Kunnanhallitus 2021-2025
25.4.2022
Tila
Kokousnumero | 5/2022 |
---|---|
Kokouspäivä | 25.4.2022 |
Kokouksen alkuaika | 17:00 |
Kokouksen päättymisaika | 18:45 |
Kokouspaikka | Puumilan Taitotalo |
Pöytäkirjan tarkastus
Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 25.4.2022 |
Pöytäkirja yleisesti nähtävänä
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 25.4.2022 |
Allekirjoittajan nimi | Päivi Shemeikka |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
§ 65 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Päätösehdotus |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat. |
---|---|
Päätöksen lisätiedot |
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat. |
§ 66 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
Päätösehdotus |
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Janne Ojala ja Mika Shemeikka. Pöytäkirja tarkastetaan 25.4.2022 ja pidetään nähtävänä 26.4.2022 kunnan tietoverkossa. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 67 Katsaus TE-palvelut 2024 uudistukseen
Muut osallistujat | Rönni Kaija |
---|---|
Työllisyyskoordinaattori Kaija Rönni saapuu kokoukseen esittelemään asiaa. Pääministeri Sanna Marinin hallitus linjasi kevään 2021 puoliväliriihessä TE-palveluiden siirrosta paikallistasolle. Linjaus liittyy hallitusohjelman työllisyystavoitteeseen ja kuntien vastuun vahvistamiseen työllisyyspalveluissa. TE-palvelut on tarkoitus siirtää kuntien vastuulle vuoden 2024 aikana. Uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta. TE-palvelujen siirto kunnille tuo palvelut lähemmäksi asiakkaita. Kun työllisyyspalvelut, kunnan koulutuspalvelut sekä elinkeinopalvelut ovat saman järjestäjän vastuulla tukevat palvelut nopeamman työllistymisen tavoitetta. Kunnilla on hyvät lähtökohdat tarjota asiakkaille kohdennettuja ja paikallisten työmarkkinoiden tarpeisiin sopivia palveluja. Siirron yhteydessä kunnille luodaan rahoitusmalli, joka kannustaa niitä kehittämään toimintaansa työllisyyttä edistäväksi siten, että uudistuksella saavutetaan 7 000–10 000 lisätyöllistä. Uudistuksessa huomioidaan palvelujen yhdenvertainen saatavuus. Myös kielellisten oikeuksien toteutuminen ja heikommassa työmarkkina-asemassa olevien palvelut turvataan. TE-palvelujen siirron valmistelun rinnalla hallitus valmistelee useita muita työnhakijoiden palveluja parantavia ja työllisyyttä edistäviä uudistuksia, kuten pohjoismaista työvoimapalvelumallia ja digitaalisten TE-palvelujen uudistusta. Positiivinen työllisyysvaikutus syntyy näiden uudistusten yhteisvaikutuksesta. TE-palvelujen siirtoa koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syyskuussa 2022. Kunnille palveluiden järjestämisvastuu siirtyisi vuoden 2024 aikana. Valmistelussa ratkaistavia asioita:
TE-palvelujen siirtoa valmistellaan yhteistyössä ministeriöiden, TE-palvelujen, ELY-keskusten, KEHA-keskuksen, kuntien ja muiden sidosryhmien kanssa. Työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä tekee linjauksia valmistelun edetessä. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee katsauksen tiedokseen. |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Päätöksen lisätiedot |
Työllisyyskoordinaattori oli paikalla klo 17.10-17.45 |
§ 68 Jätepoliittisen ohjelman hyväksyminen
Edeltävä kohta | § 41 Lausunto Lakeuden Etappi Oy:n toimialueen jätepoliittisesta ohjelmasta |
---|---|
