Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 23.1.2023 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 24.1.2023 |
Allekirjoittajan nimi | Päivi Shemeikka |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Todettiin kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Ala-Katara Severi ja Jytilä Kirsi. Pöytäkirja tarkastetaan 23.1.2023 ja pidetään nähtävänä 24.1.2023 kunnan tietoverkossa.
Kunnan hallintosäännön ja kunnanvaltuuston hyväksymän talousarvio ja taloussuunnitelma-asetelman mukaan talousarvion käyttötalousosassa valtuusto asettaa toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet sekä osoittaa tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot toimielimelle tehtävän hoitamista varten.
Käyttösuunnitelmassa asianomainen hallintokunta jakaa tehtäväkokonaisuudelle annetun määrärahan edelleen kustannuspaikoille meno- ja tulolajitarkkuudella.
Liitteenä nro 1 käyttösuunnitelma kunnanhallituksen alaisen toiminnan osalta.
Kunnanhallitus hyväksyy liitteen 1 mukaisen talousarvion käyttösuunnitelman.
Talousarvio on tärkein yksittäinen kunnan talouden ja toiminnan ohjauksen väline. Kuntalain 110 §:n mukaan kunnanvaltuuston on ennen vuoden loppua hyväksyttävä talousarvio seuraavaa kalenterivuotta varten. Kihniön kunnanvaltuusto on hyväksynyt kokouksessaan 12.12.2022 talousarvion vuodelle 2023 ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2025.
Hallintosäännön 68 §:n mukaan kunnanhallitus voi talousarvion käsittelyn jälkeen antaa talousarvion täytäntöönpanosta ohjeet. Talousarvion täytäntöönpano-ohjeen on tarkoitus antaa konkreettisia ohjeita valtuuston hyväksymien meno- ja tuloarvioiden täytäntöön panossa ja seurannassa. Hallintokunnat vastaavat ohjeen viemisestä käytäntöön.
Liitteenä 2 toimeenpano-ohje
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 2 olevan talousarvion täytäntöönpano-ohjeen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävät siirtyvät kunnista hyvinvointialueelle 1.1.2023 alkaen, ja lain kuntouttavasta työtoiminnasta 189/2001 6§:n (lakimuutos 591/2022) mukaisesti kuntouttavan työtoiminnan järjestää hyvinvointialue. Hyvinvointialue vastaa riippumatta kuntouttavan työtoiminnan järjestämistavasta siitä, että toiminta järjestetään kuntouttavan työtoiminnan lain ja asiakkaan aktivointisuunnitelmassa tai monialaisessa työllistymissuunnitelmassa määritellyllä tavalla.
Kuntouttavan työtoiminnan lain 13§:n mukaisesti kuntouttavan työtoiminnan palveluiden tuottamiseen sovelletaan, mitä hyvinvointialueesta annetun lain 611/2021 9§:ssä säädetään. Ko. pykälän mukaisesti, jollei lailla toisin säädetä, hyvinvointialue voi tuottaa järjestämisvastuulleen kuuluvat palvelut itse, yhteistoiminnassa muiden hyvinvointialueiden kanssa tai hankkia ne sopimukseen perustuen muilta palvelujen tuottajilta. Vaikka hyvinvointialue hankkii palveluja muulta palvelujen tuottajalta, sillä säilyy järjestämisvastuu. Palvelujen tuottajan vastuu palveluista määräytyy lisäksi sen mukaan, mitä hyvinvointialueesta annetussa laissa tai muussa laissa säädetään, sekä mitä hyvinvointialue ja palvelujen tuottaja ovat vastuunjaosta sopineet.
Kunta ei toimi tämän sopimuksen pohjalta lain mukaisena palveluntuottajana.
Kuntouttavan työtoiminnan palveluiden asiakaslähtöisen palvelutuotannon turvaamiseksi on tarpeellista sopia yhteistyöstä palveluiden toteuttamisesta kuntien toimintaympäristöissä Pirkanmaan hyvinvointialueen ja kuntien välillä. Tällä sopimuksella Pirkanmaan hyvinvointialue kuntouttavan työtoiminnan järjestämisvastuullisena viranomaisena ja Kihniön kunta (myöhemmin tässä sopimuksessa kunta) kumppanuustoimijana sopivat keskinäisestä vastuunjaosta ja muista ehdoista, joiden mukaisesti kuntouttavaa työtoimintaa voidaan toteuttaa kunnan toimintaympäristöissä.
