Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 25.10.2021 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 26.10.2021 |
Allekirjoittajan nimi | Päivi Shemeikka |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Todettiin kokous lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Janne Ojala ja Mika Shemeikka. Pöytäkirja tarkastetaan 25.10. ja pidetään nähtävänä 26.10.2021kunnan tietoverkossa.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Pöytäkirjantarkastajiksi valittiin Janne Ojala ja Mika Shemeikka.
Aluevaalit toimitetaan sunnuntaina 23.1.2022. Ennakkoäänestys kotimaassa toimitetaan 12-18.1.2022. Kihniön kunta muodostaa yhden äänestysalueen.
Vaalilain 9 §:n 1 kohdan mukaan ennakkoäänestyspaikkoja ovat ne kotimaan yleiset ennakkoäänestyspaikat, joiden lukumäärästä ja sijainnista kunnanhallitus päättää sekä kohdan 3 mukaan sairaalat, ympärivuorokautista hoitoa antavat muut, kunnanhallituksen päätöksellä määrätyt sosiaalihuollon toimintayksiköt sekä rangaistuslaitokset. Jokaisessa kunnassa on oltava vähintään yksi ennakkoäänestyspaikka, jollei erityisistä syistä muuta johdu.
Vaalilain 48 §:n mukaan kunnanhallitus määrää myös ennakkoäänestyspaikan päivittäiset aukioloajat. Kunnanhallitus määrää ennakkoäänestysajanjakson puitteissa ennakkoäänestyspaikan aukiolopäivät ja päivittäiset aukioloajat arkisin klo 8-20 ja viikonloppuna klo 9-18 välisenä aikana.
Ennakkoäänestyspaikkoja määrätessään kunnanhallituksen tulee kiinnittää huomiota mm. seuraaviin asioihin:
- ennakkoäänestyspaikkoja on oltava riittävästi
- ennakkoäänestyspaikan tulisi sijaita sellaisessa paikassa, jossa se on äänestäjien helposti saavutettavissa. Koronavirustilanteessa turvavälien mahdollistamisesta.
- liikuntavammaisten ja muiden liikuntaesteisten äänestämismahdollisuudet tulee ottaa huomioon ennakkoäänestyspaikkaa suunnitellessa
- ennakkoäänestyspaikassa on oltava tarpeeksi tilaa, jotta äänestys voidaan toimittaa vaalisalaisuus, vaalivapaus ja vaalirauha huomioon ottaen
- ennakkoäänestyspaikat olisivat vaalista toiseen mahdollisimman pysyviä, jolloin äänestäjät tietävät helpommin, missä äänestyspaikka on.
- Oikeusministeriö antaa vaaliohjeessaan tarkempia ohjeita ennakkoäänestyspaikan varustelusta koronavirukseen liittyen, esimerkiksi vaalivirkaoilijoiden mahdollisesta suojavarustuksesta, käsidesin käytöstä ja suojapleksien mahdollisesta käyttämisestä.
Edellisissä vaaleissa yleinen ennakkoäänestys on järjestetty Puumilassa. Laitosäänestys on toimitettu palvelutalo Iltaruskossa ja tehostetun palveluasumisen yksikössä Suutarinpihlajassa ja Kotipihlajassa.
Ennakkoäänestys laitoksessa /sosiaalihuollon yksiköissä järjestetään vaalitoimikunnan määrääminä aikoina, joista ilmoitetaan myöhemmin.
Puumilan ennakkoäänestysajoiksi esitetään keskiviikko-perjantaihin klo 12 – 18 ja lauantaina sekä sunnuntaina klo 12 – 15. Maanantaina ja tiistaina klo 12-18.
Ennakkoäänestypaikat ja ajat tulee ilmoittaa vaalitietojärjestelmään 5.11.2021 mennessä.
Kunnanhallitus päättää, että:
Vuoden 2022 kuntavaalien varsinainen äänestyspäivä on sunnuntai 23.1.2022
Voimassa olevan äänestysaluejaon mukaan Kihniössä on yksi äänestysalue. Vaalilain 9 §:n mukaan kunnanhallituksen on määrättävä äänestysalueen vaalipäivän äänestyspaikat.
