Pöytäkirja on tarkastettu ja todettu kokouksen kulun mukaiseksi. | Kyllä |
---|---|
Tarkastuspäivä | 25.1.2021 |
Paikka | Kihniö |
---|---|
Aika | 26.1.2021 |
Allekirjoittajan nimi | Päivi Shemeikka |
Allekirjoittajan titteli | toimistosihteeri |
Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus. Merkitään kokoukseen osallistujat.
Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi. Merkittiin osallistujat.
Valitaan kaksi pöytäkirjantarkastajaa. Tarkastusvuorossa sovitun käytännön mukaisesti ovat Mika Shemeikka ja Erja Silvennoinen. Pöytäkirja tarkastetaan 25.1.2021 ja pidetään nähtävänä 26.1.2021 kunnan tietoverkossa.
Pöytäkirjantarkastajaksi valittiin Heikki Mäkinen ja Nina Niemenmaa. Päätösesitys hyväksyttiin.
Kuntalain mukaan omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu.
Kihniön Vesi ja Lämpö Oy:n omistajanohjausta on vahvistettu siten, että yhtiöjärjestykseen on sisällytetty määräys, jonka mukaan asiakkailta perittävien vesimaksujen muutoksiin tarvitaan yhtiökokouksen hyväksyntä. Yhtiöjärjestysmääräys perustuu osakeyhtiölain 5.luvun 2§:ään. Lain kohdan mukaan yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että yhtiökokous päättää toimitusjohtajan ja hallituksen yleistoimivaltaan kuuluvasta asiasta. Käytännössä päätöksenteko ko. asiassa tapahtuisi siten, että päätöksen tekee kunnanhallitus, joka antaa konserniohjausta yhtiökokousedustajalle päätöksentekoa varten yhtiökokouksessa. Kunnanhallituksen tulee ko. päätösvaltaa käyttäessään huomioida osakeyhtiölain osakeyhtiön hallitukselle asettaman vastuun ja velvoitteet sekä vesihuoltolain määräykset.
Yhtiöjärjestyksen mukaan varsinainen yhtiökokous päättää hallituksen jäsenten palkkioista ja matkakustannusten korvausperusteista. Kunnanhallitus ohjeistaa käyttämään kunnan palkkiosäännön mukaisia korvauksia.
Kihniön kunnan tulee valita edustaja Vesi- ja Lämpö Oy:n yhtiökokoukseen.
Kihniön Vesi- ja Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Tarmo Oraluoma asiantuntijana.
Kunnanhallitus valitseen yhtiökokousedustajan Kihniön Vesi- ja Lämpö Oy:n yhtiökokoukseen.
Lisäksi kunnanhallitus antaa konserniohjauksena yhtiökokousedustajalle ohjeen vesimaksujen ja hallituksen jäsenten palkkioiden ja matkakustannusten määrittämisen osalta.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Yhtiökokousedustajaksi valittiin Juha-Matti Markkola 31.5.2021 saakka.
Niemi, Koivistoinen ja Silvennoinen esittivät esteellisyytensä käsiteltävään asiaan eivätkä osallistuneet asian käsittelyyn ja päätöksentekoon. Asiantuntijana asiassa kuultiin Kihniön Vesi ja Lämpö Oy:n toimitusjohtaja Tarmo Oraluomaa. Oraluoma poistui päätöksenteon ajaksi kokouksesta.
Liite 1 kaavanlaatijan vastine
Kunnanhallitus hyväksyy kaavaehdotuksen, asettaa sen nähtäville ja pyytää siitä lausunnot.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Asiantuntijana kuultiin Tekninen johtaja Tarmo Oraluomaa. Oraluoma ei osallistunut päätökentekoon asiassa ja poistui kokouksesta klo 17.20.
Kuntalain 39 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa mm. valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muutoin lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta. Asia on silloin viipymättä saatettava kunnanvaltuuston uudelleen käsiteltäväksi. (KuntaL 96 §).
