanhaltija haluaisi neuvotella kunnan kanssa vaihtoehtoisesta tavasta asettaa vakuus.
MAA-AINESLUVAN NOUDATTAMINEN JA VALVONTAHISTORIA
Koska kyseessä on olemassa oleva kalliolouhos, jossa jälkihoito- ja maisemointityöt ovat tekemättä, vakuus tulee asettaa välittömästi. Ympäristötarkastaja on kehottanut 18.9.2024 päivätyn tarkastusmuistion yhteydessä asettamaan vakuus välittömästi. Asiassa ollaan siirtymässä hallintopakkomenettelyyn.
Ennen mahdollisen määräyksen antamista vakuuden asettamiseksi, ympäristönsuojeluviranomainen varasi mahdollisuuden vastineen antamiseen asiassa. Vastine tuli toimittaa Kihniön tekniselle lautakunnalle 20.12.2024 mennessä uhalla, että tämän jälkeen ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä asettamaan vakuuden ympäristönsuojelulain 175 §:n nojalla.
Valmistelija: vs. ympäristötarkastaja Taru Luomajärvi, p. 044 7865 650
Kihniön tekninen lautakunta määrää MAL 12 §:n nojalla, että hakijan on annettava hyväksyttävä vakuus ennen lupaehtojen mukaisen ottamistoiminnan alkamista. Asetettavan vakuuden tulee olla voimassa niin kauan, kunnes maa-ainesten otto on suoritettu ja jälkihoitotyöt tehty, kuitenkin vähintään vuoden lupapäätöksen voimassa olon jälkeen. Asianosaista kuullaan uudemman kerran vakuuteen liittyen toukokuussa 2025.
Tekninen lautakunta määrää, että luvanhaltijan tulee rakentaa maisemoinnin yhteydessä väyläviraston ohjeistuksen 25/2022 mukainen pysyvärakenteinen ja mahdollisimman huoltovapaa 1,2 metriä korkea teräsverkkoaita kiinteistön Rajalammi RN:o 250-403-14-36 louhosalueen rajalle yli 2 metrin jyrkänteiden suojaksi. Määräys on tarpeen työturvallisuuden ja yleisen turvallisuuden vuoksi.
Päätöksen perustelut
MAL 12 §:n 1 momentti
Lupaviranomainen voi määrätä, että ennen ainesten ottamista hakijan on annettava hyväksyttävä vakuus 11 §:n nojalla määrättyjen toimenpiteiden suorittamisesta.
Maa-ainesasetus 8 §:n 2 momentti
Maa-aineslain 12 §:n nojalla määrätyn vakuuden tulee olla voimassa siihen saakka, kunnes kaikki luvan tai sen määräysten edellyttämien toimenpiteiden toteutus on lopputarkastuksessa hyväksytty.
Selityksen huomioiminen
Lakisääteisessä valvonnassa on tullut ilmi lupaehtojen vastaista toimintaa. Valvontaa on kuvattu tässä päätöksessä, ja siitä käy ilmi asiassa annetut kehotukset, niiden ajankohdat ja niihin reagointi. Luvanhaltijaa on kuultu kehotuksen laiminlyönnistä ja varattu tilaisuus selityksen antamiseen asiassa.
Päätöksen täytäntöönpano
Tekninen lautakunta määrää maa-aineslain 21 §:n mukaisesti, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Maksut ja niiden määräytyminen
Päätöksenteosta peritään Kihniön kunnan teknisen lautakunnan 30.9.2014 § 60 hyväksymän maa-ainestaksan (voimaantulo 1.1.2015) mukaisesti 450 euroa määräytyen seuraavasti:
- valvontaviranomaisen päätös velvoitteiden noudattamiseksi (MAL 14 §), 150 € (taksan kohta 6.2)
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voi hakea muutosta Hämeenlinnan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
ASIAN TAUSTAA
Maanrakennus K Viitaharju Oy:llä on Kihniön kunnan teknisen lautakunnan 17.10.2018 § 50 myöntämä yhteislupa kalliokiviaineksen louhintaan ja murskaukseen 200 000 m3 kokonaisottomäärälle kiinteistöllä Männikkö RN:o 250-407-1-79. Kalliolouhoksella on todettu yhteisluvan lupamääräyksien vastaista toimintaa useina vuosina.
Tarkastus 30.9.2020
Toiminta oli aloitettu, vaikka luvan haltija ei ollut pyytänyt aloitustarkastusta (lupamääräys 3). Alueella ei ollut luvan edellyttämiä merkintöjä ottoalueesta tai ottosyvyydestä eikä ottoalueen suojausta oltu tehty luvan edellyttämällä tavalla (lupamääräys 1). Toiminnan saattamiseksi yhteisluvan mukaiseksi annettiin toiminnanharjoittajalle seuraavat kehotukset ennen toiminnan jatkamista alueella:
Edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi ilmoitettiin, että mikäli luvan edellyttämiä toimenpiteitä ei suoriteta määräaikaan mennessä, ympäristönsuojeluviranomainen voi ryhtyä toimiin luvan vastaisen toiminnan oikaisemiseksi tai keskeyttää luvan mukaisen toiminnan.
