Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 13.11.2024 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 14.11.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Jenni Vehmasto |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Mikko Nevanperä ja Arsi Haapamäki. Pöytäkirja tarkastetaan 13.11.2024 ja pidetään nähtävänä 14.11.2024 kunnan tietoverkossa.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta on saanut pyynnön tarkastella uudelleen koulukuljetusten myöntämisen perusteita vieraspaikkakuntalaisille.
Kihniön koulukuljetusoppaan mukaan: Vieraassa kunnassa ja toissijaisessa koulussa (muu kuin kunnan määrittelemä lähikoulu) koulua käyvien oppilaiden kuljetuksia ei järjestetä eikä korvata silloin, kun on kyse oppilaan omasta hakeutumisesta toiseen kouluun. Oppilaan koulunkäymisen ehdoksi vieraassa kunnassa tai toissijaisessa koulussa asetetaan se, että huoltajan on itse järjestettävä oppilaan koulumatkat.
Lisäksi esikoululaiset ja 1–2 luokan oppilaat ovat velvollisia kävelemään päätielle (tai muuhun kuljettajan ilmoittamaan paikkaan) 1,5 kilometrin päästä, 3–5 luokan oppilaat 3 kilometrin päästä ja yläkoulun 6–9 luokan oppilaat 5 kilometrin päästä. Oppilaita ei haeta kotiovelta.
Kihniön kunta ei ole velvollinen tulemaan maksuissa vastaan tai järjestämään koulukyytiä vieraspaikkakuntalaisille. Poikkeuksia on kuitenkin tehty harkinnan mukaan vuosien saatossa. Kihniön kuntastrategia puoltaa sitä, että kunta saisi lisää oppilaita, joka edesauttaa peruskoulun toiminnan jatkuvuutta. Vieraspaikkakuntalaisille oppilaille on järjestetty myös koulukyyti kuntarajalta. Lisäksi kyytien järjestämisessä kuntarajan ulkopuolella on käytetty harkintaa tilanteen mukaan. Huoltajiin kanssa on sovittu maksuista yhdessä. Jatkossa vieraspaikkakuntalaisten kyydit tulee yhtenäistää tasapuolisuuden takaamiseksi.
Kustannuksia laskiessa tulee ottaa huomioon kokonaiskustannukset sekä kustannusten suhde jo olemassa oleviin lakisääteisiin kuluihin. Lisäksi huomioon tulee ottaa koulukyytien hintojen muutos oppilaiden koko koulunkäynnin ajan. Koulukyytisopimukset tulisi tehdä lukuvuodeksi kerrallaan, jotta voidaan tarkastella kustannuksia sopimuksien muuttuessa, ettei tulevaisuudessa vieraspaikkakuntalaisten koulukyytikustannukset tule maksamaan kunnalle enemmän, kuin oppilaasta saatavat kotikuntakorvaukset.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta päättää, että:
Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan esitys talousarvioksi vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2026-2027.
Yleistä: Sivistystoimen suurimmat menot koostuvat henkilöstökuluista ja sisäisistä vuokrista. Siivouspalvelut ovat siirtyneet tekniselle toimelle ja palvelusta maksetaan sisäisten vuokrien yhteydessä. Sisäisten vuokrien osuus on kasvanut huomattavasti, joka vaikuttaa määrärajojen riittävyyteen. Lisäksi ICT-palvelut, erilaisten käyttöjärjestelmien lisenssit sekä elintarvikkeiden hintojen nousu nostavat sivistystoimen menoja merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna. Palkat tarkastellaan vakanssikohtaisesti. Palkkakuluihin lasketaan 2 % korotus. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan neton muodostaa em. henkilöstökulut ja muut menot vuoden 2024 tason mukaisesti kuitenkin ottaen huomioon valtuuston hyväksymät säästötavoitteet lautakunnan osalta yhteensä noin 200 000€.
Varhaiskasvatus: Varhaiskasvatus on keskitetty Kihniössä Kettukallion päiväkotiin. Vuodelle 2025 on otettu huomioon varhaiskasvatuslain vaatimus tulevasta varhaiskasvatuksen opettajien henkilöstömitoituksesta, joka tulee nostamaan palkkakuluja.