Vaalipäivän äänestyspaikkoja määrätessään kunnanhallituksen tulee kiinnittää huomiota mm. seuraaviin asioihin:
- äänestyspaikan tulisi sijaita sellaisessa paikassa, jossa se on äänestäjien helposti saavutettavissa
- liikuntavammaisten ja muiden liikuntaesteisten äänestämismahdollisuudet tulee ottaa huomioon äänestyspaikkaa suunniteltaessa
- äänestyspaikassa on oltava tarpeeksi tilaa, jotta äänestys voidaan toimittaa vaalisalaisuus, vaalivapaus ja vaalirauha huomioon ottaen
- äänestyspaikat olisivat vaalista toiseen mahdollisimman pysyviä, jolloin äänestäjät tietävät helpommin, missä äänestyspaikka on.
Kihniön kunnan vaalipäivän äänestyspaikkana on ollut jo pitkään Kihniön yhtenäiskoulu (osoite Kettukalliontie 3).
Kunnanhallitus päättää, että vuoden 2022 aluevaaleissa Kihniön kunnan vaalipäivän äänestyspaikkana toimii Kihniön yhtenäiskoulu.
Nerkoon Metsästäjät ry, Mäkikylän Metsästäjät ry, Kihniön Eränkävijät ry, Kihniönkylän Eräveikot ry, Kankarin Metsästysseura ry, Pohjois-Kihniön Metsästysseura ry, Kihniön Vapaaseurakunta, Kihniön Saalem-yhdistys, Kihniön VPK ry, Kihniön Nuorisoseura ry ja Aseman ja Niskoksen kyläseura esittävät kiinteistöveron poistamista Kihniön kunnan alueella toimivilta yleishyödyllisiltä yhteisöiltä.
Em. yhdistykset perustelevat aloitetta seuraavasti:
Yhdistykset toivovat aloitteen saavan laajan kannatuksen ja johtavan yleishyödyllisten yhteisöjen kannalta positiiviseen päätökseen lopettaa kiinteistöveron kerääminen mahdollisimman nopealla aikataululla.
Vastaus aloitteeseen:
Yhdistykset ja yhteisöt eivät automaattisesti ole yleishyödyllisiä.
Yhdistykset ja yhteisöt voivat hakeutua verohallintoon tekemällään hakemuksella yleishyödyllisiksi. Ohjeet tästä löytyvät verohallinnon www- sivuilta. Yleishyödyllisiksi hakeminen tarkoittaa sitä, että niihin sovelletaan alempaa kiinteistöveroprosenttia. Kihniössä yleinen kiinteistöveroprosentti on tällä hetkellä 1,10 % ja yleishyödylliseksi haetun kiinteistön osalta se on 0,44 %. eli huomattavasti edullisempi.
Kunta kerää kiinteistöveroina yleishyödyllisiltä yhteisöiltä vuosittain noin 3.500 – 4.000 euroa.
Kunnanvaltuusto päättää kerran vuodessa loka- / marraskuussa kunnan alueelta perittävien kiinteistöverojen tason ja mm. myös siitä peritäänkö yleishyödyllisiltä yhteisöiltä kiinteistöveroa.
Muutoksenhakua ja vapautusta kiinteistöverosta haetaan erikseen verohallinnolta, jolle kunta on vapaaehtoisesti luovuttanut toimivallan voimassa olevan lain mukaisesti.
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle aloitteen tiedoksi päätöksentekoaan varten ja esittää, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.
Esteelliset poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajana ja pöytäkirjanpitäjänä toimi Erja Silvennoinen tämän asian ajan. Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan valtuusto määrää kiinteistöveroprosentin suuruuden vuosittain etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tulovero-prosentin. Kiinteistövero on kiinteistön arvon perusteella suoritettava vero, jonka kiinteistön kotikunta saa kokonaisuudessaan.