Vastine 21.1.2021
Luvan haltija jätti vastineensa huomautuksiin 21.1.2021. Vastineen mukaan reunat oli suojattu suojaköydellä, rajat ja korkeudet merkitty karttaan ja ne merkattaisiin paaluin maastoon lumien sulettua. Lisäksi korkeusmerkintä vietäisiin kallioon veden pumppauksen yhteydessä.
Tarkastus 18.8.2021
Ottoalueen jyrkät seinämät oli suojattu nauhalla. Sen sijaan kaivualueen merkintöjä tai korkeusmerkintää ei havaittu alueella. Toimitetun karttapiirustuksen mukaan vesipinta alueella on +158,46, kun alin sallittu ottosyvyys on +160,00, joten otossa on edetty liian syvälle. Kartan mukaan kalliota on louhittu myös liian lähelle naapurin rajaa alueen koillisosassa. Suojaetäisyyden pitäisi olla 10 metriä, mutta otto on edennyt parin metrin päähän rajasta.
Toiminnan saattamiseksi ympäristöluvan mukaiseksi annettiin toiminnanharjoittajalle seuraavat kehotukset:
Edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi ilmoitettiin, että mikäli liian laajalle ja syvälle edennettyä ottoa ei korjata kehotusten mukaiseksi 31.12.2021 mennessä, ympäristönsuojeluviranomainen voi ryhtyä toimiin luvan vastaisen toiminnan oikaisemiseksi tai keskeyttää luvan mukaisen toiminnan. Toistuva laiminlyöntien jatkuminen ilmoitetaan myös poliisille. Toimintakaudella 2021 alueelta otettiin 6000 k-m3 kalliokiviainesta.
Tarkastus 7.9.2022
Ottoalueen jyrkkien seinämien suojaksi asetettu muovinauha oli huolimattomasti maassa. Muutoin tilanne oli edellisvuoden kaltainen ja kehotetut toimenpiteet suorittamatta. Toiminnanharjoittajalle annettiin vastaavat kehotukset kuin aiempina vuosina ja niiden määräajaksi 31.12.2022 mennessä. Vuonna 2022 alueella ei tehty ottoa.
Tarkastus 15.11.2023
Tarkastuksen perusteella kalliolouhoksen tilanne on vuoden 2022 kaltainen. Kun luvan myöntämisen edellytyksenä olevia lupamääräyksiä ei noudateta, toiminta ei ole yhteisluvan mukaista. Tarkastusmuistiossa kerrottiin, että asia tullaan viemään tekniseen lautakuntaan. Toiminnan harjoittajaa kehotettiin:
Toimintakaudella 2023 alueelta otettiin 10 000 k-m3 kalliokiviainesta.
Kuulemiskirje 3.1.2024
Ympäristötarkastaja lähetti toiminnanharjoittajalle kuulemiskirjeen yhteisluvan lupamääräysten laiminlyöntien osalta. Kuulemiskirjeessä kerrottiin, että viimeisimmällä tarkastuksella 15.11.2023 todettiin, ettei 7.9.2022 suoritetun valvontakäynnin perusteella annettuja kehotuksia ole noudatettu määräaikaan 31.12.2022 mennessä. Mikäli kehotettuja toimenpiteitä toiminnan saattamiseksi yhteisluvan mukaiseksi ei noudateta, asia tullaan viemään tekniseen lautakuntaan hallinnollisten pakkotoimien käynnistämiseksi. Määräysten tehosteeksi voidaan asettaa uhkasakko.
Ennen mahdollisen määräyksen antamista toiminnan saattamiseksi yhteisluvan mukaiseksi, ympäristönsuojeluviranomainen varaa teille mahdollisuuden vastineen antamiseen asiassa. Vastine tulee toimittaa 31.1.2024 mennessä uhalla, että tämän jälkeen ympäristönsuojeluviranomainen voi päättää velvoitteista ilman vastinetta. Ympäristönsuojeluviranomainen voi ryhtyä edelleen pakkokeinoihin (esim. uhkasakko) toiminnan saattamiseksi yhteisluvan mukaiseksi, mikäli määräystä ei noudateta.
