Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 23.1.2024 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 24.1.2024 |
Allekirjoittajan nimi | Anna Kiviholma |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Severi Ala-Katara ja Kirsi Jytilä. Pöytäkirja tarkastetaan 23.1.2024 ja pidetään nähtävänä 24.1.2024 kunnan tietoverkossa.
Nina Niemenmaa valittiin pöytäkirjantarkastajaksi Kirsi Jytilän tilalle.
Lisälistalle otetaan asia Puumilan kahviotilan vuokra.
Kunnan hallintosäännön ja kunnanvaltuuston hyväksymän talousarvio ja taloussuunnitelma-asetelman mukaan talousarvion käyttötalousosassa valtuusto asettaa toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet sekä osoittaa tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot toimielimelle tehtävän hoitamista varten.
Käyttösuunnitelmassa asianomainen hallintokunta jakaa tehtäväkokonaisuudelle annetun määrärahan edelleen kustannuspaikoille meno- ja tulolajitarkkuudella.
Liitteenä nro 1 käyttösuunnitelma kunnanhallituksen alaisen toiminnan osalta.
Kunnanhallitus hyväksyy liitteen 1 mukaisen talousarvion käyttösuunnitelman.
Laki Euroopan unionin ja kansallisen oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta tuli voimaan 1.1.2023. Kysymys on EU:n ilmoittajansuojeludirektiivin (2019/1937), eli ns. whistleblower-direktiivin täytäntöönpanosta. Lainsäädännön tarkoituksena on varmistaa, että henkilö, joka työnsä yhteydessä havaitsee tai epäilee yleisen edun vastaista toimintaa erikseen määritellyillä EU:n tai kansallisen oikeuden aloilla, voi ilmoittaa asiasta turvallisesti.
Ilmoituskanava ei ole yleinen "palautekanava" vaan nimenomaan vakavien väärinkäytösten ilmoittamista varten luotu palvelu.
Sisäisen ilmoituskanavan perustamisvelvollisuus koskee kuntia, kuntayhtymiä, liikelaitoskuntayhtymiä ja kunnallisia liikelaitoksia, joiden työ- tai virkasuhteessa olevien henkilöiden määrä on säännöllisesti vähintään 50. Sama koskee kuntien ja kuntayhtymien määräysvallassa olevia oikeushenkilöitä kuten tytäryhtiöitä. Kunnilla ja kuntayhtymillä voi olla myös yhteisiä ilmoituskanavia.
Kanavan kautta organisaatio ilmoittaa myös suoritetuista toimenpiteistä ilmoituksen tekijälle. Sisäinen ilmoituskanava tulee ottaa käyttöön kolmen kuukauden sisällä lain voimaantulosta eli viimeistään 1.4.2023.
Organisaatio voi halutessaan mahdollistaa myös nimettömien ilmoitusten vastaanottamisen. Velvollisuutta siihen ei ole.
Organisaation on nimettävä ilmoitusten käsittelystä vastaava henkilö tai henkilöt. Nimettävä henkilö tai henkilöt ovat kunnan harkinnassa.
Kahden henkilön nimeäminen on suotavaa ilmoitusten käsittelemisen riippumattomuuden takaamiseksi.
Liite 2 Whistleblow dokumentti
Kunnanhallitus päättä ottaa käyttöön sisäisen ilmoituskanavan ja nimeää ilmoitusten käsittelystä vastaaviksi henkilöiksi hyvinvointijohtajan ja talous- ja hallintojohtajan.
Talousarvio on tärkein yksittäinen kunnan talouden ja toiminnan ohjauksen väline. Kuntalain 110 §:n mukaan kunnanvaltuuston on ennen vuoden loppua hyväksyttävä talousarvio seuraavaa kalenterivuotta varten. Kihniön kunnanvaltuusto on hyväksynyt kokouksessaan 13.12.2022 talousarvion vuodelle 2024 ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2026.
Hallintosäännön 68 §:n mukaan kunnanhallitus voi talousarvion käsittelyn jälkeen antaa talousarvion täytäntöönpanosta ohjeet. Talousarvion täytäntöönpano-ohjeen on tarkoitus antaa konkreettisia ohjeita valtuuston hyväksymien meno- ja tuloarvioiden täytäntöön panossa ja seurannassa. Hallintokunnat vastaavat ohjeen viemisestä käytäntöön.