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa kuntouttavan työtoiminnan järjestämiseen ja tuotantoon liittyvistä palveluista ja kustannuksista. Kunnat voivat tarjota kuntouttavaan työtoimintaan osallistuville soveltuvia työtoimintatehtäviä ja työnjohdollista ohjausta kunnan toimitiloissa ilman erillistä korvausta.
Mahdollisesta muusta kustannusten jaosta sovitaan tarvittaessa erillisellä sopimuksella.
Liite 3 sopimusluonnos
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 3 olevan kumppanuussopimuksen kuntouttavan työtoiminnan toteuttamisesta 1.1.2023 alkaen.
Talo Kuitu –palvelussa Kihniön kunta valitsee asukkaille yhden perusnopeuden kaikkiin huoneistoihin. Palvelu laskutetaan suoraan Kihniön kunnalta. Asukkailla on mahdollisuus tilata IPP:ltä lisänopeuksia tai palveluita, jotka IPP laskuttaa suoraan käyttäjältä. Talo Kuitu kasvattaa taloyhtiön arvoa ja tarjoaa asukkaille huomattavasti perinteistä edullisemman laajakaistaliittymän.
Talo Kuitu sisältää taloyhtiökohtaisen runkoyhteyden IPP:n palveluverkkoon,koti- ja ulkomaan Internet kapasiteetin ja tarvittavien IP - osoitteiden rekisteröinnin ja niiden ylläpidon. Talo Kuitu – palvelu toteutetaan valokuitutekniikalla, jolloin runkoyhteys tuodaan taloyhtiön talojakamoon ja kytketään sieltä taloyhtiön sisäverkkoa hyödyntäen huoneistoihin asukkaille. IPP vastaa runkoyhteydestä(valokuitu) talojakamoon sekä sinne asennettavista tietoliikennelaitteista (reititin, kytkin) sekä niiden ylläpidosta ja huolloista. Taloyhtiö vastaa sisäverkostostaan.
Kuitu- palvelu liitetään seuraaviin taloyhtiöihin:
- Koivikon rivitalot. Saarijärventie 2 ja 4 yhteensä 16 asuntoa
- Koivikon rivitalot, Rauhalantie 2 ja 4 yhtensä 18 asuntoa
- As. Oy Ohtolanpää, Reunatie 4 ja 5 yhteensä 11 asuntoa
- Kiint. Oy Kihniön Suutarinpiha, Suutarinkatu yhteensä 11 asuntoa
Kaapeli tv- palvelu liitetään seuraaviin taloyhtiöihin:
- Rajakallion rivitalot, Rajakalliontie 7 ja 9 yhteensä 7 asuntoa
- As. Oy Kihnuna, Kiviholmantie 13 yhteensä 8 asuntoa
Vuokrapirtti, Kasevantie 2 ja Kettukallion rivitalot, Kasevantie 4 yhteensä 17 asuntoa
Veteraanitalo, Kihniöntie 66 yhteensä 8 asuntoa
Pelkän kaapeli tv:n otettaviin taloyhtiöihin tuodaan valmius mahdollisesti myöhempää internetyhteyttä varten.
Kustannukset muodostuvat seuraavasti:
28.000 euroa sisäverkkorakentamisesta, 5 vuoden määräaikainen kuitusopimus 65.016 euroa, kaapeli tv 5 vuoden määräaikainen sopimus 12.000 euroa. Yhteensä 105.016 euroa. Määräaikaisia sopimuksia voidaan määräajan loputtua jatkaa suoraan asukkaiden toimesta, jolloin kulut kohdistuu suoraan asiakkaalle.
Sopimuksen hyväksyminen edesauttaa Kihniön keskustaajaman laajakaistarakentamista ja tarjoaa keskustan asukkaille mahdollisuuden saada laajakaista omaan kiinteistöön kohtuullisilla kustannuksilla. Mainittakoon, että keskustan alue on Traficomin linjauksen mukaan tukikelvonta aluetta, johon ei voida saada valtakunnallista tukea Etelä-Kihniön ja Pohjois-Kihniön tapaan.
Liite 4 sopimusluonnos
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 4 olevan sopimuksen.
Lisäksi kunnanhallitus myöntää kunnanjohtajalle oikeiden tehdä sopimukseen tarvittavia teknisluonteisia muutoksia ja korjauksia.
