Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 6.6.2024 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 07.06.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Jenni Vehmasto |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin laillisesti koollekutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Maarit Toroskainen ja Mikko Nevanperä. Pöytäkirja tarkastetaan 6.6.2024 ja pidetään nähtävänä 7.6.2024 kunnan tietoverkossa.
Kunta osoittaa alueella asuville oppivelvollisuusikäisille lähikoulun tai muun soveltuvan paikan. Asuinkunnan osoittaman lähikoulun lisäksi perusopetuslaissa säädetään oppivelvollisen mahdollisuudesta hakeutua muuhun kuin kunnan osoittamaan lähikouluun tai opetuksen järjestämispaikkaan. Kunnille opetuksen järjestäjänä kyseessä on toisenlaisesta oppilaaksioton prosessista (ns. toissijainen oppilaaksiotto), jolle perusopetuslaki asettaa rajat.
Huoltajat voivat halutessaan päättää, että lapsi pyrkii muuhun kuin asuinkunnan osoittamaan kouluun tai opetuksen järjestämispaikkaan. Kunnalla ei näissä tilanteissa ole kuitenkaan velvollisuutta ottaa oppilasta haettuun kouluun tai opetuspaikkaan. Ensisijainen oikeus päästä näihin kouluihin on aina niillä oppilailla, joiden lähikouluksi kyseessä oleva koulu on asuinkunnan toimesta osoitettu. Jos koulussa on ns. lähikouluoppilaiden jälkeen vielä tilaa, voidaan kouluun ottaa oppilaaksi myös sinne hakeutuneita oppilaita.
Vapaan hakeutumisoikeuden nojalla muuhun kuin asuinkunnan osoittamaan kouluun hakeutuneella ei ole oikeutta perusopetuslain mukaiseen maksuttomaan kuljetukseen. Jos oppilas otetaan muuhun kuin asuinkunnan osoittamaan lähikouluun kunta voi perusopetuslain 32 §:n nojalla asettaa oppilaaksi ottamisen edellytykseksi, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista. Huoltajien kuljetusvastuuta koskeva ehto on syytä sisällyttää oppilaaksiottamista koskevaan päätökseen, joka tehdään toissijaista koulupaikkaa hakeneelle oppilaalle oppilaaksiottamista. Päätös muutoksenhakuohjeineen annetaan tiedoksi.
Kihniön yhtenäiskoululle on mahdollista hakea myös muilta paikkakunnilta. Tasapuolisuuden ja yhdenvertaisuuden, mutta myös kustannusten kohtuullisuuden vuoksi vieraspaikkakuntalaisille oppilaille tulee laatia ohjeet koulukuljetusten laskuttamista varten.
Kuljetus tulee anoa erillisellä lomakkeella mahdollisimman nopeasti tarpeen ilmaantumisesta. Päätöksen asiasta tekee hyvinvointijohtaja. Kuljetuksesta peritään maksu, jonka sivistyslautakunta hyväksyy vuosittain. Maksullinen kuljetusoikeus voidaan myöntää edellyttäen, että autossa on tilaa, reitti on olemassa eikä kuljetuksista muodostu kohtuuttomia kustannuksia kunnalle.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta päättää, että:
1.Koulukuljetus Kihniön kuntarajojen sisällä on maksutonta vieraspaikkakuntalaiselle siitä lähtöpisteestä, mistä ensimmäisen kihniöläisen kuljetusoppilaan matka alkaa.
2. Oppilas voidaan hakea ja viedä kuntarajojen ulkopuolelle, mikäli siitä ei aiheudu kohtuutonta matkustusaikaa muille oppilaille ja kyyti pystytään tarjoamaan lain edellyttämissä aikarajoissa ilman yksittäisen kyytien järjestämistä.
3. Kihniön kunnan ulkopuolella huoltajilta laskutetaan liikennöitsijälle kulloinkin maksettava taksa / km.
4. Laskutuksen ulkopaikkakuntalaisten oppilaiden osalta hoitaa liikennöitsijät oppilaiden vanhemmilta.
TEAviisarin avulla kunnan päättäjät saavat tietoa, miten kunnalla menee terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Tarkastelemalla toimialojen tietoja löytyy kunnan keskeiset kehittämistarpeet ja vahvuudet. Palvelu tarjoaa valmiiksi analysoitua tietoa esimerkiksi koulukohtaisen oppilashuoltosuunnitelman tueksi ja hyvinvointikertomuksen laadintaan. Tieto toiminnasta mahdollistaa konkreettisten tavoitteiden asettamisen ja niiden toteutumisen seurannan.
TEAviisari tuo esille kunnan toimintaa kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Terveydenedistämisaktiivisuuden (TEA) ulottuvuudet kuvaavat toimintaa eri näkökulmista. Perusajatuksena on, että toimiakseen laadukkaasti ja tehokkaasti kunnan on huomioitava kaikki nämä näkökulmat.