Kunnanvaltuuston 7.12.2020 kokouksessa käsiteltiin seuraavat asiat:
Kunnanhallitus toteaa kuntalain 96 §:n mukaisesti, että valtuuston päätökset eivät ole syntyneet virheellisessä järjestyksessä, eikä valtuusto niitä tehdessään ole ylittänyt toimivaltaansa, eivätkä ne muutoinkaan ole lainvastaisia. Kunnanhallitus päättää panna päätökset täytäntöön.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Pirkanmaan ELY-keskus on laatinut uuden päivitetyn henkilökuljetusten järjestämisen yhteistyötä, joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmää ja joukkoliikenteen kustannusten jakamista koskevan yhteistyösopimuksen. Sopimuksen tarkoituksena on sopia ELY-keskuksen järjestämien joukkoliikennepalvelujen, kunnan henkilökuljetusten ja kunnan järjestämien täydentävien joukkoliikennepalvelujen muodostamasta kokonaisuudesta eli sen suunnittelu-, järjestämis- ja rahoitusvastuista. Sopimuksella ei kuitenkaan muuteta liikennepalvelulain (320/2017) ja muun lainsäädännön mukaista sopijapuolten välistä perusvastuunjakoa.
Sopimuksessa sovitaan:
Sopimus koskee EU:n palvelusopimusasetuksen eli PSA -sopimuksen (EY-1370/2007) mukaisesti järjestettyä ELY -keskuksen toimivaltaan kuuluvaa kunnan alueelle suuntautuvaa liikennettä. Sopimuksen kohteena oleva liikenne kuvataan tarkemmin sopimukseen liitettävissä erillisissä kutakin liikennöintisopimusta koskevassa maksusitoumuksessa tai erillissopimuksessa. ELY-keskuksen joukkoliikennepalveluja järjestetään sekä käyttöoikeussopimusten että bruttokorvaukseen perustuvien hankintasopimusten nojalla.
Uusi sopimus tulee voimaan 1.1.2021 ja on voimassa toistaiseksi. Sopimus korvaa 1.7.2014 voimaan tulleen sopimuksen henkilökuljetusten järjestämisen yhteistyöstä, joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelemästä ja joukkoliikenteen kustannusten jakamisesta (PIRELY/330/06.10.01/2014).
ELY-keskuksen vastuulla on toimivalta-alueensa joukkoliikenteen suunnittelu ja järjestäminen siten kuin PSA, liikennepalvelulaki ja julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntö edellyttävät. Kunta osallistuu ELY-keskuksen toimivalta-alueen joukkoliikenteen palvelutason määrittelyyn yhdessä alueen muiden kuntien kanssa.
ELY-keskus vastaa tilaajana hankkimansa liikenteen sopimushallinnoinnista ja sopimuksenaikaisesta yhteydenpidosta liikenteenharjoittajiin. ELY-keskuksen ja kuntien yhteisissä liikennehankinnoissa sovelletaan seuraavia rahoituksen perusperiaatteita vuoden 2021 alusta alkaen:
Rahoituksen jakoperuste koskee ainoastaan ELY-keskuksen palvelutasomäärityksen mukaista liikennettä. Halutessaan kunta voi järjestää liikennepalveluita tätä korkeammalla palvelutasolla, mutta tällöin kunta vastaa kustannuksista. Kunnan liikenne voi olla kuitenkin tällöinkin mukana ELY-keskuksen kilpailutuksessa.
ELY-keskuksen toimialueelle on perustettu Pirkanmaan henkilöliikennetyöryhmä, johon kuuluu edustajia ELY-keskuksesta, toimivalta-alueen kunnista, seudullisesta toimivaltaisesta viranomaisesta Tampereen kaupungista sekä Pirkanmaan liitosta. ELY-keskuksen edustajat toimivat ryhmän puheenjohtajana ja sihteerinä.