Liitteenä 3 toimeenpano-ohje
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 3 olevan talousarvion täytäntöönpano-ohjeen.
Valtiovarainministeriö on 21.12.2023 (VN/35660/2023) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 5 §:n nojalla myöntänyt kunnille kunnan peruspalvelujen valtionosuutta sekä päättänyt kuntien veroperustemuutoksista johtuvista verotulomenetysten korvauksista vuodelle 2024.
Valtiovarainministeriö on 21.12.2023 (VN/35661/2023) on päätöksen kotikuntakorvauksen perusosasta. Vuoden 2024 kotikuntakorvauksen perusosa 7 459,25 €. Liitteen laskelman mukaiset kotikuntakorvaustulot on 55.348 € ja kotikuntakorvausmenot -11.935 €.
Talousarvioon 2024 kirjattu arvio valtionosuuksista on 1.105.807 €.
Kihniön kunnalle myönnetyt valtionosuudet:
euroa / kuukausi | euroa / vuosi | ||
Kunnan peruspalvelujen valtionosuus (sis. verotuloihin perustuvan valtionosuuden tasauksen) | 84 751 | 1 017 009 | |
- josta verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus | 66 701 | 800 409 | |
- josta osakuntaliitoksen osuus | 0 | 0 | |
Kotikuntakorvaustulot | 4 612 | 55 348 | |
Kotikuntakorvausmenot | -995 | -11 935 | |
Yksityisten opetuksen järjestäjien arvonlisävero | 0 | 0 | |
Veroperustemuutoksista johtuvien veromenetysten korvaus | 36 774 | 441 292 | |
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa sekä vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitettu rahoitus | -30 451 | -365 374 | |
Yhteensä | 94 692 | 1 136 340 | |
Jos kunta on tyytymätön edellä olevaan päätökseen, sillä on kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 51 §:n nojalla oikeus kolmen kuukauden kuluessa päätöksestä tiedon saatuaan tehdä kirjallinen oikaisuvaatimus valtiovarainministeriölle.
Liite 4 päätös peruspalvelujen valtionosuudesta 2024
Liite 5 päätös kotikuntakorvausten perusosasta 2024
Liite 6 maksuerittely
Kunnanhallitus merkitsee päätökset tietoonsa saatetuksi ja toteaa, ettei muutoksenhakuun ole tarvetta.
Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa mm. valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muutoin lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta. Asia on silloin viipymättä saatettava kunnanvaltuuston uudelleen käsiteltäväksi. (KuntaL 96 §).
Kunnanvaltuuston 13.12.2023 kokouksessa käsiteltiin seuraavat asiat:
- Vuoden 2024 talousarvion javuosien 2025 - 2026 taloussuunnitelman hyväksyminen
- Määrärahamuutokset vuoden 2023 talousarvioon
- Vuoden 2023 avaava tase
- Eronpyyntö luottamustoimista
Kunnanhallitus toteaa kuntalain 96 §:n mukaisesti, että valtuuston päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä, eikä valtuusto niitä tehdessään ole ylittänyt toimivaltaansa, eivätkä ne muutoinkaan ole lainvastaisia. Kunnanhallitus päättää panna päätökset täytäntöön.
Kunnallistalouden kiristys koskee kuntakoosta riippumatta kaikkia kuntia. Syyt ovat moninaiset: yleinen hintatason nousu, korkotason nousu, palkkojen nousut ja valtionosuuksien leikkaukset. Myös kuntien verokertymä laskee valtakunnallisen heikon taloudellisen kehityksen seurauksena sekä hyvinvoitialueen hyväksi tilitetyt verotuotot.
Edellä mainittujen syiden vuoksi on myös Kihniön kuntaan asetettava talouden sopeuttamisen työryhmä, jonka tehtävänä on hakea kustannussäästöjä kaikista hallintokunnista sekä seurata kuluvan vuoden budjetin pitävyyttä.
Hallitus nimeää edustajansa talouden sopeuttamistyöryhmään ja kunkin hallintokunnan osastopäällikkö on aina mukana työryhmässä, kun hänen toimialaansa tarkastellaan. Työryhmä voi kutsua kokouksiinsa myös asiantuntijoita. Ulkopuolisen konsultin käyttöä tulee harkita.
