Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 7.10.2024 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 8.10.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Anna Kiviholma |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Katri Toivonen ja Severi Ala-Katara. Pöytäkirja tarkastetaan 7.10. ja pidetään nähtävänä 8.10.2024 kunnan tietoverkossa.
Kehitysparkista kokoukseen saapuu katsausta esittelemään yritysneuvoja Jari Pihlajamäki sekä kehityskoordinaattori Elina Kortesmaa.
Kunnanhallitus merkitsee katsauksen tiedoksi saaduksi.
Asiantuntijat poistuivat klo 17.40.
Sastamalan kaupunki on pyytänyt 25.9.2024 päivätyllä kirjeellä lausuntoa Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen talousarvioluonnoksesta vuodelle 2025.
Liitteenä 1-4 lausuntopyyntö, toiminnalliset tavoitteet, ppt-esitys rahoituksesta sekä tarkemmat laskelmat.
Kihniön kunnan lausunto:
Kihniön kunta yhtyy lausunnossaan hyvin pitkälti Parkanon kaupungin lausuntoon, joka tuottaa sopimuksella Kihniön kunnan työllisyyden lähipalvelut.
Talousarvion kokonaisuus on selkeä ja kuntien vastuut selviävät laskelmista hyvin. Kihniön kunnalla ei ole lausuttavaa talousarvion toiminnallisiin tavoitteisiin. Talousarvioluvut ostopalvelujen osalta perustuvat aiempien vuosien toteutuneeseen käyttöön, mutta yhteisellä työllisyysalueella käytön tulisi olla kuntien kesken mahdollisimman yhdenmukaista. Korkeampi talousarvioluku ei saa ohjata tarjoamaan kihniöläisille muiden kuntien asukkaita enempää palveluita. Kihniön kunta esittää, että Kihniön palveluiden ostoista (palkkatuki) tulisi vähentää talousarviovaiheessa noin kolmasosaan eli 20.000 euroon. Lähipalveluihin Parkanon ja Kihniön osalle on varattu yhteensä 3,5 (Parkano 3, Kihniö 0,5) henkilötyövuotta siirtymäajalta kuuden kuukauden ajalta (jolloin siirtyvät työntekijät ovat vielä Sastamalan palkkalistoilla). Talousarvioesityksessä tulisi esittää, että siirtyvät 3 htv koskevat Parkanoa ja Kihniötä yhteensä. Lisäksi Kihniö vaatii, että etenkin ostopalveluiden käytössä vastuukunta käyttää tiukkaa tarveharkintaa kaikilta osin ja että määrärahojen käyttö perustuu yhdessä sopimuskuntien kanssa käytävään vuoropuheluun ja yhteisiin linjauksiin. Kotoutumisen kustannusten tulisi perustua todelliseen käyttöön, koska maahanmuutto Kihniössä on hyvin marginaalista.
Henkilöstön määrän suhteen vastuukunnan tulee ensimmäisen toimintavuoden aikana arvioida, mikä on todellinen yhteisten palveluiden tuottamiseksi tarvittava resurssi. Kihniön kunta vaatii, että kuntien vaikean taloudellisen tilanteen takia vastuukunnan tulee valmistautua esittämään sopeutustoimia viimeistään vuodelle 2026.
Kunnanhallitus päättää antaa yllä olevan lausunnon Sastamalan kaupungille.
Kuntalain 110§ (10.4.2015/410) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Sen hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnittelukausi).
Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kuntien tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan taloussuunnitelmassa tulee päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna jaksona katetaan.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnantavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto-tai nettomääräisenä. Talousarviossa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Asetettu raami on tiukka ja siitä voidaan poiketa vain perustellusti lakisääteisten velvoitteiden vuoksi. Valtuuston hyväksymät talouden tasapainottamistoimet tulee sisällyttää talousarvioon.
Liite 5 laadintaohje
Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion 2025 laadintaohjeen liitteen mukaisesti.
Kunnanhallitus keskusteli asiasta ja päätti, että raami tarkentuu yt-neuvottelujen kuluessa.