Juha-Matti Markkola esitti esteellisyytensä käsiteltävään asiaan eikä osallistunut asian käsittelyyn ja päätöksentekoon.
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Oheismateriaalina toteumavertailu
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 30.11.2022
Kihniön kunnan ja Pirkanmaan hyvinvointialueen tulee tehdä tietosuojasopimus EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679), jäljempänä "Tietosuoja-asetus") ja tietosuojaan liittyvän muun kansallisen ja EU-tasoisen lainsäädännön (jäljempänä yhdessä "Tietosuojalainsäädäntö") vaatimuksiin perustuen henkilötietojen käsittelyä koskevien vastuiden ja velvollisuuksien määrittämiseksi.
Kihniön kunta toimii tiettyjen henkilötietojen osalta tietojen käsittelijänä ja Pirkanmaan hyvinvointialue juridisena rekisterinpitäjänä. Lisäksi on päinvastaisia tilanteita, joissa Kihniön kunta toimii rekisterinpitäjänä ja Pirkanmaan hyvinvointialue tietojen käsittelijänä.
Pirkanmaan hyvinvointialue ja Tampereen kaupunki ovat valmistelleet yhdessä mallipohjan tietosuojasopimuksesta myös muille Pirkanmaan kunnille käytettäväksi. Asiasta on ollut yhteinen tilaisuus 3.1.2023, jossa tietosuojasopimusta ja sen liitteitä käytiin läpi. Liite 2 otetaan käyttöön vain, jos tietoja luovutetaan EU:n alueelle.
Liitteenä 5 tietosuojasopimusluonnos liitteineen.
Kunnanhallitus hyväksyy tietosuojasopimuksen liitteineen ja valtuuttaa talous- ja hallintojohtajan tekemään siihen muutoksia tarvittaessa.
Kihniön kunta on vuokrannut 3- tien varresta mainostaulutelineen pystyttämispaikan vuoden 2018 alusta alkaen. Vuokrasopimus on päättynyt 31.12.2022. Vuokrattava alue on kooltaan 10x10 m2 ja maanvuokraaaja X on esittänyt uudelle viiden vuoden määräajalle vuokraksi 100 euroa / vuosi.
Kihniön kunta korvaa erikseen vuokranantajalle mainostauluvalaistuksen sähkönkäytön, joka syötetään vuokranantajan sähköliittymän kautta.
Vuokra-aika alkaa 1.1.2023. Koko vuokrasopimuksen aikainen vuokra maksetaan kerralla vuokranantajan tilille heti, kun kunnanhallituksen päätös on saanut lainvoiman.
Liite 6 sopimusluonnos
Kunnanhallitus hyväksyy liitteen 6 mukaisen maanvuokrasopimuksen.
Lisäksi kunnanhallitus myöntää kunnanjohtajalle oikeuden tehdä sopimukseen tarvittavia teknisluonteisia muutoksia ja korjauksia.
Kaavanlaatija Insinööri- ja kiinteistötoimisto Havanka / Heikki Havanka ilmoittaa käynnistettävästä ranta-asemakaavan laadinnasta Kihniön kunnan seuraaville tiloille:
- Tuulenpesä 8:149 ( 250-407-8-149)
- Kivipohja 8:74 (250-407--8-74)
- Saunakallio 8:56 ( 250-407-8-56)
- Pikkuvalkama 8:57 ( 250-407-8-57)
Pikkuvalkama II 8:73 ( 250-407-8-73)
Ranta-asemakaavoituksen kohteena oleva alue rajoittuu Nerkoonjärveen. Tilat rajoittuvat Leppäsentiehen, Matkaa Kihniön keskustaan on runsaat 15 kilometriä. Kaavamuutoksen ja laajennuksen kohteena olevan alueen pinta-ala on noin 1,7970 hehtaaria.
Kaavoitustyö käynnistyy usean eri yksityishenkilön aloitteesta. Alueella on yhteensä viisi tilaa. Kolmella tilalla on rakennuksia. Tavoitteena on sijoittaa kaavaan alueelle viisi loma-asuntokiinteistöä.
Liite 7 OAS
Kunnanhallitus päättää, että em. kaavahanke käynnistetään ja kaavan laatijaksi hyväksytään Insinööri- ja kiinteistötoimisto Havanka Oy / Heikki Havanka.
Lisäksi kunnanhallitus edellyttää, että tekninen lautakunta tekee hakijan kanssa kaavoitussopimuksen kaavoitusprosessista syntyneiden mahdollisten kulujen korvaamiseksi.