Vastine 31.1.2024
Toiminnanharjoittajan mukaan alueen jyrkät reunat on suojattu suojaköydellä ja pintamaavalleilla. Suojaköydet on jouduttu asentamaan useamman kerran, koska ilmeisesti alueella käydään niitä katkomassa. Viimeksi nauhat on asennettu kesällä 2023. Keväällä lumien sulettua alueelle on tarkoitus rakentaa verkkoaita, joka toivottavasti pysyy paremmin pystyssä.
Kallion korkeusmerkinnät (ottotaso) oli merkitty kallion seinämään maalaamalla, mutta se oli syys-lokakuussa 2023 louhinnan yhteydessä kadonnut. Ottotaso merkataan uudestaan kallioon keväällä ja sen lisäksi pyritään asentamaan louhoksen reunaan paalu ottotason merkiksi.
Alueen kivipyykkiin on merkattu korkeustaso ja siitä on toimitettu karttapiirustus kaupungille. Rajat on merkattu pyykein, mutta niihin asennetaan vielä keväällä paalut, jotta ne ovat selvemmin havaittavissa.
Louhittaessa alueelta syksyllä 2023 jätettiin montun pohjalle louhetta varastoon, millä täytetään mahdolliset ylisyvät kohdat, jotta montun pohja olisi sallitussa ottosyvyydessä. Murskauksen yhteydessä pyrittiin louheella nostamaan montun pohjaa, mutta sitä ei ehditty mittaamaan, kun talvi tuli.
Lisäksi louheella täytetään naapurin rajan reunaa, jos otto on mennyt liian lähelle rajaa.
Louhosalueelta ei ole aiemmin jouduttu pumppaamaan vettä, mutta jos niin joudutaan tekemään, rakennetaan alueen reunalle selkeytysallas, josta vedet johdetaan hallitusti.
Tiesopimus toimitetaan Kihniön kuntaan mahdollisimman pian. Tarvittavat työt tehdään huhti-toukokuussa 2024 heti lumien sulettua.
Päävelvoitteiden noudattaminen
Kihniön kunnan tekninen lautakunta määräsi 6.3.2024 § 21 päätöksellään luvan haltijan toimittamaan sopimuksen yksityistienkäytöstä (päävelvoite 1) ja lopettamaan luvan vastaisen toiminnan sekä palauttamaan louhoksen yhteisluvan mukaiseksi (päävelvoite 2). Velvoitteiden tehosteeksi asetettiin juokseva uhkasakko. Päävelvoite 1 täytettiin 22.3.2024. Määräaika päävelvoitteelle 2 oli 20.5.2024. Luvan haltija pyysi 23.5.2024 viikon lisäaikaa. Uusintatarkastus suoritettiin 12.6.2024 ja sen perusteella todettiin, että päävelvoitetta 2 on noudatettu vain osittain.
Kihniön tekninen lautakunta päätti 11.9.2024 § 75 varata luvan haltijalle tilaisuuden tulla kuulluksi ja mahdollisuuden selityksen antamiseen ennen uhkasakon tuomitsemispäätöstä. Luvan haltija jätti selityksen 30.9.2024. Selityksen mukaan aikataulu on ollut liian kireä erinäisistä syistä johtuen ja lisäaikaa toimenpiteiden toteuttamiselle pyydettiin 15.10.2024 saakka. Lisäksi selityksessä kerrotaan, että alueelle on suunnitteilla muutoslupahakemus ottoalueen ulottamiseksi lähemmäksi naapurikiinteistöjen rajaa ja alimman ottotason syventämiseksi. Muutoslupahakemuksen toimittamiseen pyydettiin lisäaikaa 15.11.2024 saakka. Muutoslupahakemusta ei ole kuitenkaan toimitettu määräaikaan mennessä.
Tarkastus 27.11.2024
Tarkastuksen perusteella havaittiin, että ottoalueen koillisreunalle oli pystytetty verkkoaita jyrkänteiden suojaksi. Itä- ja kaakkoisreunalle oli laitettu uudet nauhalangat. Merkintää alimmasta ottotasosta ei havaittu. Ottoalueen itäkulmasta oli räjäytetty kalliota naapurikiinteistön rajaan asti. Suojaetäisyys naapurikiinteistön rajaan ja sen luiskaus olivat edelleen riittämättömiä (alle 10 m). Aidan tuntumassa oli muoviroskaa, narun pätkiä ja peilin palasia. Liian syvälle edennyttä ottoa ei ole täytetty ja vesipinta louhosalueen pohjalla on ennallaan. Louhosaluetta ei ole palautettu yhteisluvan mukaiseen tilaan, joten päävelvoite 2 on täyttämättä. Tästä johtuen asia tullaan viemään tekniseen lautakuntaan, jossa kallionotto keskeytetään ja asetettu uhkasakko tuomitaan maksettavaksi.