Kunnanhallitus nimeää jäsenet talouden sopeuttamisen työryhmään.
Työryhmään valittiin edustaja jokaisesta valtuustoryhmästä; Hannu Koivistoinen, Marjo Niemi, Juha-Matti Markkola, Jari Alkkiomäki, Katri Toivonen. Viranhaltijoista talouspäällikkö Marita Törmä ja kunnanjohtaja Petri Liukku. Muut asiantuntijat esittelytekstin mukaan. Työryhmä valitsee puheenjohtajan keskuudestaan.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Oheismateriaalina toteumavertailu
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 30.11.2023
Osakeannin tausta ja tarkoitus
Olennaisesti kasvanut pohjainflaatio, rahoituskustannusten merkittävä kasvu, Venäjän federaation Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan vaikutukset energiantuotannon raaka-ainemarkkinoihin sekä toteutuessaan Energiaviraston luonnos valvontamenetelmiksi vuosille 2024–2031 ovat merkittävästi lisänneet kaikkien energiayhtiöiden taloudellisia ja kaupallisia energiantuotantoon liittyviä riskejä. Edelleen, Leppäkoski Group Oy:n (jäljempänä ”Yhtiö” tai ”Leppäkoski”) rahoitussopimuksissa on omavaraisuuteen liittyviä kovenanttiehtoja, jotka Yhtiö on velvollinen täyttämään. Edellisen lisäksi rahoitusmarkkinoiden epävarmuus ja korkojen nousu heikentää Yhtiön kassavirtaa sekä lisää rahoitukseen liittyviä riskejä.
Lisäksi Yhtiö on osana kokonaisvaltaista riskienhallintastrategiaa käynnistänyt uuden, energiapuun raaka-ainehankintaa koskevan liiketoiminnan, jolla pyritään turvaamaan raaka-aineiden hankinta ja kaukolämmön kilpailukyky pitkällä tähtäimellä. Uusi toiminta edellyttää riittäviä taloudellisia puskureita polttoaineiden hankintaan ja hankinnan resurssointiin liittyen. Tämän lisäksi Yhtiöllä on suunnitelmissa merkittävän kokoluokan investointeja säätösähkö ja reserviteho markkinoihin liittyen. Edellisten lisäksi Yhtiön tytäryhtiön Leppäkosken Sähkö Oy:n energiamarkkinalain edellyttämät investoinnit toimitusvarmuuteen sekä sähköenergianmittauksiin liittyen rasittavat Yhtiön kassavirtaa lähivuosien aikana.
Yhtiön liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamisen ja kohonneiden riskien hallitsemiseksi Yhtiön on perusteltua vahvistaa omaa pääomaansa osakeannilla luovuttamalla hallussaan olevia Yhtiön osakkeita nykyisille osakkeenomistajille. Tämän vuoksi Yhtiön hallitus on 12.12.2023 päättänyt osakeannista, jossa annetaan Yhtiön aikaisemmin hallussa olevia sekä henkilöstörahastolta osto-option nojalla hankittuja osakkeita Yhtiön nykyisille osakkeenomistajille (jäljempänä ”Osakeanti”).
Osakeannissa luovutettavat osakkeet tarjotaan osakkeenomistajien merkittäväksi sellaisille osakkeenomistajille, jotka on merkitty Euroclear Finland Oy:n ylläpitämään yhtiön osakasluetteloon (ml. odotusluettelo) Osakeannin täsmäytyspäivänä 15.12.2023 (jäljempänä ”Täsmäytyspäivä”), niiden Täsmäytyspäivän mukaisten osakelajikohtaisten omistusosuuksien suhteessa (pro rata) (jäljempänä ”Merkintäoikeus”).