Valtiovarainministeriö on 29.12.2022 tehnyt päätökset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja kunnan verotuloihin perustuvasta valtionosuuksien tasauksesta sekä päätöksen perusopetuksen kotikuntakorvauksen perusosista vuodelle 2023
Päätöksen mukainen valtionosuus on 1.286.990 €, mikä on lähes talousarvioon varatun mukainen.
Kihniön kunta on saanut valtionavustusta covid -19-epidemiasta vuonna 2022 aiheutuviin lisäkustannuksiin 123.641euroa.
Kihniön kunta on saanut myös valtion korvausta työllisyyden edistämisen kuntakokeilun viivästymisestä 964 euroa.
Liitteet 8-10 päätökset
Kunnanhallitus merkitsee päätökset tietoonsa saatetuksi ja toteaa, ettei muutoksenhakuun ole tarvetta.
Eduskuntavaalit toimitetaan sunnuntaina 2.4.2023. Ennakkoäänestys kotimaassa toimitetaan 22-28.3.2023.Kihniön kunta muodostaa yhden äänestysalueen.
Vaalilain 15 §:n mukaan kunnanhallituksen on asetettava kutakin äänestysaluetta varten vaalilautakunta ja laitoksessa toimitettavaa ennakkoäänestystä varten yksi tai useampi vaalitoimikunta.
Sekä vaalilautakunnan ja vaalitoimikunnan jäsenten että niiden varajäsenten tulee mahdollisuuksien mukaan edustaa asianomaisessa vaalipiirissä edellisissä eduskunta-vaaleissa ehdokkaita asettaneita puoluerekisteriin merkittyjä puolueita. Kuntavaaleissa jäsenten ja varajäsenten tulee kuitenkin edustaa kunnassa edellisissä kuntavaaleissa ehdokkaita asettaneita äänestäjäryhmiä. Vaalilautakunnan varajäsenet ja vaalitoimikunnan varajäsenet on asetettava siihen järjestykseen, jossa he tulevat jäsenten sijaan. Sekä varsinaisissa että varajäsenissä on oltava naisia ja miehiä kumpiakin vähintään 40 %.
Vaalilautakuntaan kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja kolme muuta jäsentä sekä tarpeellinen määrä varajäseniä, kuitenkin vähintään kolme. Vaalitoimikuntaan kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja yksi muu jäsen sekä tarpeellinen määrä varajäseniä, kuitenkin vähintään kolme. Vaalilautakunnan ja vaalitoimikunnan varajäsenet on asetettava siihen järjestykseen, jossa he tulevat jäsenten sijaan. Vaalilautakunta ja vaalitoimikunta ovat päätösvaltaisia kolmijäsenisinä.
Vaalilautakunnan pääasiallinen tehtävä on vaalipäivän äänestyksen järjestäminen äänestysalueella ja äänestysalueella annettujen äänestyslippujen äänten laskenta.
Vaalitoimikunnan tehtävä on järjestää ennakkoäänestys laitoksissa. Vaalitoimikunnan työ alkaa viimeistään ennakkoäänestyksen alkamispäivänä.
Vaalilain 15 §:ssä rajoitetaan vaalikelpoisuutta vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan.
Puolisoilla tarkoitetaan aviopuolisoita sekä avioliitonomaisissa olosuhteissa ja rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä.
Vaalikelpoisuus vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan määräytyy muutoin sen mukaan kuin kuntalaissa (365/1995) säädetään vaalikelpoisuudesta lautakuntaan ja toimikuntaan (33 ja 36 §). Sinänsä ei ole estettä valita samaa henkilöä vaalilautakuntaan ja vaalitoimikuntaan, kunhan henkilö on vaalikelpoinen molempiin toimielimiin.
Vaalitoimitsija, vaalilautakunnan tai –toimikunnan jäsen ei voi olla keskusvaalilauta-kunnassa, koska keskusvaalilautakunta toimii laillisuuden arviojana.
Oheisena Aluevaalien vaalilautakunnan kokoonpano
Kunnanhallitus asettaa vuoden 2023 eduskuntavaaleja varten:
1. Kihniön äänestysalueen vaalilautakunnan ja valitsee siihen
-puheenjohtajan,
-varapuheenjohtajan
- kolme muuta jäsentä
- viisi varajäsentä siihen järjestykseen, jossa he tulevat varsinaisten
sijaan.