Luvanhaltija toimitti 21.1.2025 alustavan maanvaihtosopimuksen luonnoksen ympäristötarkastajalle. Sopimuksella luvanhaltija vaihtaisi määräalan omaa kiinteistöään 250-407-1-79 määräalaan naapurikiinteistöstä 250-403-1-24 kohdasta, jossa louhinta on edennyt naapurikiinteistön rajalle asti. Sopimusta ei ollut allekirjoitettu. Määräalan vaihtaminen ei muuta lupaehtojen velvoittamaa 10 metrin suojavyöhykettä. Voimassa olevaan lupaan on haettava muutos, mikäli ottoalueen rajausta tai suojaetäisyyksiä halutaan muuttaa.
YHTEISLUVAN NOUDATTAMINEN JA VALVONTAHISTORIA
Maanrakennus K Viitaharju Oy on toistuvasti toiminut yhteisluvan lupamääräysten vastaisesti ja kehotuksia on jouduttu antamaan useita viimeisimmän neljän vuoden aikana. Annettuja kehotuksia ei ole myöskään riittävissä määrin noudatettu määräaikoihin mennessä tai pyydettyjen lisäaikojen puitteissa. Valvontaa on kuvattu tässä päätöksessä, ja siitä käy ilmi asiassa annettujen kehotusten määrä sekä niihin reagointi. Esimerkiksi luvan edellyttämä sopimus yksityistien käytöstä piti toimittaa jo 31.10.2020 mennessä.
Esityslistan ohessa:
Valmistelija: vs. ympäristötarkastaja Taru Luomajärvi, p. 044 7865 650
Kihniön tekninen lautakunta toteaa, että asianosainen on laiminlyönyt teknisen lautakunnan päätöksessä 6.3.2024 § 21 asettamien velvoitteiden suorittamisen eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Tekninen lautakunta tuomitsee Maanrakennus K. Viitaharjun maksettavaksi seuraavan uhkasakon:
Yhteensä asianosaisen maksettavaksi tuomitaan 12 000 euroa.
Päävelvoite 2: Kihniön tekninen lautakunta kieltää Maanrakennus K Viitaharju Oy:tä jatkamasta ja toistamasta lupamääräysten 1-2, 6-7, 19 ja 30 vastaista menettelyä sekä määrää palauttamaan louhosalue yhteisluvan mukaiseen tilaan 20.5.2024 mennessä. Toiminnassa tulee noudattaa toiminnalle myönnettyä yhteislupaa ja sen lupamääräyksiä.
Perustelut: Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175 §
”Valvontaviranomainen voi:
Maanrakennus K Viitaharju Oy on toistuvasti laiminlyönyt yhteisluvan lupamääräyksiä 1, 7, 19 ja 30 ja kehotuksia on jouduttu antamaan useita. Kehotusten mukaisia toimenpiteitä ei ole suurelta osin noudatettu annettuihin määräaikoihin mennessä.
Päävelvoitteen 2 määräpäiväksi oli lautakunnan päätöksellä asetettu 20.5.2024. Toiminnanharjoittaja ei määräpäivään mennessä noudattanut asetettuja velvoitteita. Velvoitteiden noudattamiseen pyydettiin viikko lisäaikaa vasta alkuperäisen määräajan jälkeen 23.5.2024. Juokseva uhkasakko tuomitaan maksettavaksi 21.5.2024-21.1.2025 väliseltä ajalta.
Perusteet uhkasakolle
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 179 §
”Jos tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä ei ole noudatettu, valvontaviranomaisen on asian laatu huomioon ottaen kehotettava lopettamaan säännösten tai määräysten vastainen menettely ja ryhdyttävä toimiin 175 ja 176 §:ssä tarkoitetun hallintopakkoasian vireille saattamiseksi.
Valvontaviranomaisen on valvottava, että kehotusta ja hallintopakkoasiassa annettua kieltoa tai määräystä noudatetaan.”
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1, 6-9, 10, 18, 19, 22-24 §:t
Maanrakennus K Viitaharju Oy:tä on kuultu kehotusten laiminlyönnistä ja varattu tilaisuus selityksen antamiseen asiassa. Vastineesta ei myöskään käy ilmi, miksi kiinteistön ja ottoalueen rajoja sekä korkeusmerkintöjä ole merkitty näkyvästi pysyviin kohteisiin ennen toiminnan aloittamista, jotta oton laajuutta ja syvyyttä olisi mahdollista seurata työskentelyn aikana. Liian syvälle ja lähelle naapurin rajaa edenneen oton täyttämiseen on annettu useasti lisäaikaa, mutta toimenpiteitä ei ole siitä huolimatta hoidettu. Annetussa selityksessä ei ole tuotu esiin seikkoja, joiden johdosta kehotuksia voitaisiin kokonaisuutena katsoa noudatetun tai asian käsittely voitaisiin katsoa päätettävän. Niiltä osin, kuin kehotuksia on noudatettu, on asia kirjattu tarkastusmuistioihin ja jätetty määräyksen ulkopuolelle.