THL kerää peruskouluilta terveydenedistämisaktiivisuuteen liittyvää tietoa yhteistyössä Opetushallituksen kanssa. Tiedot kerätään kouluilta syksyisin, kahden vuoden välein parittomina vuosina. Linkki sähköisessä palvelussa täytettävään tiedonkeruulomakkeeseen lähetetään kunkin koulun tai oppilaitoksen rehtorille. Tietojen kokoaminen toivotaan tehtävän yhteistyössä opiskeluhuoltoryhmän kanssa.
Tulosten avulla tuetaan laaja-alaisen hyvinvointitiedon hyödyntämistä koulujen arjessa ja opiskeluhuollon toiminnan johtamisessa.
Käsiteltyjä teemoja tiedonkeruissa ovat mm.
Perusopetuksen TEAviisarin tulokset esitellään kokouksessa. Tulokset ovat kaikkien nähtävissä osoitteessa https://teaviisari.fi/teaviisari/fi/tulokset?view=...
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee perusopetuksen TEAviisarin tulokset tietoonsa saatetuiksi.
Kihniön kunnan arviointisuunnitelman mukaan 6. luokan oppimistaso arvioidaan keväisin yhteisellä kokeella jossakin oppiaineessa. Kihniön peruskoulun kuudennen luokan oppilaat osallistuivat 03.05.2024 Matemaattisten Aineiden Opettajien Liiton (MAOL ry) järjestämään valtakunnalliseen matematiikan kokeeseen. Arviointiraportti on liitteenä nro 1.
Kokeeseen osallistui 10 poikaa ja 12 tyttöä. Oppilaat tekivät kokeen omassa luokassa ja matematiikan opettaja tarkasti kokeet ohjeiden mukaan. Kokeen maksimipistemäärä oli 60, joka vastasi arvosanaa 10. Arvosanan 8 tai sitä paremman saaneet ovat oppineet hyvin pääosan peruskoulun keskeisistä asioista. Kihniössä 90.9 % kuudesluokkalaisista oli tässä ryhmässä.
Valtakunnallinen arvosanojen pistekeskiarvo kuudennen luokan matematiikan kokeessa oli 20 pistettä, ja arvosanojen keskiarvo oli 7,0. Kihniöläisten oppilaiden saamien arvosanojen pistekeskiarvo oli 22,3 ja heidän saamiensa arvosanojen keskiarvo oli 7,14.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee 6. luokan arviointisuunnitelman mukaiset tiedot matematiikan valtakunnallisessa kokeessa keväällä 2024 tietoonsa saatetuksi liitteen 1 mukaisesti.
Kihniön kunnan arviointisuunnitelman mukaan 9. luokan oppimistaso arvioidaan keväisin yhteisellä kokeella jossakin oppiaineessa. Kihniön peruskoulun yhdeksännen luokan oppilaat osallistuivat 03.05.2024 Matemaattisten Aineiden Opettajien Liiton (MAOL ry) järjestämään valtakunnalliseen matematiikan kokeeseen. Kokeeseen osallistui 6 tyttöä ja 7 poikaa. Arviointiraportti on liitteenä nro 2.
Oppilaat tekivät kokeen matematiikan luokassa ja opettaja korjasi kokeen ohjeiden mukaan. Kokeen maksimipistemäärä oli 70, joka vastasi arvosanaa 10. Arvosanan 8 tai sitä paremman saaneet ovat oppineet hyvin pääosan peruskoulun keskeisistä asioista. Kihniössä 69,2 % yhdeksäsluokkalaisista oli tässä ryhmässä.
Valtakunnallinen arvosanojen keskiarvo yhdeksännen luokan matematiikan kokeessa oli 6,25 ( 28 pistettä). Kihniöläisten oppilaiden saamien arvosanojen keskiarvo oli 6,5 (30 pistettä).
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta merkitsee 9. luokan arviointisuunnitelman mukaiset tiedot matematiikan valtakunnallisessa kokeessa keväällä 2024 tietoonsa saatetuksi liitteen 2 mukaisesti.
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma syyslukukaudelle 2024 on päivitetty. Toimintaa järjestetään talousarvion mukaisesti syyslukukaudella 2024. Kevätlukukauden 2025 jatko selviää valtuuston päätöksen jälkeen 17.6.2024
Liite 3. Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma syyslukukaudelle 2024
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta hyväksyy koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelman syyslukukaudelle 2024 liitteen 3 mukaisesti.
Kihniön yhtenäiskoulun lehtori Riitta Kalliokoski on 27.05.2024 lähettämällään kirjeellä irtisanoutunut äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorin virasta 01.08.2024 lukien.
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta päättää: