Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 17.11.2021 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 18.11.2021 |
Allekirjoittajan nimi | Päivi Shemeikka |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat. Pöytäkirjanpitäjänä toimii kunnanjohtaja.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Katri Toivonen ja Severi Ala-Katara. Pöytäkirja tarkastetaan 17.11. ja pidetään nähtävänä tarkastuksen jälkeen viimeistään 18.11.2021 kunnan tietoverkossa.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Katri Toivonen ja Severi Ala-Katara.
Hyvinvointityön perusta on Kuntalaissa (410/2015), jonka 1 §:n mukaan kunnan tarkoituksena on asukkaidensa hyvinvoinnin ja alueensa elinvoiman edistäminen sekä asukkaiden palvelujen järjestäminen taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Terveydenhuoltolain (30.12.2010/1326) 12 §:n mukaan kunnan on seurattava asukkaidensa terveyttä ja hyvinvointia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä väestöryhmittäin. Lisäksi kunnan tulee seurata kunnan palveluissa toteutettuja toimenpiteitä, joilla vastataan kuntalaisten hyvinvointitarpeisiin. Terveydenhuoltolaissa sää- detään myös hyvinvointityön toimijoista ja terveyden ja hyvinvoinninedistämisen vastuutahojen nimeämisestä. Kunnan eri toimialojen on tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa olevien julkisten tahojen sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa.
Hyvinvointityöryhmän tarkoituksena on ohjata kunnan hallinnonalat ylittävää hyvinvointityötä ja vastata terveydenhuoltolain 12 §:n velvoitteisiin. Hyvinvointityöryhmä laatii hyvinvointikertomuksen edelliseltä vuodelta ja koordinoi kuluvan vuoden hyvinvointisuunnitelman toimenpiteiden toteuttamista ja tavoitteiden seurantaa. Lisäksi hyvinvointityöryhmä valmistelee hyvinvointisuunnitelman seuraavalle vuodelle ja laajemman hyvinvointisuunnitelman kerran valtuustokaudessa. Kihniön laaja hyvinvointisuunnitelma on laadittu edellisen kerran vuosille 2017-2020.
Kihniön kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuuhenkilönä toimii kunnanjohtaja .Kihniössä on viranhaltijoiden toimesta organisoitu poikkihallinnollinen työryhmä edistämään suunnitelman toteutumista. Hyvinvointityöryhmän jäseniin (varsinaiset ja kutsutut) kuuluvat kunnanjohtaja, talous- ja hallintojohtaja, sivistystoimenjohtaja, perusturvajohtaja, tekninen johtaja, nuoriso- ja vapaa-aika ohjaaja, vanhustyön päällikkö, kotihoidon palveluvastaava, hyvinvointipalveluiden päällikkö, vastaava lääkäri ja valtuuston edustaja. Tarvittaessa hyvinvointityöryhmään kutsutaan asiantuntijoita eri yhteistyösidosryhmistä.
Hyvinvointikoordinaattori valmistelee asiat hyvinvointityörymän kokouksiin.
Kunnanhallitus:
Päätösesitys hyväksyttiin lukuunottamatta kohtaa luottamushenkilöiden edustajan nimeämistä. Kunnanhallitus ei nimennyt luottamushenkilöiden edustajaa tässä vaiheessa, koska luottamushenkilöitä on jo jossain muussa roolissa työryhmässä.
Hakemusasiakirjat nähtävänä kokouksessa.
Liitteenä 1 asemapiirros, Liite 2 kaavakartta
Kunnanhallitus hyväksyy poikkeuksen myöntämisen teknisen lautakunnan esittämin perustein.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Mäntyperän tuulipuisto Oy suunnittelee kolmen (3) enintään 8 MW tuulivoimalan rakentamista Kihniön kunnan Mäntyperän alueella.
Voimaloiden etäisyys Kihniön keskustasta länteen on 7,5 km. Suunniteltavat voimalat ovat kokonaiskorkeudeltaan enintään 260 m.
Mäntyperän tuulipuisto Oy ja Kihniön kunta sopivat tuulivoimarakentamista ohjaavan tuulivoimayleiskaavan laatimisen käynnistämisestä kyseiselle alueelle. Kaavoitettava alue on kokonaan Kihniön kunnan alueella.
Osayleiskaava laaditaan oikeusvaikutteisena tuulivoimayleiskaavana ja sitä voidaan käyttää suoraan rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 77 a §). Alueen rajaus voi tarkentua kaavasuunnittelun edetessä. Kihniön kunta toimii kaavoituksessa vastaavana viranomaisena.
Kaavoituskustannukset ja mahdollisen YVA-menettelyn kustannukset maksaa Mäntyperän tuulipuisto Oy.
Kaavoituskonsulttina ja kaavan laatijana toimii arkkitehti Esa Säkkinen.
Kyseessä on yleiskaavatasoinen kaavoitus ja rakentaminen yksityisille maille. Mäntyperän tuulipuisto Oy:llä on kaavoitettavan alueen osalta voimassa olevat vuokrasopimukset maanomistajien kanssa.
Mäntyperän tuulipuisto Oy vastaa itse tuulipuiston tarvitsemien uusien teiden rakentamisesta ja olemassa olevien teiden kunnostamisesta/vahvistamisesta. Myös näiden teiden ja alueiden kunnossapidosta vastaa Mäntyperän tuulipuisto Oy rakentamisen ja tuotantotoiminnan ajalta.