Maanrakennus K Viitaharju Oy:llä on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitteita.
Kiinteistön omistaja velvoitetaan ilmoittamaan mahdolliselle uudelle kiinteistönomistajalle kiinteistöön liittyvästä hallintopakkotilanteesta. Lisäksi kiinteistön omistajan on ilmoitettava tekniselle lautakunnalle, mikäli kiinteistön omistaja vaihtuu.
Ympäristönsuojeluviranomainen ilmoittaa Maanmittauslaitokselle uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti kiinteistöä Männikkö RN:o 250-407-1-79 koskevasta velvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Maksut ja niiden määräytyminen
Päätöksenteosta peritään Kihniön kunnan teknisen lautakunnan 30.9.2014 § 60 hyväksymän maa-ainestaksan (voimaantulo 1.1.2015) mukaisesti 450 euroa määräytyen seuraavasti:
- valvontaviranomaisen päätös velvoitteiden noudattamiseksi (MAL 14 §), 150 € (taksan kohta 6.2)
- uhkasakon tuomitsemispäätös (uhkasakkoL 10 §), 300 € (taksan kohta 6.5)
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voi hakea muutosta Hämeenlinnan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Kihniön kunnan hallintosäännön 129 §:n mukaan toimielin päättää kokoustensa ajan ja paikan.
Kokouskutsu lähetetään jäsenille ja muille, joilla on läsnäolo-oikeus tai velvollisuus, toimielimen päättämällä tavalla. Kokouskutsu lähetetään vähintään 4 päivää ennen kokousta, toimitus- ja kokouspäivä mukaan lukien. Edellä mainitusta neljän päivän ajasta voidaan poiketa asian kiireellisyyden niin vaatiessa toimielimen enemmistön suostumuksella (hallintosääntö 130 §).
Kokous pidetään myös, milloin puheenjohtaja katsoo kokouksen tarpeelliseksi tai enemmistö toimielimen jäsenistä tekee puheenjohtajalle esityksen kokouksen pitämisestä ilmoittamansa asian käsittelyä varten. Tällöin puheenjohtaja määrää kokousajan.
Teknisen lautakunnan jäsenet saavat käyttöönsä tablettitietokoneet 1.6.2025 alkaen. Tablettien käyttö mahdollistaa esityslistojen ja liitteiden jakamista sähköisesti kunnan tietoverkossa. Sähköisten työvälineiden käyttöönotolla on positiivisia vaikutuksia - sekä laadullisia että taloudellisia - teknisen hallinnon toimintaan.
Teknisen lautakunnan kokoukset pidetään tarvittaessa ja pääsääntöinen kokouspäivä on keskiviikko. Kokouspaikka on pääsääntöisesti kunnanviraston kokoushuone. Kokoukset alkavat kello 16.30.
Kokouskutsuna toimitetaan esityslista, joka lähetetään vähintään neljä päivää ennen kokousta toimitus- ja kokouspäivä mukaan lukien. Kokouskutsu voidaan lähettää myös sähköpostilla. Esityslista, liitteet ja oheismateriaalit voidaan jakaa kunnan tietoverkossa.
Kiireellisissä tapauksissa kokous voidaan kutsua myös koolle puhelimitse tai sähköpostilla.
Kihniön kunnan hallintosäännön (160 §) mukaan: ”Pöytäkirjan allekirjoittaa puheenjohtaja ja varmentaa pöytäkirjanpitäjä. Pöytäkirja tarkastetaan toimielimen päättämällä tavalla. Puheenjohtaja ja pöytäkirjan tarkastajat voivat ilmoittaa myös sähköisesti pöytäkirjan hyväksymisestä, jolloin pöytäkirja varmennetaan allekirjoituksilla myöhemmin. Pöytäkirjaan liitetään päätöksiä koskevat oikaisuvaatimusohjeet ja valitusosoitukset sekä muutoksenhakukiellot”.
Kuntalain 140 §:n mukaan päätöksen tiedoksianto kunnan jäsenelle: ”Toimielimen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Jos asia on kokonaan salassa pidettävä, pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan maininta salassa pidettävän asian käsittelystä. Pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Pöytäkirjan sisältämät henkilötiedot on poistettava tietoverkosta oikaisuvaatimus- tai valitusajan päättyessä”.
Teknisen lautakunnan kokouspöytäkirjat tarkastaa kussakin kokouksessa erikseen valittavat kaksi pöytäkirjantarkastajaa viimeistään esityslistaan merkittyyn nähtävilläolopäivään mennessä.
Kokouspöytäkirjat pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävillä kunnan verkkosivuilla.