Merkintäoikeuden nojalla merkittävien osakelajikohtaisten osakkeiden lukumäärä on N (pyöristettynä alaspäin lähimpään tasanumeroon), joka lasketaan seuraavasti: N = (OO/(KO-YO))*AO, jossa (i) OO tarkoittaa kyseessä olevan osakkeenomistajan Täsmäytyspäivän mukaisten A-/K-sarjan osakkeiden lukumäärää, (ii) KO tarkoittaa kaikkien yhtiön Täsmäytyspäivän mukaisia A-/K-sarjan osakkeiden lukumäärää, (iii) YO tarkoittaa Täsmäytyspäivänä yhtiön hallussa (ml. odotusluettelo) olevien A-/K-sarjan osakkeiden yhteislukumäärää ja (iv) AO tarkoittaa Osakeannin yhteydessä tarjottavien A-/K-sarjan osakkeiden enimmäismäärää. Tarjottavien osakkeiden lukumäärä on A-osakkeita 4.987 kappaletta ja K-osakkeita 6.480 kappaletta. Täsmäytyspäivänä yhtiön hallussa (ml. odotusluettelo) olevien osakkeiden lukumäärä on A-osakkeita 5.097 kappaletta ja K-osakkeita 6.586 kappaletta.
(i) merkitsemällä tarjottavia osakkeita Merkintäoikeuden nojalla
a. merkintä tapahtuu täyttämällä ja allekirjoittamalla Yhtiön internetsivuilla olevan merkintälistan ja toimittamalla sen Yhtiölle sekä maksamalla Merkintäoikeuden mukaisen merkintähinnan Yhtiön pankkitilille merkintäaikana, ja
(ii) merkitsemällä tarjottavia osakkeita ilman Merkintäoikeutta, mikäli tarjottavia osakkeita jäisi merkitsemättä Merkintäoikeuksien nojalla
a. merkintä tapahtuu antamalla merkintäsitoumus Yhtiön internetsivuilla olevan merkintäsitoumuksen mukaisesti ja toimittamalla sen Yhtiölle sekä maksamalla ilman Merkintäoikeutta tehtävien merkintöjen mukaisen merkintähinnan Yhtiön pankkitilille merkintäaikana. Osakkeiden merkintäaika alkaa 20.12.2023 ja päättyy 31.1.2024
Kihniön kunnalla on 25 A ja 25 K-osaketta. Merkintälistaan voi laittaa 2 A ja 3 K-osaketta. Yhden osakkeen hinta on 410 euroa sekä A- että K- osakkeilla.
Kunnanhallitus päättää:
Nuorisovaltuuston toimikausi on yksi (1) vuosi. Toimikausi alkaa, kun kunnanhallitus asettaa nuorisovaltuuston, ja päättyy, kun uusi nuorisovaltuusto on asetettu. Toimikausi on aina helmikuun 1. päivästä seuraavaan vuoden tammikuun 31. päivään.
Nuorisovaltuusto voidaan valita suoraan, mikäli ehdokkaiden määrä ei ylitä toimintasäännössä määritetyä valtuuston paikkamäärää. Mikäli ehdokkaita on enenmmän kuin paikkoja. Järjestetään vaali.
Nuorisovaltuusto on kampanjoinut uusien ehdokkaiden saamiseksi. Ehdokkaita ilmottautui yhteensä 11. Toimikausi alkaa helmikuussa 2024.
Nuorisovaltuuston hyväksymässä toimintasäännössä sanotaan uuden valtuuston valinnasta seuraavaa:
Kunnanhallitus nimeää nuorisovaltuustoon kunnan sivistystoimen työntekijöiden ja nuorisovaltuuston yhteistyön pohjalta tapahtuvasta esittelystä valtuuston toimikautta vastaavaksi ajaksi 6 – 12 varsinaista jäsentä sekä mahdollisuuksien mukaan 2-4 varajäsentä. Valituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.
Toimintakauden aikana voidaan tarvittaessa valita myös väliaikaisia toimihenkilöitä tai toimintaryhmiä.
Nuorisovaltuustolla on oikeus vaihtaa jäseniään itsenäisesti toimikautensa aikana.
Kunnanhallitus valitsee nuorisovaltuustoon toimikaudeksi 2024 seuraavat jäsenet nuorisovaltuuston esityksen mukaisesti: Metta Hirviniemi, Neea Koivisto, Ada Kilic, Vili Virtanen, Minka Yli-Kärkelä, Olivia Shemeikka, Moona Koskinen, Ada Uusitalo, Emma Ahola, Niklas Aittoniemi ja Oskari Hulkkonen.
Jytilä ja Shemeikka poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.