Kiinteistöveroprosenttien ala- ja ylärajojen vaihteluvälit vuodelle 2022 ovat seuraavat:
1.Yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93 – 2,00
2.Vakituisten asuinrakennusten veroprosentti 0,41 – 1,00
3.Muiden asuinrakennusten veroprosentti 0,93 – 2,00
4.Yleishyödylliset yhteisöt 0,00 – 2,00
Kunnalla on mahdollisuus periä rakentamattomista tonteista korotettua veroa, jonka suuruus on 2,00 – 6,00 %. Tämän veron periminen edellyttää rakenta-mattomalta rakennuspaikalta tiettyjä perusvaatimuksia, jotta veroa voidaan periä. Kunta voi määrätä myös voimalaitosrakennuksille veroprosentin, jonka suuruus on enintään 3,10 %.
Kiinteistöveron poistamisesta yleishyödyllisiltä yhteisöiltä on tehty aloite.
Vuoden 2020 kiinteistöveroprosentit ovat olleet seuraavat (koko maan ja Pirkanmaan luvut ovat keskiarvoja):
erolaji | Kihniö | Pirkanmaa | Koko maa |
Yleinen kiinteistöveroprosentti | 1,10 | 1,15 | 1,08 |
Vakituisten asuntojen veroprosentti | 0,55 | 0,57 | 0,50 |
Muiden asuinrakennusten veroprosentti | 1,10 | 1,12 | 1,20 |
Yleishyödylliset yhteistöt veroprosentti | 0,44 | ||
Voimalaitosten veroprosentti | 2,85 |
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että vuodelle 2022 vahvistetaan seuraavat kiinteistöveroprosentit:
1. yleinen 1,10
2. vakituiset asuinrakennukset 0,55
3. muut asuinrakennukset 1,10
4. yleishyödylliset yhteisöt 0,44
5. voimalaitokset 2,85
Lisäksi kunnanhallitus esittää valtuustolle, että rakentamattomalle rakennuspaikalle ei määrätä erillistä veroa.
Keskustelun aikana Mika Shemeikka esitti yleishyödyllisten yhteisöjen veroprosentiksi 0. Erja Silvennoinen ja Janne Ojala kannattivat esitystä. Puheenjohtaja päätti äänestystavaksi kädennostoäänestyksen. Esittelijän ehdotus ei saanut kannatusta, Shemeikan ehdotus sai 9 ääntä ja tuli näin ollen hallituksen päätökseksi.
Kuntalain 111 §:n mukaan valtuuston on viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista. Kunnan tulee ilmoittaa verohallitukselle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä tuloveroprosentin suuruus neljännesprosenttiyksikön tarkkuudella.
Kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti vuonna 2021 on 20,02 ja Pirkanmaalla se on 20,71 %.
Kihniön tuloveroprosenttia vuodelle 2006 korotettiin 18,75 %:sta 19,25 %:iin, jonka mukaisena se pysyi vuoden 2007. Vuodelle 2008 sitä jälleen korotettiin 0,50 prosenttiyksikköä ja vuodelle 2014 tuloveroprosentiksi määrättiin 20,50. Vuodelle 2015 tuloveroprosentti nostettiin 21,50 %:iin.
Kuntaliitolta saadun verotuloennusteen mukaan kunnallisveroa kertyy Kihniössä kuluvana vuonna noin 270.000 euroa enemmän kuin vuonna 2020. Vuodelle 2022 ennusteen mukaan kunnallisveroa kertyisi noin 85.000 euroa enemmän kuin kuluvana vuonna.
Kunnanhallitus esittää valtuustolle, että Kihniön kunnan tuloveroprosentiksi vuodelle 2022 määrätään 21,50 %.
Edesmennyt Antti Tarsia tuli kevään 2021 kuntavaaleissa valituksi kunnanvaltuutetuksi. Antti Tarsia valittiin myös teknisen lautakunnan, elinvoimatoimikunnan ja Kihniön Vesi- ja Lämpö Oy:n hallituksen jäseneksi sekä Kehitys-Parkki Oy:n hallitukseen vuosille 2024-2025.
Kuntalain 17 §:n 2. mom. mukaan, jos valtuutetun on todettu menettäneen vaalikelpoisuutensa, hänet on vapautettu toimestaan tai hän on kuollut, valtuuston puheenjohtaja kutsuu hänen sijaansa jäljellä olevaksi toimikaudeksi asianomaisen vaaliliiton, puolueen tai yhteislistan järjestyksessä ensimmäisen varavaltuutetun.
Uusien varavaltuutettujen määräämisestä säädetään vaalilain 93 §:ssä. Jos varavaltuutettujen määrä valtuuston toimikauden aikana jää vajaaksi, kunnan keskusvaalilautakunnan on valtuuston puheenjohtajan pyynnöstä määrättävä uusia varavaltuutettuja kuntalain 17 §:n mukaisesti.
Keskusvaalilautakunta määrää varavaltuutetun vaalilain 93 §:n mukaisesti.
Kunnanhallitus päättää:
-elinvoimatoimikuntaan
-Kehitys-Parkki Oy:n hallitukseen vuosille 2024-2025
- nimetä hallitusjäsenehdokkaan Kihniön Vesi- ja Lämpö Oy:n hallitukseen pykälässä 206
Lisäksi kunnanhallitus esittää valtuustolle, että:
Elinvoimatoimikuntaan valittiin Jarkko Peltomäki. Keskustelun aikana Erja Silvennoinen esitti Pilvi Kärkelää Kehitys-Parkin hallitukseen vuosille 2024-2025. Janne Ojala esitti, että Petteri Wiinamäki valitaan koko nelivuotiskaudeksi. Puheenjohtaja teki äänestysjärjestysesityksen, noudatetaan kädennostoäänestystä. Janne Ojalan esitystä kannatti viisi jäsentä ( Ojala, Ala-Katara, Niemenmaa, Niemi ja Koivistoinen) ja Erja Silvennoisen esitystä kannatti neljä jäsentä (Silvennoinen, Shemeikka, Jytilä ja Toivonen). Hallituksen päätökseksi tuli Ojalan ehdotus eli Petteri Wiinamäki valittiin Kehitys-Parkkin hallitukseen toimikaudeksi 2022-2025.
Päätösehdotus hyväksyttiin muilta osin yksimielisesti.
Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (tiedonhallintalaki 906/2019) ja siihen liittyvät lait tulivat voimaan 1.1.2020. Tiedonhallintayksikön velvollisuudeksi on tullut laatia ja ylläpitää tiedonhallintamallia ja asiakirjajulkisuuskuvausta. Hallintokunnat ovat osallistuneet tiedonhallintamallin ja asiakirjajulkisuuskuvauksen tekemeiseen yhteistyössä Tietohallinnon kanssa.
Tiedonhallintamalli:
Tiedonhallintamalli on kuvaus tiedonhallintayksikössä toimivien viranomaisten tehtävien hoidossa toteutettavasta tiedonhallinnasta. Tiedonhallintamalli on laadittava ja ylläpidettävä palvelujen, asiankäsittelyn ja tietoaineistojen hallinnan suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi, tiedonsaantia koskevien oikeuksien ja rajoitusten toteuttamiseksi, moninkertaisen tietojenkeruun vähentämiseksi, tietojärjestelmien ja tietovarantojen yhteen toimivuuden toteuttamiseksi sekä tietoturvallisuuden ylläpitämiseksi. Tiedonhallintamalli auttaa viranomaisia hallitsemaan jatkuvasti lisääntyvää tietomäärää. Se auttaa hahmottamaan ja hallitsemaan tiedon elinkaarta sekä siten tunnistamaan ja hallitsemaan myös uusien digitaalisten palvelujen käyttämiseen liittyviä riskejä.
Tiedonhallintamallin laadinta ei ole kertaluontoinen kuvausvelvoite, vaan tiedonhallintamallia on ylläpidettävä aina, kun tiedonhallintayksikön tiedonhallinnassa tapahtuu muutoksia, jotka vaikuttavat sen sisältöön. Tiedonhallintamalli on luonteeltaan tiedonhallintayksikön oma sisäinen määräys siitä, miten tiedonhallinta ja tietojenkäsittely on toteutettava tiedonhallintamallin mukaisesti käsiteltäessä tietoaineistoja.
Tiedonhallintamallin ylläpitovastuu on tiedonhallintayksiköllä eli Kihniön kunnanhallituksella ja siinä toimivilla viranomaisilla. Vastuuta ei voi ulkoistaa yksityisille tahoille. Tiedonhallintamalli muodostaa osan siitä informaatiopohjasta, jolla tiedonhallintayksikkö suunnittelee toimintaansa kohdistuvia muutoksia.