Lain velvoitteen mukaisesti kaikille alle kouluikäisille sekä erityishoitoa tarvitseville taataan paikka varhaiskasvatukseen. Pienten lasten määrä tulee mahdollisesti nousemaan talousarviovuotena, joka saattaa myös vaikuttaa henkilöstömäärään.
Wilma-varhaiskasvatus-järjestelmä päättyy vuoden 2025 aikana.
Peruskoulu: Kihniössä toimii yksi yhtenäiskoulu, joka käsittää vuosiluokat 1 – 9 ja esikoulun. Henkilökuntaan kuuluu rehtori, opettajia, koulunkäynninohjaajia, koulunuorisotyöntekijä, sekä tukipalveluhenkilökuntaa. Esi- ja perusopetuksen keskeisenä tavoitteena on luoda oppilaalle turvallinen ja yhtenäinen oppimisen polku.
Talousarviovuonna 2025 Kihniön yhtenäiskoulussa siirrytään joustavaan alkuopetukseen. Yläluokkien kohtalo tulee pohdittavaksi ensi vuosikymmenen alussa.
Koulukuljetusten kilpailutus käytiin vuonna 2021. Uudet sopimukset oli voimassa 31.7.2024 saakka. Parhaillaan on käytössä ensimmäinen optiovuosi, jonka jälkeen on mahdollista sopia vielä toisesta optiovuodesta.
Yhtenäiskoulussa toimii kaksi erityisopetuksen pienryhmää, joissa työskentelee kaksi erityisopettajaa ja koulunkäynninohjaajia. Erityisopetus on eriytetty talousarviossa omaksi momentikseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee perusopetuslain muutosta, joka koskee esi- ja perusopetuksen oppimisen tukea, joka tullee voimaan 1.8.2025. Mikäli lakiluonnos menee läpi, valmistelu tuen uudistukseen ja paikallisen opetussuunnitelman päivittäminen tulee vaatimaan lisäresursseja.
Tukipalvelut:
Talousarviossa on valtakunnallisten säädösten mukaisesti eriytetty hallinto ja ruokahuolto omiksi tukipalveluyksiköiksi, joiden kustannukset jaetaan eri momenteille.
Hallinto: Hallinnon henkilöstökuluihin on varattu hyvinvointijohtajan viran, rehtorin viran ja toimistosihteerin sekä Wilma-vastaavan palkkamenot. Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan palkkioihin ja matkakorvauksiin varatut määrärahat ovat sivistyslautakunnan hallinnon kohdassa.
Ruokahuolto: Yhtenäiskoulun keittiön henkilökunnan henkilöstökulut sekä raaka-aineiden määrärahat jaetaan eri momenteille ruokailijoiden suhteessa.
Siivous: Siivouspalvelut ovat siirtyneet 1.8.2024 tekniselle toimelle.
Muu sivistystoimi:
Kirjasto: Kirjaston tavoitteena on tarjota kaikille kansalaisille tietoa kulttuuria, viihdettä ja mahdollisuuden opiskeluun. Kihniön kirjasto pitää yllä jo vakiintunutta yhteistyötä koulujen kanssa ja edistää lasten ja nuorten lukuharrastusta mm. lukudiplomien ja kirjavinkkausten muodossa.
Kirjastossa työskentelee kokoaikainen kirjastonjohtaja ja osa-aikainen kirjastovirkailija. PIKI-kirjaston kautta asiakkaiden ulottuvilla on helposti ja nopeasti koko Pirkanmaan kirjastojen kokoelmat.
Musiikki- ja kansalaisopisto: Määrärahat on suhteutettu oppilasmääriin ja ne pienevät musiikkiopiston osalta. Näillä mahdollistetaan perusopintojen suorittaminen sekä tarjotaan harrastusmahdollisuuksia.
Liikunta ja vapaa-aikatoimi: Tavoitteena on säilyttää toiminta nykytasolla ja järjestää monenlaisia liikuntamahdollisuuksia eri-ikäisille. Vapaa-aikatoimessa työskentelee vapaa-aikaohjaaja. Hankkeilla rahoitetaan mahdolliset muut työntekijät.
