Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 12.8.2024 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 13.08.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Jenni Vehmasto |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Mikael Koivukoski ja Marketta Malin. Pöytäkirja tarkastetaan 12.08.2024 ja pidetään nähtävänä 13.08.2024 kunnan tietoverkossa.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta on kokouksessaan 8/2024 (5.6.2024) päättänyt, että:
1.Koulukuljetus Kihniön kuntarajojen sisällä on maksutonta vieraspaikkakuntalaiselle siitä lähtöpisteestä, mistä ensimmäisen kihniöläisen kuljetusoppilaan matka alkaa.
Ensimmäisen kihniöläisen kuljetusoppilaan kyytiin ottaminen vaihtelee lukuvuosittain ja viimeisen kihniöläisen kuljetusoppilaan kyydistä jättäminen vaihtelee päivittäin. Kyyditysoppilaat eivät ole vieraspaikkakuntalaisille tiedossa eikä huoltajat pysty ennakoimaan kyydeistä koituvia maksuja. Maksu voi näin ollen muuttua merkittävästi kymmenen kouluvuoden aikana (e-9.lk.).
3. Kihniön kunnan ulkopuolella huoltajilta laskutetaan liikennöitsijälle kulloinkin maksettava taksa / km.
Palvelu on perheen itse ostamaa palvelua Kihniön kuntarajan ulkopuolella, jolloin Kihniön kunta ei voi määrittää taksaa.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta päättää, että:
1. Koulukuljetus on maksutonta vieraspaikkakuntalaisille Kihniön kuntarajojen sisällä.
2. Huoltajat sopivat taksasta liikennöitsijöiden kanssa.
Kihniön kunnan tarkastuslautakunta toteaa vuoden 2023 arviointikertomuksessaan, että toiminta on ollut olennaisilta osin asetettujen tavoitteiden mukaista. Tarkastuslautakunta esitti sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle kaksi kysymystä.
Hyvinvointisuunnitelman taviotteiden toteutuminen
Turvallisen elinympäristön tavoitteiden osalta tarkastuslautakunta kysyy: Mitä toimenpiteitä on suunniteltu tehtävän tavoitteiden paremman saavutettavuuden takaamiseksi?
Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan lausunto:
Vapaa-aikapalvelut
Tarkastuslautakunta totesi lausunnossaan, että hyvään johtamiseen kuuluu säännölliset kehityskeskustelut. Tarkastuslautakunta kysyy hallintokunnittain: Millä tavoin kehityskeskustelujen pitäminen on ohjeistettu ja monenko kehityskeskustelut on pitämättä vuodelta 2023?
Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan lausunto: Sivistystoimessa tavoitteena on pitää kehityskeskustelut vuosittain. Kehityskeskustelun ohjeistus ja runko on sama kaikille. Vastauksia on tarkoitus peilata edelliseen vuoteen. Molemmat osapuolet valmistautuvat kehityskeskusteluun etukäteen strukturoitujen kysymysten avulla. Vuonna 2023 pidettiin kehityskeskusteluja 37/44.
Lisäksi sivistys- ja hyvinvointilautakunta ottaa huomioon tarkastuslautakunnan toteamuksen, ettei vapaa-aikaohjaajalle ole tehty tehtävänkuvausta. Tehtävänkuvauksia puuttuu myös muilta työntekijöiltä, jonka vuoksi syksyn 2024 aikana työnkuvaukset tullaan tekemään vapaa-aikaohjaajan lisäksi päiväkodinjohtajalle, Wilma-vastaavalle, sivistystoimen toimistosihteerille ja koulu-/etsivä nuorisotyöntekijälle.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta lähettää kunnanhallitukselle oheisen vastauksen
Hallintosäännön 30 §:n mukaan sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle kuuluu kotouttamisen edistäminen kunnassa. Kotoutumislakia (681/2023) on uudistettu ja se tulee voimaan 1.1.2025 yhtä aikaa TE-palvelujen uudistuksen kanssa. Kunnilla on TE24- ja KOTO24 -uudistusten myötä kokonaisvastuu kotoutumisen edistämisestä. Työvoimaviranomainen vastaa kotoutumisohjelmaan sisältyvien palveluiden järjestämisestä työnhakijana oleville maahanmuuttaneille. Kotoutumislaissa määriteltyjä tehtäviä on myös hyvinvointialueilla, ELY-keskuksilla, KEHA-keskuksella ja työ- ja elinkeinoministeriöllä.
Kunnalla on yleinen velvollisuus suunnitella, kehittää ja seurata kotoutumisen edistämistä. Tarvittaessa kunnan on toteutettava tätä velvollisuuttaan yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Kunnan tulee sovittaa oman ja työllisyysalueen kotoutumisen edistämisen suunnittelu ja kehittäminen yhteen hyvinvointialueen vastuulla olevan palveluiden suunnittelun ja kehittämisen kanssa.
Vuoden 2024 loppuun asti voimassa olevassa kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa (1386/2010) säädetään kunnan suunnitteluasiakirjasta, jonka nimi on kotouttamisohjelma. Kun uusi kotoutumislaki tulee voimaan, kotouttamisohjelma-käsitteestä luovutaan, mutta suunnitteluvelvollisuus säilyy kunnalla.
Kunnan on otettava kotoutuja-asiakkaat ja maahanmuuttajat huomioon strategisissa suunnitelmissaan kuten kuntastrategiassa. Kunnan pitää varmistaa, että erityisesti järjestöt ja kunnan alueella asuvat maahanmuuttajat voivat osallistua kotoutumisen edistämisen suunnitteluun. Kunnalla on yleis- ja yhteensovittamisvastuu maahanmuuttajien ja kotoutuja-asiakkaiden kotoutumisen edistämisen suunnittelusta, kehittämisestä ja seurannasta.
ELY-keskus seuraa toimialueellaan kotoutumisen suunnittelun asianmukaista toteutumista ja voi käydä kuntien kanssa keskustelua mahdollisista epäkohdista. ELY-keskuksien tehtävänä on tukea kuntia kotoutumisen edistämisen suunnittelussa, toteuttamisessa ja yhteensovittamisessa.
Kunnan kotoutumisen edistämisen suunnittelussa on otettava huomioon valtakunnalliset tavoitteet, jotka asetetaan Valtion kotoutumisen edistämisohjelmassa (VALKO) sekä työ- ja elinkeinoministeriön vahvistamissa työllisyyden edistämisen valtakunnallisissa tavoitteissa kotoutuja-asiakkaiden osalta.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee kotoutuslain kokonaisuudistuksen tietoonsa saatetuksi.
Hyvinvointijohtajan viranhaltijapäätökset ajalta 8.5.-12.8.2024
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee viranhaltijapäätökset tietoonsa saatetuksi eikä käytä otto-oikeuttaan.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee ilmoitus- ja muut asiat tietoonsa saatetuksi sekä sopii seuraavan kokousajan.