Kunnanvaltuuston hyväksymän talousarvio- ja taloussuunnitelman mukaan talousarvion käyttötalousosassa valtuusto asettaa toiminnalliset tavoitteet sekä osoittaa tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot toimielimelle tehtävien hoitamista varten.
Asianomainen hallintokunta jakaa tehtäväkokonaisuudelle annetun määrärahan käyttösuunnitelmassaan edelleen vastuuyksiköille ja kustannuspaikoille meno- ja tulolajitarkkuudella.
Liitteenä Meno- ja tulolajitarkkuudella tehty ehdotus talousarvion käyttösuunnitelmaksi vuodelle 2025.
Tekninen lautakunta hyväksyy liitteen mukaisen käyttösuunnitelman vuodelle 2025. Käyttösuunnitelmaan voidaan talousarviovuoden kuluessa tehdä tarpeellisia muutoksia.
Rakennuspaikka ja sen sijainti:
Rakennuspaikka on 4960 m2:n suuruinen olemassa oleva rakennuspaikka, jonka kiinteistötunnus on 250-401-17-1. Rakennuspaikka rajoittuu Kankarinjärveen noin 56 metrin matkalla.
Oheismateriaalina asemapiirros.
Esitetty toimenpide:
Poikkeamista haetaan rakennusjärjestyksessä sallitun rakennuspaikan kokonaiskerrosalan ylittämiselle 21 m2. Hakija haluaa rakentaa uuden vapaa-ajanrakennuksen vanhan tilalle ja purkaa vanhan rakennuksen pois. Uusi vapaa-ajanrakennus sijoitetaan 33 metrin päähän rantaviivasta.
Rakentamistilanne:
Rakennuspaikalla sijaitsee olemassa oleva vapaa-ajanrakennus 96 m2, joka on remontin jälkeen otettu käyttöön vuonna 2017. Lisäksi rakennuspaikalla on saunarakennus 24 m2ja varastorakennus 30 m2.
Kiellot, rajoitukset ja kaavallinen tilanne:
Alueella ei on voimassa olevaa ranta-asemakaava. Tällöin rakentamisessa sovelletaan Kihniön kunnan rakennusjärjestyksen määräyksiä ja ohjeita. Rakennusjärjestyksen kohdan 7.2 alle 5000 m2 kiinteistön rakennusoikeus on 125 m2 ns. lämmintä tilaa (vapaa-ajanrakennus, sauna, aitta) + 30 m2 kylmää varastotilaa+ 30 m2 katosta + 16 m2 savusauna. Rakennusten tulee sijoittua rantaan nähden siten, että muun kuin saunarakennuksen etäisyyden rantaviivasta tulee olla vähintään 20 metriä. Saunarakennus voi sijaita vähintään 15 metrin päässä rannasta.
Naapureiden kuuleminen:
Naapureilla ei ole huomautettavaa asiasta. ( MRL 133§)
Poikkeamisen edellytyksen perustelut:
MRL 171§ mukaisesti poikkeamisvalta on kunnalla.
Kiinteistön nykyinen rakennettu kerrosala on 150 m2. Uuden vapaa-ajanrakennuksenrakentamisen myötä kiinteistön rakennettu kerrosala tulisi olemaan 156 m2.
Suunniteltu rakentaminen ei aiheuta merkittävää muutosta. Rakentaminen sopeutuu rantamaisemaan ja muuhun ympäristöön. Poikkeaminen ei aiheuta haittaa alueen maisema-arvoille eikä luonnon –ja vesiensuojelulle. Poikkeaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Poikkeaminen ei myöskään johda vaikutukseltaan merkittävään rakentamiseen tai muuten aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö – tai muita vaikutuksia.
Valmistelija: rakennustarkastaja Raisa Karinsalo- Manninen
Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että poikkeamiseen suostuttaisiin ja lähettää päätöksen kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi. Rakentamisessa tulee noudattaa ajantasaisen jätevesiasetuksen määräyksiä ja asetuksia. Poikkeamislupapäätös on voimassa 1 vuoden, jonka aikana poikkeamislupaa vastaava rakentamislupa tulee laittaa vireille. Poikkeamislupapäätös on liitettävä rakentamislupahakemukseen
Kihniön kunta on vuosittain tehnyt sopimuksen Kihniön 4H-yhdistys ry:n kanssa kunnan viheralueiden hoidosta. Sopimuksella on saatu viheralueet kunnossapidettyä työllistäen samalla paikallisia nuoria. Sopimus tehdään yhdeksi kaudeksi ja sitä päivitetään tarvittaessa. Sopimuksen mukaisesti sopimuskaudella 1.5.2025 – 31.10.2025 tehtävien vihertöiden arvioitu kokonaishinta on n. 30 000 euroa alv 0 %.
