Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 18.6.2024 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 19.6.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Anna Kiviholma |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Nina Niemenmaa ja Marjo Niemi. Pöytäkirja tarkastetaan 18.6. ja pidetään nähtävänä 19.6.2024 - kunnan tietoverkossa.
Nina Niemenmaan tilalle pöytäkirjantarkastajaksi valittiin Tiina Jokioja.
Kihniön kunnalle on saapunut kuntalaisaloite:
Kihniön keskustaajaman pohjoispuolelle on laadittava vapaa-ajan ja kausiasutuksen sekä luontoretkeilyn järjestämiseksi oikeusvaikutteinen osayleiskaava. Kaavoitettava alue rajautuu pohjoisessa kunnanrajaan, idässä Jokikylään, etelässä Kihniön kuntakeskukseen ja Naarminkylään sekä lännessä Ratikylään oheisen kartan mukaisesti.
Kihniössä ei ole voimassa olevaa yleiskaavaa. Kihniön suurimpien järvien rannoille on laadittu useita erillisiä ranta-asemakaavoja. Vapaa-ajan ja kausiasuntojen rakentamiseen olisi halukkuutta, mutta pirstaloitunut maanomistus jäljellä olevien rakennuskelpoisten järvi- ja jokirantojen rakentamiseksi estää yksittäiset rakennushankkeet, koska alueille pitää laatia ranta-asemakaava. Tämä on yksittäisen maanomistajan kannalta kohtuuton vaatimus.
Kihniön kunnan pitää laatia ns. strateginen oikeusvaikutteinen yleiskaava ranta-alueille, jotta sitä voidaan käyttää rakennusluvan perusteena. Kunnalla on oikeus periä kiinteistönomistajilta puolet kaavoituskustannuksista.
Kaavoituksen ajaksi alue on määrättävä rakennuskieltoon.
Aloitteeseen annettava vastaus:
Kaavoitusaloitteet tulevat kuntaan maanomistajien tarpeesta, jolloin kaavoitusaloite käsitellään kunnanhallituksessa ja kaavoitusaloitteesta tehdään kaavoitussopimus, jossa sovitaan mm. kustannusten kohdistumisesta hyödynsaajille eli maanomistajille. Kunta kaavoittaa kustannuksellaan yleensä kohteita / alueita, joiden kohdalla hyötynäkökohdat sijoittuvat yksittäisiä maanomistajia laajemmalle kohderyhmälle ja niillä on vähäistä suurempi vaikuttavuus. Aloite ei anna aihetta jatkotoimenpiteisiin.
Kunnanhallitus hyväksyy aloitteeseen annetun vastauksen eikä aloite aiheuta lisätoimenpiteitä.
Hovioikeus katsoo, että käräjäoikeudessa on tapahtunut kuulemisen osalta oikeudenkäyntivirhe ja että kaikkien osakkeenomistajien kanta Kihniön kunnanvireille panemaan kanteeseen on selvittävä, jotta voidaan arvioida kunkin osakkeenomistajan asianosaisasema oikeudenkäynnissä ja se, ketkä ovat oikeudenkäynnissä kantajan vastapuolella. Edelleen asiassa on kuultava Koillis-Satakunnan Sähkö Oy:tä.
Oikeusjärjestyksen periaatteesta, että Hovioikeus ei muutoksenhakuasteena voi pääsääntöisesti ratkaista asiaa, jota ei ole asianmukaisesti tutkittu ensimmäisessä asteessa Tällaisessa tapauksessa sen on palautettava asia käräjäoikeuteen uudelleen käsiteltäväksi.
Hovioikeuden ratkaisu:
Käräjäoikeuden tuomio kumotaan ja Kihniön kunta vapautetaan velvollisuudesta korvata Virtain kaupungin ja Koillis-Satakunnan Sähkön Oy:n oikeudenkäyntikulut käräjäoikeudessa viivästyskorkoineen. Asia palautetaan Pirkanmaan käräjäoikeuteen, jonka on palautuspäätöksen saatua lainvoiman omasta aloitteestaan otettava asia käsiteltäväkseen ja siinä laillisesti meneteltävä. Käräjäoikeuden on asiaa ratkaistessaan lausuttava myös oikeudenkäyntikuluista käräjäoikeudessa ja hovioikeudessa.