Henkilöliikennetyöryhmän tehtävänä on seurata ja varmistaa yhteistyösopimuksien toteutuminen sekä seurata joukkoliikenteen kehittymistä ja henkilökuljetuspalveluiden yhteensovittamista. Henkilöliikennetyöryhmässä käsitellään ja tarvittaessa valmistellaan sopimuksessa sopijaosapuolille vastuutettuja tehtäviä.
Liite 2 sopimus, oheisena maksusitoumukset
Kunnanhallitus päättää hyväksyä sopimuksen Kihniön kunnan osalta liitteessä 2 esitetyssä muodossa. Sopimusta sovelletaan takautuvasti 1.1.2021 alkaen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnan hallintosäännön ja kunnanvaltuuston hyväksymän talousarvio ja taloussuunnitelma-asetelman mukaan talousarvion käyttötalousosassa valtuusto asettaa toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet sekä osoittaa tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot toimielimelle tehtävän hoitamista varten. Käyttösuunnitelmassa asianomainen hallintokunta jakaa tehtäväkokonaisuudelle annetun määrärahan edelleen kustannuspaikoille meno- ja tulolajitarkkuudella
Liitteenä nro 3 käyttösuunnitelma kunnanhallituksen alaisen toiminnan osalta.
Kunnanhallitus hyväksyy liitteen 3 mukaisen talousarvion käyttösuunnitelman.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Vaalilain 9 §:n 1 kohdan mukaan ennakkoäänestyspaikkoja ovat ne kotimaan yleiset ennakkoäänestyspaikat, joiden lukumäärästä ja sijainnista kunnanhallitus päättää sekä kohdan 3 mukaan sairaalat, ympärivuorokautista hoitoa antavat muut, kunnanhallituksen päätöksellä määrätyt sosiaalihuollon toimintayksiköt sekä ran-gaistuslaitokset. Jokaisessa kunnassa on oltava vähintään yksi ennakkoäänestys-paikka, jollei erityisistä syistä muuta johdu.
Vaalilain 48 §:n mukaan kunnanhallitus määrää myös ennakkoäänestyspaikan päivittäiset aukioloajat. Kunnanhallitus määrää ennakkoäänestysajanjakson puitteissa ennakkoäänestyspaikan aukiolopäivät ja päivittäiset aukioloajat arkisin klo 8-20 ja viikonloppuna klo 9-18 välisenä aikana.
Ennakkoäänestyspaikkoja määrätessään kunnanhallituksen tulee kiinnittää huomiota mm. seuraaviin asioihin:
- ennakkoäänestyspaikkoja on oltava riittävästi
- ennakkoäänestyspaikan tulisi sijaita sellaisessa paikassa, jossa se on äänestäjien helposti saavutettavissa. Koronavirustilanteessa turvavälien mahdollistamisesta.
- liikuntavammaisten ja muiden liikuntaesteisten äänestämismahdollisuudet tulee ottaa huomioon ennakkoäänestyspaikkaa suunnitellessa
- ennakkoäänestyspaikassa on oltava tarpeeksi tilaa, jotta äänestys voidaan toimittaa vaalisalaisuus, vaalivapaus ja vaalirauha huomioon ottaen
- ennakkoäänestyspaikat olisivat vaalista toiseen mahdollisimman pysyviä, jolloin äänestäjät tietävät helpommin, missä äänestyspaikka on.
- Oikeusministeriö antaa vaaliohjeessaan tarkempia ohjeita ennakkoäänestyspaikan varustelusta koronavirukseen liittyen, esimerkiksi vaalivirkaoilijoiden mahdollisesta suojavarustuksesta, käsidesin käytöstä ja suojapleksien mahdollisesta käyttämisestä.
Edellisissä vaaleissa yleinen ennakkoäänestys on järjestetty Paloasemalla. Laitos-äänestys on toimitettu terveyskeskuksen tiloissa, palvelutalo Iltaruskossa ja Tehostetun palveluasumisen yksikössä Suutarinpihlajassa.