Kihniön kunnan Vuoden 2023 tilinpäätös oli vuosikatteen osalta – 137.261 euroa alijäämäinen ja tuloksen osalta – 545.760 euroa alijäämäinen. Talousarviovuonna 2024 ja suunnitelmavuosina 2025-2026 kunnan taloutta haastavat edelleen tuloja korkeammat menot. Valtionosuudet ja niiden pysyvät vähennykset, verotulot ja toimintatuotot eivät riitä kattamaan nykyrakenteen toimintakuluja. Kunnan tulee tavoitella tilannetta, jossa vuosikate kattaa poistot ja välttämättömät investoinnit. Tällöin investoinnit voitaisiin tehdä ilman lainarahoitusta. Kunnan taloutta kuormittavat osaltaan myös kasvaneet korkomenot ja kansallisesta kunta-alan palkkaratkaisusta johtuva poikkeuksellisen suuri henkilöstömenojen kasvu.
Kihniön kunnassa on tehty vuonna 2024 valtuustotasoinen säästösuunnitelma, mutta tästä huolimatta poikkeuksellisen haastava taloudellinen tilanne vaatii lisätoimenpiteitä.
Kihniö kunnan tulee tarkastella kaikkia käytettävissä olevia vaihtoehtoja, joilla voidaan alentaa palveluiden järjestämisen pitkäaikaisia kustannuksia sekä menojen leikkaamista tai tulojen lisäämistä, jotta kunnan talous saadaan kestävälle pohjalle. Kunnan toiminnassa on välttämätöntä tehdä muutoksia johtuen taloudellisista ja toiminnallisista syistä. Kunnan talousarvioehdotus vuodelle 2025, sisältäen suunnitelmavuodet 2026 ja 2027, edellyttää sellaisia toimenpiteitä, joiden toteuttaminen todennäköisesti aiheuttaa henkilöstövähennyksiä sekä organisaatiorakenteen muutosta ja palvelujen uudelleenorganisointia, jolloin toimenpiteitä ja vaihtoehtoja on käsiteltävä yhteistoimintamenettelyssä.
Mikäli neuvottelussa löydettävät ratkaisut edellyttävät erillisten päätösten tekemistä, tehdään ne hallintosäännön toimintavaltuuksien mukaisesti. Yhteistoimintaneuvottelut ja muut tarvittavat menettelyt toteutetaan käytännössä yhteistyöryhmäkokoonpanolla, johon kuuluvat kunnanjohtaja, talous- ja hallintojohtaja, KT yhdyshenkilö- , pääluottamusmiehet sekä työsuojeluorganisaatio.
Kunnanhallitus päättää
1. käynnistää yhteistoimintamenettelyn tuotannollisin ja taloudellisin perustein työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) mukaisesti
2. yhteistoimintaneuvottelujen koskevan koko kunnan henkilöstöä talouden tasapainottamiseen tarvittavien toimenpiteiden toteuttamiseksi vuonna 2025. Lisäksi kunnanhallitus toteaa, että yhteistoimintaneuvottelut kestävät vähintään 6 viikkoa arviolta marraskuun loppuun saakka ja neuvottelut toteutetaan yhteistyöryhmäkokoonpanolla. Työnantajan edustajina toimii kunnanhallituksen puheenjohtajisto. Tarvittaessa työryhmään kutsutaan johtavia viranhaltijoita tai/ja muuta henkilöstöä.
3. sopeuttamistyöryhmä valmistelee työnantajan esityksen kunnanhallitukselle
4. yt-neuvottelujen tavoite on noin 100.000 euroa vuodelle 2025, kuitenkin vähintään nolla tulokseen pääseminen.
5. työnantajan edustaja voi käyttää neuvottelujen aikana asiantuntija-apua
Kuntalaki edellyttää kunnan toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Valtuuston ja kunnan muiden toimielinten on talousarviossa ja -suunnitelmassa sekä niihin perustuvissa käyttösuunnitelmissa ja erillisbudjeteissa hyväksyttävä toimintaa ja taloutta koskevat tavoitteet.