Lakeuden jätelautakunta lähettää liitteenä olevan jätepoliittisen ohjelman kunnan hyväksyttäväksi. Ohjelma on täydennetty ohjelmaluonnoksesta annettujen lausuntojen ja mielipiteiden pohjalta. Tekninen lautakunta on antanut lausunnon luonnoksesta 28.3.2022 § 44. Ohjelman hyväksymispäätös lähetetään jätelautakunnalle tiedoksi 31.5.2022 mennessä. Liitteenä 1 ehdotus jätepoliittiseksi ohjelmaksi. Oheisena tiivistelmä ohjelmasta |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 1 olevan jätepoliittisen ohjelman. |
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Lakeuden jätelautakunta, jatelautakunta@ilmajoki.fi |
Liitteet |
- (337.9kt)
- (776.0kt)
§ 69 Liittyminen Hanselin puitejärjestelysopimuksiin
Mobiilipäätelaitteet ovat uusi sopimusjärjestely Hanselilta. Hansel on kuntien puolesta kilpailuttanut mobiilipäätelaitteiden hankintasopimukset. Kihniön kunta on ollut käyttäjänä Kuntahankintojen puitesopimuksessa KLKH130 Ict-laitteiden leasingrahoitus ja elinkaarenhallintapalvelut, toimittajana 3StepIT Oy. Kuntahankintojen puitesopimus KLKH130 päättyy 20.12.2022. Näihin puitejärjestelysopimuksiin ei voi liittyä enää jälkikäteen, toisin kuin kunnanhallituksessa aiemmin esillä olleet DPS sopimukset, joihin voi liittyä myös kesken sopimuskauden. Ohessa puitejärjestelysopimukset, joihin Kihniön kunnan tietohallinto suosittelee liityttävän.
Kihniön kunnan tietohallinnolla on tunnukset Hanselin palvelua ja seurantaa varten. Kihniön kunnalla on ollut leasing yhteistyö 3StepIT:n kanssa kuntahankintojen kautta. Tämän vuoksi olisi suositeltavaa, että Kihniön kunta liittyisi aiemmin mainittuihin yhteishankintoihin, niin saadaan Hanselin tarjoamat edut tarvittaessa käyttöön. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus päättää, että kunta liittyy Mobiilipäätelaitteet 2022–2023 (2026) sekä Leasingpalvelut 2023–2024 (2026) puitejärjestelysopimuksiin ja valtuuttaa talous- ja hallintojohtajan tekemään liittymissopimukset. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 70 Ehdotus saavutettavuusohjelman rahoituksesta vuosina 2023—25 Tampereen kaupunkiseudun ulkopuolisille Pirkanmaan kunnille
Kaupunkiseudun kunnat ovat rahoittaneet saavutettavuuden kehitysohjelmaa vuosina 2019–2022 kahdella eurolla asukasta kohden. Lisäksi muista Pirkanmaan kunnista Akaa, Mänttä-Vilppula, Parkano, Pälkäne, Juupajoki ja Virrat ovat rahoittaneet ohjelmaa yhdellä eurolla asukasta kohden. Tampereen kaupunkiseudun kuntajohtajakokous käsitteli vuosille 2023–2025 suunnitellun ohjelmakauden rahoitusta kokouksessaan 11.2.2022. Business Tampere Oy:n toimitusjohtaja on valmistellut asiaa seuraavan taustoituksen ja kokouksessa käydyn keskustelun pohjalta. Toukokuun alusta lukien Tampere-Pirkkalasta lennetään säännöllisesti kymmeneen kohteeseen. Lisäksi lennetään tilauslentoja lomakohteisiin. Tämän mahdollistamiseksi Tampereen kaupunkiseudun kunnat ovat päättäneet yhden euron lisärahoituksesta vuodelle 2022. Kaupunkiseudun elinkeinojohtajat ovat valmistelleet asiaa valmistelutyöryhmässä. Valmistelu on lähtenyt siitä, että nykyisen tasoinen rahoitus tarvitaan myös tulevalla kaudella. Näin voidaan varmistaa nykyisten lentojen jatkuvuus ja mahdolliset uudet avaukset sekä logistiikan kehittäminen. Kaupunkiseudun kuntajohtajakokouksessa 11.2.2022 hyväksyttiin lisärahoitus vuodelle 2022 ja pidettiin Tampereen kaupunkiseudun kuntien rahoitusta kolmella eurolla asukasta kohden vuosille 2023–2025 oikeana tasona. Lisäksi päätettiin esittää Pirkanmaan kuntajohtajakokoukselle muiden Pirkanmaan kuntien osallistumista ohjelman