Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 25.08.2023 |
Allekirjoittajan nimi | Jenni Vehmasto |
Allekirjoittajan titteli | Toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Silja Oksanen ja Maarit Toroskainen. Pöytäkirja tarkastetaan 24.8.2023 ja pidetään nähtävänä 25.8.2023 kunnan tietoverkossa.
Opetuksen järjestäjän tulee laatia lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma, jossa määrätään opetuksen yleisestä järjestämisestä, opetustunneista ja opetuksen yhteydessä järjestettävästä muusta toiminnasta sekä työajoista, koulun ulkopuolella annettavasta opetuksesta sekä muista tarpeellisista opetuksen järjestämiseen liittyvistä asioista. (PoA 9 §)
Lukuvuosisuunnitelma on laadittu opetussuunnitelman mukaisesti. Työajat lukuvuodelle 2023-2024 ovat seuraavat:
Syyslukukausi
Alkaa tiistaina 08.08.2023
Päättyy torstaina 21.12.2023
Kevätlukukausi
Alkaa maanantaina 08.01.2024
Päättyy lauantaina 01.06.2024
Lomat
Syysloma (vko 42) 16. - 22.10.2023
Joululoma 22.12.2023 - 07.01.2024
Talviloma (vko 9) 26.02. - 03.03.2024
Pääsiäisloma 29.03. - 01.04.2024
Vapaapäivät
Itsenäisyyspäivä 06.12.2023
Vappu 01.05.2024
Helatorstai 09.05.2024
Vapaapäivä perjantai 10.5.2024
Luokkatunnit esitetään kokouksessa.
Luokkatunnit Kihniön yhtenäiskoulussa:
Yhtenäiskoulu 275,5 h
Erillinen esiopetusryhmä 19 h
Laaja-alainen erityisopetus 26 h
Erityisopetuksen pienryhmät 50 h
________________________________________
Yhteensä 370,5 h
Tukiopetusta annetaan seuraavasti:
Yhtenäiskoulu 130 h / lukuvuosi
Oppilasmäärät 2023 (2022)
Esioppilaita 11 (11)
Erityisopetuksen pienryhmät 11 (12)
Valmistava opetus 0 (3)
vuosiluokat 1-5 83 (92)
vuosiluokat 6-9 65 (63)
________________________________________
Yhteensä 170 (181)
Poikkeamat lukujärjestyksiin on kirjattu koulun omaan lukuvuosisuunnitelmaan. Suunnitelmissa on mm. laskettelu-, uinti- ja kevätretkiä, luokkaretkiä ja leirikouluja, yökouluja, kulttuuripäivä, konsertteja sekä erilaisia liikuntaan liittyviä kilpailuja.
Oheismateriaali esitellään kokouksessa.
Liitteet: työsuunnitelma (liite 1).
Sivistyslautakunta hyväksyy yhtenäiskoulun lukuvuosisuunnitelman lukuvuodelle 2023 - 2024.
Kunnan hallintosäännön (§ 29) mukaan sivistyslautakunnan tulee hyväksyä erilaiset koulun suunnitelmat sekä järjestyssäännöt. Järjestyssäännöt (liite 2), kriisisuunnitelma (liite 3) ja pelastussuunnitelma (liite 4) esitellään kokouksessa.
Sivistyslautakunta hyväksyy yhtenäiskoulun pelastus- ja kriisisuunnitelmat sekä järjestyssäännöt.
Tulosyksikkökohtaisen toteutumaraportin per 30.06.2023 mukaan koko sivistystoimen tulojen toteutumaprosentti on 77,9 (82,7.). Menojen toteutumaprosentti on 50,5 (50,1).
Toimintakate 30.06.2023 oli 44,8 (43,1).
Esityslistan liitteenä sivistystoimen osavuosikatsaus 01.01. - 30.06.2023 (liite 5).
Sivistyslautakunta merkitsee talousarvion osavuosikatsauksen 01.01. - 30.06.2023 (liite 5) tietoonsa saatetuksi ja saattaa sen kunnanhallituksen ja edelleen kunnanvaltuuston tietoon.
TEAviisarin tulosten sekä kuntalaisille tehdyn kyselyn perusteella Kihniössä on tarvetta panostaa kulttuuritoiminnan kehittämiseen. Kihniön kunnan kulttuuritoiminnan elävöittämistä varten on haettu erityisavustusta ajalle 02.10.2023 - 31.12.2026 yhteensä 200 000€, josta oma osuus on 50 000€. Summa jakaantuu kolmelle vuodelle niin, että vuodessa käytettävissä on 61 538€ ja omaa osuutta 15 385€.
Hankkeen tavoitteena on Kihniön kunnan nykyisen kulttuuritoiminnan kartoittaminen sekä kehittäminen kunnassa esiintyvän tarpeen mukaan yhdessä kuntalaisten kanssa. Hankkeen avulla kehitetään ja vakiinnutetaan kulttuuritoiminnasta annetun lain toimeenpanoa. Lisäksi toimintaa kehittämällä pyritään lisäämään Kihniön veto- ja pitovoimaa. Hyväksi todettuja toimintatapoja halutaan vakiinnuttaa ja uusia luoda yhdessä kuntalaisten kanssa. Hankkeen avulla pyritään parantamaan toiminnan laatua, vaikuttavuutta, asukkaiden yhdenvertaisuutta sekä hyvinvointia. Hanke mahdollistaa sen, että kunnassa jo olemassa olevaa potentiaalia voidaan kehittää ja tuoda esiin. Näitä ovat henkilöstön osaaminen ja kunnan fyysiset puitteet. Lisäksi tavoitellaan entistä parempaa yhteistyötä paikallisten yhdistysten ja järjestöjen kanssa sekä lähikuntien kanssa ja hyvinvointialueen kanssa.
Hankkeen avulla suunnitellaan ja toteutetaan nuorisotila yhteistyössä nuorten kanssa, joka vastaa nuorisolain vaatimuksiin pykälä 8§. Kunnan tulee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen luoda edellytyksiä nuorisotyölle ja -toiminnalle järjestämällä nuorille suunnattuja palveluja ja tiloja sekä tukemalla nuorten kansalaistoimintaa. Poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisotila tukee nuorten mahdollisuuksia erilaisiin kulttuuritapahtumiin.
Hankkeelle palkataan hanketyöntekijä, joka kartoittaa kunnassa esiintyvää tarvetta sekä suunnittelee ja koordinoi toiminnan toteuttamista. Lisäksi hän kartoittaa ja koordinoi kunnassa toimivia verkosto- ja yhteistyökumppaneita.
Koko hankehakemus nähtävillä kokouksessa (liite 6).
Sivistyslautakunta päättää hyväksyä hankkeen, mikäli erityisavustus myönnetään.
Sivistyslautakunta on kokouksessaan 1.2.2023 päättänyt perustaa työryhmän markkinoimaan maksutonta varhaiskasvatusta. Työryhmä on päättänyt toteuttaa kyselyn selvittääkseen maksuttoman varhaiskasvatuksen merkitystä kunnan pito- ja vetovoimatekijänä. Kyselyssä kartoitettiin lisäksi tonttien hinnan merkitystä asuinpaikan valintaan, nopeiden etäyhteyksin merkitystä asuinpaikan valintaan, Kihniön elintasoa suhteessa palkkaan ja kuluihin, vapaa-ajan tarjonnan, työtarjonnan ja Kihniön yleistä vetovoimaa. Lisäksi vastaajia pyydettiin valitsemaan kolme Kihniötä kuvaavaa sanaa sekä valitsemaan kolme itselle arvokasta asiaa elämässä. Kysely toteutettiin huhti-toukokuussa ja vastauksia saatiin määräaikaan mennessä 27.
Kyselyn tulosten pohjalta havaittiin tarve kartoittaa myös kunnassa asuvien näkemystä ja kokemusta kunnan veto- ja pitovoimatekijöistä. Näin saadaan lisäksi osallistettua asukkaita kunnan toiminnan kehittämiseen. Nykyisiltä asukkailta kysyttiin Kihniön elintasoa suhteessa palkkaan ja kuluihin, kulttuuritarjontaa, liikuntamahdollisuuksia, vapaa-ajan tarjontaa, näkemystä maksuttoman varhaiskasvatuksen merkityksestä, työmahdollisuuksista ja Kihniön yleistä vetovoimaa. Lisäksi vastaajia pyydettiin valitsemaan kolme Kihniötä kuvaavaa sanaa sekä valitsemaan kolme itselle arvokasta asiaa elämässä. Kysely toteutettiin kesä-heinäkuussa ja vastauksia saatiin määräaikaan mennessä 78.
Kyselyiden tulosten koosteet esitetään kokouksessa (liitteet 7 ja 8).
Sivistyslautakunta vie kyselyiden tulokset ja niistä tehdyt johtopäätökset tiedoksi hallitukselle.
Kulttuuritoimen avustusmääräraha oli 3.400 euroa vuodelle 2023. Avustusten hakuaika päättyi 28.2.2023, johon mennessä avustushakemuksia saatiin neljältä yhdistykseltä/seuralta. Sivistyslautakunta päätti kokouksessaan 22.3.2023 § 24 avustusten jaosta. Avustusmäärärahaa jäi jakamatta 900 euroa.
Kokouksessaan 8.6.2023 Sivistyslautakunta päätti avata lisähaun uuden kulttuuritapahtuman toteuttamiseen. Ehtona oli, että tapahtuma palvelee kaikkia kunnan asukkaita. Vuoden 2023 lisähaku päättyi sunnuntaina 13.08.2023. Määräaikaan mennessä ei tullut yhtään hakemusta.
Sivistyslautakunta merkitsee asian tiedokseen. Kulttuuritoimen avustuksia ei laiteta enää uudelleen hakuun vuodelle 2023.
Hallintokuntien tulee suunnitella painopisteet ja toimenpiteet kuntastrategian toteuttamiseksi.
Sivistystoimen erityisteemojen tunnistamiseksi perustetaan työryhmä, johon osallistuvat valitut lautakunnan jäsenet, rehtori, päiväkodinjohtaja, vapaa-aikaohjaaja, kirjastonjohtaja ja hyvinvointijohtaja. Viranhaltijat kuulevat oman osastonsa henkilökunnalta ehdotuksia erityisteemoiksi ja -toimenpiteiksi.
Teemat, painopisteet ja toimenpiteet päätetään niin, että ne voidaan ottaa huomioon vuoden 2024 talousarvion suunnittelussa.
Sivistyslautakunta nimeää omat edustajansa työryhmään ja antaa työryhmälle valtuudet nimetä vuoden 2024 erityisteemat ja -toimenpiteet strategiaa varten.
Keskustelun kuluessa työryhmään nimettiin Leila Törmä, Marketta Malin ja Mikko Nevanperä.
Oppilaita tuetaan koulussa kolmella ero tasolla: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Yksilöllinen tuki on sitä suurempaa, mitä korkeammalla tuen tasolla ollaan. Erityisen tuen oppilaiden kirjo on laaja. Osa opiskelee kaikki oppiaineet yleisten, luokkatason tavoitteiden mukaan. Tällainen tilanne on esimerkiksi, kun oppilaalla on sosiaalisia tai tunne-elämän vaikeuksia ja hän tarvitsee niiden vuoksi vahvaa tukea tai pienryhmäopetusta. Kun oppilas ei tuesta huolimatta selviä luokkatason tavoitteista, voidaan oppimäärä yksilöllistää eli oppilaalle tehdään omat tavoitteet yhteen tai useampaan oppiaineeseen. Jos oppilas ei kykene opiskelemaan oppiaineittain esimerkiksi kehitysvamman tai vakavan sairauden vuoksi, hän voi opiskella toiminta-alueittain. Silloin oppiaineiden sijaan oppilaan tavoitteet rakentuvat viiden osa-alueen, sosiaalisten, kognitiivisten ja motoristen taitojen sekä päivittäistoimintojen ja kielen ja kommunikaation, ympärille. Erityiseen tukeen tai toiminta-alueittaiseen opetukseen siirtymisestä tehdään aina hallintopäätös.