2. vaalitoimikunnan ja valitsee siihen
-puheenjohtajan,
-varapuheenjohtajan
-yhden jäsenen
- kolme varajäsentä siihen järjestykseen, jossa he tulevat varsinaisten sijaan.
1. Kihniön äänestysalueen vaalilautakuntaan valittiin:
Malin Marketta vpj
Mäkinen Heikki pj
Nieminen Kirsti
Annala Taija-Maaria
Korkiakoski Mika
VARAJÄSENET siihen järjestykseen, jossa he tulevat varsinaisten sijaan.
Kuusisto Kosti
Laitala Sirkka
Lepistö Meri
Aho Pirjo
Annala Juhani
2. vaalitoimikuntaan valittiin
VAALITOIMIKUNTA
Koivukoski Mikael pj
Taupila Sinikka vpj
Vierre Ulla
Varajäsenet siihen järjestykseen, jossa he tulevat varsinaisten sijaan.
Koivukoski Mirka
Korkiakoski Anita
Kivioja Antti
Kunnanhallitus hyväksyy Lylyharjun tuulivoimaosayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman ja pyytää tarpeelliset viranomaislausunnot. Kaavaluonnos asetetaan nähtäville.
Liite 11 Kaavaselostus ja liitteet
Juha-Matti Markkola esitti esteellisyytensä käsiteltävään asiaan eikä osallistunut asian käsittelyyn ja päätöksentekoon.
Sopimuksen taustaa:
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilut toteutetaan ajalla 1.3.2021 – 31.12.2024 (1269/2020 laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta ja 287/2022 laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain muuttamisesta). Työllisyyden kuntakokeilun ollessa käynnissä on tullut useita muitakin lakiuudistuksia, joilla on vaikutusta kuntakokeilun toimeenpanoon mm. 288/2022, 289/2022, 338/2022 sekä julkisen työvoimapalvelulain uudistus (1379/2021), joka astui voimaan 2.5.2022 ja sisälsi mm. asiakaspalvelumallin uudistuksen. Lisäksi vireillä ja tulossa olevia lakimuutoksia on kotoutumisen edistämiseen, monialaiseen yhteistyöhön ja Te-palveluihin. Yksi tällainen uudistus on 1.3.2023 tuleva kotoutumisuudistus, jolloin ukrainalaisten Te-palvelut siirtyvät kuntiin.
Kokeilujen tavoitteena on vahvistaa kuntien vastuuta työllisyyspalvelujen järjestäjänä ja saada tietoa siitä, parantaako kuntapohjainen palvelujen järjestäminen työllisyyden edistämisen vaikuttavuutta ja työllisyysastetta. Työllisyyden edistämisen kuntakokeilun kohderyhmiä ovat työttömät työnhakijat, työllistettynä olevat ja työllistymistä edistävissä palveluissa olevat, joilla ei ole oikeutta ansiopäivärahaan sekä kaikki alle 30-vuotiaat ja kaikki maahanmuuttajat sekä vieraskieliset.
Parkanon kaupungin ja Kihniön kunnan sopimuksen ulkopuolelle jäävät Tampereen kaupungin kanssa pääsopimuksessa ja kuntasopimuksessa sovitut keskitetyt palvelut ja kokeilun muut yhteiset toiminnot, joiden kustannuksista kukin kunta vastaa erikseen toteuttajataholle (mm. kotouttamisaikaiset maahanmuuttajat, Tampereen kaupungin tuottamat muut yhteiset palvelut ja Sastamalan kaupungin tuottama koordinaatio ja Roidun asiakaspalautejärjestelmän hankinta läntisen alueen kunnille). Reunakunnat ovat sopineet kuntasopimuksessa TE-resurssin siirrosta Tampereen kaupungille yhteensä 0,5 htv psykologipalveluihin. Palveluja tuotetaan Tampereen kaupungille siirretyn resurssin suhteessa Pirkanmaan reuna-alueiden kuntiin. Maahanmuuttajien kotoutumispalvelujen resurssi on siirretty kaikkien muiden Pirkanmaa kuntien osalta pääsopimuksessa suoraan Tampereelle 3 htv:tä, josta Pirkanmaan läntisen alueen kuntien siirtynyt resurssi yhteensä 0,5 htv:tä.