Asiakirjajulkisuuskuvaus:
Tiedonhallintayksikön on ylläpidettävä kuvausta sen hallinnoimista tietovarannoista ja asiarekisteristä tiedonhallintalain (906/2019) 28 §:n mukaisesti. Kuvaus tehdään asiakirjajulkisuuden toteuttamiseksi. Kuvauksesta käytetään nimitystäsia kirjajulkisuuskuvaus
Asiakirjajulkisuuskuvaus on yksi tavoista avustaa kansalaista kohdistamaan tietopyyntönsä.Julkisuuslain mukaan tietopyynnöt viranomaisen asiakirjan sisällöstä on yksilöitävä riittävästi siten, että viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee. Viranomaisen velvollisuus on avustaa tiedon pyytäjää asiakirjan yksilöinnissä. Asiakirjakuvauksen avulla kerrotaan myös, missä laajuudessa viranomainen käsittelee tietoja tuottaessaan palveluja tai käsitellessään asioita. Mahdollisuus saada tieto siitä, mitä tietovarantoja viranomaisella on, palvelee hallinnon avoimuutta.
Liite 1
Kihniön kunnan tiedonhallintamalli ja asiakirjajulkisuuskuvaus
Kunnanhallitus hyväksyy Kihniön kunnan tiedonhallintamallin ja asiakirjajulkisuuskuvauksen liitteen mukaisesti.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Hallintosääntömuutoksessa on luvussa 7 huomioitu, että Laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019) astui voimaan 1.1.2020 ja sitä sovelletaan viranomaisen tiedonhallintaan ja tietojärjestelmien käyttöön. Laki tuo mukanaan uusia velvoitteita ja sisältää tiukat siirtymäajat.
Hallintosääntömuutoksessa on huomioitu, että kunta ja siihen kuuluvat viranomaiset muodostavat tiedonhallintalain mukaisen tiedonhallintayksikön, tiedonhallintalain toteuttamiseen liittyvien tehtävien vastuut tiedonhallintayksikössä on määritetty ja johto huolehtii lain mukaisesti ajantasaisesta ohjeistuksesta, tarvittavasta koulutuksesta, asianmukaisista työvälineistä ja riittävästä valvonnasta.
Hallintosääntöön esitetään tehtäväksi esityslistan liitteessä olevat tarkistukset siten, että yliviivattu teksti on tarkoitettu poistettavaksi ja punaisella kirjoitettu teksti lisätään. Hallintosäännön muutokset tulevat voimaan 1.12.2021 ja sitä noudatetaan päätöksenteon jälkeen huolimatta siitä, että valtuuston hallintosääntöpäätöksestä valitettaisiin. Hallintosäännön muutos on tehty Kuntaliiton mallin mukaisesti.
Liite 2: Muutosehdotus
Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että se muuttaa hallintosääntöä selosteessa mainitulta ja liitteessä 2 esitetyltä osin.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnanjohtaja esittelee taloustilannetta kokouksessa.
Oheismateriaalina toteumavertailu
Kunnanhallitus merkitsee tiedokseen talouskatsauksen ajalta 1.1.- 30.9.2021
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Hyvinvointikoordinaattori huolehtii hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yhteistyöstä kunnan eri sektoreiden, muiden toimijoiden sekä alueellisten toimijoiden kanssa. Pienemmissä kunnissa koordinaattori voi olla osa-aikainen tai kuntien yhteinen koordinaattori.
Hyvinvointikoordinaattorin tehtävää on hoidettu soteulkoistusyhteistyön pohjalta vuodesta 2015 alkaen yhdessä Parkanon kaupungin kanssa. Kesällä 2021 Parkanon kaupunki ilmoitti, että perustavat oman hyvinvointikoordinaattorin, joka vastaisi vain Parkanon kaupungin osalta tehtävistä. Perusteena on soteuudistus, jossa hyvvinvointikoordinaattorit jäävät kunnan palvelukseen vuoden 2023 alusta alkaen.