Kunnanhallitus päättää tyytyä hovioikeuden ratkaisuun ja jättää valituksen tekemättä ja toimittaa Pirkanmaan käräjäoikeudelle kirjeen, jossa todetaan, että valmistelut uuden käsittelyn järjestämisestä voidaan aloittaa.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
2 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja §
Talous- ja hallintojohtaja § 23, 24
Talouspäällikkö § -
Pöytäkirjat:
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 5.6.2024
§ 51 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 52 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 53 Koulukuljetuksen myöntäminen vieraspaikkakuntalaisille
§ 54 Perusopetuksen TEAviisari 2023
§ 55 Arviointisuunnitelman mukaiset tiedot 6.luokan oppimistasosta
§ 56 Arviointisuunnitelman mukaiset tiedot 9.luokan oppimistasosta
§ 57 Aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma syyslukukautena 2024
§ 58 Eron myöntäminen Riitta Kalliokoskelle ja viran aukijulistaminen
Keskusvaalilautakunta 7.6.2024
Tilatyöryhmän muistio 10.6.2024
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet päätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Pirkanmaan Ely: Työllisyyskatsaus huhtikuu 2024 Kihniön työttömyysprosentti 7,6 %
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedoksi.
Pirkanmaan hyvinvointialue vahventaa palveluiden verkon suunnittelun yhteistyötä kuntien kanssa perustamalla palveluverkon, maankäytön ja kaavoituksen yhdyspintatyöryhmän. Työryhmä on Pirkanmaan hyvinvointialueen ja kuntien yhteinen työryhmä, jonka tehtävänä on Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluiden verkoston suunnitelmien ja kuntien maankäytön ja kaavoituksen yhteensovittaminen sekä edistää kuntien ja hyvinvointialueen välistä yhteistyötä palveluiden verkollisissa asioissa.
Yhteistyöryhmä kokoontuu vuosittain kaksi kertaa palveluiden verkon yhteistyökokoukseen, jossa tavoitteena on läpi käydä ajankohtaisten asioiden lisäksi myös tulevan puolivuotiskauden esiin nousevat yhteiset palveluiden verkkoon, maankäyttöön ja asuntopolitiikkaan liittyvät asiat.
Pirkanmaan hyvinvointialue pyytää nimeämään kunnastaan kaavoituksesta vastaavaa 1–2 jäsentä perustettaviin yhdyspintatyöryhmään. Ensimmäinen kokous pidetään elokuun 2024 aikana.
Kokouksessa käydään läpi kuntien kaavoitussuunnitelmat ja hyvinvointialueen investointisuunnitelman tilanne ja lähetekeskustelu konkreettisesta toimintamallista
Tulevien osallistujien tiedot sekä heidän varahenkilöt yhteystietoineen tulee toimittaa Pirkanmaan hyvinvointialueen kirjaamoon kirjaamo@pirha.fi 15.6.2024 mennessä.
Lisätietoja asiasta antaa strategiajohtaja Arto Ranta, puh. 050 512 1546, tai s-posti arto.ranta@pirha.fi.
Kunnanhallitus nimeää varsinaisen ja varajäsenen yhdyspintatyöryhmään.
Yhdyspintatyöryhmään valittiin Henna Ala-Kurki ja varalle Johanna Kujansuu.
Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa mm. valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muutoin lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta. Asia on silloin viipymättä saatettava kunnanvaltuuston uudelleen käsiteltäväksi. (KuntaL 96 §).
Kunnanvaltuuston 17.6.2024 kokouksessa käsiteltiin seuraavat asiat:
§ 1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 2 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 3 Vuoden 2023 tilinpäätös ja vastuuvapaus tilivelvollisille
§ 4 Vuoden 2023 arviointikertomus
§ 5 Hyvinvointikertomus 2023 ja hyvinvointisuunnitelma 2024
§ 6 Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2024-2026
§ 7 Määrärahamuutokset vuoden 2024 investointeihin
§ 8 Kihniön kunnan talouden sopeuttamisohjelma
§ 9 Sidonnaisuusilmoitusten tiedoksiantaminen kunnanvaltuustolle
§ 10 Valtuustoaloite matonpesupaikasta
§ 11 Kuntalaisaloite Ilmainen kuntosalivuoro eläkeläisille
§ 12 Kuntalaisaloite / Latauspiste ja kylmäasema grillinmäen levähdyspaikalle Kihniöön
§ 13 Kuntalaisaloite "Kihniön kunnan on aloitettava kuntaliitoksen valmistelu vuoden 2024 aikana"
§ 14 Selonteko vuoden 2023 valtuusto- ja kuntalaisaloitteista sekä keskeneräiset aloitteet
§ 15 Eronpyyntö luottamustoimista ja vapautuvien luottamustoimien täyttäminen
§ 16 Muut asiat
Kunnanhallitus toteaa kuntalain 96 §:n mukaisesti, että valtuuston päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä, eikä valtuusto niitä tehdessään ole ylittänyt toimivaltaansa, eivätkä ne muutoinkaan ole lainvastaisia. Kunnanhallitus päättää panna päätökset täytäntöön.