Kihniön kunta ostaa kunnan vastuulla olevia lakisääteisiä työvoima- ja yrityspalveluja sekä muita lakisääteisiä työttömien työnhakijoiden aktivointisuunnitelmiin ja monia-laiseen yhteistyöhön (TYP) liittyviä palveluja Parkanon kaupungilta tällä sopimuksella määritellyillä periaatteilla. Sastamalan kaupungin tehtävään asettamat viranhaltijat vastaavat näiltä osin Kihniön kunnan lakisääteisten palvelujen tuottamisesta.
Yhteistoimintasopimukseen sisältyy työllisyyden edistämisen kuntakokeilulain, monialaisen työllistymistä edistävän palvelulain ja kuntouttavan työtoiminnan lain mukaiset aktivointisuunnitelmat työvoimaviranomaisen roolin osalta työttömille työnhakijoille.
Parkanon kaupunki sitoutuu tuottamaan tämän sopimuksen mukaiset palvelut Kihniön kunnalle asiakasmäärän perusteella. Asiakasmäärä tarkistetaan työllisyyden toiminnanohjausjärjestelmästä kuukauden viimeinen päivä.
Työllisyyspalvelujen henkilöstön toiminta-alue on Parkano ja Kihniö. Asiakaspalvelupisteet henkilökohtaiseen asiointiin ovat Parkanon kaupungilla osoitteissa Parkanontie 37 ja Kihniön kunnalla Kihniöntie 46 (Lottala) sovittuina aukioloaikoina. Asiakaspalvelupisteistä hoidetaan asiakaspalvelua henkilökohtaisen palvelun lisäksi myös puhelimitse, verkkopalveluna ja etäyhteyksin. Parkanon kaupungin viranhaltijat vastaavat Parkanon toimipisteiden palveluista. Asiakaspalvelu on suunnattu molempien kokeilukuntien työnhakija-asiakkaille sopimuksen kohderyhmät huomioiden.
Parkanon kaupungilla on lähipalveluna asiointipisteessä (Parkanontie 66) palveluneuvoja, joka neuvoo ja auttaa verkko- ja etäasioinnissa työnhakija-asiakkaita ja se ei kuulu tähän sopimukseen.
Kihniön kunnan kustannusosuus
Kihniön kunta suorittaa tämän sopimuksen mukaisista kustannuksista kokonaiskorvauksen. Kokonaiskorvaus on jaettu kuukausittaiseen korvaukseen ja korvaus on laskettu todellisista kustannuksista asiakasmäärään perustuen. Välittömässä asiakastyössä Parkanon kaupungilla työskentelee päivittäin kaksi OMA-valmentajaa ja tarvittaessa lomasijaisia ja työllisyyskoordinaattori. Kihniöläisiä asiakkaita on keskimäärin 64 asiakasta ja asiakkaiden kokonaismäärä on keskimäärin vuosittain 299, jolloin Kihniön osuus kustannuksista on 21,4 %. Työllisyyden kokonaiskulut talousarviossa ovat 207 058 €, joka muodostuu seuraavista kustannuksista
- henkilöstökulut 196 618 €
- ict-, toimisto-, arkistointi- ja tilakustannukset 10 440 €
- yhteensä 207 058 €
- josta 21,4 % 44 310,41 €
- joka maksetaan 12 x vuodessa, eli kuukausimaksu 3 692,53 €
Kihniön kunta maksaa Parkanon kaupungille em. korvauksen 12 erässä, 1 erä/kuukausi kuukauden 15. päivänä.
Kihniön kunta suorittaa työttömyysturvalain mukaisen työmarkkinatuen kuntaosuuden suoraan Kelalle. Kunnan lakisääteinen velvoitetyön järjestäminen ei kuulu sopimuksen piiriin.
Sopimus tulee voimaan 1.1.2023 ja on voimassa kokeilun loppuun saakka 31.12.2024.
Liite 12 sopimusluonnos
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 12 olevan sopimuksen ja antaa kunnanjohtajalle oikeuden tehdä sopimukseen tarvittavia teknisluonteisia korjauksia ja muutoksia.
Hyvinvointijohtajan virka on ollut avoinna. Hakuaika päättyi 16.1.2023 klo 16. Määräaikaan mennessä hakemuksensa jättivät:
Forell Marikki HM, Haapala Anne fysioterapeutti (YAMK), Huttunen Heli YM, Hyytinen Markus VM, Karppinen Sanna KM, Kauppinen Tero ekonomi, Kivilompolo Anne terveydenhoitaja (AMK), Lankinen Vilja TtM, Raivio Jani liikunnanohjaaja (YAMK), Rytilä Jaakko OTM, Turunen Anu fysioterapeutti (YAMK), Virtanen Tommi LitM, Ylimys Päivi kulttuurituottaja (YAMK) .