Osassa kunnista koordinaattorin tehtävä on sijoitettuna kunnan keskushallintoon. Tällä tavoin varmistetaan hyvinvoinnin edistäminen monialaisesti ja sen liittyminen eri sektoreiden työhön. Hyvinvointikoordinaattori sijoittuu Kihniön kunnassa hallinto-osastolle. Esimiehenä toimii talous- ja hallintojohtaja, joka tekee myös valinnan toimeen. Toimi täytetään määräaikaisena ja osa-aikaisena (10-20 % toimistotyöajasta ja 2.898 e kk palkasta) vuoden 2022 loppuun saaka.
Tehtävää tarkastellaan uudestaan vuoden 2022 lopulla organisaatiomuutosten vuoksi (maakuntasote). Talousarviossa ei ole varausta kuluvalle vuodelle.
Kunnanhallitus päättä perustaa osa-aikaisen, määräaikaisen hyvinvointikoordinaattorin toimen ja julistaa tehtävän avoimeksi liitteen 3 mukaisesti.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kihniön Vesi- ja Lämpö Oy:n hallituksen jäsenmäärässä on tapahtunut muutoksia ja hallituksen jäsenmäärää tulisi tarkastella. Yhtiöjärjestyksen mukaan hallitukseen kuuluu vähintää kolme ja enintään seitsemän varsinaista jäsentä ja yksi varajäsen. Kuluvalla toimikaudella hallituksessa on ollut viisi jäsentä ja yksi varajäsen. Kaksi varsinaista jäsentä on jäänyt pois. Yksi on menehtynyt ja toinen on ilmoittanut erostaan.
Kunnanhallitus antaa konserniohjauksena kehotuksen pitää ylimääräisen yhtiökokouksen ja täydentää yhtiön hallituksen jäsenmäärää.
Kunnahallitus valitsee yhtiökokousedustajan ja nimeää hallitusjäsenehdokkaat kunnan konserniohjeen mukaisesti.
Kunnanhallitus:
- valitsee yhtiökokousedustajan Kihniön Vesi- ja Lämpö Oy:n yhtiökokoukseen
- nimeää yhtiön hallituksen jäsenehdokkaat
Lisäksi kunnanhallitus antaa konserniohjauksena kehotuksen pitää ylimääräisen yhtiökokouksen ja täydentää yhtiön hallituksen jäsenmäärää.
Esteelliset poistuivat asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Kunnanjohtaja esitti, että kunnanhallitus valitsee puheenjohtajan tämän pykälän ajaksi. Puheenjohtajaksi valittiin Severi Ala-Katara.
-Yhtiökokousedustajaksi valittiin Juha-Matti Markkola
-Yhtiön hallituksen jäsenehdokkaiksi nimettiin Jaakko Jytilä ja Janne Ojala.
Kuntalain 410/2015 ja pykälän 60 §:n mukaisesti yhtymäkokousedustajat valitaan seuraavasti:
Yhtymäkokousedustajan kuhunkin kokoukseen erikseen valitsee jäsenkunnan kunnanhallitus tai jäsenkunnan valtuuston päättämä kunnan muu toimielin.
Sataedun yhtymäkokous pidetään 23.11.2021.
Saskyn yhtymäkokous pidetään 25.11.2021 klo 16 Ikaalisissa IDEA-kampuksella.
Kunnanhallitus nimeää Sataedun ja Saskyn koulutuskuntayhtymien yhtymäkokousedustajan ja varaedustajan.
Kunnanhallitus nimeää Sataedun koulutuskuntayhtymän yhtymäkokousedustajaksi Matti Sillanpään ja varalle Rami Kuusela sekä Saskyn koulutuskuntayhtymän yhtymäkokoukseen Leila Tömän ja varalle Kirsi Jytilä.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
12 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Saapuneet kirjeet:
1. Pirkanmaan maakuntaohjelma 2022-2025, luonnos
2. STM: Hyvinvointialueiden perustamisen vaikutus ympäristöterveydenhuoltoon
3. AVI: Kunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimeenpanoa koskevan valvonta-asian päättäminen
4.STM: Tartuntatautilain 58 d §:n muutokset koskien Covid-19-tartuntariskin ehkäisemistä...
5. Kuntaliitto: Ohjeita ympäristöterveydenhuollon järjestämiseen
6.Digi- ja väestötietovirasto: Vuoden 2022 aluevaalit
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedokseen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.