Ennakkoäänestys laitoksessa /sosiaalihuollon yksiköissä järjestetään vaalitoimikunnan määrääminä aikoina, joista ilmoitetaan myöhemmin.
Paloaseman ennakkoäänestysajoiksi esitetään keskiviikko-perjantaihin klo 12 – 18 ja lauantaina sekä sunnuntaina klo 11 – 15. Maanantaina klo 12-18 sekä ennakkoäänestyksen päättymispäivänä aukioloaika on kuitenkin klo 12 – 20.
Ennakkoäänestypaikat ja ajat tulee ilmoittaa vaalitietojärjestelmään 29.1.2021 mennessä.
Kunnanhallitus päättää, että:
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Vuoden 2021 kuntavaalien varsinainen äänestyspäivä on sunnuntai 18.4.2021
Voimassa olevan äänestysaluejaon mukaan Kihniössä on yksi äänestysalue. Vaalilain 9 §:n mukaan kunnanhallituksen on määrättävä äänestysalueen vaalipäivän äänestyspaikat.
Vaalipäivän äänestyspaikkoja määrätessään kunnanhallituksen tulee kiinnittää huomiota mm. seuraaviin asioihin:
- äänestyspaikan tulisi sijaita sellaisessa paikassa, jossa se on äänestäjien helposti saavutettavissa
- liikuntavammaisten ja muiden liikuntaesteisten äänestämismahdollisuudet tulee ottaa huomioon äänestyspaikkaa suunniteltaessa
- äänestyspaikassa on oltava tarpeeksi tilaa, jotta äänestys voidaan toimittaa vaalisalaisuus, vaalivapaus ja vaalirauha huomioon ottaen
- äänestyspaikat olisivat vaalista toiseen mahdollisimman pysyviä, jolloin äänestäjät tietävät helpommin, missä äänestyspaikka on.
Kihniön kunnan vaalipäivän äänestyspaikkana on ollut jo pitkään Kihniön yhtenäiskoulu (osoite Kettukalliontie 3).
Oikeusministeriö kehottaa kuntia ottamaan huomioon koronavirustilanteen ja varautumaan siihen, että jos tilanne on jossain muodossa edelleen päällä vielä keväälläkin, kuntavaalien toimittamisessa on syytä ottaa käyttöön eräitä erityisjärjestelyitä
Kunnanhallitus päättää, että vuoden 2021 kuntavaaleissa Kihniön kunnan vaalipäivän äänestyspaikkana toimii Kihniön yhtenäiskoulu.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Nuorisovaltuuston toimintasäännön mukaan Kihniön nuorisovaltuusto on kunnan alueella asuvien yhteistyöelin, josta käytetään nimeä Kihniön Nuorisovaltuusto.
Kihniön nuorisovaltuusto on kuntalain (410/2015) 26 §:n mukainen toimielin. Nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien varmistamiseksi kunnanhallituksen on asetettava nuorisovaltuusto tai vastaava nuorten vaikuttajaryhmä.
Nuorisovaltuuston toimikausi on yksi (1) vuosi. Toimikausi alkaa, kun kunnanhallitus asettaa nuorisovaltuuston, ja päättyy, kun uusi nuorisovaltuusto on asetettu. Toimikausi on aina helmikuun 1. päivästä tammikuun 31. päivään.
Nuorisovaltuuston hyväksymässä toimintasäännössä 2021 sanotaan uuden valtuuston valinnasta seuraavaa:
Kunnanhallitus nimeää nuorisovaltuustoon kunnan sivistystoimen työntekijöiden ja nuorisovaltuuston yhteistyön pohjalta tapahtuvasta esittelystä valtuuston toimikautta vastaavaksi ajaksi 6 – 12 varsinaista jäsentä sekä mahdollisuuksien mukaan 2-4 varajäsentä. Valituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.