Vuodelle 2025 on talousarvioon varattu liikuntatoimen avustuksiin 4.250 euroa. Urheilukoulujen järjestämistä varten vapaa-aikatoimi antaa yhdistyksille ja järjestöille välineet, tilat ja liikuntapaikat.
Kuntosalin kävijämäärät ovat olleet hyviä ja toimintaa jatketaan. Eläkeläisten maksuton vuoro jatkuu vuonna 2025. Vapaa-aikaohjaaja antaa työpanostaan myös kuntosalitoimintaan.
Nuorisotoimi: Nuorisotoimen avustuksiin on talousarviossa varattu 5.750 euroa, josta 4H-yhdistykselle maksettavan palkkausavustuksen määrän päättää kunnanhallitus.
Vuonna 2024 perustetun nuorisotilan toimintaa jatketaan ja samalla järjestämään nuorille erilaisia tapahtumia ja aktiviteettia.
Kulttuuripalvelut: Kulttuuripalveluista vastaavat sivistystoimen toimistosihteeri sekä hyvinvointijohtaja. Kulttuuritoimi järjestää erilaisia tapahtumia ja näyttelyitä määrärahojen puitteissa. Edelleen järjestetään veteraani- ja itsenäisyyspäivän juhlatilaisuudet yhdessä seurakunnan kanssa.
Kulttuuripalveluista maksetaan kesäoppaan palkka. Wanhassa Puumilassa opas järjestää erilaisia kulttuuri- ja musiikkitapahtumia.
Museopalvelut: Esinemuseo on ollut avoinna kesäaikana tiistaista lauantaihin. Kunta järjestää itse museon aukiolon. Museopalveluista maksetaan esinemuseon oppaan palkka. Museon aukioloaikoja supistetaan kesällä 2025.
Hyvinvoinnin- ja terveyden edistäminen: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on siirtynyt sivistys- ja hyvinvointilautakunnan alaisuuteen vuoden 2023 alusta hyvinvointialueiden perustamisen myötä. Lautakunnan tehtävänkuva on määritelty uudelleen hallintosääntöön vuonna 2023. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kohtaan on kirjattu puolet hyvinvointijohtajan palkkakulut.
Esityslistan liitteet:
Sivistystoimen talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2025–2026 (tekstiosa) (liite 1).
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta hyväksyy liitteen nro 1 mukaisen sivistys- ja hyvinvointilautakunnan talousarvioesityksen vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2027.
Sivistyslautakunta hyväksyi kokouksessaan 21.03.2007 (13 §) Kihniön kunnan liikuntatoimen palkitsemissäännöt. Sääntöjen mukaisesti perusteltuja ehdotuksia palkittavista on pyydetty liikuntaa harrastavilta kihniöläisiltä yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä. Sivistyslautakunta muutti seuratyöntekijän palkinnon vapaaehtoistyöntekijän palkinnoksi kokouksessaan 02.11.2022 (86 §).
Ehdotuksia palkittavien valitsemiseksi on tullut vain vähän, jonka vuoksi liikuntatoimen palkittavien kriteereitä ja valinnan menettelyä tulee päivittää.
Jatkossa liikuntatoimen palkittavat tulisi laajentaa käsittämään vapaa-aikatoimen palkittavia. Lisäksi ehdokkaita voisi jatkossa ehdottaa yhteisöjen lisäksi myös yksityishenkilöt.
Vapaa-aikaohjaaja käsittelee perustellut ehdotukset ja tekee ehdotukset palkittavista sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle. Valitut palkitaan itsenäisyyspäivän juhlassa.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta päättää jakaa seuraavat tunnustukset:
Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan tulojen toteutumaprosentti on 79,6 ja menojen toteutumaprosentti on 74,5. Nettobudjetoinnin mukainen toimintakateprosentti on 73,5.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee toteutumaraportin tietoonsa saatetuksi.
Hyvinvointijohtajan viranhaltijapäätökset ajalta 5.9.-13.11.2024.
Sivistyslautakunta merkitsee viranhaltijapäätökset tietoonsa saatetuksi eikä käytä otto-oikeuttaan.
Seuraava sivistys- ja hyvinvointilautakunnan kokous pidetään 27.11. klo 18.00.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee ilmoitus- ja muut asiat tietoonsa saatetuksi.