Kyseinen kiinteistö sijaitsee Naarmijärven rannalla kaavoittamattomalla ranta- alueella, jolloin ennen rakennusluvan käsittelyä, on rakennusoikeus ja rakentamisen soveltuvuus tarkasteltava poikkeamisluvan kautta. MRL 72§; Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle ranta-vyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena.
Kaavoittamattomalla alueella rakentamattoman kiinteistön rakennusoikeus tulee ennen poikkeamisluvan käsittelyä tutkia kantatilatarkastelun avulla. Vakiintuneen käytännön mukaan kantatilatarkastelussa selvitetään kiinteistöjaotus poikkileikkausajankohtana, joka yleisesti on ollut rakennuslain ja - asetuksen voimaantulopäivä 1.7.1959 ja jota käytetään kantatilatarkastelussa rakennusoikeuden määrittämiseksi kaavoittamattomilla ja rakentamattomilla ranta- alueilla. Kyseisessä tapauksessa vuoden 1959 tilanteen selvittäminen on käytännössä katsoen mahdotonta kiinteistöjen suuren lukumäärän vuoksi, jolloin vakiintunutta menetelmää ei voida täysin soveltaa Otonrinteen rakennusoikeuden määrittämiseen. Tämän vuoksi tarkastelu tehdään soveltaen ajankohtaa 13.9.2013, jolloin kiinteistö Valtion metsämaa on jaettu Nerkoon valtionmaaksi 250-893-1-2 ja Kankarin valtionmaaksi 250-893-1-3. Kankarin valtionmaa 250-893-1-3 (muod. 13.9.2023) on lohkottu kiinteistöt Salmela 250-401-3-182 (5.10.2013), Otonrinne 250-401-54-2 (19.6.2015), Puuhapaikka 250-401-55-1 (muod. 9.8.2027) ja Oskarin keidas 250-401-53-6 (muod. 15.12.2026), josta edelleen lohkaistu 250-401-53-8. Näistä rantavaikutus on kiinteistöillä Salmela ja Otonrinne, joista Salmela on käyttänyt rakennusoikeuden aiemmin. Kiinteistöillä Puuhapaikka ja Oskarinkeidas ei ole rantavaikutusta.
Kankarin valtionmaasta on maarekisterikiinteistö 250-893-1-3, Naarmijärven rannalla, joka on rakentamaton ja joka myös tukeutuu rantaan. Tämän kiinteistön omistaa Metsähallitus, joka on ilmaissut kiinnostuksensa rantarakennuspaikan muodostamiseen, mikäli kiinteistö Otonrinne saa rakennusoikeuden.
Kankarin valtionmaan rantaviivan pituus on ollut yhteensä 366 metriä. Poikkeamisluvalla voidaan päästä rakentamistiheyteen maks. 6 rantarakennuspaikkaa/rantaviivakilometri.
Naarmijärven alueella läheiselle kiinteistölle Metsä-Piikkilä 250-401-10-23 on myös tehty kantatilatarkastelu maanomistajan toiveesta, tavoitteena muodostaa rantarakennuspaikka samaiselle rannan osalle. Tämä kiinteistö on kuitenkin lohkottu eri kantatilasta.
Poikkemisluvan mitoituksella ei rakennusoikeutta voida myöntää, vaan rakennusoikeutta tulee tarkastella rantakaavoituksen keinoin tässä tapauksessa.
Liite 7 karttaote
Liite 8 asemapiirustus
Kunnanhallitus ei myönnä poikkeuslupaa kyseiselle kiinteistölle.
Koska Naarmijärven rannalle kohdistuu rakentamispainetta usealle eri kiinteistölle ja mitoitus ylittää sen, mitä poikkeamismenettelyllä on mahdollista käsitellä tai mitoitusta ei voida soveltaa vakiintuneen käytännön mukaisesti, niin rakennusoikeus olisi kannattavaa tutkia laajemmin rantakaavoituksen keinoin, jolloin maanomistajien tasapuolinen kohtelu voidaan turvata paremmin.
Osan näistä kiinteistöistä, rakennusoikeus on tutkittu vakiintuneen käytännön mukaan kantatilatarkastelun avulla, osan kohdalla se ei ole mahdollista vakiintuneen käytännön mukaisesti suorittaa.
Kunnanhallitus kehottaa etenemään asiassa kaavoituksen kautta yhdessä muiden maanomistajien kanssa.
Kuluvan vuoden talousarviossa on viime vuosien tapaan ns. vauvarahanmyöntämistä koskeva määräraha. Kihniöläisperheisiin syntyviä vauvoja ja heidän perheitään esitetään muistettavaksi edellisten vuosientapaan lahjarahalla. Lahjarahan suuruus muuttuu viidestäsadasta (500) tuhanteen euroon (1000) talousarvion mukaisesti.
Liite 9 myöntämisperusteet ja hakemismenettely
Kunnanhallitus hyväksyy ns. vauvarahan myöntämisperusteet ja hakemismenettelyn liitteen 9 mukaisesti. Vauvarahan myöntämisperusteet ovat voimassa toistaiseksi, mikäli kunnanvaltuusto hyväksyy määrärahan vuosittain talousarvioonsa.
Kutsu(taksi)liikenteen sopimus on tehty 2021 järjestetyn kilpailutuksen pohjalta sopimuskaudelle 1.10.2021-31.7.2024 sekä optiot 1.8.2024-31.7.2025 ja 1.8.2025-31.7.2026. Sopimus laadittiin Kivineva yhtiöiden kanssa. Kivineva-yhtiöt Oy:n kuljetukset ovat siirtyneet sopimuksineen Tilausliikenne Koivukoski Oy:lle vuonna 2023.
Kutsuliikennettä on ajettu tiistaisin ja perjantaisin vain ennakkoon tilattuna. Option käytöstä tulee ilmoittaa 6 kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Option käyttäminen edellyttää molempien osapuolten hyväksyntää.
Oheisena voimassaoleva sopimus
Kunnanhallitus päättää käyttää option kaudelle 1.8.2024-31.7.2025.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
7 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Kirsi Jytilä poistui asian käsittelyn ajaksi.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja §
Talous- ja hallintojohtaja § 57, 58
Talouspäällikkö § -
Pöytäkirjat:
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 10.1.2024
§ 1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 2 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 3 Kihniö, nuorten puolella -hankehakemuksen puoltaminen
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta 18.1.2024
§ 4 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 5 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 6 Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan kokousajat ja koollekutsuminen vuonna 2024
§ 7 Sivistys- ja hyvinvointilautakunnan pöytäkirjojen tarkastus ja nähtävillä pitäminen vuonna 2024
§ 8 Talousarvion käyttösuunnitelman hyväksyminen
§ 9 Koulukuljetusten optiovuosien käyttöönotto
§ 10 Liittyminen Hanselin kilpailutukseen esi- ja perusopetuksen oppimateriaalit 2024–2026 (2028)
§ 11 Talousarvion toteutumaraportti 01.01-30.11.2023
§ 12 Viranhaltijapäätökset
§ 13 Ilmoitus- ja muut asiat
Tekninen lautakunta 7.12.2023
§ 77 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 78 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 79 Maastoliikennelain 30 §:n mukainen lupa Kihniön Korhosjärven jääradalle
§ 80 Lausunto Korpilahden ranta-asemakaavan kaavaluonnoksesta
§ 81 Poikkeamishakemus / vapaa-ajan asuinrakennus
§ 82 Talouden toteuma 1.1. - 31.10.2023
§ 83 Ajankohtaisasiat
§ 84 Koivikon rivitalon maalämpöurakan hankinnan keskeyttäminen
Keskusvaalilautakunta 7.12.2023
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet viranhaltijapäätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Saapuneet:
Pirkanmaan Ely: Työllisyyskatsaus marraskuu 2023, Kihniön työttömyysprosentti 7,5
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedoksi.
Puumilan ravintolayrittäjä on pyytänyt kahviotilan vuokrasta alennusta vedoten liiketoiminnan haasteisiin.
Tilan vuokra on tällä hetkellä 900 € + alv ja vuokrasopimuksen mukainen vuokran (indeksi) korotus on tammikuussa. Kihniön kunta pitää vuokran määrää kohtuullisena kohonneet elinkustannukset huomioiden.
Kunnan intressi on pitää Puumilan kahvilapalvelut asiakaskäytössä.
Kunnanhallitus päättää, että vuokrankorotusta ei tehdä kahviotilan vuokraan vuodelle 2024.