Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 15.6.2022 |
Paikka | Kihniön kunnan tietoverkko |
---|---|
Aika | 16.06.2022 alkaen |
Allekirjoittajan nimi | Tarmo Oraluoma |
Allekirjoittajan titteli | Tekninen johtaja |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin kokoukseen osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Kivioja Antti ja Kuusela Rami. Pöytäkirja tarkastetaan 15.6.2022 ja pidetään nähtävänä 16.6.2022 kunnan tietoverkossa.
Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Rami Kuusela ja Mika Shemeikka.
Kihniön kunta on päättänyt käynnistää Myyränkankaan alueelle oikeusvaikutteisen osayleiskaavan laatimisen tuulivoimaa varten kokouksessaan 14.2.2022 § 27. Päätöksen mukaan osayleiskaava laaditaan MRL 77 a §:n mukaisena yleiskaavana, jolloin yleiskaavaa voidaan käyttää suoraan rakennusluvan perusteena.
Hankealue sijaitsee Kihniön kunnan alueella, noin 9 kilometrin päässä Kihniön keskustaajamasta koilliseen. Suunnittelualue sijaitsee Virtain kunnan rajalla ja noin 5 kilometrin etäisyydellä Seinäjoen kunnan rajasta ja 7 kilometrin etäisyydellä Kurikan kunnan rajasta. Lähin kylä on Kurjenkylä noin yhden kilometrin etäisyydellä suunnittelualueen itäpuolella. Tuulivoimahankkeen suunnittelualueen alustava kokonaispinta-ala on noin 40 km2.
Suunnittelualue on pääasiassa metsätalouskäytössä olevaa metsäistä aluetta. Maanmittauslaitoksen maastotietokannan rakennustietojen perusteella suunnittelualueella ei sijaitse asuin- tai lomarakennuksia. Lähimmät asutuskeskittymät sijaitsevat Kurjenkylätien varrella noin 1 kilometrin etäisyydellä suunnittelualueesta itään, Isonniementien varrella noin 1 kilometrin etäisyydellä suunnittelualueesta länteen.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on lakisääteinen (MRL 63§) kaavan laatimiseen liittyvä asiakirja, jossa esitetään suunnitelma kaavan laatimisessa noudatettavista osallistumis- ja vuorovaikutusmenettelyistä sekä kaavan vaikutusten arvioinnista (MRL 9§). Osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) tarkoitus on määritelty maankäyttö- ja rakennuslain 63§:ssä mm. seuraavasti: "Kaavaa laadittaessa tulee riittävän aikaisessa vaiheessa laatia kaavan tarkoitukseen ja merkitykseen nähden tarpeellinen suunnitelma osallistumis- ja vuorovaikutusmenettelystä." Tarkoituksena on kertoa, mitä on suunnitteilla ja missä, ketkä ovat kaavatyön osalliset, milloin ja miten alueen suunnitteluun voi vaikuttaa, arvioitu aikataulu, suunnittelutyön lähtökohdat, tavoitteet ja työn aikana tehtävät selvitykset sekä vaikutusten arvioinnit.
Myyränkankaan tuulipuiston osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta käy ilmi, että tarkoituksena on suunnitella 21 tuulimyllyn tuulipuisto, jossa myllykohtainen yksikköteho on 7-10 MW. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus olisi 300 metriä.
Hankkeella saattaa olla yhteisvaikutuksia Kihniön alueen muiden tuulivoimahankkeiden kanssa.
Myyränkankaan osayleiskaavan rinnalla toteutetaan samanaikaisesti erillisenä prosessina Myyränkankaan tuulivoimahankkeen ympäristönvaikutusten arviointimenettely (YVA-menettely). YVAmenettelyn yhteydessä tutkitaan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksia. Laadittuja selvityksiä ja arvioinnin tuloksia hyödynnetään osayleiskaavoituksessa, jossa ratkaistaan hankkeen toteuttaminen. Osayleiskaavassa määritellään muun muassa voimaloille sallittavat sijoituspaikat, enimmäismäärät ja -korkeudet. Kaavassa voidaan antaa myös määräyksiä haitallisten vaikutusten lieventämiseksi.