rahoitukseen 1,5 eurolla asukasta kohden vuosina 2023–2025. Rahoituksesta laaditaan ohjelmakauden mittainen puitesopimus kunkin osallistuvan kunnan ja Business Tampere Oy:n välillä. Laskutus on tarkoitus toteuttaa kahdesti vuodessa. Rahoitussopimus voidaan laatia kullekin vuodelle erikseen. Sopimus perustuu ohjelmakauden mittaiseen suunnitelmaan, jonka vuosittaisesta toteutuksesta laaditaan erillinen toimenpidesuunnitelma. Ohjelman toteutumisesta raportoidaan vuosittain Pirkanmaan kuntajohtajakokoukselle samaan tapaan kuin Tampereen kaupunkiseudun kuntajohtajille ja Tampereen seutuhallitukselle. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus päättää osallistua 1,5 euron asukasperusteiseen rahoitukseen sillä edellytyksellä, että kaikki Pirkanmaan kunnat ovat siinä mukana. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 71 Lausunto kuntien taloustietojen tietosisällöistä ja teknisistä kuvauksista tilikaudelta 2023
Kuntalakiin (410/2015) on lailla 1368/2019 (HE 60/2019 vp) lisätty vuoden 2020 alusta lukien kuntien taloustiedon raportointia koskevat säännökset. Kuntien ja kuntayhtymien tulee raportoida taloustietonsa Valtiokonttorin Kuntien ja hyvinvointialueiden taloustietojärjestelmään automatisoidusti XBRL-muodossa tai määrämuotoisessa CSV-muodossa. TaustaTilikauden 2023 tiedoista lähtien myös hyvinvointialueet raportoivat taloustietonsa Valtiokonttorille, millä on vaikutusta kuntien ja kuntayhtymien raportoimiin tietosisältöihin. Kuntien ja kuntayhtymien raportointia koskevat muutokset johtuvat suurilta osin hyvinvointialueiden perustamiseen liittyvään tehtävien siirtoon kunnilta hyvinvointialueille. Tavoitteet Lausuntopyynnön tavoitteena on saada sekä tiedon tuottajien, raportointijärjestelmien teknisten toteuttajien ja taloushallinnon palvelutarjoajien asiantuntijapalautetta muutosesityksistä. Palautetta pyydetään erityisesti tietosisältömuutoksista sekä muutosten vaikutuksista järjestelmiin ja uusien tietotarpeiden vaatimien tietojen tuottamiseen. Muutokset vuoden 2022 raportointiin esitetään koottuna liitteessä 3. Kommentoitava kokonaisuus on jaettu seuraaviin osa-alueisiin: 1. Kunnan ja kuntayhtymän raportoinnin kokonaisuus ja siihen liittyvä valtiovarainministeriön asetus
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään keskiviikkona 27.4.2022 lausuntopalvelun kautta. Oheisena lausuntoon liittyvät liitteet |
|
Päätösehdotus |
Kihniön kunta esittää lasuntonaan seuraavaa: 1. Kunnan ja kuntayhtymän raportoinnin kokonaisuus ja siihen liittyvä valtiovarainministeriön asetus, yleiset kommentit Raportoitavien tietojen tulisi olla mahdollisimman pysyviä vuodesta toiseen muutoskustannusten minimoimiseksi. Kuntien tiedonantotaakkaa ei tule lisätä ilman erittäin vahvoja perusteita. Kaikki muutokset aiheuttavat kunnille muutoskustannuksia joko työ- tai tietojärjestelmäkustannusten muodossa. Muutostyökustannuksia aiheutuu sekä tiedot tuottaville organisaatioille että tietoja vastaanottavalle taholle, joka vastaa tietojen käsittelystä ja tarkastussäännöistä. 2. Kunnan ja kuntayhtymän palveluluokitus ja sen muutokset Ei huomautettavaa. 