Oheismateriaali jaettu 30.9. kokouksessa.
Kunnanhallitus käy keskustelun toiminnallisten tavoitteiden asettamisesta vuodelle 2025.
Kuntalain 410/2015 ja pykälän 60 §:n mukaisesti yhtymäkokousedustajat valitaan seuraavasti:
Yhtymäkokousedustajan kuhunkin kokoukseen erikseen valitsee jäsenkunnan kunnanhallitus tai jäsenkunnan valtuuston päättämä kunnan muu toimielin.
Sataedun yhtymäkokous pidetään torstaina 21.11. klo 14 Ulvilassa.
Saskyn yhtymäkokous pidetään 21.11. klo 16 Vammalan ammattikoululla.
Edustajien ja varaedustajien nimet ja sähköpostiosoitteet pyydetään toimittamaan kuntayhtymän kirjaamon sähköpostiin kirjaamo@sasky.fi 4.11.2024 mennessä. Sataedun edustajat sataedu@sataedu.fi.
Kunnanhallitus nimeää Sataedun ja Saskyn koulutuskuntayhtymien yhtymäkokousedustajan ja varaedustajan.
Kunnanhallitus nimesi Sataedun koulutuskuntayhtymän yhtymäkokousedustajaksi Matti Sillanpään ja varalle Juha-Matti Markkolan.
Kunnanhallitus nimesi Saskyn koulutuskuntayhtymän yhtymäkokousedustajaksi Leila Törmän ja varalle Kirsi Jytilän.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa mm. valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muutoin lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta. Asia on silloin viipymättä saatettava kunnanvaltuuston uudelleen käsiteltäväksi. (KuntaL 96 §).
Kunnanvaltuuston 30.9.2024 kokouksessa käsiteltiin seuraavat asiat:
§ 17 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 18 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 19 Lausunnot tarkastuslautakunnan huomioista arviointikertomuksessa
§ 20 Talouden toteutumisen osavuosikatsaus 30.6.2024 mukaan
§ 21 Valtuutettujen lukumäärä valtuuston toimikaudella 2025–2029
§ 22 Määrärahamuutokset vuoden 2024 talousarvioon
§ 23 Mansikkamäen kiinteistön myynti / kauppakirjan hyväksyminen
§ 24 Kauppakirjan hyväksyminen / OP-perhepuisto
§ 25 Muut asiat
Kunnanhallitus toteaa kuntalain 96 §:n mukaisesti, että valtuuston päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä, eikä valtuusto niitä tehdessään ole ylittänyt toimivaltaansa, eivätkä ne muutoinkaan ole lainvastaisia. Kunnanhallitus päättää panna päätökset täytäntöön.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
6 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja § 9
Talous- ja hallintojohtaja §
Talouspäällikkö § -
Tekninen lautakunta 2.10.2024
§ 81 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 82 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 83 Kuntalaisaloite / Valoa koulun pihaan
§ 84 Talouden toteuma 1.1. - 31.8.2024
§ 85 Uhkasakkomenettelyn raukeaminen / kiinteistö RN:o 250-407-9-91
§ 86 Kuuleminen ennen tuomitsemista / kiinteistö RN:o 250-401-24-2
§ 87 Kihniön kunnan talvikunnossapitotyöt 2024-2026, urakoitsijan valinta
§ 88 Kirkonkylän vanhan koulun purkaminen, purku-urakoitsijan valinta
§ 89 Huonokuntoinen rakennus kiinteistöllä 250-403-12-43
§ 90 Ajankohtaisasiat
Henkilöstöjaosto 25.9.2024, Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet päätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Saapuneet:
Pirkanmaan Ely: Työllisyyskatsaus elokuu 2024, Kihniön työttömyysaste 7,1 %
Ympäristöterveydenhuollon jaoston 2.10.2024 kokouksen pöytäkirja / TA 2025
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedoksi.