Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 4.12.2023 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 5.12.2023 |
Allekirjoittajan nimi | Päivi Shemeikka |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Severi Ala-Katara ja Katri Toivonen. Pöytäkirja tarkastetaan 4.12. ja pidetään nähtävänä 5.12.2023 kunnan tietoverkossa.
Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Severi Ala-Katara ja Kirsi Jytilä.
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnittelukausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja –suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Kuntalain mukaan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien.
Talousarvioasiakirjan osa I sisältää yleisperustelut sekä yleiset tavoitteet suunnitelmakaudelle samoin kuin historia- ja kehystietoa taloudesta ja tuloslaskelmista, rahoituslaskelman sekä talousarvion sanalliset perustelut osastoittain / tehtäväalueittain. Osa II sisältää vuoden 2024 talousarvion numero-osan ja siihen liittyvä tuloslaskelman, investoinnit ja rahoitus-suunnitelman. Osa III sisältää taloussuunnitelman vuosille 2025 – 2026 ja siihen liittyvät tuloslaskelmat, investoinnit ja rahoitussuunnitelman. Talousarvioasiakirjan lopussa on liitteenä Kihniön kuntastrategia 2022-2030.
Vuoden 2024 talousarvioesitys on 315.211 euroa alijäämäinen. Vuosikate on 128.883 euroa positiivinen. Käyttötalouden toimintamenot ovat 7.444.573 euroa ja toimintatulot 2.926.622 euroa. Nettolainamäärä vähenee talousarviovuonna 2024 noin 619.000 eurolla. Kokonaislainamäärä on talousarviovuode lopussa noin 5.466.000 euroa. Nettoinvestoinnit ovat noin 269.000 euroa vuonna 2024.
YT-toimielin käsittelee talousarvion ja taloussuunnitelman kokouksessaan 4.12.2023.
Osastopäälliköt ovat kokouksessa asiantuntijana tämän asian ajan.
Kunnanhallitus esittää, että valtuusto hyväksyy oheisena olevan talousarvion vuodelle 2024 ja vuosia 2025 – 2026 koskevan taloussuunnitelman.
Kunnanhallitus oikeuttaa talous- ja hallintojohtajan tekemään talousarvioasiakirjaan tarvittaessa teknisluonteisia oikaisuja ja täydennyksiä.
Osastopäälliköt esittelivät asiaa kokouksessa.
Kuntalain 110 §:n 5 momentin mukaan kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Parkanon ja Kihniön välisistä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä aiheutuneiden palvelusopimuksen mukaisten ylittyneiden kustannusten määrästä on päästy sopimukseen. Kihniön kunta maksaa Parkanon kaupungille kertakaikkisena korvauksena 770.000 euroa. Tilinpäätöksessä 2022 on tehty varaus lisäkustannuksia varten 197.465 euroa. Lisämäärärahaa tarvitaan 573.000 euroa ~ 600.000 euroa kustannuspaikalle Sote ulkoistus.
Tekninen muutos talousarvioon
Liikuntapaikkojen hoitamisesta aiheutunut teknisen toimen sisäinen laskutus, mikä on kohdistunut sivistystoimelle poistetaan sivistystoimelta. Näin ollen teknisen lautakunnan sisäiset tulot jäävät siltä osin toteutumatta. Muutos johtuu siitä, että valtionkonttori on antanut tarkemman ohjeen sisäisten menojen jakamiseen palveluille. Muutos vähentää sivistystoimen sisäisiä menoja 101.229 euroa ja kasvattaa teknisen nettomenoja vastaavalla summalla. Kunnan ulkoisiin kokonaismenoihin ei ole vaikutusta.
Muutokset koskevat seuraavia kustannuspaikkoja:
0011230 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 15.180
003110 Päiväkoti 10.120
003210 Esiopetus 5.060
003220 Perusopetus 25.329
003230 Erityisopetus 5.060
003250 Aamu- ja iltapäivätoiminta 5.060
003610 Liikunta- ja ulkoilupaikat 25.300
003620 Nuorisopalvelut 5.060
003630 Vapaa-aikatoimen hankkeet 5.060
Sisäinen tulo vähennetään teknisen lautakunnan kustannuspaikalta 006440 Ulkoliikuntapaikat -101.229 euroa.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kuluvan vuoden talousarvioon tehdään seuraavat muutokset:
Osastopäälliköt Ala-Kurki ja Lankinen ja talouspäällikkö poistuivat kokouksesta 18.25
Kihniön kunnalla ja Parkanon kaupungilla on hyväksytty sopimus sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta-alueesta sekä palvelusopimus tuotettavien palveluiden tasosta sekä hinnanmuodostuksesta ajalla.1.5.2015 – 31.12.2022. Parkanon kaupunki on toiminut yhteistoiminta-alueen vastuukuntana ja yta- perusturvalautakunta on toiminut yhteisenä päätöksentekoelimenä.
Parkanon kaupunki on esittänyt Kihniön kunnalle taloudellisia vaateita palvelusopimuksen taloudellisen tason ylityksestä. Parkanon kaupunki ja Kihniön kunta ovat neuvotelleet vuoden 2023 aikana korvauksen oikeasta ja oikeudenmukaisesta tasosta. Neuvotteluissa on päästy yhteisymmärrykseen ja sovittu, että Kihniön kunta suorittaa Parkanon kaupungille kertakaikkisena korvauksena ajalta 1.1.2020 – 31.12.2022 yhteensä 770.000 euron korvauksen ylitetyistä kustannuksista. Kihniön kunta ei enää oheisen sovintosopimuksen hyväksymisen jälkeen ole velvoitettu hyväksymään minkään laatuista Parkanon kaupungin tai palveluntuottajan lisämaksuvaadetta sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta-ajalta.
Lisäksi on sovittu, että Parkanon kaupunki palauttaa Kihniön kunnalle takaisin yhteistoiminta-alueen alkaessa rahoitusvastuukatetta varten maksetun väliaikaisen luoton 168.820,74 euroa.
Liitteenä oleva sovintosopimus ei koske meneillään olevaa sote riita-asiaa hallinto-oikeusasteissa.
Kunnanhallius hyväksyy liitteenä 1 olevan sovintosopimuksen.
Oheisaineistona sijaintikartta ja asemapiirros
Kunnanhallitus päättää, että teknisen lautakunnan esittämin perusteluin poikkeamiseen suostuttaan. Poikkeamislupaa vastaava rakennuslupa tule hakea rakennusvalvontaviranomaiselta vuoden kuluessa siitä, kun kunnanhallituksen päätös on saanut lainvoiman. Rakennuslupahakemukseen on liitettävä kunnanhallituksen poikkeamispäätös.
Oheismateriaali asemapiirros ja kaavakartta
Kunnanhallitus päättää, ettei poikkeukseen suostuta. Kunnanhallitus yhtyy teknisen lautakunnan perusteluihin:
Tekninen lautakunta toteaa, että kiinteistön rakennusoikeus on tutkittu vakiintuneen käytännön ja ympäristöministeriön ohjeiden mukaisesti kantatilatarkastelun avulla ja rakennusoikeuden määrittäminen on suoritettu samoin kriteerein kuin muidenkin vastaavien kiinteistöjen. Poikkeavan päätöksen tekeminen ei olisi linjassa aiempien päätösten kanssa ja loisi epätasa-arvoisen asetelman muihin maanomistajiin nähden. Asiaa on mahdollista selvittää kaavoituksen keinoin huomioiden vakiintuneet ranta-alueen mitoitus- ja emätilaperiaatteet.
Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston on 16.5.2022 antanut lausunnon 128 hyvinvointialueille siirtyvien omaisuus- ja pääomaerien käsittelystä kunnan ja kuntayhtymän kirjanpidossa.
Lausunnon mukaan kunnista hyvinvointialueelle siirtyvät omaisuus- ja pääomaerät kirjataan alkusaldojen muutoksina tilinavaukseen päiväykselle 1.1.2023. Tilinavaukseen kirjaamisen tarkoituksena on, että peruspääomaa vastaan kirjattavia omaisuus- ja pääomaerien siirtoja ei esitetä vuoden 2023 liiketapahtumina talousarvion toteutumisvertailussa eikä rahoituslaskelmassa.
Muut kirjaukset esitetään vuoden 2023 liiketapahtumina, ja ne voivat vaikutta vuoden 2023 tulokseen.
Kirjanpitolain mukaan (3:3.1 § kohta 5) tilinavauksen tulee perustua edellisen tilikauden päättäneeseen taseeseen. Kirjanpitovelvollisen tulee huolehtia alkusaldoihin kirjattavien muutosten riittävästä dokumentoinnista, jotta voidaan varmistaa aukoton kirjausketju edellisen vuoden päättävästä taseesta lopullisiin alkusaldoihin.
Pysyvät vastaavat: Hyvinvointialueelle siirtyvät kuntayhtymien jäsenosuudet ja irtain omaisuus vähennetään kunnan taseen omaisuuseristä. Siirto kirjataan kunnan kirjanpidossa peruspääomaa vastaan, jollei kunta toisin päätä. Kirjaus toteutetaan tase-erien välisenä siirtona.
Vertailuvuoden tase: Voimaanpanolain perusteella tehtävät omaisuuden ja pääomien siirtoja koskevat kirjaukset eivät ole luonteeltaan kirjanpitoperiaatteiden muutoksia tai aikaisempien vuosien virheiden oikaisuja, joten kuntien tilinpäätöksessä 2023 vertailuvuotena olevan edellisen tilikauden päättävään taseeseen 2022 ei tehdä oikaisuja vaan tarvittavat tiedot annetaan liitetiedoissa.
Vuoden 2023 tilinavauksen yhteydessä alkusaldojen muutoksina kunnan taseessa on peruspääomaa vastaan kirjattu lausunnon mukaisesti Pirkanmaa sairaanhoitopiirin kuntayhtymän jäsenosuudet 802 593,20 €. Kirjaukset on toteutettu tase-erien välisinä siirtoina. Kirjausten jälkeen vuoden 2023 avaavassa taseessa kuntayhtymäosuudet tili on 480 583, 20 € ja kunnan peruspääoma -tili 6 234 598,54 €.
Kunnalta ei siirtynyt irtainta omaisuutta.
Liite 2 Avaava tase 2023
Kunnanhallitus päättää:
1) merkitä tiedoksi liitteenä olevan vuoden 2023 avaavan taseen ja
2) saattaa vuoden 2023 avaavan taseen kunnanvaltuustolle tiedoksi.
Kihniön 4H-yhdistys anoo Kihniön kunnalta väliaikaisen rahoituksen maksuajan pidentämistä hankkeelle Nuoret verkossa. Maksamatta on vielä 1.000 euroa. Hanke päättyi 31.12.2021, jatkoaikaa anotaan 31.12.2024 saakka.
Liite 3 anomus
Kunnanhallitus myöntää hakemuksen mukaisesti Kihniön 4H- yhdistykselle hankkeessa Nuoret verkossa 1.000 € väliaikaisrahoituksen maksuajan pidentämistä 31.12.2024 saakka.
Myönnetty lisäaika on viimeinen. Ellei maksua suoriteta eräpäivään mennessä vähennetään summa vuoden 2025 avustuksista.
Kirsi Jytilä poistui kokouksesta esteellisenä tämän asian ajaksi.
Pöytäkirjantarkastajaksi valittiin Katri Toivonen tämän asian ajaksi.
Kunnilla ei ole lakisääteistä velvollisuutta vaalimainonnan järjestämiseen, mutta kunnat ovat perinteisesti tarjonneet puolueille ja valitsijayhdistyksille mahdollisuuden ehdokasjulisteiden esillepanoon niille varatuissa telineissä.
Vaalilain mukaan yleisen ennakkoäänestyspaikalla tai vaalipäivän äänestyspaikalla taikka niiden välittömässä läheisyydessä ei saa äänestysaikana pitää puheita, julkipanna tai jakaa painettuja tai kirjoitettuja kehotuksia eikä muutoinkaan vaikuttaa tai yrittää vaikuttaa äänestäjien vaalivapauteen. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa, että vaalimainoksia ei tule asettaa ennakkoäänestyspaikkojen tai äänestyspaikkojen läheisyyteen niin, että voidaan katsoa niiden vaikuttavan äänestäjän valintaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että vaalimainosten ei tule näkyä vaalihuoneistoon tai sen sisäänkäynnille.
Vaalien ulkomainonnan aloittamisajankohdaksi niillä alueilla, jotka ovat kunnan hallinnassa ja määräysvallassa. Kuntaliitto suosittelee viikkoa ennen ennakkoäänestyksen aloittamista eli 10.1.2024 alkaen.
Kunnan tekninen toimi asettaa vaalimainostelineet Prunnintien varrelle kuten edellisissäkin vaaleissa. Mainosteline on kaksi puolinen eli jokaiselle ehdokkaita asettaneelle puolueelle tai valitsijayhdistykselle varataan mainospaikka (yksipuolinen). Mainokset asetetaan puolueittain samassa järjestyksessä kuin ehdokaslistojen yhdistelmässä luettuna vasemmalta oikealle. Mainokset tulee poistaa asettajan toimesta viikon kuluessa vaalin vahvistamisesta. Mainosten asettajaia pyydetään huomioimaan mahdollinen vaalin toinen kierros.
Keskustan asemakaava-alueelle (lukuunottamatta Prunnintien mainostelineitä ) ei suositella vaalimainoksia asettaa (liite).
Tienvarsimainonnasta ja -ilmoittelusta säädetään maantielain (503/2005) 52 ja 52 a §:ssä. Liikennevirasto ohjeistaa vaalimainontaa maanteiden varsilla ja asemakaava-alueiden ulkopuolella.
Ulkomainontaa koskeviin kysymyksiin vastaa keskusvaalilautakunnan sihteeri Kristiina Mäkelä 044-7541203, sposti etunimi.sukunimi@kihnio.fi tai vaalit@kihnio.fi
Kunnanhallitus päättää, että vaalien ulkomainonta aloitetaan Kuntaliiton suosituksen mukaisesti keskiviikkona 10.1.2024, johon mennessä pystytetään vaalimainostaulut Prunnintien varrelle.
Kihniön kunnalle on toimitettu aloitepalvelun kautta kuntalaisaloite:
Valoa koulun pihaan
Koulun pihassa ei ole valaistusta paikalla, johon bussit, taksit ja henkilöautot tuovat lapsia aamulla. Saa olla aamuisin todella tarkkana, kun lapsia jättää ja tämän jälkeen lähtee autolla liikkeelle. Valaistus toisi turvallisuutta ja olisi helpompi havaita lasten kulkeminen. Vaikka ei valaistus poista sitä, että tarkkana saa olla aina.
Ehdotan riittävän korkealta valaisevia valoja, ettei taas muodostu turhia varjoja.
Syksy on pimeimillään. Toivon pikaisesti lisä valoa tälle kulmalle koulun pihaa.
Kunnanhallitus merkitsee kuntalaisaloitteen tiedoksi ja lähettää sen teknisen lautakunnan valmisteluun.
Käyttämättömän määrärahan palautus valtion talousarvion momentilta 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki)
Valtion vuoden 2023 toisen lisätalousarvion mukaan kunnan peruspalveluiden valtionosuuteen lisätään 18 947 000 euroa liittyen momentilla 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki) vuonna 2022 käyttämättä jääneiden kuntarakennelain (1698/2009) 56 a § mukaisten vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien yhdistymisavustusten sekä kuntarakennelain 41 §:n mukaisten kuntien harkinnanvaraisten yhdistymisavustusten ja 44 §:n mukaisten valtionosuusmenetyksen korvausten palautukseen.
Kuntarakennelain 56 a § mukaan harkinnanvaraisten yhdistymisavustusten yhteismäärää vastaava euromäärä vähennetään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisesta valtionosuudesta. Valtionosuuden vähennys on kaikissa kunnissa asukasta kohden yhtä suuri. Jos harkinnanvaraiseen yhdistymisavustukseen varattua euromäärää ei kokonaisuudessaan käytetä varainhoitovuoden aikana, palautetaan jäljelle jäänyt osa kunnille asukasta kohden yhtä suurena osuutena varainhoitovuottaseuraavan vuoden aikana.
Kuntarakennelain 41 §:n mukaan kuntien yhdistyessä syntyvälle uudelle kunnalle voidaan valtion talousarvion rajoissa maksaa harkinnanvaraista yhdistymisavustusta.
Valtioneuvosto päättää harkinnanvaraisen yhdistymisavustuksen myöntämisestä kuntajaon muuttamista koskevan päätöksen yhteydessä. Kuntarakennelain 59 §:n mukaan lain 41 §:ssä tarkoitettujen yhdistymisavustusten yhteismäärää vastaava euromäärä vähennetään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisesta valtionosuudesta. Valtionosuuden vähennys on kaikissa kunnissa asukasta kohden yhtä suuri. Jos yhdistymisavustukseen varattua euromäärää ei kokonaisuudessaan käytetä varainhoitovuoden aikana, jäljelle jäänyt osa palautetaan kunnille asukasta kohden yhtä suurena osuutena varainhoitovuotta seuraavan vuoden aikana.
Valtion vuoden 2022 talousarviossa momentille 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki) oli varattu 10 000 000 euroa kuntarakennelain 56 a §:nmukaisiin vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien yhdistymisavustuksiin ja 10 000 000 euroa kuntarakennelain 41 §:n mukaisiin kuntien harkinnanvaraisiin yhdistymisavustuksiin sekä 44 §:n mukaisiin valtionosuusmenetyksen kompensaatioihin.
Valtioneuvosto päätti 11.6.2020 Kankaanpään kaupungin ja Honkajoen kunnanyhdistymisestä vuoden 2021 alussa (VM/2020/101). Samassa yhteydessä valtioneuvosto päätti myöntää uudelle Kankaanpään kaupungille harkinnanvaraista yhdistymisavustusta 3 500 000 euroa. Kuntarakennelain mukaan harkinnanvaraisen yhdistymisavustuksen maksaminen voidaan jaksottaa enintään kolmen vuoden ajalle. Valtiovarainministeriön 23.3.2021 tekemän päätöksen mukaan Kankaanpään kaupungille maksettiin vuonna 2022 yhdistymisavustusta 1 050 000 euroa. Lisäksi Kankaanpään kaupungille maksetaan yhdistymisen voimaantulovuonna ja sitä seuraavina kolmena vuotena valtionosuuksien vähentymisen korvausta 2 007 euroa vuodessa.
Koska momentilta 28.90.31 ei maksettu vuoden 2022 aikana kuin edellä mainitut avustuksen ja korvaukset Kankaanpään kaupungille, jäi momentilla käyttämättä 8 950 000 euroa kuntarakennelain 56 a §:n mukaisia avustuksia sekä 9 997 000
euroa kuntarakennelain 41 §:n mukaisia avustuksia ja 44 §:n mukaisia korvauksia. Yhteensä momentilta jäi käyttämättä 18 947 000 euroa kunnan peruspalvelujen valtionosuusmomentilta siirrettyjä määrärahoja.
Toimivalta:
Valtion vuoden 2023 II lisätalousarvio.
Päätös:
Valtiovarainministeriö on tänään päättänyt lisätä kunnille myönnettävää kunnan peruspalvelujen valtionosuutta 3,43 euroa asukasta kohden vuodelle 2023 valtionvuoden 2023 II lisätalousarvioon perustuen. Lisäys huomioidaan valtionosuuden lisäyksissä ja vähennyksissä. Päätöksen vaikutus kunnalle myönnettyyn kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen ilmenee kunnalle tämän päätöksen liitteestä.
Muutos huomioidaan kunnan peruspalvelujen valtionosuuksien vuoden 2023 joulukuun maksuerässä. Yhteenveto kunnan peruspalvelujen valtionosuuksien muutoksesta on liitteenä. Muutoksella päivitetty valtionosuuslaskelma vuodelle 2023 julkaistaan valtiovarainministeriön verkkosivuilla osoitteessa:
https://vm.fi/valtionosuuslaskelmia
Päätöksen oikaisuvaatimusaika on kolme kuukautta tiedoksisaannista lukien.
Liite 4 Kuntakohtaiset muutokset kuntien valtionosuudessa 2023
Kunnanhallitus päättää hyväksyä valtiovarainministeriön muutospäätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta vuodelle 2023.
Läntisen Pirkanmaan työllisyysalueen kunnat ( Sastamala. Hämenkyrö, Ikaalinen, Parkano, Kihniö ja Punkalaidun) ovat hyväksyneet valtuustoissaan lokakuun lopulla työllisyysaluetta koskevan yhteistoimintasopimuksen ja palvelujen järjestämissuunnitelman. Työllisyysalueen perustamisasiakirjat ovat parhaillaan työ- ja elinkeinoministeriön käsiteltävänä.
Kuntajohtajat ja työllisyysvastaavat ovat käsitelleet työllisyysalueen jatkovalmistelua 15.11.2023. jatkovalmistelusta on sovittu, että kuntajohtajat ja työllisyysvastaavatmuodostavat valmistelun ohjausryhmän, jonka alaisuuteen perustetaan projektiryhmät ( substanssiryhmät ) työnhakija- ja työnantajapalveluihin seuraavasti:
- Monialaiset palvelut ( kolme alaryhmää)
- Osaamisen kehittämisen palvelut
- Työelämäpalvelut
hallinto- ja tukipalveluihin perustetaan oma projektiryhmä ja sen alatyöryhmänä toimii ICT- projektiryhmä on jo aloittanut toimintansa.
Vastuukunta ( Sastamala ) pyytää työllisyysaluen kuntia nimeämään edustajansa edellä mainittuihin projektiryhmiin 15.12.2023 mennessä.
Hallinto- ja tukipalveluiden projektiryhmään tulee muista kunnista yksi edustaja / kunta. Substanssiryhmiin nimettävät on tarkoituksenmukaistaa nimetä työllisyysvastaavien yhteisvalmistelun peusteella.
Oheismateriaalina valmistelun organisaatiokaavio.
Lisätiedot tarvittaessa: Työllisyyspalvelupäällikkö Tiina Leppäniemi, puh 040-668 3961, tiina-leppaniemi@sastamala.fi
Kunnanhallitus nimeää hallinto- ja tukipalvelujen projektiryhmään kunnanjohtajan.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Oheisena toteuma.
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 31.10.2023
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
2 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja §
Talous- ja hallintojohtaja § 50, 53, 56
Talouspäällikkö § -
Pöytäkirjat:
Tekninen lautakunta 16.11.2023
§ 63 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 64 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 65 Poikkeamishakemus / talousrakennus
§ 66 Poikkeamishakemus / vapaa-ajan asuinrakennus ja varasto
§ 67 Lausunto Leppäsentien ranta-asemakaavaluonnoksesta
§ 68 Hakemus ympäristönsuojelumääräyksistä poikkeamiseen Kihniön kylässä
§ 69 Hakemus ympäristönsuojelumääräyksistä poikkeamiseen Kankarin kylässä
§ 70 Poikkeamishakemus jätevesien käsittelystä / kiinteistö Lehtokangas / RN:o 250-405-7-5
§ 71 Kihniön pohjavesialueiden suojelusuunnitelman päivitystarpeen tarkastelu
§ 72 Yhteislupahakemus kallion louhintaan ja murskaukseen kiinteistöllä RN:o 250-403-14-36 Rajalammi
§ 73 Teknisen lautakunnan talousarvio vuodelle 2024 ja taloussuunnitelma vuosille 2025-2026
§ 74 Paloaseman muutos hybridiasemaksi, ehdollinen urakoitsijavalinta
§ 75 Kihniön kunnan yleisten alueiden toimintapaikkojen turvallisuusasiakirja
§ 76 Ajankohtaisasia
Sivistyslautakunta 16.11.2023
§ 84 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 85 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 86 Poistettu esityslistalta
§ 87 Kirjastonjohtajan valinta
§ 88 Sivistystoimen talousarvio vuodelle 2024 ja taloussuunnitelma vuosille 2024-2025
§ 89 Viranhaltijapäätökset
§ 90 Ilmoitus- ja muut asiat
Sivistyslautakunta 28.11.2023
§ 91 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 92 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 93 Koulun nuorisotyö ja etsivä nuorisotyö Kihniössä
§ 94 Liikuntatoimen palkittavien valinta vuodelle 2023
§ 95 Muutos Kihniön yhtenäiskoulun työpäiviin
§ 96 Koulukuljetusoppaan päivitys suurpetovaaran osalta
§ 97 Talousarvion toteutumaraportti 01.01. - 31.10.2023
§ 98 Viranhaltijapäätökset
§ 99 Ilmoitus- ja muut asiat
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet viranhaltijapäätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.