3. Muutokset eri raportointikokonaisuuksien tietosisältöihin ja uudet tietosisällöt Markkinoila tapahtuvan taloudellisen toiminnan raportointi Kihniön kunta pitää edelleen kohtuuttomana vaatimusta, jonka mukaan kuntien ja kuntayhtymien tulisi raportoida Kilpailulain 30 d nojalla eriytetty markkinoilla tapahtuva taloudellinen toimintansa automatisoidusti Valtiokonttorille. Koska eriyttämisvelvollisuus on vieläkin suhteellisen uusi asia, olisi siitä pitänyt saada nykyistä tarkempia ohjeita kunnille ja kuntayhtymille. Ohjeiden puutteellisuus on vaikeuttanut ylipäänsäkin eriytettyjen laskelmien laatimista. Niitä on laadittu esimerkiksi Excel-taulukoihin. Usein voi tulla eriytettäväksi pieniäkin toimintoja, joiden liikevaihto saattaa olla vain muutamia tuhansia euroja. Tällaisten eriytettyjen tuloslaskelmien yhdistäminen automatisoitua raportointia varten vaatii suhteettoman paljon käsityötä ja kustannukset ovat merkittäviä. Tavoitteen kannalta ne ovat myös epäolennaisia. Lisäksi kaikki raportoitavat yksiköt tulisi ilmoittaa TOLT-taulukossa. Koska kyseessä saattaa olla lukuisia pieniä yksiköitä, niiden perustietojen tuottaminen lisää vastaavasti työmäärää ja kustannuksia. 4. Muutokset teknisiin määritteisiin ja pakollisuuksiin Ei huomautettavaa. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Tiedoksi | Lausuntopalvelu |
Liitteet |
- (283.8kt)
- (287.8kt)
- (58.8kt)
- (86.4kt)
- (17.0kt)
§ 72 Kiinteistönluovutusilmoitukset
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla. Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta. Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle. Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo Kiinteistönluovutusilmoituksia: 1 kiinteistönluovutusilmoitusta |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 73 Kunnanjohtajan informaatioasiat
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 74 Saapuneet päätökset ja pöytäkirjat
Viranhaltijapäätökset: Kunnanjohtaja § Talous- ja hallintojohtaja § Talouspäällikkö § Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat: Tekninen lautakunta 28.3.2022 § 37 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus § 38 Pöytäkirjan tarkastajien valinta § 39 Koivikon rivitalo B:n vuokrien määritys § 40 Valtuustoaloite / Matonpesupaikka § 41 Lausunto Lakeuden Etappi Oy:n toimialueen jätepoliittisesta ohjelmasta § 42 Tarjous Kihniön jätevesien käsittelyratkaisun selvityksestä § 43 Rakennusammatti- ja putkitöiden tuntiveloitushintojen tarjouspyynnöt § 44 Muut asia |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
§ 75 Ilmoitusasiat
Saapuneet: 1. Ähtärin, Alavuden ja Keuruun kaupunki : Pöytäkirjanote: KSS yhtiöjärjestyksenmuutos 2. STM: Valtionavustus covid-19 epidemian kuluista 2021 3. Hämeenlinnan hallinto-oikeus: Tiedoksianto hallinto-oikeuden hylkäämästä valituksesta koskien kunnahallituksen asiaa 7.3.2022 § 47 |
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedoksi. |
---|---|
Päätös | Päätösesitys hyväksyttiin yksimielisesti. |
Henkilöt
Koivistoinen Hannu | Puheenjohtaja | ||||
Silvennoinen Erja | Varapuheenjohtaja | ||||
Liukku Petri |
Esittelijä
Kunnanjohtaja
|
||||
Mäkelä Kristiina | Pöytäkirjanpitäjä | ||||
Ojala Janne | Tarkastajat | ||||
Shemeikka Mika | Tarkastajat | ||||
Ala-Katara Severi | Osallistujat | ||||
Jytilä Kirsi | Osallistujat | ||||
Niemenmaa Nina | Osallistujat | ||||
Niemi Marjo | Osallistujat | ||||
Ojala Janne | Osallistujat | ||||
Shemeikka Mika | Osallistujat | ||||
Toivonen Katri | Osallistujat | ||||
Markkola Juha-Matti |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston pj.
|
||||
Pusa Leila |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 2. vpj.
|
||||
Rönni Kaija |
Muu osallistujat
Työllisyyskoordinaattori
|
||||
Wiinamäki Petteri |
Muu osallistujat
Kunnanvaltuuston 1. vpj.
|