Osallistuminen ja vuorovaikutus-kohdassa on todettu, että Myyränkankaan tuulipuiston osayleiskaavaa koskeva tiedottaminen tapahtuu Ylä-Satakunta-lehdessä sekä kunnan virallisella ilmoitustaululla internetissä. Alueen läheisyydessä on jonkin verran vapaa-ajan asutusta, jonka tiedottaminen hankkeen edistymisestä ja yleisötilaisuuksista olisi hyvä varmistaa asianomaisille lähetettävällä tiedotteella.
Liitteenä (1): Osallistumis- ja arviointisuunnitelma
Tekninen lautakunta hyväksyy osallistumis- ja arviointisuunnitelman esitetysti, mutta kiinnittää huomiota mahdollisiin yhteisvaikutuksiin Kihniön alueen muihin tuulivoimahankkeisiin nähden ja pitää tärkeänä tiedottamista osallisille ja toteaa, että vapaa-ajan asukkaita olisi hyvä tiedottaa asianomaisille lähetettävällä kirjeellä.
Antti Kivioja esitti esteellisyytensä asiaan ja poistui asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
Teknisen lautakunnan menojen toteumaprosentti on 35,6 ja tulojen toteumaprosentti on 30,9.
Oheismateriaalina toteumaraportti.
Tekninen lautakunta merkitsee toteumaraportin tietoonsa saatetuksi.
Tekninen lautakunta merkitsee asiat tietoonsa saatetuksi.
Kiinteistön RN:o 250-409-5-11 omistaja hakee poikkeamista Kihniön kunnan ympäristönsuojelumääräysten 12 §:n kohdasta, mikä edellyttää käytöstä poistetun öljysäiliön poistamista maasta.
Hakemuksen mukaan kiinteistöllä luovutaan öljylämmityksestä. Lasikuituisen öljysäiliön poistaminen aiheuttaisi hakemuksen mukaan kohtuutonta haittaa vaarantaen mm. viereisen maalämpökaivon kunnon.
Säiliö on tyhjennetty ja puhdistettu Säiliötarkastus P. Lepistön toimesta. Lisäksi täyttöputket on tulpattu.
Tarkastelu
Ympäristönsuojelumääräysten mukaan ympäristönsuojeluviranomainen voi yksittäistapauksissa myöntää poikkeuksen velvollisuudesta poistaa maanalainen säiliö, mikäli säiliön poistaminen on teknisesti hyvin vaikeaa tai siitä aiheutuu kohtuutonta vahinkoa muulle omaisuudelle.
Valmistelija: ympäristötarkastaja Pentti Keskitalo
Tekninen lautakunta myöntää kiinteistölle RN:o 250- 409-5-11 luvan jättää käytöstä poistettu öljysäiliö maahan. Edellytyksenä säiliön maaperään jättämiselle on, että säiliö on ehjä eikä maaperän pilaantumista ole päässyt tapahtumaan. Lisäksi säiliön täyttö- ja ilmaputket tulee poistaa. Säiliön tarkastuksesta ja täytöstä tulee ilmoittaa pelastuslaitokselle. Lisäksi käytöstä poistettu öljysäiliö tulee esittää asemapiirustuksessa mahdollisten rakennuslupahakemusten yhteydessä.
Lautakunta perustelee päästöstä sillä, että säiliön poistaminen rakennuksen välittömästä läheisyydestä on teknisesti hyvin vaikeaa ja voi aiheuttaa kohtuutonta vahinkoa omaisuudelle.
Sovelletut oikeusohjeet:
Ympäristönsuojelulaki 202 §
Kihniön kunnan ympäristönsuojelumääräykset 12 §
Päätökseen voi hakea muutosta valittamalla siitä Vaasan hallinto-oikeu-teen.
Kihniön kunnan hallintosäännön §36 on mainittu, että teknisen lautakunnan alaisuudessa tulisi olla erillinen jaosto, rakennusjaosto, johon kuuluu tekninen johtaja ja kolme lautakunnan jäsentä. Jaosto osallistuu rakennusprojektien valvontaan ja työmaakokouksiin, sekä kiinteistö- ja siisteyskatselmuksiin. Kustakin katselmuksesta ja kokouksesta tehdään oma muistionsa.
Tekninen lautakunta valitsee keskuudestaan kolme varsinaista jäsentä rakennusjaostoon sekä kaksi varajäsentä.
Rakennusjaostoon valittiin varsinaisiksi jäseniksi Petteri Wiinamäki, Antti Kivioja ja Erja Silvennoinen. Varajäseniksi valittiin Mika Shemeikka ja Ulla Vierre.