Vuonna 2024 toteuma oli 29 951,25 € alv 0 %. Summa pitää sisällään myös kunnan omistamille asunto-osakeyhtiöille tehdyt vihertyöt.
Sopimusluonnos esitellään kokouksessa.
Tekninen lautakunta hyväksyy Kihniön 4H-yhdistys ry:n kanssa tehtävän sopimuksen viheralueiden hoidosta ja kunnossapidosta.
Tiina Jokioja jääväsi itsensä ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
Korpilahden ranta-asemakaavan ehdotus on valmistunut. Kaavan luonnosvaiheesta saatiin kaksi kommenttia, joihin kaavan laatija on esittänyt vastineet ja tehnyt tarvittavat lisäykset kaava-aineistoon. Kommentit ja vastineet löytyvät liitteistä.
Tekninen lautakunta hyväksyy Korpilahden ranta-asemakaavaehdotuksen ja esittää sitä edelleen kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi ja että kunnanhallitus asettaa kaavaehdotuksen nähtäville ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot.
Savilahdentien ranta-asemakaava-alue rajoittuu Nerkoonjärveen. Ranta-asemakaava muodostuu yhdestä osasta. Kaavoitushankeen kohteena olevan alueen pinta-ala on noin 1,4879 hehtaaria. Kaavan rantaviivan kokonaispituus on noin 300m. Ranta-asemakaava koskee kiinteistöjä: Kirsikka 250-407-16-13, Kirsikka II 250-407-16-15 ja Juolukka 250-407-16-54.
Maakuntakaava
Alueella on voimassa Pirkanmaan maakuntakaava 2040, jonka Pirkanmaan maakuntavaltuusto on hyväksynyt 27.3.2022. Suunnittelualue on maakuntakaavassa merkitty maaseutualueeksi ja alueelle ei ole maakuntakaavassa esitetty muita erityisiä merkintöjä. Pääosin alue on tarkoitettu maa-ja metsätalouden ja niitä tukevien elinkeinojen käyttöön, mutta yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa voidaan alueelle osoittaa vaikutuksiltaan paikallisesti merkittävää käyttöä.
Yleiskaava
Alueella ei ole voimassa olevaa yleiskaavaa.
Rakennusjärjestys
Kihniön kunnan rakennusjärjestys on hyväksytty kunnanvaltuustossa 16.6.2014. Rantarakentamisesta määrätään rakennusjärjestyksen kohdassa 7.
Rakennuskielto
Alueella ei ole voimassa rakennuskieltoa. Kaavoittamattomalle ranta-alueelle rakentamista kuitenkin rajoittaa MRL:n 72 §:n määräys;
meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena.
Mitä 1 momentissa säädetään, koskee myös ranta-aluetta, jolla rakentamisen ja muun käytön suunnitteleminen pääasiassa rantaan tukeutuvan loma-asutuksen järjestämiseksi on tarpeen alueella odotettavissa olevan rakentamisen vuoksi.
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske:
1) maa- ja metsätalouden tai kalatalouden harjoittamista varten tarpeellista rakentamista;
2) maanpuolustuksen tai rajavalvonnan tarpeisiin tapahtuvaa rakentamista;
3) merenkulun tarpeisiin tapahtuvaa rakentamista;
4) olemassa olevan asuinrakennuksen kanssa samaan pihapiiriin kuuluvan talousrakennuksen rakentamista; eikä
5) olemassa olevan asuinrakennuksen korjaamista tai vähäistä laajentamista.
Selvitykset
Luontoselvitys
Luontoselvitys ei ole tarpeen. Alueella/alueen läheisyydessä ei ole luonnonsuojelualueita tai muita erityisiä luontokohteita.
Argeologinen inventointi
Alueella ei ole tiedossa olevia muinaismuistokohteita/suojelukohteita.
Vaikutukset kaava-alueeseen
Kaavoituksen kohteena olevalla alueella on nykyisin yksi kesäasunto talousrakennuksineen.
Kaava-alue sijaitsee noin 7-8 kilometrin päässä Kihniön keskustasta. Kaava-alueen puhdasvesihuolto hoidetaan Nerkoon vesiosuuskunnan vesijohdon avulla. Jätevesien käsittely on tarkoitus järjestää kiinteistökohtaisesti. Kaavoituksessa on annettu määräyksiä vesihuollon ja jätevesien käsittelemisestä. Tarkemmat määräykset näistä annetaan rakennuslupavaiheessa. Rakennuspaikoille johtaa ympäri vuoden kulkukelpoinen tie. Rakennuspaikkojen vähimmäiskoko tulisi pyrkiä suunnittelemaan vähintään noin 3000 m2 suuruiseksi, kun rakennuspaikkoja ei liitetä kunnalliseen jätevesiverkostoon.