Oppilaalla on pääsääntöisesti oikeus opiskella oppiainejakoisesti. Oppiaineista vapauttamisia ei enää juurikaan suositella. Kunkin oppiaineen viikkotuntimäärät on määritelty valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa. Tämä ei aina tue erityisoppilaan etua ja parasta. Oas erityisen tuen oppilaista hyötyisi siitä, että viikkotuntimääristä voitaisiin poiketa lisäämällä tiettyjen aineiden tuntimäärä ja vähentämällä viikoittaista tuntimäärää toisesta oppiaineesta. Oppiainekohtaisten viikkotuntimäärien kohdentaminen tehdään vain, kun muut pedagogiset menetelmät eivät ole osoittautuneet toimiviksi. Kohdentaminen koskee vain pienryhmissä opiskelevia oppilaita, jotka opiskelevat lähes kaikki oppiaineet yksilöllisin tavoittein. Poikkeaminen oppiaineen tuntimääristä auttaisi oppilasta keskittymään perusasioihin ja niihin oppiaineisiin, joihin tulevaisuuden kannalta on merkitystä. Oppilaan viikkotuntimäärä pysyisi kuitenkin samana.
Arvio tehdään moniammatillisesti ja perustuen asiantuntijoiden suosituksiin sekä oppilaan ja vanhempien suostumukseen.
Sivistyslautakunta antaa valtuudet hyvinvointijohtajalle myöntää erityisen tuen oppilaille oppiainekohtaisia poikkeuksia oppiaineiden viikkotuntimäärissä.
Kihniön kunnan tarkastuslautakunta toteaa vuoden 2022 arviointikertomuksessaan, että
Edelliset työhyvinvointikyselyt on tehty vuosina 2018 ja 2019. Viime vuoden tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa on ollut huomiona, että työhyvinvointia kartoitetaan säännöllisesti ja että selvityksen tuloksia myös hyödynnetään toiminnan kehittämisessä. Tavoitteeksi on asetettu työhyvinvointikyselyn toteuttaminen. Koko kunnan henkilöstölle on toteutettu työhyvinvointikysely keväällä 2023.
Sivistyslautakunta toteaa tarkastuslautakunnan tapaan, että henkilöstön työhyvinvointi on tärkeää ja säännöllisesti toteutettavat työhyvinvointikyselyt ovat olennainen osa työhyvinvoinnin kehittämistä. Kuntastrategia velvoittaa panostamaan työhyvinkyselyihin sekä kehityskeskusteluihin.
Keväällä toteutettu työhyvinvointikysely ei antanut mahdollisuutta anonyymiin vastaamiseen, jonka vuoksi osa vastauksista on saattanut olla vinoutuneita.
Laajempi koko henkilöstöä (hallintokuntien yhteinen päätös) koskeva työhyvinvointikysely toteutetaan vuoden 2024 aikana. Tähän vastataan anonyymisti. Painopisteet tulevat olemaan psyykkisissä ja sosiaalisissa tekijöissä.
Sivistyslautakunta pitää myös tärkeänä, että saatujen tulosten pohjalta tehdään toimenpiteitä työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Kuntastrategia velvoittaa seuraamaan ja tukemaan aktiivisesti työhyvinvoinnin kehittymistä. Toimenpiteiden avulla tähdätään siihen, että Kihniön kunnasta tulee vetovoimainen työnantaja. Sivistyslautakunta näkee tärkeänä, että henkilökunnan työhyvinvointiin panostetaan, jotta myös jatkossa sivistystoimen henkilökunta on osaavaa ja ammattitaitoista.