Alueelle ei ole tarkoitus järjestää kunnallista vesihuoltoa.
Käsiteltävänä oleva kaavoitusaloite on tehty ja hyväksytty samansisältöisenä aiemmin Salpatuuli Osuuskunnan nimissä kunnanhallituksessa 26.4.2021 §: ssä 77. Hakijan nimenmuutoksen vuoksi asia käsitellään uudelleen.
Oheisena kartta suunnittelualueesta
Kunnanhallitus hyväksyy Mäntyperän tuulipuisto Oy:n esityksen oikeusvaikutteisen tuulivoimaosayleiskaavan laadinnan aloittamisesta Kihniön kunnan Mäntyperän alueella enintään kolmen tuulivoimalaitoksen tuulivoima-alue, jonka kokonaisteho olisi enintään 24 MW. Tuulivoimalaitosten kokonaiskorkeus olisi enintään 260 metriä.
Lisäksi kunnanhallitus hyväksyy kaavanlaatijaksi esityksen mukaisesti arkkitehti Esa Säkkisen.
Edelleen kunnanhallitus velvoittaa teknistä lautakuntaa tekemään kaavoituskustannuksista kaavoitussopimuksen Mäntyperän tuulipuisto Oy:n kanssa. Kaavoitussopimuksessa tulee mainita, että kunta veloittaa kaavasta aiheutuvat ilmoitus- / kuulutuskustannukset täysimääräisinä .
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kuntalain mukaan omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu.
Kihniön Vesi ja Lämpö Oy:n omistajanohjausta on vahvistettu siten, että yhtiöjärjestykseen on sisällytetty määräys, jonka mukaan asiakkailta perittävien vesimaksujen muutoksiin tarvitaan yhtiökokouksen hyväksyntä. Yhtiöjärjestysmääräys perustuu osakeyhtiölain 5.luvun 2§:ään. Lain kohdan mukaan yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että yhtiökokous päättää toimitusjohtajan ja hallituksen yleistoimivaltaan kuuluvasta asiasta. Käytännössä päätöksenteko ko. asiassa tapahtuisi siten, että päätöksen tekee kunnanhallitus, joka antaa konserniohjausta yhtiökokousedustajalle päätöksentekoa varten yhtiökokouksessa. Kunnanhallituksen tulee ko. päätösvaltaa käyttäessään huomioida osakeyhtiölain osakeyhtiön hallitukselle asettaman vastuun ja velvoitteet sekä vesihuoltolain määräykset.
Kunnanhallitus antaa konserniohjauksena yhtiökokousedustajalle ohjeen vesimaksujen tarkistamisen osalta.
Kunnanjohtaja ehdotti, että kokous valitsee puheenjohtajan tämän asian ajaksi, koska hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ovat esteellisiä. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Mika Shemeikka. Koivistoinen, Niemi ja Silvennoinen poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa mm. valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muutoin lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta. Asia on silloin viipymättä saatettava kunnanvaltuuston uudelleen käsiteltäväksi. (KuntaL 96 §).
Kunnanvaltuuston 8.11.2021 kokouksessa käsiteltiin seuraavat asiat:
Kunnanhallitus toteaa kuntalain 96 §:n mukaisesti, että valtuuston päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä, eikä valtuusto niitä tehdessään ole ylittänyt toimivaltaansa, eivätkä ne muutoinkaan ole lainvastaisia. Kunnanhallitus päättää panna päätökset täytäntöön.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Jaakko Rytilä on toimittanut eronpyynnön luottamustoimistaan. Rytilä pyytää eroa kunnanvaltuuston varajäsenyydestä, perusturvalautakunnan jäsenyydestä sekä kunnanhallituksen, teknisen lautakunnan ja tarkastuslautakunnan varajäsenyydestä henkilökohtaisista syistä.
Luottamustoimesta voi erota pätevästä syystä. Eron myöntämisestä päättää luottamushenkilön valinnut toimielin (KuntaL 70 §)
Uusien varavaltuutettujen määräämisestä säädetään vaalilain 93 §:ssä. Jos varavaltuutettujen määrä valtuuston toimikauden aikana jää vajaaksi, kunnan keskusvaalilautakunnan on valtuuston puheenjohtajan pyynnöstä määrättävä uusia varavaltuutettuja kuntalain 17 §:n mukaisesti.
Keskusvaalilautakunta määrää varavaltuutetut vaalilain 93 §:n mukaisesti.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Edesmennyt Antti Tarsia tuli kevään 2021 kuntavaaleissa valituksi kunnanvaltuutetuksi. Antti Tarsia valittiin myös kunnanhallitukseen Mika Shemeikan varajäseneksi. Hänen tilalleen tulee valita varajäsen uudelleen.
Kunnahallitus esittää valtuustolle, että Antti Tarsian tilalle valitaan uusi varajäsenen kunnanhallituksen jäljellä olevaksi toimikaudeksi.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja § 31-32
Talous- ja hallintojohtaja § 41
Talouspäällikkö § -
Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat:
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet viranhaltijapäätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
3 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Saapuneet kirjeet:
Sastamalan kaupunki, pöytäkirjanote; esitys vuoden 2022 ympäristöterveydenhuollon maksusta.
Merkitään ilmoitusasiat tiedoksi.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.