Tekninen lautakunta hyväksyy Savilahden ranta-asemakaavaluonnoksen ja esittää sitä edelleen kunnanhallitukselle hyväksyttäväksi ja että kunnanhallitus asettaa kaavaluonnoksen nähtäville ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot.
Tekninen johtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Oheismateriaalina toteumavertailu.
Tekninen lautakunta merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1. -30.11.2024.
Tekninen johtaja esittelee teknisen toimen ajankohtaisia asioita.
Tekninen lautakunta merkitsee asiat tietoonsa saatetuksi.
Rakennuspaikka ja sen sijainti:
Rakennuspaikka on noin 3700 m2 suuruinen Rasila - niminen kiinteistö, kiinteistötunnus on 250-407-2-49. Rakennuspaikka rajoittuu Nerkoo -järveen noin 50 metrin matkalla.
Esitetty toimenpide ja hakemuksen perustelut:
Poikkeamista haetaan vakituisen asuinrakennuksen 137 m2 rakentamiseksi kiinteistölle. Asuinrakennuksen paikalla oleva talousrakennus on purettu jo aiemmin pois. Asuinrakennuksen valmistuttua puretaan olemassa oleva vapaa-ajanrakennus pois ja sen paikalle rakennetaan autokatos 63 m2/lämmin 28 m2 varastotila. Yhteensä rakennettu kerrosala tulee olemaan 165 m2. Poikkeaminen liittyy maatilan Kovanen 2:168 sukupolvenvaihdokseen, jossa tontti 2:49 muuttuu tilasta luopuvan parin vakituiseksi asuinpaikaksi.
Kiellot, rajoitukset ja kaavallinen tilanne
Alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa tai osayleiskaavaa.
Kaavoittamattomalla alueella noudatetaan Kihniön rakennusjärjestyksen määräyksiä. Kaavoittamattoman alle 5000 m2 rakennuspaikan rakennusoikeus on rakennusjärjestyksen kohdan 7.2 mukaisesti 125 m2 lämmintä tilaa (päärakennus + sauna +aitta) + 30 m2 kylmää varastotilaa+ 30 m2 katosta+ 16 m2 savusauna.
Rakentamistilanne:
Rakennuspaikalla on olemassa oleva vapaa-ajanrakennus 45 m2. Lisäksi rakennuspaikalla on talousrakennus 30 m2.
Naapurien kuuleminen:
Naapurien kuuleminen on suoritettu hakijan toimesta. Ei huomauttamista.
Rakentamisrajoitus josta poikkeusta haetaan:
Alueella ei ole voimassa olevaa ranta-asemakaava tai osayleiskaavaa. Rakennuspaikan rakentamista ohjaa Kihniön kunnan rakennusjärjestys. Rakentamisrajoitukset, joihin hakemuksessa haetaan poikkeusta ovat; Alueidenkäyttölaki 72§; meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena.
Rakennettu kerrosala ei ylitä rakennuspaikan rakennusjärjestyksen 7.1 kohdan mukaista rakennuspaikan kokonaisrakennusoikeutta.
Poikkeamisen edellytykset ja päätösehdotuksen perustelut:
Alueidenkäyttölaki 171 §; päätösvalta poikkeamisluvan myöntämisessä on kunnalla.
Kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen tässä laissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.
Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:
1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Rakennuspaikalle on tarkoitus rakentaa vakituinen asuinrakennus ja tarvittava täydennysrakentaminen, josta kuvaus kohdassa Esitetty toimenpide ja hakemuksen perustelut. Rakennuspaikka täyttää vaatimuksiltaan vakituisen asuinrakennuksen vaatimukset. Kiinteistölle johtaa kulku kelpoinen tie ympäri vuoden. Rakennuspaikan viereisillä kiinteistöillä sijaitsee vakituisia asuinrakennuksia. Naapureilla ei ole huomautettavaa hankkeeseen. Rakennus varustetaan painevedellä ja jätevesiviemäröinti toteutetaan ajantasaisen jätevesiasetuksen määräysten mukaisesti.
Sovelletut oikeusohjeet:
Maankäyttö –ja rakennuslaki 116 §, 117 § ja 171 §.
Oheisaineistona otteet sijaintikartasta ja asemapiirroksesta.
Valmistelija: rakennustarkastaja Raisa Karinsalo
Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että edellä esitetyin perusteluin poikkeamiseen suostuttaisiin. Rakentaminen tulee sopeuttaa ympäristöön ja maisemaan. Poikkeamislupaa vastaava rakentamislupa tulee hakea rakennusvalvontaviranomaiselta vuoden kuluessa siitä, kun kunnanhallituksen päätös on saanut lainvoiman. Rakentamislupahakemukseen on liitettävä kunnanhallituksen poikkeamispäätös.