Hakemusasiakirjat nähtävänä kokouksessa.
Kunnanhallitus valitsee haastateltavat ja haastattelutyöryhmän.
Haastatteluun valittiin: Forell Marikki HM, Huttunen Heli YM, Hyytinen Markus VM, Ylimys Päivi kulttuurituottaja (YAMK) ja Lankinen Vilja TtM.
Haastattelutyöryhmään valittiin kunnanhallitus ja valtuuston puheenjohtajisto, sivistyslautakunnan pj, vt. sivistystoimenjohtaja, hyvinvointikoordinaattori ja kunnanjohtaja.
Haastattelut pidetään terveyskeskuksen kokoushuoneessa 30.1.2023 klo 12 alkaen.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Nuorisovaltuuston toimikausi on yksi (1) vuosi. Toimikausi alkaa, kun kunnanhallitus asettaa nuorisovaltuuston, ja päättyy, kun uusi nuorisovaltuusto on asetettu. Toimikausi on aina helmikuun 1. päivästä tammikuun 31. päivään.
Nuorisovaltuusto voidaan valita suoraan, mikäli ehdokkaiden määrä ei ylitä toimintasäännössä määritetyä valtuuston paikkamäärää. Mikäli ehdokkaita on enenmmän kuin paikkoja. Järjestetään vaali.
Nuorisovaltuusto on kampanjoinut uusien ehdokkaiden saamiseksi. Ehdokkaita ilmottautui yhteensä 7. Toimikausi alkaa helmikuussa 2023.
Nuorisovaltuuston hyväksymässä toimintasäännössä sanotaan uuden valtuuston valinnasta seuraavaa:
Kunnanhallitus nimeää nuorisovaltuustoon kunnan sivistystoimen työntekijöiden ja nuorisovaltuuston yhteistyön pohjalta tapahtuvasta esittelystä valtuuston toimikautta vastaavaksi ajaksi 6 – 12 varsinaista jäsentä sekä mahdollisuuksien mukaan 2-4 varajäsentä. Valituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.
Toimintakauden aikana voidaan tarvittaessa valita myös väliaikaisia toimihenkilöitä tai toimintaryhmiä.
Nuorisovaltuustolla on oikeus vaihtaa jäseniään itsenäisesti toimikautensa aikana.
Kunnahallitus valitsee nuorisovaltuustoon toimikaudeksi 2023 seuraavat jäsenet nuorisovaltuuston esityksen mukaisesti: Emilia Kärkelä, Olivia Shemeikka, Vili Virtanen, Neea Koivisto, Siiri Rinneheimo, Minka Yli-Kärkelä ja Miska Kokko.
Mika Shemeikka esitti esteellisyytensä käsiteltävään asiaan eikä osallistunut asian käsittelyyn ja päätöksentekoon.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
10 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja §
Talous- ja hallintojohtaja §
Talouspäällikkö § -
Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat:
Tekninen lautakunta 18.1.2023
§ 1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 2 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 3 Lylyharju tuulivoimapuiston osayleiskaava / luonnos
§ 4 Teknisen lautakunnan kokousajat ja koollekutsuminen vuonna 2023
§ 5 Teknisen lautakunnan kokouspöytäkirjojen tarkastus ja nähtävillä pito
§ 6 Teknisen lautakunnan talousarvion käyttösuunnitelman hyväksyminen vuodelle 2023
§ 7 Talouden toteuma 1.1. - 30.11.2022
§ 8 Vastine Kihniön Riistanhoitoyhdistyksen valitukseen ympäristölupapäätöksen johdosta
§ 9 Asuntolainoitettujen ja vapaarahoitteisten asuntojen vuokrien tarkistus
§ 10 Teknisen johtajan ajankohtaisasiat
§ 11 Muut asiat
Kunnanhallitus merkitsee pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Saapuneet:
Parkanon kaupunki pöytäkirjan ote: Parkanon kaupungin ja Kihniön kunnan väliset sote-kustannukset
Hämeenlinnan hallinto-oikeus: Välipäätös rakennusuojeluasiassa Kihniön kansakoulu ry.
Merkitään ilmoitusasiat tiedoksi.