Sivistyslautakunta lähettää kunnanhallitukselle oheisen vastauksen
Opiskeluhuolto on matalan kynnyksen palvelua lapsille, oppilaille ja opiskelijoille, jotka opiskelevat esiopetuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Opiskeluhuollosta säädetään erillisellä lailla oppilas- ja opiskelijahuollosta (1287/2013). Hyvinvointialueiden käynnistyessä 1.1.2023 lakiin on tehty muutoksia (377/2022).
Opiskeluhuollon ensisijaisena tarkoituksena on edistää opiskelijoiden terveyttä, hyvinvointia, oppimista ja osallisuutta sekä ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä. Tavoitteena on tunnistaa opiskelijoiden tuen tarpeet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja järjestää tukea oikea-aikaisesti sitä tarvitseville.
Opetushallitus määrää 13.12.2022 julkaisemissaan muutetuissa opetussuunnitelmien perusteissa koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelmasta. Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma korvaa opiskeluhuollon osalta paikallisen opetussuunnitelman 1.8.2023 alkaen.
Kihniössä on ollut oppilashuoltosuunnitelma vuosille 2022-2027. Suunnitelmaa on päivitetty vastaamaan uudistetun lainsäädännön vaatimuksia yhdessä koulun ja oppilashuollon kanssa.
Liitteet: Opiskeluhuoltosuunnitelma (liite 9).
Sivistyslautakunta päättää hyväksyä päivitetyn opiskelijahuoltosuunnitelman.
Kuntahistoriassa tapahtui suurin muutos, kun sosiaali- ja terveyspalvelujen ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueille. Muutosten seurauksena on tarvetta tarkastella kunnan hallinto- ja johtamisjärjestelmää. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon 6§:ssä määritellään kunnan velvollisuudet asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Strategiassa on määriteltävä tavoitteet ja toimenpiteet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi, jonka vuoksi kunnan on otettava päätöksenteossaan huomioon päätöstensä arvioidut vaikutukset ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen väestöryhmittäin. Kunnan eri toimialojen on tehtävä yhteistyötä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä ja nimettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutaho.
Kunnan on tehtävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä yhteistyötä kunnassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien muiden julkisten toimijoiden, yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa. Kunnan on myös edistettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
Muutokset edellyttävät muutoksia kaupungin hallintosääntöön. Hallintosääntöön nimetään vastuutaho ja sekä määritetään vastuutaholle kuuluvaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämistehtävä.
Sivistyslautakunta toimii jatkossa hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen vastuutahona. Lautakunnan nimi muutetaan sivistys- ja hyvinvointilautakunnaksi. Nykyisten tehtävien lisäksi lautakunnan tehtäviin ja toimivaltaan kuuluu:
• kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ja sen poikkihallinnollinen koordinointi
• osallisuuden edistäminen ja järjestöyhteistyö
• ehkäisevä päihdetyö
• kotouttamisen edistäminen
Hallintosääntöön tehdyt muutokset esitetään kokouksessa liitteessä 10.
Sivistyslautakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle hyväksyttäväksi edellämainitut muutokset.
Sivistyslautakunnan tulojen toteutumaprosentti on 79,5 (84,1) ja menojen toteutumaprosentti on 57,1 (57,9). Nettobudjetoinnin mukainen toimintakateprosentti on 52,5 (52,3).
Sivistyslautakunta merkitsee toteutumaraportin tietoonsa saatetuksi.
Hyvinvointijohtajan viranhaltijapäätökset ajalta 2.6-24.6.2023
Sivistyslautakunta merkitsee viranhaltijapäätökset tietoonsa saatetuksi eikä käytä otto-oikeuttaan.
Sivistyslautakunta merkitsee ilmoitusasiat tietoonsa saatetuksi ja keskustelee mainituista aiheista. Sivistyslautakunta päättää pitää seuraavan kokouksen keskiviikkona 13.9.2023 klo 17.30. Paikkana kunnantalon kokoushuone.