Toimintakauden aikana voidaan tarvittaessa valita myös väliaikaisia toimihenkilöitä tai toimintaryhmiä.
Nuorisovaltuustolla on oikeus vaihtaa jäseniään itsenäisesti toimikautensa aikana.
Uuden nuorisovaltuuston valinta järjestetään ennen edellisen valtuustokauden päättymistä. Nuorisovaltuusto päättää valtuustokauden aikana millä tavalla uusien jäsenten valinta suoritetaan. Nuoristovaltuusto päätti 14.12.2020 kokouksessaan, että uudet valtuutetut valitaan suoraan halukkuuden perusteella, koska halukkaiden määrä ei ylitä paikkamäärää. Ehdokkaita ilmoittautui 8 ja valintaa täydennettiin vielä 11.1.2021 kokouksessa yhdellä jäsenellä.
Nuorisovaltuuston jäsenet voivat olla 13–22-vuotiaita kihniöläisiä tai Kihniöllä asuvia nuoria. Nuorisovaltuustokautensa aloittaessa nuoren tulee olla 13 vuotta täyttänyt kihniöläinen tai Kihniöllä asuva. Nuorisovaltuuston jäsen on oikeutettu jatkamaan nuorisovaltuustossa toimikautensa loppuun saakka, vaikka hän menettää vaalikelpoisuuden ikänsä johdosta kesken kauden.
Nuorisovaltuuston jäsenmäärä on 6 - 12 varsinaista jäsentä, jotka valitaan niin, että nuorisovaltuustossa olisi mahdollisuuksien mukaan edustettuina 2. asteen oppilaitosten opiskelijat ja perusopetuksen oppilaat. Suositus on, että nuorisovaltuustolle valitaan myös 2-4 varajäsentä. Jos toimintaan ei hae varsinaisen jäsenmäärän verran nuoria, tai jos nuoria toimikauden aikana eroaa niin, ettei uusia jäseniä saada tilalle, nuorisovaltuusto toimii minimissään 4 jäsenellä.
Nuorisovaltuuston ohjaajana toimii kuraattori.
Kunnahallitus valitsee nuorisovaltuustoon toimikaudeksi 2021 seuraavat jäsenet nuorisovaltuuston esityksen mukaisesti: Lotta Leino, Vili Virtanen, Emilia Kärkelä, Emma Pystykoski, Jemina Yli-Lankoski, Sanna Koivula, Amalia Yli-Kärkelä, Jarkko Kärki ja Olivia Shemeikka.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen. Mika Shemeikka ilmoitti esteellisyytensä asiassa ja poistui kokouksesta ko. asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
Talousarvio on tärkein yksittäinen kunnan talouden ja toiminnan ohjauksen väline. Kuntalain 110 §:n mukaan kunnanvaltuuston on ennen vuoden loppua hyväksyttävä talousarvio seuraavaa kalenterivuotta varten. Kihniön kunnanvaltuusto on hyväksynyt kokouksessaan 9.12.2019 talousarvion vuodelle 2020 ja taloussuunnitelman vuosille 2021–2022.
Hallintosäännön 68 §:n mukaan kunnanhallitus voi talousarvion käsittelyn jälkeen antaa talousarvion täytäntöönpanosta ohjeet. Talousarvion täytäntöönpano-ohjeen on tarkoitus antaa konkreettisia ohjeita valtuuston hyväksymien meno- ja tuloarvioiden täytäntöön panossa ja seurannassa. Hallintokunnat vastaavat ohjeen viemisestä käytäntöön.
Liitteenä 4 toimeenpano-ohje
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 4 olevan talousarvion täytäntöönpano-ohjeen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnanjohtaja ja Metsähallitus ovat neuvotelleet maa-alueiden myynnistä Kihniön kunnalle Teollisuustieltä sekä sen välittömästä läheisyydestä Pyhäniementieltä. Teollisuustien määräala on noin 2,0 hehtaaria ja Pyhäniementientien määräala on noin 1,2 hehtaaria.
Kauppahinta on 20.000 euroa.
Myyjä pidättää itselleen kulkuoikeuden liitekartan osoittamaan paikkaan Teollisuustien suunnasta määräalan 1 läpi.
Muut kaupan ehdot liitteenä olevan kauppakirjan mukaisesti.
Kunnanvaltuusto on myöntänyt 20.000 euron määrärahan kuluvan vuoden talousarvioon.
Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä 5 olevan kauppakirjan.
Lisäksi kunnanhallitus myöntää kunnanjohtajalle oikeuden tehdä kauppakirjaan pieniä teknisluonteisia muutoksia ja korjauksia.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnanjohtaja esittelee ja antaa informaatiota vireillä olevista ja valmisteluun tulevista ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
Kunnanhallitus käy asiasta tarvittavan keskustelun ja merkitsee asian tiedokseen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kyykystä ylös yhteislistan valtuustoryhmä jättää valtuustoaloitteen jossa esitämme perustettavaksi Kihniön kotihoitoon työntekijän vakanssi lapsiperheiden kotipalveluun.
Perustelut:
Monet meistä muistavat ajan jolloin perheisiin oli mahdollista saada kotiavustaja, kun arjen taakka alkoi kaatua päälle. Kotiavustaja hoiti kotia ja lapsia, perheissä kohtaamien vaikeuksien aikana. Tänään on myös tarvetta samanlaiselle toiminnalle. Hyvinvointiraportissa vuodelta 2019 kerrotaan: ”Kotipalvelun perhetyö jalkautuu perheiden arjen tueksi.” Missä näkyy ja mitä tarkoittaa käytännössä?
Tosiasia on, että useissa perheissä voidaan pahoin. Koronatilanne on valtakunnallisesti pahentanut tilannetta perheissä. Siksi tälläkin saralla ennaltaehkäisevä työ on parasta lääkettä uupumiseen ja arjessa jaksamiseen.
Suora lainaus Terveyden – ja hyvinvointilaitoksen sivulta: Lapset, nuoret ja perheet:
Lapsiperheiden kotipalvelu on sosiaalihuoltolain (1301/2014, 19 § )mukaista sosiaalipalvelua. Kotipalvelu on yhdessä perheen ja yhteistyötahojen kanssa tehtävää vanhemmuuden ja arjessa selviytymisen tukemista ja perheen omien voimavarojen vahvistamista. Tämä tapahtuu opastamalla perhettä lasten ja kodinhoidossa sekä vahvistamalla arjen taitoja.
Lapsiperheellä on oikeus saada perheen huolenpidon turvaamiseksi kotipalvelua, jos lapsen hyvinvoinnin turvaaminen ei ole mahdollista näiden syiden vuoksi:
Kotipalveluna annettava apu voi olla myös konkreettista auttamista kotitöissä, kuten siivousta tai tiskausta.
Lapsiperheiden kotipalvelu toimii parhaimmillaan tehokkaana ehkäisevän lastensuojelun muotona. Lasten ja perheiden kanssa toimivien viranomaisten on tuettava vanhempia ja huoltajia heidän kasvatustehtävässään ja pyrittävä tarjoamaan perheelle tarpeellista apua riittävän varhain.” Lainaus päättyy.
Allekirjoitus. Hannu Tiainen
Kyykystä ylös yhteislistan valtuustoryhmä
Kunnanhallitus päättää lähettää aloitteen yta: n perusturvalautakunnalle asiantuntijalausuntoa varten.
Selvitystä pyydetään: palvelun tarpeesta, kustannuksista ja siitä onko aloitteen palvelu sellaista toimintaa, minkä palveluntuottaja on valmis kustantamaan saavuttaakseen ennalta ehkäisevästi kustannussäästöjä lapsi- ja perhepalveluissa, missä kustannukset ovat olleet huomattavassa nousussa.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Viranhaltijapäätökset:
Kunnanjohtaja §
Talous- ja hallintojohtaja § 43
Talouspäällikkö § -
Lautakuntien ja jaostojen pöytäkirjat:
§ 61 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
§ 62 Pöytäkirjan tarkastajien valinta
§ 63 Sivistystoimen 2020 talousarvion käyttösuunnitelman muutos
§ 64 Opetussuunnitelman arviontiluvun (6.luku) muutos
§ 65 Liikuntatoimen palkittavien valinta vuodelle 2020
§ 66 Talousarvion toteutumaraportti 01.01. - 31.10.2020
§ 67 Viranhaltijapäätökset
§ 68 Ilmoitus- ja muut asiat
Keskusvaalilautakunta 9.12.2020
Nuoristovaltuusto 11.1.2021
Tarkastuslautakunta 19.1.2021
Kunnanhallitus merkitsee saapuneet viranhaltijapäätökset ja pöytäkirjat tiedokseen sekä päättää, ettei se käytä otto-oikeuttaan.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnalla on etuostolain (5.8.1977/608) 1 §:n mukaan etuosto-oikeus kunnassa sijaitsevan kiinteistön kaupassa maan hankkimiseksi yhdyskuntarakentamista varten sekä virkistys- ja suojelutarkoituksia varten. Etuosto-oikeus tarkoittaa kunnan oikeutta lunastaa myyty kiinteistö myyjän ja ostajan sopimasta kauppahinnasta. Etuostoa käytettäessä kunta asettuu ostajan sijaan saaden kaupan kohteena olevan alueen omistukseensa kauppakirjan mukaisilla ehdoilla.
Kunnan on lisäksi korvattava ostajalle kauppaan liittyvät suoranaiset kulut sekä suoritettava kustannuksille korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukainen korko. Etuostolain 21 §:n mukaan kaupunginhallitus päättää etuosto-oikeuden käyttämisestä. Päätös on tehtävä ja siitä on ilmoitettava kirjaamisviranomaiselle eli maanmittauslaitokselle kolmen kuukauden kuluessa luovutuskirjan oikeaksitodistamisesta.
Päätös on annettava viivytyksettä todisteellisena tiedoksiantona ostajalle ja myyjälle.
Oheisaineistona kiinteistönluovutusluettelo
Kiinteistönluovutusilmoituksia:
9 kiinteistönluovutusilmoitusta
Kunnanhallitus merkitsee kiinteistönluovutukset tiedokseen ja päättää, ettei se käytä etuosto-oikeuttaan.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Saapuneet kirjeet :
1.VM: Päätös kunnan peruspalveluiden valtionosuudesta...vuonna 2021
2. Digi- ja väestötietovirasto: Vuoden 2021 kuntavaalit: äänestyspaikkojen ja keskusvaalilautakunnan yhteystietojen ilmoittaminen
3.Kuntalaisaloite: Metsästyskielto kunnan mailla keskustassa
4. Avi: Tartuntatautilain 58 §:n mukainen päätös 17.12.2020 ja 14.1.2021
Kunnanhallitus merkitsee ilmoitusasiat tiedokseen.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.
Kunnan talous- ja hallinto-osaston tehtävät ovat laajentuneet ja muuttuneet vaativammaksi viime vuosien aikana, joten talouden osaamista tulee lisätä ja vahvistaa talousosastolla. Erityinen tarve on kirjanpidon avustavilla tehtävillä ja taidoilla. Kunnanhallitus päättää käynnistää taloussihteerin rekrytoinnin ja esittää valtuustolle määrärahan varaamista kuluvalle vuodelle.
Kunnanhallitus päättää käynnistää taloussihteerin rekrytoinnin ja esittää valtuustolle määrärahan varaamista kuluvalle vuodelle.
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän päätösehdotuksen.